8 تاثیر برندینگ بر روی سئو
شاید برایتان جالب باشد که برندینگ (Branding) و سئو (SEO) رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. بیشتر صاحبان کسب و کار فکر می کنند که با پیادهسازی استراتژی های سئو میتوانند جایگاه مناسبی در بین وبسایتهای متعدد موجود در فضای اینترنت کسب کنند. این افراد معمولاً فراموش می کنند که بیشتر کاربران به خاطر اعتبار برند بر روی وبسایت کلیک می کنند و همین موضوع باعث می شود که موتور جستجوی گوگل، یک وبسایت را علیرغم جایگاه نه چندان مناسب از لحاظ سئو، به عنوان یک برند مورد اعتماد شناسایی کرده و آن را به کاربران بیشتری نمایش دهد.
البته یک سئوکار حرفه ای می داند که سئو کم اهمیت نیست و برندسازی نیز بدون توجه به استراتژی های سئو عملا امکان پذیر نیست. در حقیقت می توان گفت که برندینگ یک مکمل مهم برای سئو است و با برندسازی می توانید نتایج بهتری در سئو کسب کنید. امروز در این مقاله از داناپ، 8 تاثیر برندینگ بر روی سئو را معرفی کرده و هر کدام را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین می توانید بهترین دوره های آموزش سئو را از طریق داناپ مشاهده نمایید.
برندینگ چیست؟
هنگام راه اندازی یک کسب و کار و تعیین جایگاه آن در بازار، فرآیند برندینگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برندینگ در اصل با هدف بهبود و توانمندسازی تصویر یک بیزینس انجام می شود. این فرآیند در دو مرحله انجام می شود. در فاز ابتدایی و شروع به کار یک کسب و کار و سپس با اجرای استراتژی های مارکتینگ در مراحل آتی است که باعث می شود یک کمپانی، جایگاه خود را در مقابل رقبای دیگر تقویت کند.
در واقع به کارگیری بهترین استراتژی های برندینگ باعث می شود که کاربران به محض برخورد با نام یک برند، تصویر خوب و مثبتی از آن کسب و کار در ذهنش ایجاد شود. در این حالت کاربران به این باور می رسند که خرید محصولات یا استفاده از سرویس های آن برند، ریسک بسیار پایینی دارد، بنابراین بدون هیچ عذر و بهانه ای بر روی صفحات آن برند کلیک خواهد کرد.
برای مثال برند کوکاکولا (Coca Cola) نیاز به هیچ معرفی ندارد و به زعم بسیاری از مردم، بهترین نوشیدنی موجود در جهان است. افراد با شنیدن نام کوکاکولا انرژی مثبتی دریافت می کنند و به احتمال خیلی زیاد در زمان نیاز محصولی از این کمپانی انتخاب می کنند. حال که با مفهوم برندینگ آشنا شدید، در ادامه به معرفی تاثیر برندینگ بر روی سئو خواهیم پرداخت.
8 تاثیر برندینگ بر روی سئو
برند شناخته شده بر روی بهینه سازی موتورهای جستجو یا همان SEO نیز تاثیرات بسزایی دارد. افزایش محبوبیت یک برند در میان کاربران باعث می شود که نتایج جستجوی مربوط به آن برند در موتورهای جستجو نظیر گوگل نیز افزایش پیدا کند. لازم به ذکر است که استراتژیست های سئو هم بر روی این موضوع تاکید دارند که نتایج جستجوی متعلق به کلمات کلیدی مربوط به یک کسب و کار را به نفع خود تغییر دهند و از این طریق کاربران بیشتری را به وبسایت بکشانند.
به عبارت دیگر الگوریتم های گوگل که سئوی یک وبسایت را زیر نظر دارند، به اعتبار آن خیلی اهمیت می دهند. اینم الگوریتم ها می خواهنند ببینند که یک کسب و کار بین کاربران از چه اعتبار و محبوبیتی برخوردار است. در حقیقت گوگل همواره بازخورد کاربران را درنظر می گیرد و بهترین محتوا را به آن ها ارائه می دهد. در ادامه 8 مورد از تاثیرات مهم برندینگ بر روی سئو را توضیح خواهیم داد.
1- اعتمادسازی و تشویق کاربران به کلیک
ابتدا باید به این نکته توجه داشت که الگوریتم های گوگل توسعه دهندگان وب را تشویق می کنند که صفحاتی با محوریت کاربر پسند ارائه کنند و از آن ها می خواهد که تمرکز خود را صرفاً بر روی محتوای سئو شده نگذارند. این موضوع بیانگر این است که کاربران به شناخته بودن برند بیشتر از محتوا توجه دارند.
برای مثال فرض کنید که می خواهید تلویزیونی خریداری کنید و برای تحقیق راجع به مدل و مشخصات فنی محصولات موجود در بازار، یک کلمه کلیدی مانند «خرید تلویزیون هوشمند» را در گوگل جستجو می کنید. سپس اولین لینک با نام برند SRPTP جلوی شما نمایش داده می شود. درست حدس زدید، شما تا بحال اسم این برند را نشنیده اید بنابراین به احتمال خیلی زیاد از ورود به آن وبسایت خودداری می کنید. در عوض صفحه دوم متعلق به شرکت ایکس ویژن است که به نسبت صفحه اول شناخته شده تر است، بنابراین شما به احتمال خیلی زیاد بر روی آن کلیک خواهید کرد.
به زبان ساده تر می توان گفت که اعتبار یک برند باعث می شود که شما به محتوای آن ها هم اعتماد کنید. این ارتباط مستقیم بین برندینگ و سئو را یادآوری برند یا همان Brand Recall می نامند.
الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی صفحات با دقت رفتار کاربران را زیر نظر می گیرند و جایگاه صفحات معتبر را در ارتقا می بخشند. فرض کنید که یک صفحه با کمک استراتژی های سئو به رتبه اول گوگل رسیده است. اگر اغلب کاربران به صورت مستمر به آن صفحه بی توجه باشند و درصد کمی از آنها بر روی لینک صفحه کلیک کند، صفحات معتبرتر به صورت خودکار به رتبه های بالاتر دست خواهند یافت.
در واقع، الگوریتم ها و ربات های خزنده گوگل هیچ درکی از برندهای شناخته شده ندارند و رفتار کاربران در رتبه بندی صفحات معتبر، راهنمای گوگل است. پس یادتان باشد که اعتماد کاربران و برندینگ، تاثیر بسزایی بر روی سئو و تصمیم گیری الگوریتم های گوگل درباره رتبه بندی صفحات دارد.
2- جستجوی نام برند
همان طور که قبلاً به آن اشاره کردیم، خزنده های گوگل نام برندهای معتبر را نمی دانند اما با تحلیل رفتار کاربران به تدریج از معتبر بودن یک صفحه آگاه می شوند. در واقع، هر چقدر که کاربران نام یک برند را در گوگل جستجو کنند، گوگل امتیاز ویژه ای برای صفحات مربوط به آن قائل می شود.حتماً برای شما هم پیش آمده است که با جستجوی یک محصول، گوگل برند خاصی را به شما پیشنهاد می کند. برای مثال اگر واژه گوشی موبایل را جستحجو کنید، گوگل گوشی موبایل سامسونگ را به شما پیشنهاد می دهد. این موضوع در نتیجه جستجوی نام برند سامسونگ توسط کاربران اتفاق می افتد و نشان دهنده این است که که گوگل سامسونگ را به عنوان یک برند معتبر شناسایی کرده است.
3- هدایت ترافیک از کانال های مختلف
برندینگ به صورت مستقیم بر روی افزایش ترافیک صفحات تاثیر می گذارد. برای مثال یک برند معتبر را در نظر بگیرید، مخاطبان این برند دوست دارند صفحات اجتماعی متعلق به آن را دنبال کرده و مطالب مربوط به آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارند.
این موضوع در نهایت باعث افزایش ترافیک وبسایت برند می شود. در واقع، بک لینک های باکیفیت که امروزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند به صورت اورگانیک به وبسایت برند سرازیر می شوند و کاربران نام آن برند را به عنوان یک مرجع در آن حیطه می پذیرند. علاوه بر این، صفحات متعلق به برندهای ناشناخته تنها با تمرکز بر روی کلمه کلیدی ها می توانند ترافیک وبسایت خود را افزایش دهند.
4- برندینگ و سیگنال های رتبه بندی گوگل
امروزه موضوع بک لینک ها از اهمیت بسیار بالایی در میان استراتژی های سئو برخوردار است. تاثیر برندینگ بر روی سئو در این زمینه هم مشهود است و برنسازی می تواند بک لینک های باکیفیت تری را به وبسایت شما هدایت کند. گوگل ارزش بیشتری برای بک لینک های ارگانیک دارد و ترافیکی که از کانال های فیک به وبسایت هدایت شوند را نمی پسندد. فرض کنید که شما یک محتوای با کیفیت تولید می کنید و وبسایت معتبری لینک مطلب شما را در صفحات خود بارگذاری می کند. در این حالت هر کلیک بر روی لینک به اندازه هزاران کلیک فیک ارزش خواهد داشت.
البته یک بک لینک کافی نیست و کاربران زمانی به وبسایت شما مراجعه می کنند که لینک مطالب شما را به صورت مستمر بر روی وبسایتهای معتبر مشاهده کنند، آنگاه صفحات شما را نیز به عنوان یک برند معتبر شناسایی خواهند کرد. در برخی مواقع، اگر بر روی برندسازی کار نکنید، ممکن است که کاربران در میانه راه از مشاهده وبسایت شما صرف نظر کند.
پس یادتان باشد که حتی اگر سئوی صفحات و ترافیک وبسایت شما در بهترین حالت باشد اما استراتژی برندینگ خوبی نداشته باشید، جایگاه خیلی خوبی در صفحات جستجوی گوگل نخواهید داشت.
5- سرچ کلمه کلیدی در کنار نام برند
در بالا به این موضوع اشاره کردیم که بیشتر کاربران نام برند را به صورت مستقیم در گوگل جستجو می کنند و این موضوع باعث می شود که گوگل آن برند را به عنوان یک مرجع معتبر شناسایی کرده و آن را در نتایج به کاربران پیشنهاد می دهد. در طرف دیگر برخی از کاربران به دلیل این که با نام یک برند آشنایی دارند، هنگام جستجوی نام یک کلمه کلیدی، نام یک برند را نیز در کنار آن جستحو می کنند. این موضوع باعث می شود که گوگل از جایگاه و اعتبار یک برند در میان کاربران باخبر شده و صفحات مربوط به آن را در رتبه های بالا قرار دهد.
برای مثال، کاربران به جای جستجوی کلمه کلیدی گوشی موبایل، کلمه کلیدی گوشی موبایل دیجی کالا را در گوگل جستجو می کنند. گوگل نیز از این طریق دیجی کالا را به عنوان یک وبسایت معتبر شناسایی کرده و صفحات آن را در صفحه اول قرار می دهد.
6- ورود مستقیم کاربران به سایت
بعضی از کاربران برای ورود به وبسایت های معتبر، آدرس دامنه آن را به صورت مستقیم جستجو می کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که نام برند باید ساده و کوتاه باشد تا کاربران بتوانند به راحتی آن را تایپ کنند. ورود مستقیم کاربران از طریق تایپ آدرس یک وبسایت از دیدگاه گوگل به عنوان یک نکته مثبت در نظر گرفته می شود و امتیازات ویژه ای برای صفحات به ارمغان می آورد.
7- لینک سازی از طریق نام برند
لینک سازی بدون لینک یکی از مواردی است که اهمیت بالایی برای گوگل دارد. در این روش یک برند معتبر و شناخته شده می تواند نام خود را در محتوای صفحات بنویسید، بدون آن که به آن لینک دهد. این موضوع باعث می شود که گوگل بفهمد نام برند در محتوای موجود در اینترنت استفاده شده است بنابراین آن را به عنوان یک برند معتبر شناسایی می کند.
گوگل عقیده دارد که صحبت از یک برند معروف در فضای آنلاین به معنای معتبر بودن آن است. علاوه بر این، گوگل ادعا می کند که اگر نام برند بدون لینک به صورت متعدد در فضای اینترنت مورد استفاده قرار بگیرد، نشان از اعتبار بسیار بالای آن برند دارد. برخی از استراتژیست های محتوا باور دارند که برخی از برندهای معتبر می توانند در تبلیغات، تنها از نام برند خود بدون هرگونه لینک دهی اضافی استفاده کند.
8- شناخته شدن به عنوان یک منبع محتوایی
اولین قدم برای برندسازی این است که محتوای مفید و باکیفیت را به کاربران ارائه دهید. در حقیقت، برند باید محتوای درست، مرتبط و اصیلی را به صورت مستمر دراختیار مخاطبان خود قرار دهد. زمانی که یک برند برای کاربر ارزش قائل شود و محتوای قابل قبولی را در صفحات اینترنتی خود منتشر کند، کاربران اسم آن برند را در کانال های مختلف پخش کرده و از کیفیت صفحات آن تعریف می کنند.
محتوای خوب و یکدست که به صورت مداوم در صفحات اینترنتی یک برند بارگزاری می شود، کاربران را ترغیب می کند تا از آن به عنوان یک منبع در صفحات خود یاد کنند. این موضوع باعث می شود که گوگل وبسایت آن برند را به عنوان یک مرجع معتبر در نظر گیرد و رتبه آن را بهبود بخشد.
نتیجه گیری
بیشتر صاحبان کسب و کار از تاثیر برندینگ بر روی سئو باخبر نیستند و فکر می کنند که تنها با رعایت استراتژی های سئو در محتوا و شکل ظاهری وبسایت می توانند رتبه های خوبی در گوگل کسب کنند. البته، مقوله برندینگ تاثیر بسیار زیادی بر روی سئوی صفحات دارد به طوری که با شناخته شدن نام یک برند، بازدیدکنندگان و ترافیک ارگانیک وبسایت افزایش پیدا خواهد کرد و همین موضوع از دیدگاه گوگل امتیاز مثبتی برای صفحات آن به حساب می آید.
در این مطلب 8 تاثیر برندینگ بر روی سئو را مورد بررسی قرار دادیم.از جمله مهمترین تاثیرات برندسازی بر روی سئو می توان به افزایش ترافیک ارگانیک سایت، ورود مستقیم کاربران و جستجوی نام برند اشاره کرد. البته به خاطر داشته باشید که سئو همچنان به عنوان ارزشمندترین استراتژی مربوط به بهبود جایگاه برندهای کوچک و شناخته نشده در موتورهای جستچوگر است.
سوالات متداول
آیا برندینگ بر روی سئو تاثیر دارد؟
بله، برندینگ به روش های مختلف می تواند تاثیرات مستقیمی بر روی بهینه سازی سئو سایت ها داشته باشد.
برندینگ مهم تر است یا سئو؟
در واقع هر دو این فعالیت ها حائز اهمیت هستند و یک کسب و کار برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ باید از هر 2 آنها به درستی بهره گیرد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.