8 نکته مهم در تولید محتوا
تولید محتوا یک انتخاب فوق العاده برای شرکت ها و استارتاپ هایی است که می خواهند یک سرمایه گذاری بلند مدت برای برنامه دیجیتال مارکتینگ وبسایت خود داشته باشند. بسیارند استارتاپ ها و شرکت هایی که با تولید محتواهایی بی ارزش نه تنها به جایگاه خود لطمه می زنند بلکه جز اتلاف وقت چیز دیگری نصیبشان نمی شود.
تولید محتوا اگر به طرز اصولی و صحیح انجام شود می تواند تاثیر شگفت انگیزی بر روی افزایش بازدید سایت و در نهایت افزایش فروش شما داشته باشد. تاثیر تولید محتوا بر روی سئو امروزه بر کسی پوشیده نیست و کمتر شرکتی آن را نادیده گرفته است.
در ادامه این مقاله قصد داریم 8 نکته مهم در تولید محتوا که به شما کمک می کند تا محتواهایی بهینه تر و کاربر پسندتر تولید کنید را معرفی کنیم :
1. محتوای غنی و با کیفیت تولید کنید.
از زمانی که الگوریتم گوگل پاندا به وجود آمد، وبسایت هایی که در حال تولید محتوایی غنی بودند، با رشد چشم گیر مواجه شدند و وبسایت هایی که از محتواهای کپی شده و بی ارزش استفاده می کردند، از سوی گوگل پنالتی شدند و به شدت در نتایج گوگل سقوط کردند.
حال سوال اینجاست که منظور از محتوای غنی و با کیفیت دقیقا چیست؟
منظور از این نوع تولید محتوا، محتواهایی هستند که دست اول هستند و در فضای وب وجود ندارند. برای مثال شاید شما ترجمه یک مقاله انگلیسی را هدف قرار دهید که قبل از شما چندین سایت آن را ترجمه و منتشر کرده اند. در چنین موردی نمی توان محتوای شما را یک محتوای غنی نامید.
محتوایی غنی است که یا حاصل تجربیات شخصی شما باشد و یا ترکیبی از چند مقاله غنی و با کیفیت که می تواند تمام جوانب موضوع مورد نظر را پوشش دهد و از سایر محتواهای منتشر شده کامل تر باشد.
اگر محتوای شما محتوایی کوتاه و بی ارزش باشد چه دلیلی دارد تا مخاطبین شما آن را در صفحات اجتماعی خود به اشتراک بگذارند؟
در برخی موارد صاحبین وبسایت ها و کسب و کارهای اینترنتی دست به کپی و سپس بازنویسی مقالات دیگر وبسایت ها می زنند و خیال می کنند با چنین کاری در حال دور زدن الگوریتم گوگل پاندا هستند. اما نمی دانند که پس از ظهور الگوریتم مرغ مگس خوار، گوگل قادر است تا کلمات و عبارات مشابه و هم خانواده را شناسایی کند !
اجازه دهید با گفتن 2 نکته خیال شما را راحت کنیم :
- شما چیزی را بدست می آورید که بهای آن را پرداخته اید. بنابراین انتظار نداشته باشید با صرف کمترین زمان برای تولید محتوا بهترین نتایج را بدست آورید.
- تا زمانی که مطالبی مفید برای گفتن ندارید، اقدام به تولید محتوا نکنید.
درک و رعایت همین دو نکته بسیار ساده، باعث می شود شما تا چند سال آینده جز محتوای غنی چیز دیگری را تولید نکنید.
2. عناوین قوی برای محتوای خود انتخاب کنید.
یک عنوان خوب و جذاب به راحتی می تواند باعث جذب مخاطبین شود. این آمار عالی از Copyblogger را در نظر بگیرید:
80 درصد از مردم عناوین شما را می خوانند اما تنها 20 درصد از آنها محتوای شما را مطالعه می کنند و دقیقا به همین دلیل است که عنوان محتوا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در ادامه می خواهیم به برخی از عناوین جذابی که ما در مقالات داناپ استفاده کرده ایم اشاره کنیم :
- 8 ترفند هک سئو که هیچ کس نمی داند !
- کامل ترین چک لیست سئو (آپدیت 2019)
- 23 استراتژی جادویی برای افزایش بازدید سایت
- سئو محلی چیست و چرا از نان شب واجب تر است
همانطور که مشاهده می کنید، عناوین ذکر شده به حدی جذاب هستند که شما حتی اگر به دنبال آنها هم باشید، ترجیح می دهید بر روی آنها کلیک کنید تا ببینید داخل آنها چه خبر است !
بنابراین برای انتخاب عناوین خود زمان بگذارید و پس از انتشار، اگر محتوای شما نرخ کلیک پایینی داشت مجدد عنوان آن را ویرایش کنید تا در نهایت به یک عنوان جذاب و در عین حال توصیف کننده محتوا دست یابید.
3. محتوای قابل اجرا و عملی تولید کنید.
آخرین محتوایی که در وبلاگ خود منتشر کرده اید را به یاد دارید؟ آیا این محتوا، محتوایی است که مخاطب پس از مطالعه قادر به عملی کردن آن است؟
یک محتوای قابل اجرا و عمل گرا به مخاطب می آموزد که چگونه اطلاعات بدست آمده را پیاده سازی کند. وقتی شما نحوه پیاده سازی مطالب را نیز به مخاطب ارائه می کنید، نه تنها محتوای شما غنی تر و با کیفیت تر می شود بلکه مخاطب با پیاده سازی مطالب و گرفتن نتیجه برای همیشه شما را به خاطر خواهد سپرد.
4. پاسخ به سوالات مخاطبین
به طور کلی هدف تمامی کاربران از جستجو در گوگل، یافتن پاسخ برای سوالاتشان است. حال اگر شما در محتوای خود پاسخی برای سوالات آنها نداشته باشید می توان انتظار داشت که گوگل محتوای شما را به آنها پیشنهاد کند؟ قطعا خیر…
بنابراین یکی دیگر از نکاتی که باید در نوشتن یک محتوای غنی به آن توجه کرد، پاسخ دادن به سوالات مخاطبین یک محتواست. محتوای شما باید به گونه ای باشد که کاربر با یک اسکن اولیه و نگاهی سطحی به آن بتواند پاسخ سوال خود را بیابد.
برای این کار باید در محتوای خود از عناوین با تگ H2 استفاده کنید و سعی کنید این عناوین را به شکل سوال دربیاورید تا کاربر به سادگی و با یکبار اسکرول کردن بتواند مطلبی را که به دنبال آن است پیدا کند. برای مثال فرض کنید ما یک مقاله کامل و جامع درباره سئو نوشته ایم، تگ های H2 ما می تواند به صورت های زیر باشد :
- سئو چیست؟
- چرا سئو در بازاریابی اینترنتی مهم است؟
- فعالیت های لازم برای بهبود سئو چه چیزهایی هستند؟
- چگونه به صفحه اول گوگل برسیم؟
نکته : سعی کنید در استفاده از این گونه عناوین زیاده روی نکنید. چرا که خیلی از بخش های یک محتوا را نمی توان با یک سوال توصیف کرد.
5. ارائه منبع برای آمار و اطلاعات
تصور کنید که شما مقاله ای در رابطه با میزان تاثیر تجربه کاربری بر روی سئو نوشته اید و در آن از آمار و ارقامی برای اثبات گفته های خود استفاده کرده اید. اگر آماری که شما ارائه کرده اید معتبر نباشد و کاربر شما پس از مدتی متوجه شود که این آمار اشتباه بوده است، به نظر شما آیا باز هم این کاربر به وبلاگ شما بازمی گردد و مطالب جدید را مطالعه می کند؟
بنابراین اگر در مطلبی که منتشر می کنید از آمار و ارقام استفاده می کنید :
1. حتما از صحت و بروز بودن آن مطمئن شوید.
2. به منبعی که این آمار و ارقام را منتشر کرده است لینک دهید.
6. در محتوای خود از تصویر و ویدئو استفاده کنید
همانطور که می دانید شیوه یادگیری افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. برخی با مطالعه متون می توانند به خوبی یک مطلب را بیاموزند و برخی دیگر با دیدن یک ویدئو یا تصویر.
استفاده از تصاویر و ویدئوها کمک می کند تا تمام مخاطبین شما بتوانند مطالب شما را بهتر درک کنند و با آن ارتباط برقرار کنند. علاوه بر موضوع، معمولا مواجه شدن با یک مقاله طولانی که فقط از نوشته در آن استفاده شده است، حس خوبی را به مخاطب منتقل نمی کند و احتمالا مخاطب مورد نظر به سرعت آن صفحه را ترک می کند.
نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر از تصاویر در محتوای خود استفاده می کنید، تگ Alt را برای آنها فراموش نکنید.
8. استفاده از پاراگراف های کوتاه
احتمالا شما هم با مقالاتی برخورد داشته اید که در آن از پاراگراف هایی 5 الی 10 خطی استفاده شده است. زمانی که کاربر با چنین مقالاتی مواجه می شود ناخودآگاه در مطالعه آن عاجز می ماند !
حتی اگر مقاله شما بهترین مقاله در موضوع هدف باشد، اگر مخاطبی حوصله مطالعه آن را نداشته باشد برای شما و وبسایتتان چه سودی خواهد داشت؟
اگر به همین مقاله که در حال مطالعه آن هستید توجه کنید، می بینید که از پاراگراف هایی کوتاه در آن استفاده شده و همین موضوع باعث شده شما تا به اینجای مقاله را مطالعه نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.