الگوریتم پاندا گوگل چیست؟ + وظایف آن در سئو
گوگل پاندا برای جلوگیری از نمایش محتوای بی کیفیت در نتایج جستجو، در 23 فوریه سال 2011 پدید آمد. الگوریتم پاندا علاوه بر این، وظیفه بالا آوردن سایت هایی که از محتوای با کیفیتی برخوردار هستند را نیز به عهده دارد.
در آن زمان پدیده ای شایع در فضای وب به نام مزارع محتوا به شدت کیفیت نتایج جستجو گوگل را تحت تاثیر خود قرار داده بود. مزارع محتوا (Content Farm) همان وبسایت هایی هستند که از محتوای بی ارزش و بی کیفیت برای افزایش رتبه خود و فریب دادن گوگل استفاده می کنند.
ورود الگوریتم گوگل پاندا ظرف مدت چندین ماه، روی 12 درصد نتایج جستجوی گوگل تاثیر مستقیم داشته و از سال 2011 تا سال 2015 حدودا 25 بار بروزرسانی شده است.
الگوریتم گوگل پاندا روی چه مواردی حساس است؟
الگوریتم پاندا به صورت مستقیم به سراغ سایتها یا صفحاتی میرود که محتوای آنها را جذاب و با کیفیت تشخیص ندهد. بعضی از عواملی را که پاندای گوگل را “عصبانی کرده” و باعث جریمه شدن سایتی میشوند، در ادامه آوردهایم. به شدت توصیه میکنیم که دقت کنید چنین مواردی در سایت شما وجود نداشته باشند و کاری نکنید که پاندا گوگل با شما در بیافتد !
1. محتوای ناچیز
صفحات ضعیفی که متن داخل آن ها بسیار کم است، توسط الگوریتم گوگل پاندا بی کیفیت دانسته میشوند. توجه داشته باشیم که در اینجا منظور از “متن”، متن مرتبط با موضوع به همراه منابع و لینکهای خارجی است. برای مثال، صفحاتی داخل یک وبسایت پزشکی را در نظر بگیرید که هر کدام با تنها 4 – 5 جمله ساده سعی میکنند یک بیماری خاص را با علائم و روشهای درمان آن معرفی کنند.
2. محتوای تکراری
محتوای کپی شده، چیزی است که طبیعتاً در صفحات فراوانی در اینترنت دیده می شود. الگوریتم گوگل پاندا گاهی ممکن است صفحات مختلف وبسایت شما که محتوایشان خیلی نزدیک به هم بوده و متنهای آنها بیش از حد با هم نقاط مشترک دارند را هم به عنوان محتوای تکراری در نظر بگیرد. برای مثال، اگر شرکتی دارید که نوعی خدمات ساختمانی را در شهرهای مختلف به مشتریانش ارائه می دهد و تعدادی صفحه مجزا داشته باشید با عناوین “ما در تهران خانه شما را رنگ میکنیم”، “ما در شیراز خانه شما را رنگ میکنیم”، “ما در تبریز خانه شما را رنگ میکنیم” و …، ممکن است توسط گوگل پاندا جریمه شوید.
3. محتوای بیکیفیت
صفحات یا وبسایتهایی که به مخاطبان خود اطلاعات چندانی ارائه نمیدهند، از نظر الگوریتم گوگل پاندا برای مخاطبان خود ارزشی قائل نیستند و باید جریمه شوند.
4. عدم وجود منابع معتبر و غیر قابل اطمینان بودن مطالب
محتوای تهیه شده توسط منابعی که معتبر یا شناخته شده نیستند، معمولاً در نظر گوگل هم اعتبار چندانی ندارند. این مسئله در مورد سایت هایی که از مخاطبان خود اطلاعاتی مثل مشخصات فردی یا اطلاعات کارت بانکی می گیرند، مهم تر هم میشود.
5. مزرعه محتوا (Content Farm)
در بالا به مزارع محتوا اشاره کردیم. این مزارع معمولاً مجموعه ای هستند از صفحات کم کیفیت که اکثرا از سایتهای دیگر آمدهاند. برای مثال، سایتی که تعداد بسیار زیادی نویسنده غیر متخصص استخدام کرده که مطالب کوتاه و ساده درباره موضوعات بسیار متفاوت بنویسند تا بتواند جستجوکنندگان عبارت های گوناگون به سمت خود بکشد، یک مزرعه محتوا محسوب می شود. گوگل پاندا از سایت هایی که هم درباره پزشکی، هم اخبار سلبریتی ها و هم اقتصاد مطالب جسته و گریخته دارند چندان خوشش نمی آید!
6. محتوای کم کیفیت نوشته شده توسط کاربران (یا همان User Generated Content)
به عنوان مثال میتوانیم به وبلاگی اشاره کنیم که از پست های کاربرانش که پر از اطلاعات نامعتبر و غلط های املایی و گرامری هستند برای پر کردن فضای خود استفاده می کند.
7. حجم بالای تبلیغات
صفحاتی که بیشتر از محتوای اصلی خودشان تبلیغات، بنرها و پاپآپهای فراوان را در معرض دید کاربر میگذارند، از نظر الگوریتم پاندا جایگاه معتبری ندارند. این نوع وبسایتها را در کشور خودمان هم، مخصوصا بین سایتهای دانلود فیلم و موسیقی، زیاد می بینیم.
8. محتوای کم کیفیت به همراه لینک برنامههای دیگر
به عنوان مثالی از این مورد میتوان به سایتهایی اشاره کرد که برای خواندن مطلبی یا دانلود یک فایل، شما را مجبور میکنند که عضو فلان کانال تلگرام شوید.
9. وبسایتهای بلاک شده توسط کاربران
سایتهایی که کاربران به هر دلیلی در صفحات نتایج گوگل بلاک میکنند یا یا از افزونههای گوگل کروم برای این کار استفاده میکنند، توسط گوگل پاندا هم جریمه میشوند.
10. محتوای نامربوط به عبارت جستجو شده
سایتهایی که در صفحه نتایج جستجو به کاربر “قول می دهند” اطلاعات مورد نظر او را ارائه کنند یا دست کم پاسخی برای پرسش او داشته باشند، در صورت عدم انجام این کار از طرف الگوریتم پاندا جریمه خواهند شد. برای نمونه ممکن است یک کاربر در گوگل به دنبال “فواید نوشیدن چای سبز” باشد و با کلیک کردن روی یک لینک، تنها با انبوهی از تبلیغات مواجه شود که هیچ یک جواب سوال او نیستند.
چگونه بفهمیم که توسط الگوریتم پاندا جریمه شده ایم؟
یکی از اصلی ترین نشانه های جریمه شدن توسط پاندا، افت شدید ترافیک در روزهایی است که آپدیت هایی برای این الگوریتم عرضه می شوند. اما همیشه در ذهن داشته باشید که عوامل زیادی در کاهش ترافیک سایت موثرند. این مسئله می تواند علتی مثل حضور یک رقیب جدید داشته باشد که از شما جلو زده است. جریمه های دستی گوگل را چک کنید تا احیانا متوجه شما نشده باشد. تغییرات فصلی را نیز در نظر بگیرید، چون بسیاری از این تغییرات بر میزان فروش و ترافیک سایت تاثیرگذارند. گاهی آپدیت های دیگری نیز ممکن است عامل کاهش ترافیک سایتتان باشد.
در هنگام آپدیت های جدید گوگل، جزییات مرتبط با آن را حتما مطالعه کنید تا از سلامت سایت خود با توجه به موارد نهی شده در این آپدیت ها باخبر شوید. اگر احیانا بعد از آپدیت مشخصی دچار کاهش ترافیک شدید و مطمئن بودید که علت این امر ناشی از قصور شماست، مشکل مورد نظر را حل کرده و از طریق وبمستر درخواست بخشش از گوگل کنید.
چگونه از جریمه گوگل پاندا رهایی یابیم؟
قبل از هر چیزی باید متوجه شوید که گوگل چگونه محتوای شما را ارزیابی میکند و شما چگونه میتوانید محتوایی تولید کنید که الگوریتمهای گوگل از آن راضی باشند.
پس از شناسایی مشکل کیفی موجود در وب سایت، یکی از صفحات سایت را انتخاب کنید. سپس از خود بپرسید “آیا این بهترین صفحه موجود در اینترنت برای این موضوع است؟”
گوگل همیشه تلاش میکند بهترین صفحات را در نتایج جستجوی خود بیاورد و الگوریتم پاندا برای ارزیابی این محتوا طراحی شده است؛ برای مثال اگر سعی میکنید صفحهای با تمامی امکانات بسازید، در نهایت چیزی خلق خواهید کرد که در سطح بالاتری نسبت به دیگر سایتها قرار دارد. اگر بیشتر صفحات سایتتان حاوی مطالب با کیفیت باشد، پاندا وبسایت شما را سایتی با کیفیت در نظر میگیرد. در نقطه مقابل، اگر تنها دو یا سه صفحه از سایتتان شامل محتوای با کیفیت باشد، گوگل تشخیص میدهد که محتوای سایت شما بیکیفیت است.
به طور خلاصه برای بهینه سازی سایت خود از روش های سئو کلاه سیاه و تولید محتوای اشتباه دست بردارید و برای ریکاوری پنالتی گوگل اقدامات زیر را انجام دهید :
- رها کردن شیوه های تولید محتوای غیراصولی
- محتوای قدیمی سایت را با کیفیت، سودمند و با اعتماد و قدرت کنید.
- محتوای تکراری سایت را حذف یا ویرایش کنید.
- بازنگری در نسبت تبلیغات سایت به محتوا
- مطمئن شوید محتوای یک صفحه خاص، با جستجوی کاربران هماهنگ باشد.
- با استفاده از دستورهای noindex و nofollow از صفحاتی که امکان تولید محتوای تکراری یا مشابه دارند جلوگیری کنید، مثلا صفحاتی که توسط برچسب ها یا Tags تولید شده اند و در گذشته استفاده شده اند در صورت نیاز استفاده کنید و از تولید صفحات مشابه جلوگیری کنید.
پس از ویرایش و به روز رسانی سایتتان به Googlebot زمان کافی بدهید به بررسی و ارزیابی دوباره سایتتان بپردازد. در صورتی که توانسته باشید مجازات پاندا را از وبسایت خود برطرف کرده باشید، پس از 48 ساعت شاهد افزایش ترافیک سایت خود خواهید بود.
در مجموع سایت هایی که همواره محتوای با کیفیت و اورجینال منتشر می کنند از این گونه آپدیت ها هیچ هراسی نباید داشته باشند. اما اگر در وبسایت خود تخلف کرده باشید، ممکن است تحت جریمه پاندا قرار گیرید. از دید عملی، بهترین کار برای جلوگیری از پنالتی شدن توسط پاندا توسعه برندتان است تا به عنوان یک سایت معتبر توسط کاربران و موتورهای جستجو شناخته شوید. برای تبدیل شدن به این حالت باید با تولید محتوای با کیفیت، به عنوان منبعی در حیطه کاری خود شناخته شوید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.