مفهوم جدید MVVVP به چه معناست؟

Guy Kawasaki در کتاب “The Art of The start 2” به مفهوم جدیدی با عنوان MVVVP اشاره می کند. شما کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) را برای کسب و کار خود آماده می کنید تا به ساده ترین شکل ممکن، نشان دهید محصول یا خدمتی که می خواهید به مشتریان ارائه دهید چیست و چگونه می خواهید از آن درآمد کسب کنید.
بعد از مشاهده بازخورد مشتریان می توانید با اطمینان بیشتری شروع به ساخت محصول واقعی خود نمایید. این موضوع تا حد زیادی از هدر رفتن منابع شما جلوگیری می کند.
مفهوم درونی MVVVP می باشد که مخفف Minimum Viable Valuable Validated Product است. این عبارت بدین معناست که محصول اولیه شما اگر در حالت کمینه پذیرفتنی باشد کافی نیست و دو شرط دیگر به آن اضافه شده است. اول اینکه باید ارزشمند (Valuable) نیز باشد و صاحب کسب و کار از طریق آن فقط به دنبال درآمد نباشد، بلکه این محصول ارزشی به این دنیا اضافه کند و مورد دوم این که محصول شما چشم انداز استارتاپ شما را دنبال کند و به آن اعتبار بخشد(Validated).
برای مثال اولین آیپد که به بازار آمد فقط Viable نبود یا بعبارتی در تولید آن فقط به اینکه سریع وارد بازار شود و سود دهد توجه نشده بود. بلکه ارزشمند (Valuable) هم بود، چراکه اولین راه برای خرید قانونی و آسان موزیک برای یک دستگاه دستی شکل گرفته بود. همچنین مردم به دنبال دیوایس هایی با ظاهر باشکوه و زیبا بودند که اپل در این موضوع فراتر از چیزی که انتظار میرفت ظاهر شد. پس این محصول چشم اندازهای کمپانی اپل را نیز دنبال می کرد و به آن ها اعتبار می بخشید(Validated).
ولی موضوع اصلی اینجاست که حتی اگر شما از MVP فراتر بروید و یک MVVVP آماده کنید هم کافی نیست. این مشتریان واقعی شما هستند که مشخص می کنند مزایا و معایب محصول شما چیست. پس به سراغ مشتریان تان بروید و از نزدیک ببینید که چطور از محصول شما استفاده می کنند و آیا این محصول راه حل مناسبی برای حل مشکل آنها بوده است یا خیر.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
ممنون مفید بود