کاربردهای گیمیفیکیشن Gamification
استفاده از گیمیفیکیشن (Gamification) در محیط کاری به خوبی می تواند داشبورد مدیریتی مدیران را بروز کند و بهره وری سازمان را افزایش دهد. در حوزه کاری، گیمیفیکیشن را می توان در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار داد. کاربردهای فراوانی مثل مدیریت اطلاعات، مدیریت مالی، مدیریت ارتباطات با مشتریان در این حوزه وجود دارد :
1. آموزش کارکنان:
آموزش و تمرین دادن کارکنان در محل کار برای انگیزش و ایجاد رقابت در کارکنان و IBM Innov و 8 SAP ERPSim ضروری ست. با استفاده از بازی هایی نظیر می توان تاثیر بیشتری بر درونی کردن دانش در کارکنان ایجاد Siemens PlantVille
نمود.
2. مدیریت منابع انسانی:
فرآیند جذب و استخدام منابع انسانی و انگیزش پرسنل به کمک وظایف و فرآیندهای بازی کاری شده، امکان پذیرتر خواهد بود.
3. کارگاه، تشکیل تیم و کنفرانس:
برای بهبود همکاری، ایجاد تیم های بهتر و اثربخش تر، تیم های سازمانی از شرکت های و دیگر شرکت های مشابه برای تشویق و سرگرم کردن GoGames طراحی بازی نظیر شرکت کننده ها استفاده می کنند.
4 . گیمیفیکیشن و محیط زیست:
امروزه استفاده از گیمیفیکیشن در حوزه هایی که پیرامون فعالیت های انسانی و منابع محیطی ، آلودگی ، آب و هوا، اکولوژی، مصرف انرژی ،حفظ منابع طبیعی و توسعه پایدار هستند، مطرح می شود. استفاده ازاصطلاح “بازی برای تغییر” بیشتر در این حوزه به گوش می رسد.
یکی از مثال های آن کمک به حل معضل انرژی شهری است که بسیاری از مناسبات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را تنظیم می کند. تصور کنید سوق دادن یک شهر به سوی مصرف درست انرژی یا استفاده از انرژی های پایدار چه موفقیت بزرگی محسوب می شود؟
وقتی صحبت از انرژی و محیط زیست به میان می آید بیشتر مردم دوست دارند درست ترین کار را انجام دهند، اما اینکه چند درصد از مردم می توانند این ادعا را به فعلیت برسانند، بحث دیگری است.
در آستین تگزاس کنفرانس سالانه ای پیرامون ایده های خلاقانه و کارآفرینانه در حوزه اینترنت و موبایل برگزار می شود. در سال 2007 در کنفرانس با محوریت مصرف انرژی، بن هولند 48 مقاله ای ارائه نمود که درآن سرفصل های SXWS به ظاهر نامرتبط با موانع تصویب کاربرد وسایل نقلیه برقی را از زوایه نوعی گیمیفیکیشن بررسی نمود و می نویسد :” دو کلمه گیمیفیکیشن و داده های بزرگ، که اخیرا بسیار مورد بوده است، بسیار به هم نزدیک ند و وقتی با یکدیگر ادغام شوند، می توانند SXWS توجه گام های مثبتی در جهت مصرف انرژی بردارند. به نظر می رسد شما می توانید مردم را تشویق کنید تا رفتارشان را تغییر دهند.”
کمپانی لوریس یک از شرکت های است که به ساختن بازی های اجتماعی برای انگیزش مردم برای صرفه جویی در انرژی اشتغال دارد. استفاده از پاداش های جزئی، مقایسه های ساده و فشار اجتماعی از تکنیک های بکارگرفته توسط این شرکت در طر احی بازی ها می باشد.
فرهنگ سازی برای استفاده از ماشین های الکترونیکی از دیگر موارد عملیاتی شده کاربرد گیمیفیکیشن می باشد. ولت محصول شرکت شورلت است که می تواند 40 مایل را با شارژ باطری بپیماید. با استفاده از تکنیک های گیمیفیکیشن کابران تشویق می شوند تا همیشه ماشین را ضد گاز نگه دارند و از پایان یافتن شارژ و نیاز به گاز مصون بدارند. گرچه متوسط سفرهای مسافران 30 مایل در روز است و معمولا چنین حالتی پیش نمی آید.
منبع : کتاب بازی کاری (Gamification) (پیشنهاد می شود به طور کامل مطالعه کنید.)
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.