تحلیل استوری و پست های اینستاگرام با ابزار Instagram Insight
اپلیکیشن محبوب اینستاگرام در چند سال اخیر پیشرفت های بسیاری داشته است به گونه ای که بهینه سازی الگوریتم، تغییرات فید (Feed) و به روز رسانی های دیگر آن باعث شده است که کاربران به شکل دیگری با محتوای صفحات اینستاگرام تعامل برقرار کنند.
یکی از ویژگی های فوق العاده اینستاگرام قابلیت Insight می باشد که امکان تجزیه و تحلیل و بررسی عملکرد محتوای صفحات را در اختیار کاربران قرار می دهد تا از این طریق به درک بهتری از مخاطبان خود دست پیدا کنند. امروز قصد داریم ویژگی Insight در اینستاگرام را با یکدیگر مورد بررسی قرار داده و نحوه استفاده از این قابلیت جذاب را به شما معرفی کنیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
دسترسی به قابلیت Insight
برای استفاده از قابلیت Insight اینستاگرام باید مراحل زیر را انجام دهید:
1- در ابتدا باید پروفایل اینستاگرام خود را بر روی حالت Public قرار دهید.
2- در صفحه اصلی پروفایل خود به قسمت تنظیمات 3 نقطه بالا وارد شوید.
3- روی گزینه Switch To Business Account بزنید.
4- شما همچنین در این مرحله می توانید پروفایل اینستاگرام را به حساب کاربری فیسبوک خود نیز متصل کنید. (اگر حساب فیسبوک ندارید می توانید در این مرحله یک اکانت جدید بسازید.)
5- تمام جزییات و اطلاعات تکمیلی را بررسی کرده و گزینه Done را در مرحله آخر انتخاب کنید.
6- پس از ارتقای پروفایل شخصی به حساب Business، قابلیت Insight در اختیار شما قرار می گیرد.
شما پس از انجام مراحل بالا می توانید از صفحه اصلی پروفایل خود به قابلیت Insight دسترسی داشته باشید. در ادامه کارایی و نحوه استفاده از این قابلیت شگفت انگیز اینستاگرام را به شما توضیح می دهیم.
تفسیر بخش های مختلف Instagram Insight
در بخش تجزیه و تحلیل اینستاگرام با اصطلاحات، نمودارها و اعداد زیادی روبرو می شوید که هرکدام بیانگر معیارهای مهمی هستند. در ادامه معنای هرکدام از اصطلاحات بخش Insight و اینکه چطور می توان از آنها اطلاعات مهمی بدست آورد را با یکدیگر مرور می کنیم.
همانطور که در تصویر قبلی مشاهده کردید گزینه Insight از صفحه اصلی پروفایل کاربری در دسترس شما قرار دارد. این بخش شامل 3 گزینه Activity، Content و Audience می باشد که هر کدام اطلاعات خاصی را در اختیار شما قرار می دهند.
1- Activity
بخش Activity شامل دو زیر گروه Interactions و Discovery است که هر کدام اطلاعات آماری مختلفی را در اختیار شما قرار می دهند.
-
Interactions :
شما در این بخش می توانید تمام اقدامات مربوط به حساب خود در بازه زمانی هفتگی را مشاهده کنید. به طور کلی این بخش شامل موضوعاتی نظیر تعداد بازدید از پروفایل (Profile Visit)، تعداد کلیک بازدیدکنندگان بر روی آدرس وبسایت در بایو (Website Click)، تعداد کلیک بازدیدکنندگان بر روی آدرس ایمیل موجود در بایو (Emails) و تعداد کلیک بر روی گزینه Call در پروفایل را به شما نمایش می دهد.
شما همچنین با استفاده از نمودارهای موجود در این بخش می توانید میزان تعامل مخاطبان در روزهای هفته را به صورت جداگانه مشاهده کرده و با اطلاعات آماری هفته قبل نیز مقایسه کنید. توجه داشته باشید که این بخش از Insight اینستاگرام به 7 روز محدود می شود اما شما با استفاده از ابزارهای دیگری نظیر Hopper HQ’s Analytics می توانید آمار مربوط به 28 روز گذشته را نیز مشاهده کنید.
-
Discovery :
این بخش عملکرد کلی و تاثیرگذاری محتوای صفحه اینستاگرام شما بر روی بازدیدکنندگان را با استفاده از دو فاکتور Reach و Impression نشان می دهد. گزینه Reach تعداد بازدیدکنندگان غیرتکراری و Impression مجموع کل بازدیدهای محتوای صفحه شما را نمایش می دهد. این اطلاعات هفتگی بسیار با ارزش هستند زیرا شما می توانید میزان بازدیدکنندگان غیرتکراری خود را با توجه به کمپین ها یا فعالیت های اجتماعی خاصی که اجرا کرده اید مقایسه کنید.
در حقیقت معیارهای موجود در این بخش بسیار مهم هستند به گونه ای که شما از طریق آن میزان موفقیت کمپین های تبلیغاتی خود را متوجه می شوید، بنابراین باید همواره به عنوان کلیدی ترین بخش استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در نظر گرفته شوند.
به طور کلی بخش Activity میزان تاثیرگذاری صفحه اینستاگرام و جزییات مربوط به واکنش بازدیدکنندگان به پست های آن را نشان می دهد. البته باید خاطر نشان کرد که عملکرد این قسمت از ابزار Insight نیز محدود به یک هفته (7 روز) می باشد.
2- Content
بخش Content عملکرد و تاثیرگذاری مربوط به هر کدام از پست های شما را نمایش می دهد که شامل محتوای تصویری، ویدیویی، استوری (Story) و حتی پست های تبلیغاتی Promotional Paid Posts می شود. این قسمت آمار مربوط به محتوای صفحه شما را در 3 بخش Posts، Stories و Promotions مورد بررسی قرار می دهد.
-
Feeds :
در این بخش می توانید پست های اینستاگرامی تا 2 سال گذشته را مشاهده کنید. در حقیقت شما می توانید پست های خود را با توجه به نوع محتوا و مدت زمان (7 روز، 30 روز تا 2 سال) مرتب کرده و فیلترهای زیر را در هرکدام مورد بررسی قرار دهید.
- گزینه Call : تعداد حساب های منحصر به فردی که بر روی دکمه تماس (Call) کلیک کرده اند.
- گزینه Comments : تعداد دقیق کامنت هایی که در زیر پست های شما گذاشته شده اند.
- گزینه Email : تعداد افراد غیر تکراری که بر روی دکمه Email موجود در صفحه اینستاگرام شما کلیک کرده اند.
- گزینه Engagement : تعداد حساب های منحصر به فردی که پست های شما را لایک یا ذخیره کرده و یا در زیر آن ها کامنت گذاشته اند.
- گزینه Follows : تعداد دقیق افرادی که به خاطر پست هایتان حساب شما را فالو کرده اند.
- گزینه Get Direction : تعداد افرادی که به خاطر پست هایتان بر روی آدرس جغرافیایی شما یا همان گزینه Directions کلیک کرده اند.
- گزینه Impressions : مجموع دفعاتی که پست های شما توسط کاربران اینستاگرام دیده شده است.
- گزینه Likes : تعداد دفعاتی که پست های شما توسط کاربران اینستاگرام لایک شده اند.
- گزینه Profile Visit : مجموع دفعاتی که پروفایل شما توسط کاربران دیده شده است.
- گزینه Reach : مجموع کاربران غیرتکراری که از پست های شما بازدید کرده اند.
- گزینه Saved : تعداد اکانت های منحصر به فردی که از پست های شما را ذخیره کرده اند.
- گزینه Website Clicks : مجموع دفعاتی که کاربران از طریق پست های شما بر روی آدرس وبسایت شما کلیک کرده اند.
شما می توانید با استفاده از فیلترهای بالا عملکرد پست های خود را بررسی کنید، شما همچنین می توانید از طریق گزینه View Insight در زیر هر کدام از پست هایتان نیز تجزیه و تحلیل های مربوطه را مشاهده کنید. در این بخش تعداد تمام افرادی که از طریق هشتگ، Home Feed یا به واسطه منابع دیگر از پست های شما بازدید کرده اند نمایش داده می شود.
-
استوری :
استوری (Story) نیز یکی دیگر از گزینه های موجود در بخش Content به شمار می رود که نحوه تعامل کاربران با استوری های صفحه اینستاگرام شما را نشان می دهد. به طور کلی شما می توانید از این بخش اطلاعات آماری کاملی درباره موضوعات زیر بدست آورید.
- گزینه Impressions : تعداد دفعاتی که استوری شما توسط کاربران مشاهده شده است.
- گزینه Reach : تعداد اکانت های غیرتکراری که از استوری شما بازدید کرده اند.
- گزینه Exited : تعداد دفعاتی که کاربران از یک استوری خارج می شوند.
- گزینه Replies : مجموع Replyهایی که از طرف کاربران برای استوری شما ارسال شده است.
- گزینه Viewers : تعداد افرادی که از استوری شما بازدید کرده اند.
- گزینه Skipped : تعداد کاربرانی که استوری را به سرعت رد کرده اند.
- گزینه Backwards : مجموع افرادی که از یک استوری به عقب بازگشته اند.
- گزینه Next Story : تعداد دفعاتی که کاربران با فشردن انگشت دست بر روی صفحه به استوری های بعدی شما رفته اند.
استفاده از ابزار Insight موجب می شود از عملکرد استوری های خود آگاه شوید. بخش Navigation نیز شاخص هایی نظیر Forward Back و Next Story را در اختیار شما قرار می دهد بنابراین با توجه به آن می توانید نظر مخاطبان را به استوری های خود جذب کنید. برای مثال اگر تعداد Forward زیاد باشد، می توان نتیجه گرفت که استوری های شما خیلی برای کاربران جذاب نیست. علاوه بر این، بالا بودن تعداد Next Story نیز نشان دهنده طولانی یا تکراری بودن استوری شما است.
-
Promotion :
در این بخش می توانید معیارهای مربوط به پست های پروموت شده و آگهی های پولی صفحه اینستاگرام خود را مشاهده کنید.
- تعداد Profile Visit از طریق پست های پروموت شده
- میزان Impression، Reach و Engagement پست های پروموت شده
- جنس، سن و منطقه جغرافیایی بازدیدکنندگان پست های پروموت شده
3- Audience :
آخرین بخش از ابزار Insight گزینه Audience است که اطلاعات جامعی از فالوورها و مکان زندگی آنها در اختیار شما قرار می دهد، شما همچنین در این قسمت می توانید تعداد فالوورهای خود را با هفته قبل مقایسه کنید.
به طور کلی اطلاعات کاربران به 4 دسته زیر تقسیم می شوند:
- گزینه Gender : جنسیت فالوورها
- گزینه Age : بازه سنی فالوورها
- گزینه Top Locations : شهر یا کشور فالوورهای شما
- گزینه Growth : تعداد Follow و Unfollow
- گزینه Followers : ساعت هایی از روزهای هفته که فالوورهای شما بیشترین فعالیت را دارند.
همانطور که مشاهده کردید، بخش Audience نیز اطلاعات ارزشمندی درباره مخاطبان به شما ارایه می کند به گونه ای که می توانید از آنها در جهت بهبود استراتژی مارکتینگ کسب و کار خود در اینستاگرام استفاده کنید. علاوه بر این، شما از طریق ساعات فعالیت فالوورها می توانید انتشار پست یا استوری های خود را زمان بندی کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.