چطور بخش درباره من در رزومه را بنویسیم؟ + مثال و نکات ضروری
رزومه هر فرد فرصتی است که با استفاده از آن میتواند خودش را به عنوان یک کارجوی واجد شرایط برای استخدام به مسئول منابع انسانی شرکت مورد نظر معرفی کند.
یکی از مهم ترین بخش های هر رزومه بخش «درباره من» می باشد. بخش درباره من در رزومه میتواند به شما کمک کند تا به عنوان یک کارجوی متمایز نسبت به سایرین شناخته شوید. در این شرایط، مدیران استخدام یا مسئول HR شرکت مورد نظر اطلاعات بیشتری در مورد کارجو به دست میآورند و این موضوع در هنگام مصاحبه میتواند به کارجو کمک کند.
در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا در مورد بخش درباره من در رزومه و اینکه شامل چه چیزهایی میتواند باشد، مزایای گنجاندن این بخش در رزومه و همچنین چند مثال کاربردی از نحوه نوشتن آن صحبت کنیم.
بخش درباره من در رزومه چیست؟
بخش «درباره من» قسمت کوتاهی در رزومه است که شخصیت فرد را به عنوان فردی حرفهای در حوزه کاری مربوطه توضیح میدهد و بزرگترین نقاط قوت او را توصیف میکند. همچنین در این بخش بزرگترین دستاوردهای حرفهای کارجو به نمایش گذاشته می شود. به عبارت دیگر، این بخش در رزومه باید به طور خلاصه به مسئول استخدام شرکت پاسخ دهد که «چرا باید او را استخدام کنیم؟» از این رو میتوان گفت که بخش درباره من باید شامل عناصر زیر باشد:
عنوان تخصص حرفهای کارجو: بخش درباره من در رزومه باید توصیف کند که یک کارجو به عنوان فردی حرفهای چه کسی است و چه کاری انجام میدهد. برای مثال، میتوان در این بخش عنوان شغلی فعلی خود را ذکر کرد. این بخش میتواند کارفرما را از سطح تجربه حرفهای کارجو آگاه کند. به عنوان مثال : کارشناس تولید محتوا
مهارتها و دستاوردهای مرتبط: همچنین بخش درباره من باید مهارتهای مرتبط با موقعیت شغلی را که برای آن درخواست ارسال شده است نشان دهد. مهارتهایی که بزرگترین نقاط قوت فرد به شمار میروند. به عبارتی، این بخش باید نمونهای از موفقیتهای حرفهای فرد را شامل شود تا نقاط قوت او نیز به چشم بیاید.
اهداف شغلی: در نهایت، بخش درباره من در رزومه باید مشخص کننده هدف متقاضی از ارسال رزومه به شرکت مورد نظر باشد. به عبارتی، در بخش درباره من در رزومه باید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کارجو نوشته شود.
مزایای نوشتن بخش درباره من در رزومه
گنجاندن بخش «درباره من» در رزومه مزایای متعددی دارد که از آنها به موارد زیر میتوان اشاره کرد:
خلاصه سازی کل رزومه
این بخش در رزومه به طور خلاصه مهمترین اطلاعاتی را خلاصه میکند که فرد میخواهد تا خواننده از رزومهاش بداند. اگر استخدامکننده یا مدیر استخدام زمان زیادی را برای مرتبسازی رزومههای دریافتی نداشته باشد، بخش درباره من رزومه کارجو میتواند به او کمک کند تا در کوتاهترین زمان از سایر کارجویانی که بخش درباره من در رزومهشان ندارند، متمایز شود.
توصیف برند حرفهای کارجو
بخش درباره من رزومهی کارجو با گنجاندن نمونههای خاصی از مهارتهایی که به دست آورده، ویژگیهای شخصیتی فرد را به رزومهاش میافزاید. از این رو، در این بخش بهتر است که از کلمات توصیفی و عملی استفاده شود که شخصیت متقاضی را به نمایش بگذارد و برند حرفهای شخصی مد نظر را به تصویر بکشد.
کمی سازی تجربیات متقاضی
همچنین این بخش در رزومه بخشی ایده آل برای نمایش بزرگترین دستاوردهای حرفهای فرد با استفاده از توضیحاتی است که نشان دهنده ارزش حرفهای او است.
سایر بخش های لازم در «درباره من»
کارجو در بخش «درباره من» رزومه می تواند موارد دیگری را نیز برای حرفه ای تر شدن به آن اضافه کند. موارد دیگری مانند کاورلتر (Cover letter) (نامهای است که وقتی میخواهید درخواستی برای همکاری یا پذیرش در یک شغل ارسال کنید به درخواست شما پیوست میشود و در واقع مانند یک راهنمایی در مورد اسناد ارسالی شما و هدف و انگیزه شما به خواننده توضیح میدهد.) و پروفایل شبکههای اجتماعی حرفهای فرد میتوانند شامل بخش «درباره من» به همراه جزئیات بیشتری از او باشند.
لازم به ذکر است که این بخش در کاورلتر و پروفایل شبکههای اجتماعی باید از همان ساختار بخش درباره من در رزومه پیروی کند. با این حال، اگر نیاز به گنجاندن تجربیات و دستاوردهای مرتبط در این بخش نیاز بود، میتوان آن را طولانیتر در نظر گرفت.
چگونه بخش درباره من در رزومه را بنویسیم؟
برای نوشتن بخش درباره من در رزومه به روشی مؤثر باید مراحل را دنبال کنیم:
1. خود را از نظر حرفهای بشناسید.
اولین قدم برای نوشتن بخش درباره من در رزومه به روشی مؤثر این است که به عنوان یک حرفهای مشخص کنید که چه کسی هستید. اکثر افراد برای توصیف خودشان از عنوان شغلی فعلیشان استفاده میکنند. با وجود این، اگر تجربه کاری ندارید، از کلمات توصیفی دیگری مانند «کارجوی نیمه حرفهای» یا «فارغ التحصیل دانشگاه» و غیره نیز میتوانید استفاده کنید.
2. موارد مهم موردنظرتان را توصیف کنید.
بخش درباره من در رزومهتان باید نشان دهنده مواردی باشد که شما را به عنوان توانمندترین کارجوی موقعیت شغلی که برای آن درخواست دادهاید، نشان دهد. در چنین شرایطی، باید اطلاعاتی را در رزومهتان بنویسید که از سایر متقاضیان متمایزتان میکنند. در این راستا، میتوانید مهارتها، تجربه کاری مرتبط، دستاوردهای حرفهای، دلیل علاقهتان به صنعت مربوطه یا ترکیبی از چندین مورد مذکور را در رزومهتان بیاورید.
3. اهداف شغلی خود را مشخص کنید.
در نهایت، بخش درباره من رزومه باید با قسمتی در مورد اهداف شغلی کوتاه مدت و بلندمدتتان و همچنین نحوه ارتباط این اهداف با موقعیتی که برای آن درخواست دادهاید به پایان برسد.
مثالهایی از بخش درباره من در رزومه
در اینجا چند نمونه از بخشهای درباره من در رزومههایی را آوردهایم که برای افراد در صنایع مختلف نوشته شدهاند:
خدمات مشتری
متخصص خدمات مشتری حرفهای با برخورداری از تجربه گسترده در حل شکایات و مشکلات فزآینده مشتریان. مهارتهای بین فردی قوی که از طریق رضایت مشتریان به اثبات رسیده است. توانایی حل مشکلات به روشهای خلاقانه که منجر به توسعه طرح هایی برای حفظ مشتریان جدید شده و وفاداری مشتریان را ۲۰٪ افزایش داد. اینجانب در جستجوی موقعیت شغلی سرپرست تیم خدمات مشتری برای ادامه رشد شغلی به جایگاه مدیریت هستم.
مدیریت
ناظر فروش موفق با تجربهای گسترده در زمینه رهبری تیم. با دریافت بازخورد و مربیگری تیمها به دنبال رشد شغلی خود در موقعیتی به عنوان مدیر فروش هستم. با کمک به بخش آموزش در توسعه مواد جدید که رضایت و بهره وری کارکنان را تا 30 درصد افزایش میدهد، به آموزش استخدامهای جدید کمک میکند.
دانشجو
فردی بسیار سازمان یافته، جزئینگر و دانش آموخته دانشگاه تهران هستم. به دنبال موقعیت شغلی در سطح نیمه حرفهای به عنوان حسابدار میباشم. دورههایی مانند حسابداری عمومی، بودجه بندی و پیش بینی مالی و اصول و قوانین حسابداری را نیز گذراندهام.
تغییر شغل
استاد زبان انگلیسی با بیش از ۱۰ سال سابقه حرفهای هستم. به دنبال تغییر شغل به موقعیت کپی رایتینگ برای یک شرکت بازاریابی متوسط تا بزرگ میباشم. خودانگیخته و دارای قدرت یادگیری سریع هستم. همچنین به صورت داوطلبانه به معلمان در دورههای مختلف برای نوشتن برنامه درسی و تدریس خصوصی بعد از مدرسه کمک کردهام.
نکات مهم برای نوشتن بخش درباره من در رزومه
در این قسمت چند نکته مهم دیگر را آوردهایم که هنگام نوشتن بخش درباره من در رزومه خود باید به خاطر بسپارید:
1- مختصر بنویسید
یکی از نکات مهم در هنگام نوشتن بخش درباره من این است که در مورد خودتان مباحث اضافی و غیرضروری را ننویسید. به عبارتی، این بخش باید شامل اطلاعات واضح و مختصری از نقاط قوت و مهارتهایتان به همراه نمونههای خاصی از دستاوردهایی که آن نقاط قوت را به نمایش میگذارد، باشد.
2- صادق باشید
در بخش درباره من در رزومه باید صادق باشید و بتوانید هر ادعایی که درباره خود در این بخش داشتهاید را اثبات کنید. بنابراین اگر تجربه کاری مرتبط ندارید، در مورد مهارتها و نقاط قوت مرتبط با کارهای داوطلبانه یا تجربیات حین تحصیل خود بنویسید.
3- متن را تصحیح کنید و با صدای بلند بخوانید
خوانش بخش درباره من در رزومه با صدای بلند میتواند کمک کند تا اشتباهات گرامری، عبارات عجیب یا عباراتی که نیاز به شواهدی برای اثبات دارند را شناسایی کنید.
4- بخش درباره من را به روز نگاه دارید
همزمان با تغییر تجربیات کاری خود، اطلاعاتی را که برای بخش درباره من رزومهتان مفید و ضروری هستند، تغییر دهید. به یاد داشته باشید که این پاراگراف را به طور مرتب مرور کنید و در صورت لزوم آن را تغییر دهید.
5- آن را به شرح شغل خود مرتبط کنید
مهارتها، تجربهها، دستاوردها و نقاط قوتی را که در بخش «درباره من» رزومه خود ذکر میکنید، همگی باید به کلمات کلیدی که کارفرما در شرح شغل مورد نظر استفاده کرده است، مرتبط باشد.
جمع بندی
در این مطلب روشها و نکات مهم برای نوشتن بخش درباره من در رزومه را بیان کردیم و گفتیم که نوشتن این بخش چه مزایایی برای کارجویان میتواند داشته باشد. در این راستا برای کسب مهارت کافی به منظور نوشتن این بخش رزومه به بهترین وجه ممکن باید نمونههای زیادی از بخش درباره من در رزومههای افراد مختلف حوزه شغلی خودتان را مطالعه کنید و از آنها ایده بگیرید. اگر نظر یا پیشنهاد دیگری برای بهبود مهارت نوشتن بخش درباره من مد نظر دارید، آن را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.