چارت سازمانی چیست؟ + آموزش ترسیم آن (به همراه نمونه)
چارت سازمانی (Organizational Chart) نموداری است که ساختار کلی سازمان را به صورت بصری همراه با جزئیات نقشها، مسئولیتها و روابط بین افراد در یک نهاد به تصویر میکشد. به خاطر اینکه نوشتن در مورد ساختار کلی هر شرکت یا سازمان کار خسته کنندهای است، توصیه میشود ساختار کلی هر سازمان را در قالب یک نمودار طراحی کنید.
چارت سازمانی به صورت گرافیکی ساختار یک شرکت یا سازمان را نشان میدهد و مشاغل، بخشها و مسئولیتهای متفاوتی را که کارمندان شرکت را به یکدیگر و با تیم مدیریت مرتبط میکند، به نمایش میگذارد. چارت سازمانی میتواند به صورت کلی باشد و همه کارکنان و قسمتهای شرکت را به تصویر بکشد و یا میتواند مختص یک بخش یا واحد بخصوص باشد و بر روی یک قسمت از سازمان تمرکز کند.
بیشتر چارت های سازمانی با استفاده از مدل سلسله مراتبی ساختار یافتهاند که مدیریت یا سایر مقامات عالی رتبه را در بالا نشان میدهد و کارمندان سطح پایین را زیر آنها به نمایش میگذارد. اگر میخواهید درباره چارت سازمانی و نحوه طراحی آن بیشتر بدانید در ادامه این مقاله همراه ما باشید.
چارت سازمانی چیست؟
چارت سازمانی (Organizational Chart) ساختار، روابط و موقعیتهای شغلی افراد را در شرکت نشان میدهد و باعث ایجاد نظم در اجرای فرآیندهای کسب و کار میشود. چارت سازمانی میتواند به عنوان یک ابزار مدیریتی استفاده شود؛ چرا که به دید بصری افراد در درک بهتر سازمان کمک میکند.
چارت های سازمانی به طور کلی یک سازمان را به تصویر میکشند. چارتهای سازمانی به صورت گرافیکی وضعیت سلسله مراتبی یک کارمند را نسبت به سایر افراد درون شرکت نشان میدهند. به عنوان مثال، یک دستیار کارگردان همیشه زیر یک کارگردان در نمودار قرار میگیرد و نشان میدهد که اولی به دومی گزارش میدهد.
در چارت های سازمانی از نمادهای سادهای مانند خطوط، مربع و دایره برای ارتباط عناوین شغلی مختلف که به یک دیگر مرتبط هستند، استفاده میشود.
صرف نظر از ساختار یک سازمان، چارت های سازمانی زمانی بسیار مفید هستند که یک سازمان به تجدید ساختار نیروی کار خود یا تغییر مجموعه مدیریتی خود فکر میکند. مهمتر از همه، چارت های سازمانی به کارمندان اجازه میدهند تا به طور شفاف ببینند که چگونه وظایف آنها در ساختار کلی شرکت قرار میگیرد.
تاریخچه چارت سازمانی
جالب است بدانید که چارت سازمانی بیش از یک قرن است که بخشی از مهندسی و مدیریت یک سازمان است. این نوع نمودار برای اولین بار در سال 1854 توسط دانیل مک کالوم که یک مهندس ماهر بود، ارائه شد. با وجود اینکه این مفهوم توسط مک کالوم معرفی شد، اما اولین چارت سازمانی توسط جورج هولت هنشاو طراحی و ترسیم شد.
بعد از آن نیز به سرعت تمام دستورالعملها در مورد نمودار ذکر شدند، اما مدتی طول کشید تا چارت های سازمانی به بخشی مهم و اساسی در مدیریت یک سازمان تبدیل شدند.
جالب است بدانید که حتی تا سال 1920 چارت سازمانی توسط متخصصان شناخته شده نبود و در همان روزها برینتون روی کاربرد گسترده نمودارها تمرکز کرد و برای نشان دادن کاربردهایشان مثالهای بسیاری را ارائه داد.
پس از آن به تدریج چارت های سازمانی در کارهای تجاری و اداری مشاهده شدند. امروزه، چارت های سازمانی به بخشی مهم از کار حرفهای روزمره در هر سازمان و شرکت بزرگی تبدیل شدهاند. فرقی نمی کند که یک استارتاپ یونیکورن یا یک سازمان دولتی داشته باشید، در هر صورت شما به ترسیم چارت سازمانی نیاز خواهید داشت.
هدف از طراحی چارت های سازمانی چیست؟
چارت های سازمانی عمدتا توسط مدیران منابع انسانی و رهبران تجاری مورد استفاده قرار میگیرند. نیروهای منابع انسانی اغلب مسئول حفظ چارت سازمانی و به روز رسانی آن بعد از استخدامهای جدید و زمانی که کارمندان موقعیت خود را تغییر میدهند و یا شرکت را ترک میکنند، است. به همین خاطر هنگامی که واحدهای دیگر یک سازمان به چارت سازمانی نیاز دارند، میدانند به چه کسی مراجعه کنند.
رهبران کسب و کارها از چارت سازمانی در موارد متعددی مانند توجیه افراد برای افزودن یا کاهش تعداد کارمندان، تعیین موقعیت شغلی یک کارمند و تغییر نقشهای شغلی استفاده میکنند.
برای استخدام نیروهای جدید، چارت سازمانی میتواند راه نجاتی برای کارمندان باشد و به آنها کمک کند تا اسامی و عناوین را بیاموزند و بهتر درک کنند که چگونه با ساختار کلی شرکت سازگاری دارند. نیروهای جدید دائما با نامها و عناوینی مواجه میشوند که چارت سازمانی میتواند منبعی عالی برای یافتن اینکه آن افراد واقعا چه کسی هستند و در چه جایگاهی فعالیت میکنند، باشد. در واقع، هر کارمندی میتواند از داشتن نام، عکس و نمایههای حرفهای و شخصی همکارانش سود ببرد.
چرا چارت سازمانی اهمیت دارد؟
یک چارت سازمانی نمایشی بصری از نیروی کار موجود در هر سازمان را نشان میدهد. اهمیتی ندارد که یک شرکت بزرگ یا کوچک باشد، بلکه کافیست تا نگاهی به چارت سازمانی آن شرکت بیندازید تا از ساختار آن مطلع شوید. این نمودار به تمام اعضا کمک میکند تا از کل ساختار شرکت از جمله مدیران، نیروی کار و بسیاری از جزئیات دیگر آگاهی پیدا کنند.
بدون چارت سازمانی نمیتوان شیوه کار یک شرکت را درک کرد. همچنین این نمودار به فرد کمک میکند تا از وظایف کارکنان و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر مطلع شود و برای بودجه بندی، افزایش یا کاهش تعداد نیروی انسانی و مدیریت کارکنان و… میتوان از چارت سازمانی کمک گرفت.
آیا کسب و کارهای کوچک نیز به چارت سازمانی نیاز دارند؟
زمانی که شرکتها یا سازمانها تازه شروع به کار کردهاند یا نسبتا کوچک هستند، تمایل به تقسیم کارها بین اعضای تیم وجود دارد. با این حال، میتواند منجر به عدم شفافیت در مورد اینکه چه کسی مالک چه حوزههایی است، مسئولیتهای فردی هر فرد چیست و چگونه عملکرد فردی را میتوان اندازهگیری کرد، شود.
در سازمانهای کوچک، یک چارت سازمانی تعریف شده است که مسئولیتهای کلیدی همه کارکنان را برجسته میکند، آنها را مسئول میداند و به آنها اجازه میدهد تا حجم کاری خود را بدون فرسودگی مدیریت کنند.
معرفی انواع چارت سازمانی
انواع مختلفی چارت سازمانی وجود دارد که میتوان از آنها استفاده کرد. قبل از اینکه نحوه طراحی یک چارت سازمانی را آموزش ببینید، لازم است تا با انواع آن به صورت کامل آشنا شوید:
1- نمودار عمودی یا سلسله مراتبی
نمودار عمودی متداولترین نوع چارت سازمانی است که میتوانید در عرض چند دقیقه آن را طراحی و ایجاد کنید. این چارت با ریشه اصلی نهاد و کسی که به عنوان بالاترین جایگاه در سازمان فعالیت میکند، شروع میشود. سپس گروههای مختلفی از ریشه اصلی جدا میشوند.
میتوان این نمودار را بر اساس پارامترهای مختلفی مانند سطح کارمند، محل کار، پروژههایی که روی آن کار میشود و… ایجاد کرد. نمودار سلسله مراتبی به صورت بالا به پایین طراحی و ایجاد میشود. هدف یک چارت سازمانی عمودی ارائه روابط گزارش دهی بین کارکنان است.
چارت عمودی به کارمندان کمک میکند تا بفهمند باید به چه کسانی گزارش دهند و مسئولیتهایی که هر فرد بر عهده دارد نیز مشخص میشود. میتوانید از نمادهای مصور برای تمایز بین طرحهای چارت سازمانی عمودی استفاده کنید. این نمادها میتوانند به کارکنان منابع انسانی و مدیران جدید کمک کنند تا سریعا متوجه شوند که به چه موردی نگاه میکنند.
2- نمودار ماتریسی
نمودار ماتریسی برای نشان دادن یک رابطه متقابل عملکردی است و به محدودیتهای موجود در نمودار عمودی غلبه میکند. این نوع چارت را میتوان شکلی باز و بهتر از نمودار سلسله مراتبی دانست.
در چارت ماتریسی گروههای مختلفی وجود دارند و هر کدام از این گروهها میتوانند عملکرد و مسئولیتها را بین یکدیگر به اشتراک بگذارند. برای مثال اگر در شرکتی گروه بازاریابی وجود داشته باشد، کارکنان بخش بازاریابی میتوانند برخی از وظایف خود را با تیم فروش تقسیم کنند.
این چارت اغلب در سازمانهایی که افراد بیش از یک مدیر دارند، مفید است و میتوان گفت که نمودار ماتریسی نمایش بهتری از جریان کار سازمان را در دنیای واقعی نشان میدهد.
چارت سازمانی ماتریسی برای سازمانهای بزرگی که بر روی پروژههای متعددی در حال کار هستند و نیاز به همکاری بین بخشهای مختلف، ضروری است، استفاده میشود.
3 نوع ساختار ماتریسی برای چارت سازمانی وجود دارد:
- ساختار ماتریسی قوی: در این ساختار از نمودار ماتریسی، اختیارات مدیر پروژه بیشتر است و ساختار به سمت پروژهای بودن تمایل دارد.
- ساختار ماتریسی ضعیف: در این ساختار، اختیارات مدیر وظیفهای بیشتر است و ساختار نمودار به سمت وظیفهای بودن تمایل دارد.
- ساختار ماتریسی متعادل: در این ساختار چارت ماتریسی، حالت تعادل و بالانس وجود دارد.
3- چارت سازمانی افقی
این نوع نمودار بیشتر برای سازمانهای کوچک یا متوسط مناسب است که در آنها کارکنان تشویق میشوند که خود بر کارهایشان نظارت و مدیریت داشته باشند. در این مدل، کارمندان در خوشههای مختلف شناسایی میشوند و آنها مسئول فعالیتها و اعمال خود هستند.
چارت سازمانی افقی یا چارت سازمانی مسطح، برای سازمانهایی توصیه میشود که نیروهای مدیریتی یا نظارتی برای هر بخش ندارند. چارت های سازمانی افقی میتوانند همان طرح ساختارهای سازمانی عمودی را به اشتراک بگذارند؛ اما سطوح اجرایی و مدیریتی کمتری وجود دارد.
4- چارت سازمانی درختی
این نوع چارت یک نمودار درختی است که بر اساس ساختار سازمان رسم میشود. برخلاف نمودار سلسله مراتبی با ارشدترین افراد سازمان از سمت چپ شروع میکنید و با ترسیم شاخهها، ساختار سازمان را نشان میدهید. در شرکتهایی که مدیران گزارشهای بسیاری را بررسی میکنند، این نوع چارت سازمانی در مقایسه با چارت سلسله مراتبی از کارکرد بهتری برخوردار است.
5- چارت سازمانی وظیفه ای
این نوع چارت سازمانی بر خلاف نمودار سلسله مراتبی است و در آن مدیران با مهارتهای عمومی بالا به کار گرفته میشوند و اغلب از مدیران متخصص، ماهر و وظیفه شناس استفاده میشود. در چارت سازمانی وظیفهای، هر مدیر سرپرستی گروهی را به عهده میگیرد که وظایف مشابهی دارند. در این نوع نمودار، به جای جایگاه هر فرد در شرکت یا سازمان برای وظیفه و کارکرد سلسله مراتب تعیین میشود.
این نوع ساختار بندی باعث میشود که کارها به صورت تخصصی تر انجام شوند و بهره وری افزایش پیدا کند. اما از طرفی نیز مهارتهای مدیریتی در این نوع چارت سازمانی، تا حدودی نادیده گرفته میشود.
در این نوع چارت سازمانی، سرپرست هر قسمت از سازمان بر آن بخش کنترل کامل دارد و میتواند اموری مانند آموزش، مشخص کردن وظایف و ارتقای کارکنان را انجام دهد.
این نوع ساختار و نمودار در سازمانهای کوچک و متوسط مفید تر است، اما اگر تعارضهای مدیریتی به شکل درستی مدیریت شود، در شرکتهای بزرگ نیز مفید خواهد بود.
6- نمودار بخشی
چارت سازمانی بخشی اغلب برای شرکتها و سازمانهای بزرگ مناسب است. در این نمودار، افرادی که ویژگیها و قابلیتهای مشابه دارند، در یک دپارتمان قرار میگیرند. نوع تصمیم گیری در این نوع ساختار غیر متمرکز است و در هر دپارتمان تجهیزات و منابع مخصوص خود وجود دارد که روش کار آن را مستقل و متمایز میکند تا همانند یک سازمان مستقل فعالیت کنند.
7- چارت سازمانی شبکه ای
این نوع نمودار، ساختاری غیر متمرکز تر و انعطاف پذیر تر از دیگر چارت های سازمانی دارد. به طوری که سلسله مراتب کمتری در آن وجود داشته و همچنین روابط داخلی و خارجی بین مدیران و مدیران ارشد را به خوبی نمایش میدهد. ساختار شبکهای مبتنی بر روابط آزاد است.
8- چارت سازمانی مبتنی بر تیم
در این نوع از نمودار، تیمهایی وجود دارد که علاوه بر وظایف شخصی، برای رسیدن به اهداف مورد نظر نیز با یکدیگر همکاری کرده و تلاش میکنند.
در این ساختار، کارکنان شرکت در تیمهایی که پروژه مشخصی برای آنها وجود دارد، در کنار همدیگر فعالیت میکنند. نظارت بر تیمها کم است و اغلب چند تیم تحت نظر یک مدیر فعالیت میکنند. ساختار شبکهای نیازمند خود کنترلی بیش تر در میان کارکنان است.
9- چارت پروژه ای
این نوع چارت سازمانی، برای سامان دهی پروژهها مناسب است. سازمانها و شرکتهایی که از این نوع چارت استفاده میکنند، اهداف سازمان خود را بر مبنای اهداف پروژه قرار میدهند و در راستای اجرای پروژه، باید تمام افراد به رئیس خود گزارش دهند.
در نمودار پروژهای، افراد مربوط به بخش خاصی نیستند و تنها در مسیر اجرای پروژه فعالیت خود را انجام میدهند. ساختار پروژهای موقت است و زمانی که پروژه به اتمام برسد، این ساختار نیز منحل میشود.
10- چارت سازمانی دایره ای
در این نوع چارت سازمانی، سلسله مراتب و سطوح مختلف سازمانی به صورت دایرهای به نمایش گذاشته میشود و مرکز قدرت در وسط آن قرار دارد. لایههای بعدی چارت نیز نشان دهنده سطوح بعدی هستند و سلسله مراتب در این نوع ساختار وجود دارد. هر چه لایهای به مرکز دایره نزدیک تر باشد، در سطوح بالاتر و قدرتمندتری قرار میگیرد.
پرکاربردترین چارت های سازمانی کدامند؟
دو نوع قالب چارت سازمانی که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند، سلسله مراتبی و افقی هستند. نمودار سلسله مراتبی رایج ترین آنها است و رتبه بندی افراد را بر اساس نقش آنها در شرکت به صورت عمودی و نزولی نشان میدهد. چارت سازمانی افقی نیز همه کارکنان را در یک سطح قرار میدهد و نشان دهنده توانایی تصمیم گیری مستقل است که در آن این قدرت به طور مساوی تقسیم میشود.
نحوه استفاده از چارت سازمانی
چارت های سازمانی از جهات مختلفی مفید هستند. در اینجا چند مورد از راههایی که شرکت یا سازمان شما میتواند از چارت سازمانی بهره مند شود، آورده شده است:
- نشان دادن مسئولیتهای کاری و گزارش دهی دقیق تر
- رئیس شرکت میتواند رشد یا تغییر را به طور موثرتری مدیریت کند.
- باعث میشود تا کارمندان درک بهتری از نحوه انطباق کارشان با طرح کلی سازمان داشته باشند.
- بهبود خطوط ارتباطی
- یک فهرست بصری از کارمندان و وظایفشان ایجاد میشود.
نوع چارت سازمانی که میسازید باید منعکس کننده فلسفه مدیریت و ساختار سازمانی شرکت شما باشد.
مزایای طراحی چارت سازمانی چیست؟
- آسان شدن ساختارهای پیچیده: مزیت اصلی استفاده از چارت سازمانی این است که به شما این امکان را میدهد تا ساختارهای سازمانی پیچیده را به شکلی بصری و آسان نمایش دهید و بتوانید به راحتی با آن ارتباط برقرار کنید.
- حل مسائل در سازمانهای بزرگ: چارت سازمانی به شما کمک میکند تا ساختار گزارشدهی درون سازمان را به درستی نشان بدهید و در نتیجه کارمندان متوجه میشوند که برای مطرح کردن یک مسئله باید به چه کسی رجوع کنند. هر چقدر که سازمان یا شرکت بزرگ تر باشد و شامل بخشها، دپارتمانها بیشتری باشد، چارت سازمانی برای آن مفیدتر است.
- مناسب برای نیروهای جدید: چارت سازمانی میتواند ابزار مناسبی برای کارمندان جدید باشد. کارمندان تازه وارد میتوانند از چارت سازمانی برای درک ساختار و کارکرد سازمان استفاده کنند و متوجه شوند که باید با چه کسانی کار کنند و به چه کسی نیز گزارش بدهند.
- برنامهریزی و مدیریت: چارت سازمانی به فرد کمک میکند تا برای اختصاص دادن منابع یا ترسیم پروژههای آینده، تصمیمگیری کند. چرا که به وسیله چارت سازمانی میتوانید به ساختار و روابط موجود در سازمانتان پی ببرید و آینده را پیشبینی کنید.
معایب چارت سازمانی چیست؟
- عدم انعطافپذیری: چارت سازمانی میتواند خیلی سریع قدیمی شود؛ بخصوص زمانی که سازمان شما با سرعت در حال تغییر اعضا باشد. در سازمانی که اعضای تیمها تشویق میشوند تا بخشهایشان را عوض کنند یا با آغاز و پایان پروژهها ساختار سازمان تغییر میکند، باید به سرعت جارت سازمانی نیز تغییر کند. البته بازنویسی چارت سازمانی یک کار زمانبر خسته کننده است.
- پیچیدگی در طراحی چارت سازمانی: چارت سازمانی شکل ساده شده و بصری از یک سازمان است و هیچ ساختار غیر رسمی در آن به نمایش گذاشته نمیشود. به همین خاطر میتواند پیچیدگیهای ارتباطات درون سازمان را به درستی سادهسازی کند، اما طراحی درست و اصولی یک چارت سازمانی کار سادهای نیست.
- چارت سازمانی صلب است: چارت های سازمانی شکلی نسبتا خشک از طرز کار سازمان هستند و کارمندان آنها را از بالا به پایین میخوانند و همین موضوع میتواند یک سازمان را به شکلی غیرمنعطف یا سلسله مراتبی نمایش بدهد. این مورد مانع نوآوری و خلاقیت تیمی در شرکت یا سازمان میشود.
چه کسانی چارت سازمانی را تدوین میکنند؟
مسئولیت اصلی تدوین چارت سازمانی و تعیین مسئولیتهای هر کدام از شغل ها بر عهده مدیریت ارشد است. طراحی و ترسیم چارت سازمانی یکی از مهم ترین وظایف کارکنان منابع انسانی هر سازمان است. اما طرح اولیه چارت سازمانی توسط مدیر منابع انسانی اجرا میشود.
نحوه ترسیم چارت سازمانی
در ابتدا باید هدف چارت سازمانی شرکتتان را مشخص کنید. چرا که ممکن است بخواهید عکس و اطلاعات تماس کارکنان خود را در آن وارد کنید و یا فقط برای گروهی از کل سازمانتان نمودار ترسیم کنید. بعد از مشخص کردن هدف نمودار، باید یکی از انواع چارت های سازمانی که به هدف شما نزدیک تر است را انتخاب کنید.
سپس نمودار شرکت خود را به بخشهای قابل کنترل تقسیم کنید. در این حالت تمام اطلاعات به صورت یکپارچه هستند و به بالاترین سطح سازمان باز میگردند.
- بخش
- تیم
- واحد
- پروژه
- موقعیت
در مرحله بعد نوبت به جمع آوری اطلاعات میرسد. ممکن است یک فهرست از اطلاعات و مشخصات کارکنان موجود باشد که بر اساس آن نمودار خود را تنظیم میکنید یا یک چارت سازمانی قدیمی که هنوز هم میتواند اطلاعات مفیدی را به شما ارائه دهد. توجه داشته باشید که باید اطلاعات تماس، عکسها و هر چیز دیگری که ممکن است به آن نیاز داشته باشید را جمعآوری کنید. سپس باید مشخص کنید که از چه پلتفرمی برای ساخت چارت سازمان خود استفاده میکنید و چگونه میخواهید آن را به نمایش بگذارید.
فراموش نکنید که باید برای به روز رسانی مداوم نمودار برنامه ریزی داشته باشید؛ چرا که در بسیاری از سازمانها همه چیز به سرعت تغییر میکند و مجبور هستید که دائما نمودار را به روز نگه دارید.
نرم افزارهای مناسب برای طراحی چارت سازمانی
چارتی که طراحی میکنید باید نشان دهنده ساختار سازمانی شرکتتان باشد. ممکن است فکر کنید یک ساختار سازمانی برای تمامی شرکتها مناسب است؛ اما این تفکر کاملا اشتباه است.
برای طراحی چارت سازمانی میتوانید از نرم افزارهای مختلفی استفاده کنید. در این قسمت به معرفی 3 تا از رایج ترین نرم افزارهای طراحی چارت سازمانی و نحوه ی استفاده از هر یک آنها پرداختهایم.
1- نرم افزار ویزیو (visio)
این نرم افزار یکی از نرم افزارهای آفیس شرکت مایکروسافت است که برای ترسیم نمودارهای سازمانی استفاده میشود. به 2 روش میتوان با نرم افزار ویزیو چارت سازمانی رسم کرد.
روش اول:
نرم افزار ویزیو را اجرا کنید و از منوی باز شده، به قسمت General بروید. با باز شدن صفحه جدید بر روی گزینه Basic Diagram کلیک کنید. حال می توانید با استفاده از اشکال مختلف طراحی خود را آغاز کنید. در قسمت بالا نیز از Connector برای اتصال شکلها میتوان استفاده کرد.
مزیت این روش، ترسیم چارت سازمانی از پایه و اساس است. چرا که این امکان را دارید تا چارت را با هر شکل و اندازه ای که میخواهید رسم کنید.
روش دوم:
مزیت روش دوم طراحی چارت سازمانی در کمترین زمان ممکن و با استفاده از نمودارهای آماده است.
به قسمت Business نرم افزار ویزیو رفته و بر روی یکی از شکل های آماده که organization chart نام دارد کلیک کنید. شما میتوانید از اشکال موجود بر روی دیتابیس استفاده کنید یا خودتان اشکال مورد نظرتان را طراحی و رسم کنید.
2- نرم افزار اکسل (Excel)
برای ترسیم چارت سازمانی در اکسل یک صفحه ایجاد کنید و بعد از قسمت shape باکسهای مربوط به نمودار مورد نظر خودتان را انتخاب کرده و بعد با خط به یکدیگر متصل کنید.
3- نرم افزار Edraw OrgCharting
نرم افزار Edraw OrgCharting قابلیت رسم چارت سازمانی عمودی، شبکهای و… را دارد. برای آسان شدن کارتان میتوانید از قالب های آماده این نرم افزار هم استفاده کنید. البته قیمت این نرم افزار در حدود 145 دلار است اما میتوانید نسخه کرک شده آن را رایگان دانلود کرده و استفاده کنید.
نکات مهم برای طراحی چارت سازمانی
- تمام نمودار را در یک صفحه نگه دارید، چرا که اگر نمودار در چندین صفحه قرار گیرد، ممکن است بر جریان کلی آن تاثیر بگذارد.
- گروهها را با دقت مشخص کنید و آنها را به درستی با هم ارتباط دهید.
- عنوان شغلی هر فرد را قید کنید.
- برای نمایش دادن روابط موجود در سازمان، از هر دو خط جامد و نقطه چین استفاده کنید.
- افرادی که در سلسله مراتب یکسان هستند را در یک سطح یکنواخت نگه دارید تا از بروز هرگونه سردرگمی جلوگیری شود.
نمونه چارت سازمانی
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.