انواع هشتگ در اینستاگرام + 7 استراتژی طلایی هشتگ گذاری
هشتگ های اینستاگرام می توانند موجب موفقیت یا شکست استراتژهای کسب و کارهای اینستاگرامی شوند. در حقیقت اگر شما در پست های اینستاگرام خود از هشتگ گذاری صحیح استفاده کنید، علاقه مندان بیشتری محتوای شما را در اینستاگرام مشاهده می کنند ولی اگر هشتگ گذاری را نادرست و نامرتبط با پست انجام دهید، پست شما به مخاطب هدف مورد نظر نمایش داده نمی شود و فرصت بیشتر دیده شدن را از دست می دهید.
همانطور که در مقاله 10 راز دیده شدن در اکسپلور اینستاگرام توضیح دادیم هشتگ ها می توانند باعث ایجاد تعامل اولیه کافی با پست شما می شوند و این میزان تعامل کافی باعث افزایش شانس شما برای رفتن به اکسپلور اینستاگرام می شود.ما در این مقاله قصد داریم تا انواع مختلف هشتگ و نحوه صحیح هشتگ گذاری در اینستاگرام را مورد بررسی قرار دهیم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
هشتگ چیست؟
یک هشتگ (Hashtag) ترکیبی از حروف، اعداد و ایموجی هاست که قبل از علامت # (به عنوان مثال #داناپ) در کنار یکدیگر قرار می گیرند و برای طبقه بندی و ارائه محتوای صفحات اینستاگرام به کاربران استفاده می شوند. هشتگ قابل کلیک است به این معنی که اگر کاربر بر روی آن کلیک کرده یا هشتگ خاصی را در اینستاگرام جستجو کند به یک صفحه وارد می شود که تمام پست های تگ شده با آن هشتگ در آنجا وجود دارند.
دلیل استفاده از هشتگ در اینستاگرام
استفاده از هشتگ یکی از روش های جذب مخاطب در اینستاگرام به شمار می رود به گونه ای که پست شما در صفحه مربوط به آن هشتگ قرار می گیرد. علاوه بر این، استفاده از هشتگ در استوری نیز آن را در صفحه هشتگ مربوطه قرار می دهد. بنابراین کاربران نیز می توانند هشتگ مورد علاقه خود را فالو کنند، در این صورت حتی اگر صفحه شما را فالو نکرده باشند نیز پست های هشتگ دار شما را در صفحه Feed خود مشاهده می کنند.
هشتگ های اینستاگرام یک روش بسیار عالی برای ایجاد اجتماعات آنلاین است به گونه ای که کاربران برای تعامل با برند شما ترغیب می شوند. برای مثال به علت شرایط پاندمیک و برگزاری تمرین های ورزشی در خانه، پیج Nike Los Angles با استفاده از هشتگ #playinside فعالیت های ورزشی خانگی کاربران را در صفحه خود منتشر کرد.
انواع هشتگ های محبوب اینستاگرام
اینستاگرام هشتگ ها را به 9 دسته کلی تقسیم کرده است:
1- هشتگ های مربوط به محصولات و خدمات :
کلیدواژه هایی نظیر #کیف یا #کفش که محصولات یا خدمات کسب و کار شما را توصیف می کنند.
2- هشتگ های نیچ (Niche) مارکت :
این هشتگ ها کمی خاص تر هستند و جایگاه کسب و کار شما را در صنعت مربوطه نشان می دهند. برای مثال هشتگ هایی نظیر #بلاگر_غذا یا #بلاگر_سفر جزء این دسته به شمار می روند.
3- هشتگ های انجمن اینستاگرام :
کاربران از طریق این هشتگ ها می توانند انجمن های موجود در اینستاگرام را پیدا کرده و به آنها بپیوندند. هشتگ هایی مثل #gardenersofinstagram یا #craftersofinstagram جزء این دسته محسوب می شوند.
4- هشتگ های فصلی یا رویدادهای خاص :
برخی از هشتگ ها مربوط به تعطیلات یا فصول مختلف هستند؛ برای مثال می توان به هشتگ های #جشنواره_تابستانه یا #عید-فطر اشاره کرد.
5- هشتگ جغرافیایی :
شما می توانید از تگ های جغرافیایی (Geo-Tagging) نیز در پست های خود استفاده کنید. هشتگ های جغرافیایی نظیر #تهران_پوشاک یا #شیراز_رستوران نیز یکی دیگر از روش هایی است که می توان برای اشاره به مکان جغرافیایی از آن استفاده کرد.
6- هشتگ های روزانه :
تمام روزهای هفته هشتگ مربوط به خود را دارند؛ برای مثال هشتگ هایی نظیر #شنبه یا #غروب_جمعه از جمله هشتگ های روزانه هستند.
7- هشتگ عبارت های متداول :
این دسته شامل ترکیبی از هشتگ های محصولات، نیچ مارکت و انجمن های اینستاگرام می شود. به طور کلی این هشتگ ها عباراتی هستند که کاربران اینستاگرام از آنها برای پیوستن به انجمن های موجود استفاده می کنند. برای مثال هشتگ هایی نظیر #amwriting یا #shewhowanders جزئی از این دسته به شمار می روند.
8- هشتگ های مخفف :
هشتگ هایی هستن که مخفف یک عبارت یا چند کلمه هستند. در واقع چون هشتگ کردن عبارات یا چند کلمه طولانی است، از مخفف کلمات آن استفاده می شود که البته استفاده از این نوع هشتگ در ایران زیاد رایج نیست و بیشتر هشتگ های انگلیسی به این صورت هستند مثل عبارت #TBT به معنی Throwbackthursday که یکی از معروفترین هشتگ های مخفف در اینستاگرام است.
9- هشتگ های ایموجی :
این هشتگ ها شامل ایموجی خالی (مثل پرچم ایران) یا عبارت هایی مثل ورزش به همراه ایموجی بازو یا توپ فوتبال هستند.
چه تعداد هشتگ در هر پست باید بگذاریم؟
شما می توانید حداکثر 30 هشتگ در پست و 10 هشتگ در استوری استفاده کنید و در صورتی که تعداد بیشتری هشتگ در محتوای خود قرار دهید، اینستاگرام اجازه انتشار آن پست یا استوری را به شما نمی دهد. اما اینکه امکان استفاده از هشتگ های زیاد در اختیار شما قرار دارد به این معنی نیست که شما باید از همه آنها استفاده کنید.
اگرچه هیچ منبعی برای تعداد مناسب هشتگ در یک کسب و کار وجود ندارد ولی اکثر کارشناسان معتقدند که 11 هشتگ برای شروع کار منطقی به نظر می رسد. با این حال اکثر صفحات اینستاگرامی به طور میانگین از 1 تا 3 هشتگ بیشتر استفاده نمی کنند. شما برای انتخاب تعداد هشتگ باید الگوهای مختلف را در پست های خود مورد آزمایش قرار دهید.
نحوه پیدا کردن هشتگ های محبوب
شبکه اینستاگرام بر خلاف توییتر هشتگ های ترند را به صورت عمومی به کاربران نمایش نمی دهد. اما اگر شما هشتگ مربوطه را جستجو کنید، تعداد پست های مربوط به آن نشان داده می شود. علاوه بر این، هشتگ های محبوب دیگر اینستاگرام که دارای کلمات مشابه به جستجوی شما هستند نیز به شما نمایش داده می شود.
برای جستجوی هشتگ های محبوب در نسخه وب اینستاگرام باید کلمه مربوطه را به همراه نماد # را مانند تصویر زیر در قسمت جستجو وارد کنید. در نسخه موبایل نیز کلمه مورد نظر را در قسمت جستجو تایپ کرده و سپس گزینه Tags را انتخاب کنید. شما با نگاهی به صفحه Feed خود می توانید بیشتر هشتگ های ترند را مشاهده کنید اما برای استفاده از آنها عجله نکنید. در حقیقت شما باید فقط از هشتگ های ترندی که به کسب وکارتان مربوط می شود استفاده کنید.
به طور کلی برای پیدا کردن بهترین هشتگ های مرتبط با کسب و کار خود باید به نکات زیر توجه داشته باشید :
1- بررسی کسب وکارهای رقیب
شما نباید عینا استراتژی های صفحات رقیب را مورد استفاده قرار دهید بلکه با بررسی هشتگ های آنها می توانید سرنخ های بسیار خوبی در حوزه فعالیت خود پیدا کنید. برای مثال ممکن است هشتگ های جدیدی که از آنها باخبر نبودید را در صفحات آنها پیدا کنید و یا اینکه می توانید هشتگ های جایگزین دیگری را جستجو کنید.
2- بررسی هشتگ های مورد استفاده مخاطبان
اگر مخاطبان هدف شما در حال استفاده از هشتگ های به خصوصی هستند، کاربران دیگر نیز به احتمال خیلی زیاد آن هشتگ ها را مورد استفاده قرار می دهند. در حقیقت پیدا کردن چنین انجمن های کاربری در اینستاگرام بهترین روش برای گسترش مخاطبان و تعامل با کاربران علاقه مند به محصولات و خدمات شما محسوب می شود.
برای این کار باید بهترین فالوورهای خود را زیر نظر داشته باشید. البته ابزارهای موجود در اینستاگرام نیز اطلاعات تکمیلی بسیار کاربردی درباره هشتگ های مورد علاقه کاربران در اختیار شما قرار می دهد. برای مثال زمانی که شما یک هشتگ مشخص را در اینستاگرام جستجو کنید، فالوورهایی که آن هشتگ را فالو کرده باشند به شما نمایش داده می شوند. به خاطر داشته باشید که این قابلیت فقط در نسخه موبایل اینستاگرام در دسترس شما قرار دارد و در نسخه کامپیوتر فعال نیست.
3- استفاده از قابلیت هشتگ های مرتبط اینستاگرام
شما در صفحه مربوط به هشتگ می توانید تمامی هشتگ های مرتبط را در بالای بخش Top و Recent پیدا کنید. شما از این طریق می توانید هشتگ هایی را پیدا کنید که در مقایسه با کلیدواژه اصلی از نیچ مارکت بهتری برخوردارند؛ در حقیقت با این کار شما می توانید در فضایی با رقابت کمتر به مخاطبان هدفمندتری دست پیدا کنید.
4- ساخت هشتگ برند :
هشتگ هایی که خودتان طراحی کرده باشید در برخی از مواقع بهترین گزینه برای برندتان محسوب می شوند. هشتگ برند در حقیقت یک تگ بسیار ساده است که شما برای تبلیغ کسب و کار خود آن را خلق کرده اید. برای مطلع کردن و آشنایی مخاطبان با آن هشتگ می توانید از آن در بیو اینستاگرام، بخش کپشن و استوری های خود استفاده کنید. علاوه بر این، شما برای جمع آوری محتوای تولید شده توسط کاربران نیز می توانید یک مسابقه مجازی درباره هشتگ برند برگزار کنید.
به خاطر داشته باشید که هشتگ برند خود را از طریق اینستاگرام و ابزارهای استریم مربوطه پیگیری کنید. علاوه بر این سعی کنید محتوای با کیفیت مخاطبان را اشتراک گذاری کرده و با فالوورهای معروف خود ارتباط برقرار کنید. برای دنبال کردن یک هشتگ کافی است که به صفحه مربوط به آن رفته و گزینه فالو را انتخاب کنید.
7 استراتژی طلایی استفاده از هشتگ در اینستاگرام
1- از ابزار Insight برای مشاهده عملکرد هشتگ ها استفاده کنید
اگر صفحه پروفایل اینستاگرام خود را به Business Profile تغییر داده باشید می توانید با استفاده از ابزار Insight میزان دسترسی و تعامل مخاطبان با هشتگ های مربوط به خود را مورد بررسی قرار دهید. برای این کار باید بر روی گزینه View Insight در زیر پست مورد نظر کلیک کرده و تمام آمارهای مربوط به آن که شامل تعامل با هشتگ ها نیز می شود را مورد بررسی قرار دهید.
2- از هشتگ های خود در استوری اینستاگرام استفاده کنید
در قسمت بالا سمت چپ صفحات هشتگ یک نماد استوری قرار دارد که شما با کلیک بر روی آن می توانید تمام استوری های صفحات Public که مربوط به آن هشتگ می شوند را نیز مشاهده کنید.
شما می توانید با استفاده از 2 روش هشتگ های مورد نظر را به استوری اضافه کنید. یکی از روش ها این است که با استفاده از استیکر #HASHTAG این کار را انجام دهید و یا اینکه با استفاده از قابلیت اضافه نمودن متن (Text) عبارت مورد نظر را به همراه نماد # در استوری تایپ کنید.
3- از به کاربردن هشتگ های اسپم یا ممنوعه (Banned) اجتناب کنید
اگر محتوای نامناسبی به همراه هشتگ منتشر شود، اینستاگرام ممکن است آن هشتگ را در لیست هشتگ های Ban شده قرار دهد. البته بن شدن هشتگ به این معنی نیست که شما به هیچ وجه نمی توانید از آن هشتگ استفاده کنید، بلکه در صورت کلیک بر روی آن فقط می توانید پست های برتر (Top) را مشاهده کنید و تماشای پست های اخیر (Recent) و استوری های مربوط به آن هشتگ برای شما امکان پذیر نیست.
به طور کلی بهتر است که قبل از اضافه کردن هشتگ به پست های خود حتما وضعیت آنها را بررسی کنید. استفاده از هشتگ های بن شده میزان تعامل (Engagement) صفحه شما را کاهش می دهد و حتی اگر در آینده از هشتگ های خوب و مرتبط استفاده کنید، الگوریتم های اینستاگرام خیلی روی خوشی به شما نشان نخواهند داد!
نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که از به کاربردن هشتگ های درخواست لایک و فالوور مانند #followme و #فالو_کنید اجتناب کنید. این کار ربات های فالوورگیر و ابزارهای اسپم را به سمت محتوای شما جذب می کنند بنابراین وجهه برندتان نیز در نزد مخاطبان و فالوورهای واقعی خراب می شود.
4- با عملکرد صفحه هشتگ (Hashtag Page) آشنا شوید
صفحات هشتگ، مخصوصا اگر در قسمت Top قرار داشته باشید، یکی از بهترین روش ها برای ارائه محتوا به مخاطبان جدید محسوب می شود. این صفحات تمام محتوای مربوط به یک هشتگ را به شما نمایش می دهند و اگر کاربری یک هشتگ را جستجو کند به طور قطع با پست های شما که در قسمت Recent قرار دارند برخورد می کند.
البته به خاطر داشته باشید که قرارگیری پست شما در قسمت Recent منوط به تاریخ انتشار آن است. به عبارت دیگر اگر شما پس از این تاریخ هشتگ جدیدی در قسمت کامنت یا کپشن به آن اضافه کنید، آن پست بار دیگر در قسمت Recent قرار نمی گیرد.
5- از هشتگ های نامربوط یا تکراری استفاده نکنید
کپی کردن هشتگ پست های قبلی کار بسیار آسانی است اما استفاده از هشتگ های تکراری مشمول جریمه الگوریتم های اینستاگرام می شود. علاوه بر این از اضافه کردن هشتگ های نامربوط به پست نیز اجتناب کنید؛ برای مثال اگر از هشتگ #فوتبال در زیر پست خود استفاده کرده اید، محتوای آن پست نیز باید به گونه ای مرتبط به فوتبال و علاقه مندان به ورزش باشد.
6- از معنی هشتگ اطمینان حاصل کنید
هشتگ ها معمولا دسته ای از کلمات هستند که بدون فاصله به هم چسبیده شده اند. در برخی از مواقع انتها و ابتدای کلمات موجود در یک هشتگ مشخص نیست و این موضوع می تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. برای مثال کمپانی آمازون برای فروش برنامه تلویزیونی Top Gear از یک هشتگ مبهم استفاده کرد. اگرچه آمازون با قصد و نیت قبلی این کار را انجام داد اما برخی از کاربران با ترکیب حرف S مالکیت کلمه Amazon’s با کلمه Hit دچار اشتباه شدند.
برخی از برندها نیز بدون اینکه درک کاملی از یک هشتگ ترند داشته باشند، از آن در پست های خود استفاده می کنند. در حقیقت استفاده از مباحث چالش برانگیز مشکلات بسیاری برای بخش روابط عمومی کسب و کار ایجاد می کند. علاوه بر این برخی کمپانی ها بدون اینکه مطلع باشند از هشتگ هایی استفاده می کنند که قبلا در اینستاگرام ترند شده اند.
7- هشتگ های مورد استفاده خود را ذخیره کنید
اگر شما از یکسری هشتگ خاص برای پست های خود استفاده می کنید، برای صرفه جویی در زمان، می توانید آنها را در یک فایل Note یا یک ورق کاغذ یادداشت کنید. اگرچه استفاده از هشتگ های تکراری کار درستی نیست اما شما باید همواره فهرستی از هشتگ های مرتبط به پست های مختلف خود داشته باشید تا در صورت نیاز به راحتی از آنها استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.