الگوریتم سندباکس گوگل چیست؟ (توضیحات جامع درباره Google Sandbox)
الگوریتم سندباکس گوگل (Google Sandbox) الگوریتمی است که وبسایت های جدید و نوپا را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. این الگوریتم به عقیده بسیاری از کارشناسان به وبسایت های جدید این اجازه را نمی دهد تا در کلمات کلیدی مربوطه رتبه های بالایی کسب کنند. در واقع، گوگل سندباکس اعتقاد دارد که وبسایت های جدید هنوز امتحان خود را پس نداده اند و برای همین چندان به آنها اعتماد ندارد. برخلاف اهمیت بالای این الگوریتم متاسفانه در بسیاری از دوره های آموزش سئو به آن هیچ اشاره ای نمی شود.
به تعبیری می توان گفت که سندباکس گوگل یک جعبه شنی است که صفحات تازه تاسیس باید مدتی در آنجا مانده و تحت نظارت فیلترهای حساس گوگل قرار داشته باشند. امروز قصد داریم الگوریتم سندباکس گوگل و نحوه کارکرد آن را مورد بررسی قرار دهیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
الگوریتم سندباکس گوگل چیست؟
بیشتر سئوکاران با اسم الگوریتم سندباکس گوگل آشنا هستند اما از اهمیت آن در زمان راه اندازی وبسایت های جدید آگاه نیستند. الگوریتم سندباکس یک تئوری عملگرا است، به این معنی که اگر شما یک وبسایت جدید در گوگل راه اندازی کنید، موتور جستجوگر گوگل دامنه این وبسایت را بین 30 الی 120 روز در سندباکس نگه می دارد تا پس از مشخص کردن حوزه کاری وبسایت از کیفیت محتوای صفحات آن نیز اطمینان حاصل کند.
حتی اگر تمام اصول و استانداردهای سئو را در صفحات وبسایت رعایت کرده باشید، سندباکس گوگل ممکن است اجازه رتبه گرفتن را به محتوای وبسایت شما ندهد. اما ماهیت الگوریتم سندباکس گوگل چیست؟ آیا باید نگران وجود این الگوریتم باشیم؟ بد نیست بدایند که دلیل استفاده گوگل از واژه سندباکس (جعبه شنی کودکان) این است که این استاندارد برای وبسایت های نوپا و نوظهور فعال می شود.
به طور کلی می توان گفت که الگوریتم سندباکس برای مقابله با وبسایت های اسپم به وجود آمده است و با صفحاتی که قصد دارند به صورت غیرقانونی رتبه های بالاتری در موتور جستجوی گوگل کسب کنند، به صورت جدی مبارزه خواهد کرد. زمانی که یک وبسایت جدید تاسیس می کنید، بدون شک به صورت خودکار به صفحه اول نتایج جستجو راه نخواهید یافت.
اما در سال 2004، متخصصان سئو متوجه شدند که قرارگیری صفحات وبسایتشان در موتورهای جستجو بیش از زمان معمول طول می کشد. آنها تمام اصول و استانداردهای مربوط به سئو را در وبسایت خود رعایت می کردند. با این حال، زمان زیادی طول می کشید تا صفحات به جایگاه خوبی در موتورهای جستجو دست پیدا کنند.
حتی زمانی که یک وبسایت با بک لینک های با کیفیت و کلمات کلیدی رتبه دار در موتورهای جستجوگر ایندکس می شد، گوگل آن را در صفحات نتایج به کاربران نشان نمی داد؛ در برخی مواقع موتور جستجوگر یاهو و بینگ صفحات این وبسایت را نمایش می دادند. این موضوع تحت تاثیر الگوریتم سندباکس گوگل اتفاق می افتد. سندباکس گوگل به عقیده بسیاری از کارشناسان سئو، فیلتری است که به وبسایت های تازه تاسیس شده اجازه نمی دهد تا به صفحه اول نتایج گوگل راه پیدا کنند. آنها همچنین باور دارند که گوگل محتوای صفحات یک وبسایت جدید را به مدت چند ماه در حالت کش (Cache) نگهداری می کنند و اجازه قرارگیری آن ها در صفحات اول و دوم نتایج جستجو نخواهند داد.
ماندن در الگوریتم گوگل سندباکس چقدر طول می کشد؟
از آنجایی که الگوریتم سندباکس گوگل به صورت رسمی معرفی نشده است بنابراین اطلاعاتی زیادی از مدت زمان فعالیت آن در دسترس نیست. به نظر می رسد که تاثیرات سندباکس در چند ماه اولیه پس از راه اندازی یک وبسایت صفحات آن را زیر نظر می گیرند. در برخی اوقات این زمان ممکن است تا 24 ماه نیز طول بکشد اما به طور میانگین 6 ماه بر روی صفحات جدید فعالیت دارد. در این مدت، هر چقدر هم که استراتژی های SEO وبسایت را بهبود بخشید، صفحات آن همچنان به صفحه اول یا دوم گوگل راه پیدا نخواهد کرد.
آیا گوگل وجود داشتن سندباکس را تکذیب می کند؟
گوگل هیچگاه به صورت رسمی فعالیت سندباکس را تایید نکرده است اما برخی از تاثیرات این الگوریتم بر روی وبسایت های جدید، به نوعی وجود داشتن آن را تایید می کند. برای مثال، یک سایت جدید اعتبار یک وبسایت قدیمی را نخواهد داشت بنابراین قبل از اینکه به جایگاه خوبی دست پیدا کنند باید چند ماه از زمان راه اندازی آن بگذرد. البته گوگل نظر دیگری دارد و قضیه رتبه نگرفتن صفحات جدید را به دلایل زیر مربوط می داند:
-
رقابت زیاد:
وبسایت های قدیمی تر رقایت بسیار زیادی بر سر کلمات کلیدی دارند. بنابراین، دیده شدن یک سایت جدید در میان انبوهی از صفحات قدیمی و رتبه دار بسیار سخت به نظر می رسد.
-
کمبود محتوا:
وبسایت های جدید در مقایسه با سایت های رتبه دار دارای محتوای کمتری هستند. بنابراین، از شانس کمتری برای جذب ترافیک ارگانیک برخوردار هستند.
-
بک لینک های کم:
بک لینک ها (Backlinks) نقش بسیار حیاتی در رتبه بندی صفحات توسط الگوریتم های گوگل ایفا می کنند. همانطور که می دانید، سایت های جدید خیلی توسط بک لینک ها تقویت نشده اند بنابراین خزنده های گوگل امتیاز چندانی برای آنها قائل نخواهد شد.
-
عدم واکنش کاربران:
واکنش کاربران که از آن به عنوان User Signals نیز یاد می شود به معنی عکس العمل کاربران نظیر کلیک کردن بر روی یا ورق زدن صفحات است. واکنش کاربران در نظر الگوریتم های گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است. کاربران اغلب به صفحات وبسایت های جدی واکنش نشان نمی دهند و این موضوع باعث می شود که در صفحات اول نتایج موتورهای جستجو نمایش داده نشوند.
البته کارشناسان سئو متوجه شده اند که حتی صفحاتی که بر روی کلمات کلیدی با رقابت کمتر توسعه داده شده اند، در برخی اوقات اسیر الگوریتم سندباکس گوگل شده و به سختی به صفحات نتایج راه پیدا کرده اند.. در برخی اوقات، این صفحات حتی توسط گوگل ایندکس هم شده اند اما در صفحات اول نمایش داده نمی شوند. این موضوع باعث شده است تا بیشتر کاربران، علیرغم تکذیب الگوریتم سندباکس توسط گوگل، به وجود sandbox ایمان داشته باشند.
به طور کلی، اگر الگوریتم سندباکس گوگل واقعاً وجود داشته باشد یا این که موضوع فقط مربوط به عدم علاقه گوگل به صفحات کم اعتبار باشد، خیلی در اصل قضیه تفاوت ایجاد نخواهد کرد و وبسایت های جدید برای رتبه گرفتن کار بسیار سختی را در پیش رو خواهند داشت.
از کجا بفهمیم که وبسایتمان در الگوریتم سندباکس قرار دارد؟
شما با بررسی چند شاخص کلیدی می توانید از قرارگرفتن وبسایت خود در سندباکس گوگل آگاه شوید. به محض این که متوجه چنین فاکتورهایی شدید می توانید با پیاده سازی استراتژی های جدید با تاثیرات منفی آن مقابله کنید. در واقع، شما با مشاهده مولفه های زیر می توانید از قرار گرفتن وبسایت خود در سندباکس مطمئن شوید.
- زمانی که گوگل صفحات وبسایت را نمایش ندهد. در حقیقت، اگر یکی از تیترهای صفحه را به صورت مستقیم در گوگل جستجو کنید، صفحه وبسایت در صفحه نتایج نمایش داده نخواهد شد.
- اگر استراتژی های سئو را به درستی انجام داده باشید اما صفحات رقیب همواره جایگاهی بالاتر از شما داشته باشند.
- اگر صفحات وبسایت در دیگر موتورهای جستجو نظیر بینگ و یاهو از رتبه بهتری برخوردار باشند.
- ابزارهای سئو که در حال استفاده از آن ها هستید، معمولاً جایگاه وبسایت را بالاتر نشان دهند.
آیا وبسایت های قدیمی هم به سندباکس گوگل راه پیدا خواهند کرد؟
اگرچه الگوریتم سندباکس گوگل بر روی وبسایت های جدید فعالیت می کند اما امکان تاثیرگذاری آن بر روی وبسایت های قدیمی تر نیز وجود دارد. در حقیقت، اگر یک وبسایت برای مدت طولانی فعالیت خود را متوقف کرده باشد، ممکن است به سختگیری های سندباکس گوگل دچار شود. فراموش نکنید که انجام مستمر استراتژی های سئو می تواند وبسایت را از الگوریتم سندباکس در امان نگه دارد.
6 راهکار برای مقابله با الگوریتم سندباکس گوگل
حالا که با مفهوم الگوریتم Sandbox گوگل و نحوه عملکرد آن آشنا شدید باید راه های مقابله با آن را نیز یاد بگیرید. در ادامه استراتژی هایی را معرفی خواهیم کرد که با پیاده سازی آنها می توانید از صفحات جدید وبسایت در برابر سندباکس محافظت کنید.
1- ایندکس کردن وبسایت:
ایندکس شدن صفحات وبسایت توسط گوگل می تواند از آنها در برابر الگوریتم سندباکس محافظت کند. بنابراین، سعی کنید به محض راه اندازی وبسایت، درخواست ایندکس صفحات را به خزنده های گوگل ارسال کنید. ثبت کردن دامنه وبسایت در ابزار گوگل سرچ کنسول و تعریف نقشه سایت XML برای گوگل به شما در فرایند ایندکس کردن صفحات کمک خواهد کرد.
2- افزایش ترافیک:
ترافیک و میزان بازدید بهترین معیار برای تعیین کیفیت و مرتبط بودن محتوای وبسایت شما به شمار می رود. اگر وبسایت در ماه های اولیه ترافیک بالایی داشته باشد می تواند به راحتی از الگوریتم سندباکس گوگل خارج شود.
3- بهبود تعامل با شبکه های اجتماعی (Social Signals):
گوگل برای نظرات کاربران حاضر در شبکه های اجتماعی اهمیت زیادی قائل است. در حقیقت، گوگل می خواهد بفهمد که آیا وبسایت شما در میان کاربران شبکه های اجتماعی محبوبیت دارد یا خیر. اگر شبکه های اجتماعی کسب و کار شما عملکرد قوی داشته باشند، صفحات وبسایت شما نیز با سرعت بیشتر از گوگل سندباکش خارج خواهد شد.
برای مثال، با اجرای کمپین های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک می توانید ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید و این موضوع از نظر گوگل، باعث بهبود اعتبار وبسایت شما خواهد شد.
4- استفاده از کلمات کلیدی طولانی و سوالی:
رقابت بر سر کلیدواژه های کوتاه و محبوب بسیار شدید است. اگر وبسایت شما فقط بر روی کلیدواژه های رقابتی تمرکز کرده باشد، دیده شدن و رتبه گرفتن صفحات آن بسیار دشوار خواهد شد. برای حل این مشکل می توانید از کلمات کلیدی بلند و سوالی استفاده کنید.
5- افزایش اعتبار وبسایت:
الگوریتم های گوگل به وبسایت های مورد اعتماد و معتبر علاقه مند هستند. به خاطر داشته باشید که از همان روزهای اول راه اندازی وبسایت باید از بک لینک های معتبر و مرتبط استفاده کنید و اعتبار دامنه خود را افزایش دهید.
6- تولید محتوای باکیفیت:
بیشتر وبسایت ها در روزهای آغازین فعالیت خود، تعداد زیادی محتوا در صفحات خود منتشر می کنند. این کار باعث می شود که الگوریتم سندباکس گوگل، صفحات وبسایت را به عنوان اسپم شناسایی کرده و مدت زمان زیادی آن ها را به صفحات اول نتایج راه نخواهد داد.
سوالات متداول
آیا مورد توجه الگوریتم سندباکس بودن خوب است؟
خیر، سایت شما تا مادامی که مورد توجه این الگوریتم است، نمی تواند آنطور که باید در نتایج گوگل پیشرفت کند. به مرور زمان و افزایش عمر فعالیت سایت و اعتماد گوگل به آن، توجه این الگوریتم کمتر و کمتر می شود.
چطور این الگوریتم به سایت ما اعتماد می کند؟
راه های زیادی وجود دارد که اسیر الگوریتم سندباکس گوگل نشوید و یا اگر سایت تازه تاسیسی دارید مدت زمان کمی درگیر آن شوید که از میان آنها می توان به افزایش ترافیک، ایندکس دستی صفحات، افزایش تعامل در شبکه های اجتماعی و افزایش اعتبار دامنه سایت اشاره کرد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.