بخش بندی استارتاپ ها به 6 نوع مختلف توسط استیو بلنک
به احتمال زیاد شما با تعریف استارتاپ قبل از مطالعه این مطلب آشنایی دارید. حال می خواهیم به معرفی و بررسی ۶ مدل از انواع استارتاپ ها بپردازیم، که با چشم انداز استارتاپ و نوع بازاری که در آن فعالیت می کند رابطه مستقیم دارد.
این ۶ نوع استارتاپ که توسط استیو بلنک بخش بندی شده اند به شرح زیر می باشند:
۱- نوع اول استارتاپی است که هدف بنیانگذاران آن این است که کار مورد علاقه خود را انجام دهند و از شیوه زندگی خود راضی باشند. (برای مثال آموزش موج سواری)
۲- کسب و کارهای بسیار کوچک که به تازگی ایجاد شده و انگیزه اصلی آن ها افزایش سرمایه نیست اما درآمد نسبتا مطلوبی با هدف تامین معاش خانواده دارند. (برای مثال آرایشگاه ها، کسب و کارهای تخصصی خانوادگی و…)
۳- استارتاپ هایی با پتانسیلی برای رشد سریع (برای مثال اسنپ)
۴- شرکت های اجتماعی، که هدف اولیه آن ها ایجاد ارزش اجتماعی بزرگ و تغییر جهان به جایی بهتر است.
۵- کمپانی ها و شرکت های بزرگ که باید به دنبال فلسفه نوآوری یا مرگ باشند. بنابراین فرآیندهای مشابه استارتاپ هایی در داخل کمپانی وجود دارد.
۶- استارتاپ های مقیاس پذیر که با هدف رشد و تبدیل شدن به کمپانی های بزرگ تاسیس شده اند. انگیزه بنیان گذاران درآمد نیست بلکه سود و افزایش قیمت سهام آن هاست. این استارتاپ ها معمولا به عنوان بازار جدید شناخته می شوند مثل بازار تاکسی های آنلاین
هریک از ۵ نوع مختلف بازار و ۶ نوع استارتاپ ها نیازمند تیم کسب و کار متفاوت، منابع مالی مختلف هستند و رشد و سودآوری متفاوتی هستند.
تیم استارتاپی نباید تنها به تعریف نوع بازار و شرکتی که تمایل به ساخت آن را دارد بپردازد، بلکه برای آن ها مهم تر است که پاسخ چند پرسش کلیدی که به تعریف بازار، چشم انداز تیم کسب و کار و سایر عناصر کلیدی شرکت تازه تاسیس شده کمک می کند را بیابند. مانند:
- محصول، کدام مشکل را حل می کند.
- این مشکلات واقعا درد مشتری هستند؟
- چه کسی دقیقا مشتری است؟
- سودآوری هر سگمنت از مشتریان چقدر است؟
اول از همه نیاز است که بدانیم استارتاپ نسخه کوچکی از یک کمپانی بزرگ نبوده و این باور مشترک غلطی است. شرکت های بزرگ تاسیس شده ساختار اجرایی مشخصی دارند، در حالی که استارتاپ ها به دنبال یک بیزینس مدل مناسب هستند.
بعد از آن تیم استارتاپی است که اغلب متقاعد شده اند که باید اطلاعاتی راجع به بازار و مشتری داشته باشند (ازین رو همه چیز در بیزینس پلن نوشته شده است) اما این نوشته ها قطعی نیست بلکه دسته ای از مفروضات است که می تواند درست نباشد.
برای آنکه پاسخ سوالات بالا را به خوبی در روزهای ابتدایی بیابیم باید از متد ناب (Lean Method) استفاده کنیم و با تکمیل بوم ناب می توان تمام پاسخ های لازم در روزهای ابتدایی استارتاپ خود را بیابید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.