9 گام ساده برای طراحی پرسونای مشتری
پرسونای مشتری چیست ؟
پرسونا یک نمایش داستانی از مشتری ایده آل شما است. ساخت یک پرسونا عموما بر اساس تحقیقات کاربری شکل می گیرد . پرسونای مشتری شامل نیازها، اهداف و الگوهای رفتاری مخاطبان مورد نظر شما نیز می باشد.
چرا ما به ساخت پرسونای مشتری نیاز داریم ؟
فرقی نمی کند که ما برای گوشی های هوشمتد اپ بسازیم و یا برای گروهی از کاربران وب سایتی را طراحی کنیم ، در هر صورت مهم ترین مساله در ساخت یک محصول شناخت دقیق مشتریان آن محصول می باشد. شناخت مشتریان شما بر روی عناصر و شیوه طراحی شما تاثیر گذار خواهد بود، در نتیجه شما برای آنها محصول مفیدتری طراحی خواهید کرد. پرسونا برای ما مشخص می کند که کاربر مورد هدف ما چه خصوصیاتی دارد و هویت او چیست، به این سوال ها دقت کنید :
- مشتری ایده آل من کیست؟
- الگوهای رفتاری فعلی مشتریان شامل چه چیزهایی می شود؟
- نیازها و اهداف کاربران من چیست؟
برای ایجاد یک محصول موفق، درک نیازهای مشتری ضروری است. ساخت یک پرسونا که به خوبی تعریف شده ما را قادر می سازد تا به طور موثر نیازهای مشتری را شناسایی و آنها را پاسخ دهیم.
نکته: کسبوکارهای بسیاری با ۱ تا ۳ پرسونا شروع میکنند تا به عمده مشتریان ایدهآل خود دست پیدا کنند. توصیه میکنیم که شما هم همین کار را انجام دهید و با بیش از ۴ یا ۵ پرسونا شروع نکنید؛ درغیر اینصورت تلاشهایتان برای بازاریابی ممکن است بسیار گسترده شده و نتوانید روی هیچ یک از گروهها متمرکز شوید.
طراحی پرسونای مشتری را از کجا شروع کنیم؟
با کلیک کردن روی لینک زیر میتوانید نمونه پرسونای مشتری را دریافت کنید:
بعد از دانلود می توانید طراحی را آغاز کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا 9 گام اصلی در طراحی پرسونا را برای شما شرح دهیم :
گام اول : انتخاب تصویر مشتری
مهم است که شما و سایر افرادی که در تیم بازاریابی سازمان فعالیت میکنند بتوانند ذهنیتی از مشتری شما داشته باشند. درصورتی که فکر میکنید نمیتوانید از تصویر مشتریان واقعیتان استفاده کنید میتوانید تصاویر بازیگران را به کار ببرید.
گام دوم : نام و سمت سازمانی
برای پرسونای موردنظرتان یک نام انتخاب کنید و سمت او را در سازمان فرضی که مشغول به کار است بنویسید. این کار باعث میشود بتوانید با این شخصیت خیالی بهتر ارتباط برقرار کنید.
گام سوم : معرفی و تاریخچه
در این قسمت باید بهصورت کامل پرسونای موردنظر را از زاویه دید سازمان معرفی می کنید. مسیری را که طی کرده تا به مشتری بالقوه سازمان شما مبدل شده بنویسید.
گام چهارم : نوشتن نقل قول
در این قسمت، یک نقلقول مرتبط با حوزه کاری سازمانتان از پرسونا، بنویسید. این جمله به شما کمک میکند در قدمهای بعدی بتوانید در پاسخ به این جمله پیامی طراحی کنید که محور بازاریابی شما باشد.
گام پنجم : نوشتن خصوصیات روانشناختی
در این قسمت میتوانید راجع به رفتار اجتماعی در فضای آنلاین و آفلاین، اولویت ها در استفاده رسانههای اجتماعی، درجه راحتی کار با ابزارهای دیجیتال، صنعت و حرفهای که در آن مشغول به کار است، اولویتهای انتخاب و عادات استفاده از محتوا، سایتهای موردعلاقه، نوع شخصیت، درونگرا یا برونگرا بودن، سطح انرژی و فعالیتهایی که انجام می دهد، خسیس یا دست و دل باز بودن او، اینکه چقدر طول می کشد تا خرید کند، و عادات تفریحی اش چیست بنویسید.
برآیند همه این اطلاعات باعث میشود بتوانید کانال های مؤثرتری برای دسترسی به او پیدا کنید.
گام ششم : مشخصههای دموگرافیک
در این بخش بایستی مشخصههای مربوط به دموگرافی مشتریتان را بنویسید. سن، جنسیت، محل زندگی، بازه درآمدی، متأهل یا مجرد بودن، تعداد فرزندان تحصیلات و خصوصیاتی ازایندست که باعث میشود بتوانید هدفمندتر مخاطب را هدف بگیرید.
گام هفتم : اهداف و انگیزهها
در این قسمت راجع به چیزهایی بنویسید که برای مخاطبتان ارزشمند است. منافعی که به دنبال برآورده شدن آنهاست و شما میتوانید در این خصوص به او کمک کنید. آنچه باعث انگیزش مخاطب میشود باید در این قسمت درج شود.
گام هشتم : موانع و مشکلات
در این قسمت باید مشخص کنید که مخاطب شما در مسیر انجام فعالیتها برای رسیدن به اهدافش با چه موانعی روبروست. چه مشکلاتی او را عصبی و ناراحت میکند. دانستن این مشکلات باعث میشود در قدمهای بعدی بتوانید ارزش پیشنهادی یکتای مناسبتری برای او طراحی کنید.
گام نهم : موانع خرید
در این قسمت به این سؤال پاسخ دهید که اگر کالا یا خدماتی متناسب با نیاز مخاطب طراحی شود، چه چیزهایی میتوانند مانع از تصمیم او برای خرید شوند. آیا پرسونای مشتری شما، به قیمت حساس است؟ یا برداشت پایین از کیفیت عامل اصلی صرفنظر کردن او از خرید است.
در پایان
طراحی پرسونای مشتری، یکقدم کلیدی، پایه ای و مهم برای بازاریابی در عصر دیجیتال مارکتینگ است. شناخت کافی نسبت به پرسونای مشتری باعث میشود، با قرار دادن مشتری در مرکزیت فعالیتهای بازاریابی، پیامهای شما هدفمندتر طراحی شوند و کانالهای مؤثرتری را برای ارسال این پیام ها به مخاطبینتان انتخاب کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.