سئو منفی یا Negative Seo چیست؟ + راه های مقابله با آن
آیا در طول ماه های اخیر ترافیک سایتتان افت کرده است و نمیتوانید دلیل منطقی برای آن پیدا کنید؟ با اینکه دلایل مختلفی می تواند بر روی کاهش ترافیک ارگانیک سایت تاثیر بگذارد اما وجود مواردی همچون سئو منفی یا Negative Seo نیز می تواند باعث بروز چنین مشکلاتی میشود. هرچند محبوبیت سئو منفی در طول سالهای اخیر کاهش پیدا کرده است اما باز هم افرادی هستند که برای شکست دادن رقبا از این تکنیک استفاده میکنند. در این مقاله قصد داریم به تعریف سئوی منفی بپردازیم و ببینیم چه اثری بر روی سایت ما دارد و چگونه میتوانیم با آن مقابله کنیم. پس همراه ما باشید.
سئو منفی چیست؟
زمانی که رقیب شما از تکنیک های سئو کلاه سیاه برای خراب کردن سئو سایت شما در موتورهای جستجو استفاده می کند پدیدهای به نام سئو منفی رخ میدهد. دلیل نام گذاری این تکنیک استفاده از روش های نامناسب برای مقابله با رقبا و تخریب موقعیت آنها در نتایج گوگل است. این تکنیک ها نه تنها مفید و اخلاقی نیستند بلکه گاهی اوقات غیر قانونی هم محسوب میشوند.
انواع حملات سئو منفی
خوب حالا که میدانیم سئوی منفی به چه معناست باید به سراغ انواع این حملات برویم. بهتر است بدانید که ساخت بک لینکهای بیکیفیت برای سایت رقبا اصلیترین و رایجترین روشی است که افراد برای Negative Seo استفاده میکنند. البته این تنها روش حمله و مقابله با رقبا نیست. برخی از سئوکاران و صاحبان سایتها هستند که از تاکتیکهای غیر اخلاقی دیگری برای از میدان به در کردن رقیب استفاده میکنند که در ادامه به این موارد هم اشاره میکنیم.
1- ایجاد بک لینک های اسپم و نامناسب
همه ما خیلی خوب میدانیم که یکی از فاکتورهای مهم برای رتبه گرفتن در موتورهای جستجو ایجاد بک لینکهای باکیفیت است. بک لینک مهمترین و قدرتمندترین سیگنال برای گرفتن رتبه در گوگل محسوب میشود و اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد تاثیر بسزایی بر روی عملکرد شما در صفحات جستجو خواهد داشت.
برخی از افراد از همین گزینه برای شکست دادن رقبای خود استفاده میکنند. یکی از تاکتیکهای سئو منفی خرید بکلینکهای بی کیفیت برای سایت رقباست. اینگونه بکلینکها که از مزارع لینک، سایتهای اسپم و غیر قابل اعتماد و حتی سایتهایی با محتوای نامناسب به دست میآیند میتوانند تاثیر بسیار بدی بر روی سایت شما بگذارند.
هدف کمپینهای Negative Seo که شامل ساخت بکلینکهای بی کیفیت است گرفتن پنالتی از طرف موتورهای جستجویی همچون گوگل است. برخی از این افراد تلاش میکنند حتی یک گام هم فراتر بگذارند و بک لینکهای خوب و باکیفیتی که شما برای سایتتان گرفتهاید را حذف کنند.
2- بک لینک با آنکرتکست های نامرتبط
فرض کنید 2 سایت در حوزه فروش بلیط آنلاین هواپیما رقیب یکدیگر هستند. در یکی از انواع حملات سئو یکی از رقبا اقدام به خرید بک لینک و خرید رپورتاژ آگهی با کیفیت برای رقیب خود می کند با این تفاوت که از آنکرتکست های نامرتبط با آن سایت استفاده می کند و از این طریق گوگل را در مورد محتوای آن سایت به شک می اندازد. این نوع از حملات سئو منفی بسیار پیچیده هستند و مقابله با آنها نیز کار بسیار دشواری است. سایت مورد حمله باید در قدم اول متوجه وجود این بک لینک ها شود و در مرحله بعد از گوگل درخواست کند که این بک لینک ها را نادیده بگیرد.
3- تولید محتوای تکراری
محتوای اصیل و باکیفیت برای دستیابی به نتایج صدر گوگل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شما نمیتوانید بدون یک محتوای خوب نظر مخاطبان را به خود جلب کنید و ترافیک خوبی ایجاد کنید. به همین خاطر است که افراد تلاش میکنند با تولید محتوای با کیفیت اعتبار خود را نزد گوگل و مخاطبان خود افزایش دهند.
برخی از سئوکاران از این قابلیت استفاده میکنند تا به سایتهای رقیب آسیب بزنند. افرادی که قربانی سئو منفی میشوند بعد از مدتی شاهد تولید محتوای تکراری خواهند بود. در این شرایط محتوای آنها دستخوش تغییر میشود و در سایتهای مختلف و به صورت تکراری دوباره پست میگردد. همین امر باعث میشود اصیل بودن محتوای شما زیر سوال برود. گوگل هم در چنین مواردی دچار سردرگمی میشود و برای شناخت محتوای اصلی باید از فاکتورهای مختلفی استفاده کند.
البته در صورتی که محتوا اول از همه در سایت شما ایندکس شود و در نتایج نمایش داده شود، دیگر شما در معرض این خطر نخواهید بود. پس بهتر است بعد از تولید و انتشار محتوا سعی کنید در سریع ترین زمان ممکن آن را ایندکس کنید که این کار را به راحتی با دادن لینک محتوا به گوگل سرچ کنسول و درخواست ایندکس از آن می توانید انجام دهید.
4- پروفایل تقلبی در شبکه های اجتماعی
حضور در رسانههای اجتماعی میتواند آگاهی از برند شما را افزایش دهد و شهرت و اعتبار کسبوکارتان را افزایش دهد. به همین خاطر یکی از روشهای حمله به اعتبار شرکتها ایجاد پروفایل تقلبی با نام و نشان آنهاست. در چنین مواردی افراد تلاش میکنند از اعتبار شرکت سوء استفاده کنند و به آنها ضربه بزنند.
پروفایلهای تقلبی معمولاً برای نشر اطلاعات نادرست، اخبار نادرست یا اسپم مورد استفاده قرار میگیرند. هر چند این روش به طور مستقیم بر روی سئوی سایت شما اثر نمیگذارد اما اعتبارتان را دستخوش تغییر میکند و در نهایت مشکلات زیادی برایتان به وجود میآورد.
5- توسعه و نشر نظرات منفی
هر کسب وکاری که در دنیای آنلاین فعال باشد باید بتواند نظر مثبت افراد را به سمت خود جلب کند و به همین طریق شهرت و اعتبار خود را افزایش دهد. حالا فرض کنید که شما تحت حمله سئو منفی قرار گرفتهاید و برخی از افراد نظرات منفی و البته نادرستی درباره بیزینستان ارسال میکنند. این افراد از سایتهای مختلف و رسانههای اجتماعی استفاده میکنند تا نظرات منفی درباره محصولات، خدمات و پشتیبانی شما ارائه نمایند و به همین طریق شهرت و اعتبارتان را زیر سوال ببرند.
6- هک کردن وب سایت
یکی دیگر از روشهای رایجی که برای مقابله با رقبا در دنیای سئوی کلاه سیاه مورد استفاده قرار میگیرد هک کردن وب سایتهاست. اگرچه این روش یکی از سختترین روشهای موجود است اما میتواند به سرعت بر روی رتبه سایت در موتورهای جستجو آسیب وارد کند و دردسرهای زیادی برای آن سایت به وجود دارد.
بهترین روش برای بهبود سئوی یک سایت بهبود محتوا، طرح و تنظیماتی است که آن را به یک سایت مناسب برای موتورهای جستجو تبدیل میکند. به همین خاطر هم بهترین روش برای آسیب زدن به سئوی یک سایت ایجاد تغییر در جوانب مختلف آن است.
هک کردن دقیقاً همین مشکلات را برای سایت به وجود می آورد و برطرف کردن آن نیاز به دانش فنی و تخصصی دارد. هکری که از Negative Seo استفاده میکند میتواند آسیبهای جدی به سایت شما وارد کند. او میتواند محتوای شما را به گونهای نابود کند که دیده شدن آن در گوگل یا سایر موتورهای جستجو ممکن نباشد. یک هکر حتی میتواند فایل Robots.txt سایت را تغییر دهد و مانع از خزش سایتتان توسط رباتهای گوگل شود. همه این تکنیکها دست در دست هم میدهند تا سایت شما را از صفحات گوگل خارج کنند.
چگونه حمله سئو منفی را شناسایی و برطرف کنیم؟
خوب حالا که متوجه شدیم افراد از طریق چه روشهایی تلاش میکنند اعتبار و جایگاه ما را در موتورهای جستجو خدشه دار کنند باید به فکر راه چاره باشیم. در ادامه به سراغ روشهای مقابله با تاکتیکهای Negative Seo میرویم و روشهای برطرف کردن مشکلاتی که از این طریق ایجاد شده است را با هم مرور میکنیم.
1- لینک سازی اسپم و نامناسب
همانطور که قبلاً هم گفتیم یکی از رایج ترین روشها برای مبارزه با رقبا ساخن بک لینکهای بیکیفیت برای آنهاست. اگرچه این روش به هیچ عنوان اخلاقی و درست نیست اما هنوز هم افرادی هستند که از آن برای تغییر در رتبه رقبای خود استفاده میکنند. اگر شما هم نگران این موضوع هستید شاید نکات زیر بتواند در برطرف کردن مشکلات موجود کمک تان کند.
لینکهای بی کیفیتی که افراد برای سئوی منفی میسازند معمولاً از کامنتهای اسپم، سایتهایی با محتوای نامناسب یا PBNها به دست میآیند. منبع این بکلینکها هر کجا که باشد نتیجه یکسان است: رتبه سایت شما به تدریج افت میکند و دردسرهای زیادی برایتان به وجود میآید.
لینک های اسپم چگونه به سایت شما آسیب میزنند؟
زمانی که صحبت از سئوی منفی به میان میآید دو رویکرد برای لینکهای اسپم وجود خواهد داشت. بیشتر افراد از دو رویکرد به صورت همزمان استفاده میکنند. این دو رویکرد عبارتند از:
- رویکرد حجمی: در این شرایط صدها و شاید هزاران هزار بک لینک بی کیفیت ساخته میشوند و سایتتان را هدف قرار میدهند.
- رویکرد انکرتکست بسیار بهینه شده: استفاده از بک لینک های متعدد با انکرتکست انطباق دقیق یا همان Exact match. این نوع بک لینک ها با نسبت غیر طبیعی ساخته میشوند و تلاش میکنند پروفایل بک لینک سایت شما را خراب کنند.
خوشبختانه تشخیص این نوع بک لینکها کار چندان سختی نیست و میتوان آن را به کمک ابزارهای مختلف سئو شناسایی و برطرف کرد.
چگونه لینکهای اسپم را شناسایی کنیم؟
اگر احساس میکنید سایتتان تحت تاثیر این تاکتیک سئو منفی قرار گرفته است از روشهای زیر استفاده کنید:
روش اول: یافتن لینکهای اسپم در لحظه
سادهترین و راحتترین روش برای یافتن لینکهای اسپم مانیتور کردن لینکهای جدیدی است که به سایت شما اشاره میکنند. شما میتوانند برای دستیابی به این گزینه از ابزارهایی همچون AHREF استفاده کنید. کافیست در این ابزارها قابلیتی به نام بک لینک آلارت را فعال کنید. در این شرایط هر وقت بک لینک جدیدی به سایتتان داده شد یک ایمیل برایتان ارسال میشود.
روش دوم: بررسی دامنههای ارجاع دهنده بک لینک و صفحات
اگر میخواهید بفهمید چه کسی و چه زمانی بکلینکهای بی کیفیت برایتان ساخته است باید دامنههایی که به شما لینک دادهاند را شناسایی کنید. اینکار هم به کمک ابزارهای مختلف قابل انجام است. به عنوان مثال ابزار Ahref در بخش سایت اکسپلورر خود به شما کمک میکند تعداد دامنههای ارجاعی را بررسی کنید و مطمئن شوید کسی از Negative Seo استفاده نکرده است. البته ابزارهای رایگان دیگری همچون کنسول جستجوی گوگل هم میتوانند به شما در شناسایی بکلینکهای تازه کمک کنند.
چگونه با حملات بک لینک اسپم مبارزه کنیم؟
بهترین روش برای مبارزه با این نوع حملات Disavow کردن بک لینک های اسپم است. در اصل شما نمیتوانید این لینکها را پاک کنید فقط ارزش آنها را در نگاه گوگل پایین میآورید تا آسیبی به سایتتان وارد نشود. بهتر است در ابتدا به کمک ابزارهای سئو لینکهای مشکوک را به دست آورید و در یک فهرست قرار دهید. بعد از اینکه تمامی این لینکها را شناسایی کردید وارد کنسول جستجوی گوگل شوید و درخواست Disavow بدهید.
2- مقابله با محتوای تکراری یا اسکرپینگ محتوا
اسکرپینگ محتوا زمانی رخ میدهد که افراد محتوای شما را کپی کنند و آن را در سایتهای دیگر منتشر نمایند. اینکار باعث میشود محتوای سایت شما در برابر محتواهای یکسانی قرار گیرد که عین هم هستند و رتبه گرفتن برایشان در گوگل و سایر موتورهای جستجو دشوار است.
محتوای تکراری چگونه به سایتتان آسیب میزند؟
گوگل محتوای تکراری را دوست ندارد. به همین خاطر هم تلاش میکند سایتهایی که محتواهای یکسان و بی کیفیت تولید میکنند را جریمه کند. در این شرایط گوگل سعی میکند یکی از سایتها را به عنوان سایت اصلی منتشر کننده محتوا شناسایی کند و سایر گزینهها را حذف نماید. زمانی که یک نفر محتوای شما را بدون اشاره به منبع آن کپی میکند اصلاً اتفاقات خوبی رخ نمیدهد. شما باید امیدوار باشید که گوگل به اندازه کافی باهوش باشد و بتواند سایت شما را به عنوان یک سایت اصیل و باکیفیت شناسایی کند. اما همیشه چنین اتفاقی نمیافتد و سئو منفی کار خودش را میکند. در چنین مواردی اسکرپینگ محتوا باعث میشود گوگل متوجه اصلی بودن محتوای شما و کپی بودن محتواهای منتشر شده نشود.
چگونه این نوع حملات را شناسایی کنیم؟
بهترین و سریعترین راه برای شناسایی کپی محتوا این است که یک پاراگراف از محتوای سایت خودتان را بردارید و آن را داخل گوگل وارد کنید. فقط یادتان باشد گوگل تنها 32 کلمه را جستجو میکند و باقی کوئری را نادیده میگیرد. اگر سایتی مشکوک به کپی کردن از روی محتوای شما باشد نتایج موجود آن را نشان میدهد.
اگر در این مرحله به مورد مشکوکی برخوردید بهتر است آدرس سایت مدنظر را کپی کنید و در کنسول جستجوی گوگل وارد نمایید. برای اینکار وارد کنسول جستجوی گوگل شوید و زیر بخش Coverage آدرس سایت خودتان را وارد کنید. اگر در این بخش عبارت inspected url را مشاهده کردید یعنی سایت شما نسخه معتبرتری نسبت به رقباست. اگر آدرس داخلی دیگری اینجا مشاهده کردید مشکل شما از نوع محتوای تکراری است. اگر آدرس خارجی در این بخش دیدید مشکل شما سئو منفی یا همان Negative Seo است.
چگونه با اسکرپینگ محتوا مقابله کنیم؟
استفاده از روشهای زیر میتواند برای مقابله با این تاکتیک مفید باشد:
روش اول: درخواست بک لینک کنید
اگر احساس میکنید سایتی که محتوای شما را کپی کرده سایت معتبر و باکیفیتی است از آنها بخواهید به شما لینک بدهند و محتوایتان را به عنوان منبع معرفی کنند.
روش دوم: به گوگل شکایت کنید
اگر احساس میکنید محتوای منتشر شده ترافیک ارگانیک شما را دزدیده است میتوانید از آن به گوگل شکایت کنید. کافیست به داشبورد DMCA گوگل بروید و شکایت خود را ثبت کنید.
روش سوم: از ساختار لینک دهی داخلی مناسب استفاده کنید
سعی کنید به کرات در داخل محتوای خود به بخشهای دیگر سایتتان لینک بدهید. از آنجایی که کپیکاران حوصله تمیز کردن محتوای شما را ندارند و بک لینکهای موجود را حذف نمیکنند بعد از کپی محتوا در سایتشان، لینکهای داخلی همچنان در آن باقی میمانند. هر چند این نوع بک لینک ارزش چندانی ندارد اما میتواند نشان دهنده کپی بودن محتوا باشد.
3- مقابله با نظرات تقلبی و منفی
زمانی که میخواهید خرید کنید حتماً نظر کاربران را درباره خدمات و محصولات سایت مدنظر بررسی میکنید. حالا اگر این نظرات فیک و منفی باشند چه میشود؟ شما دیگر نمیتوانید به درستی تصمیم بگیرید. سئو منفی تنها به معنای گرفتن بکلینکهای بی کیفیت نیست. گاهی از اوقات یک نظر منفی میتواند شالوده یک سایت را به هم بزند. ریچ اسنیپت یا همان اسنیپتهای غنی به طور مستقیم بر روی رتبه شما اثر میگذارند و نظر کاربران از جمله این موارد هستند.
چگونه نظرات منفی بر روی سایت شما اثر میگذارند؟
فرض کنید کاربری در نتایج جستجو یک نظر منفی از سایت شما میبیند. فکر میکنید این کاربر وارد سایت شما میشود؟ فرآیند خرید را طی میکند؟ من که بعید میدانم.
چگونه نظرات تقلبی را شناسایی کنیم؟
یادتان باشد که به عنوان صاحب کسب وکار باید همیشه نظراتی که نسبت به برند شما منتشر میشود را رصد کنید. هرگونه تغییری را به سرعت پیدا کنید و در همان روزهای اول با آن مقابله نمایید. اگر نظر منفی و تقلبی پیدا کردید این موضوع را به گوگل گزارش دهید. فقط انتظار نداشته باشید که همه چیز به سرعت به پیش رود.
4- مقابله با هک شدن سایت
در میان همه روشهای Negative Seo یا همان سئو منفی هک شدن سایت سختترین گزینه برای انجام و سادهترین مورد برای شناسایی است. هکری که سایت را هک میکند تغییرات متعددی بر روی ساختارهای آن اعمال میکند. قطعا شناسایی این تغییرات نیاز به ابزارهای حرفهای ندارد و به راحتی قابل شناسایی است. اگر نسبت به این مورد مشکوک بودید وارد سرچ کنسول خود شوید و در تب مشکلات امنیتی گزارش های موجود را بررسی کنید.
چگونه جلوی هک شدن سایتمان را بگیریم؟
پیشگیری بهتر از درمان است. اگر میخواهید سایتتان دچار آسیب نشود بهتر است مسائل امنیتی را هرگز فراموش نکنید. از تنظیمات امنیتی در سرور خود استفاده کنید. افزونههای امنیتی برای وردپرس را نصب کنید، از پسوردهای قدرتمند برای سایت خود استفاده کنید، CMS خود را به روز نگه دارید و از افراد حرفهای بخواهید امنیت سایتتان را بررسی کنند.
از ایندکس خارج کردن سایت
یکی دیگر از روشهای سئو منفی تغییر در فایل Robots.txt است. اینکار میتواند مشکلات زیادی برای سایت شما به وجود آورد. یک قانون Disallow در یکی از بخشهای این فایل کافیست تا دیگر رباتهای گوگل از خیر سایتتان بگذرند و آن را نخزند.
برای اینکه خودتان را از شر این مشکل در امان نگه دارید باید به طور منظم رتبه سایتتان را رصد کنید. اینکار باعث میشود به سرعت از ایندکس خارج شدن سایت را متوجه شوید. برخی از ابزارها هستند که به شما کمک میکنند به سرعت روند تغییرات موجود در ایندکس صفحات را شناسایی کنید و فاکتورهایی که بر روی این موضوع اثر میگذارند را بررسی کنید.
جمع بندی
سئو منفی یکی از فعالیتهای مربوط به سئوی کلاه سیاه است که میتواند آسیبهای متعددی به سایت شما وارد کند. در این مقاله سعی کردیم این موضوع را از جنبههای مختلف مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم چگونه میتوانیم جلوی بروز مشکلات احتمالی را بگیریم. بهترین کار برای مقابله با Negative Seo این است که به طور منظم سایت و رتبههای آن را رصد کنید. تنها در چنین شرایطی است که متوجه تغییرات احتمالی خواهید شد و اقدامات لازم برای مبارزه با آن را انجام خواهید داد. به خاطر داشته باشید که استفاده از ابزارهای سئو این مسیر را برایتان تسهیل میکنند و به شما کمک میکنند راحتتر از قبل رتبههای سایت خود را بررسی کنید. به طور منظم کنسول جستجوی گوگل را بررسی کنید و لینکهایتان را پیگیری نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.