روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو (انتخاب بهترین رنگ برای لوگو)
مغز انسان رنگ را به عنوان یک روش ارتباطی همچون هر رسانه دیگری درک میکند. یکی از مثالهای رایج برای درک این موضوع چراغ راهنمایی است که در آن رنگها به عنوان وسیلهای برای انتقال یکسری اطلاعات مهم غیرکلامی استفاده میشوند.
در واقع، انتقال پیام با استفاده از رنگها به دلیل برخورداری هر رنگ از معنی منحصربهفرد خود امکان پذیر میشود. به بیان دیگر، هر رنگی زبان مخصوص به خود را دارد که به طور شهودی توسط مردم سراسر جهان درک میشود.
هنگامی که صحبت از طراحی به میان میآید، روانشناسی رنگ در طراحی لوگو به طور عمیقی به درک معنی متفاوت رنگها میپردازد. روانشناسی رنگها قوانینی را آشکار میکند که با این قوانین میتوان به روش مؤثرتری طراحیهای مورد نظر خود را انجام داد. اگر شما حتی با استفاده از بهترین نرم افزارهای طراحی لوگو بهترین لوگو را طراحی کنید اما رنگ متناسب با برند خود را برای آن انتخاب نکنید احتمال دارد کل زحمات شما به راحتی از بین برود و تاثیر مورد نظرتان را بر روی مخاطب نگذارد.
بنابراین در این مقاله به بررسی موضوع روانشناسی رنگها در طراحی لوگو میپردازیم تا بتوانیم رنگهای مؤثرتری را برای طراحی لوگوی برند خود انتخاب کنیم.
روانشناسی رنگ ها
همان طور که گفتیم، بدون درک روانشناسی رنگها نمیتوان لوگوهای مؤثری را طراحی کرد؛ زیرا درک معنی مختلف هر رنگ کمک میکند تا رنگهای مناسبی را برای برند خود و ارائه پیام آن به مخاطب انتخاب کنیم. آیا تا به حال فکر کردهاید که چرا لوگوهای برندهای حوزه فین تک (استارتاپ های حوزه مالی) معمولا به رنگ آبی طراحی میشوند؟ چرا برندهای مربوط به لوازم مورد نیاز خانمها از رنگهای صورتی و پاستیلی استفاده میکنند؟
برای مثال، لوگوی سالنهای زیبایی معمولا به رنگ صورتی هستند. طراحان لوگوی شرکتهای خودروسازی نیز معمولا از رنگهای مشکی، قرمز و طلایی در طراحیهای خود استفاده میکنند. دلیل این انتخاب رنگها ریشه در درک درست طراحان از روانشناسی رنگها دارد. به عبارتی، صنایع مختلف از طیف رنگهای مختلفی در طراحی لوگو استفاده میکنند، زیرا رنگ انتخابی به روش مؤثرتری پیام مورد برند مورد نظر را به مخاطب منتقل میکند.
شرکت ها چگونه رنگ برند مورد نظرشان را انتخاب میکنند؟
استفاده از رنگ ها به مخاطب کمک می کند تا صنعتی که لوگوی برند مورد نظر در آن فعالیت دارد، اهداف شرکت مربوطه و نوع مخاطبان هدف آن را به سرعت شناسایی کند. در واقع، دلیل چنین امری این است که رنگ هر لوگو نیز بر اساس پاسخهای همین سؤالات انتخاب میشوند. به بیان دیگر، هنگامی که طراح شرکت رنگ لوگوی مورد نظر را انتخاب میکند، فاکتورهایی مانند صنعت فعالیت شرکت، مخاطبان هدف، شخصیت برند و پیامهای برند و اهداف نهایی در برندینگ را در نظر میگیرد.
به عنوان مثال، برای طراحی یک لوگوی برند فشن نوجوانان معمولا رنگهای جسورانه و پرانرژی مانند قرمز، نارنجی و آبی سلطنتی یا بنفش استفاده میشوند. در مقابل، برندی که افراد مسنتر را هدف قرار میدهد، رنگهای پیچیدهتری را برای طراحی لوگو باید انتخاب کند.
به طور مشابه، لوگوی شرکتهای فست فود معمولا حاوی ترکیب رنگهایی از قرمز و زرد است؛ زیرا اینها رنگهایی هستند که اشتها و میل مخاطب را برمیانگیزند. علائم خطر نیز به رنگ زرد نشان داده میشوند تا توجه مخاطب را جلب کنند. با این تفاسیر، اگر طراحان گرافیک رنگها را به طور تصادفی و بدون در نظر گرفتن پیامهای مورد نظر یا بدون توجه به مخاطب هدف خود انتخاب کنند، نتایج نهایی کاملا متفاوتی را به دست میآورند.
برای درک بهتر، برخی از لوگوهای برندهای معروف را با رنگ دیگری تصور کنید. در این صورت متوجه اهمیت روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگوی آنها میشوید. به عنوان مثال، نماد خطر محیط زیست از یک لوگوی مثلثی متشکل از رنگ زرد و مشکی تشکیل شده است؛ اما اگر رنگهای آن را به سبز یا آبی تغییر دهیم، پیام سابق این لوگو یا ضرورت و نیاز به توجه را از آن دریافت نمیکنیم.
به عنوان مثالی دیگر، لوگوی قرمز و سفید برند KFC را در نظر بگیرید و رنگهای آن را به صورتی و آبی تغییر دهید. در نهایت میبینید که دیگر چنین لوگویی اصلا اشتها و میل مخاطب را تحریک نمیکند!
معنا و روانشناسی رنگ های مختلف
برای آگاهی از اینکه از چه رنگهایی در طراحی لوگوی برند خود استفاده کنیم، در ادامه برخی از رنگهای شناخته شده و روانشناسی این رنگها را تشریح میکنیم. درک پیام این رنگها کمک میکنند تا مناسبترین طرح رنگ را برای لوگوی شرکت خود تعریف کنیم.
1- روانشناسی رنگ آبی در طراحی لوگو
رنگ آبی یکی از پرکاربردترین رنگها در طراحی لوگو است و اغلب به همراه رنگهای دیگر استفاده میشود تا طرح جذابی را به مخاطب ارائه دهد. این رنگ نماد ثبات، اعتماد، امنیت، صداقت، وفاداری، هوشمندی، اقتدار، اعتماد به نفس، قدرت و… است.
شرکتهایی مانند Samsung و Pampers از این موضوع برای نشان دادن دوام و قابلیت اعتماد برندهایشان استفاده میکنند. شبکههای اجتماعی مانند لینکدین، فیس بوک و توییتر نیز از رنگ آبی برای القای پیام امنیت اطلاعات و حفظ حریم خصوصی کاربرانشان استفاده میکنند.
برندهایی مانند Walmart، Gap، Citibank و غیره نیز از رنگ آبی برای نشان دادن سطح اعتماد و اطمینانی که نسبت به مشتریان خود دارند، استفاده میکنند. این امر در بسیاری از مؤسسات در سراسر جهان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
2- معنای رنگ مشکی در طراحی لوگو
مشکی معمولا با رنگ دیگری استفاده میشود یا اینکه با سایههای خاکستری و سفید به کار گرفته میشود. رنگ مشکی جزء رنگهای خنثی بوده و نشان دهنده مفاهیم زیادی از جمله قدرت، ثروت، جدیت، درایت، هوش، مرموز بودن، پیچیدگی، عزاداری و مرگ میتواند باشد.
بسیاری از شرکتها همواره از رنگهای سیاه و سفید ساده در طراحی لوگو خود استفاده میکنند. این نشان میدهد که حتی استفاده خیلی کم از متن و رنگ در لوگو میتواند پیچیدگی، سادگی و ظرافت برند مربوطه را مشخص کند. همچنین رنگ مشکی رنگی است که برندهای دارای سبک لوکس و منحصربهفرد را تعریف میکند.
از این رو، برندهای پوشاک و مد زیادی وجود دارند که از رنگ مشکی برای ارائه طرح لوگوهای خود استفاده میکنند. شرکتهای دیگری مانند WWF و Wikipedia از رنگ سیاه در لوگوهای خود استفاده میکنند تا جدیت و رسمیت برند خود را نشان دهند. این نیز نشان دهنده جدیت آنها برای تحقق اهداف مورد نظرشان است.
3- روانشناسی رنگ قرمز در طراحی لوگو
قرمز میتواند ترکیبی از احساسات مختلف را نشان دهد. این رنگ نماد عشق، هیجان، قدرت، عزت، بزرگی، میل، اشتیاق، انگیزه، شور و شوق است. هر برندی برای جلب توجه مخاطب میتواند رنگ قرمز را به عنوان بهترین گزینه موجود انتخاب کند.
این رنگ اشتیاق مخاطب را افزایش میدهد، سرها را به طرف خود میچرخاند و در بین رنگهای دیگر بیشترین پویایی را به مخاطب القا میکند. برندهای غذایی زیادی از جمله Hardees، McDonalds و KFC برای افزایش میل و اشتهای مخاطبانشان از این رنگ در لوگوی خود استفاده میکند.
همچنین برندهایی مانند Virgin، Nintendo و Netflix از رنگ قرمز برای تبلیغ سرگرمیهای هیجان انگیز خود استفاده میکنند. لوگوی برندهای معروف لباس و پوشاک همچون H&M و Levis نیز با رنگ قرمز طراحی شدهاند و هیجان را با جسارت و اشتیاق ترکیب میکنند.
4- روانشناسی رنگ زرد در طراحی لوگو
رنگ زرد نماد جنب و جوش است و برای استفاده در طراحی لوگو غالبا به رنگ حمایتی یا ترکیبی دیگری نیاز ندارد. زرد نیز مانند رنگهای دیگر از نظر روانشناسی رنگها پیامهای زیادی برای ارائه دارد. این رنگ معمولا نماد گرما، انرژی، خوشبینی، خوشحالی و شادی است. البته در استفاده از آن باید احتیاط کرد زیرا ممکن است احساس بیقراری، ترس، ناامنی، انزوا و بزدلی را به مخاطب القا کند.
برندهای شرکتهای بازی و اسباب بازی برای کسب نتایج قابل توجه مخاطبان از این رنگها استفاده میکنند. کودکان معمولا به چنین رنگی جذب شده و نسبت به خرید لوازم مورد علاقه خود تمایل نشان میدهند.
برندهایی مانند IKEA و National Geographic لوگوهای بسیار سادهای دارند که رنگ زرد گویای اصیل بودن و راهحلهای سرراست آنها برای مخاطبان هدفشان است. شرکتهای آژانسهای مسافرتی و همچنین شرکتهای املاک و حمل و نقل نیز به دلیل القای حس زندگی و فعال بودن، از رنگ زرد در طراحی لوگوی خود استفاده میکنند. همچنین رنگ زرد نشان دهنده احتیاط و مراقبت های ایمنی نیز میتواند باشد.
5- روانشناسی رنگ نارنجی در طراحی لوگو
نارنجی رنگی دوستانه و شادیبخش است که مخاطب را وادار به انجام کار یا فعالیت مورد نظر برند میکند. اکثر ابزارهای دعوت به انجام کار در وب سایتها مانند افزودن به سبد خرید و غیره به رنگ نارنجی طراحی میشود.
البته این رنگ متعلق به خانواده رنگهای قرمز است که به عنوان نماد هیجان شناخته شدهاند. با این حال، رنگ نارنجی معمولا به سمت دنج و پرانرژی بودن متمایل میشود. این رنگ احساس شادی و خوشحالی را در بینندگان برمیانگیزد. به علاوه، این رنگ نماد امنیت و شادی بوده و در جاهایی که پیام مورد نظر برقراری ارتباط و راحتی با مخاطبان است، به کار گرفته میشود که به عنوان مثال میتوان به صنعت مد برای افزایش ارتباطات و تعامل با مشتریان اشاره کرد.
شرکتهای مواد غذایی، خودروها، کانالهای تلویزیونی و سایر جوامع فروش آنلاین مانند شرکتهای رسانهای VLC Media player، Nickelodeon، Blogger و Walkman نیز از رنگ نارنجی در طراحی لوگوی خود استفاده میکنند.
6- روانشناسی رنگ سبز برای طراحی لوگو
سبز یک رنگ جهانی برای ترویج صلح، رشد و محیط زیست است. برندهای زیادی از رنگ سبز برای انتقال پیامهای مختلف بر اساس اصول تجاری و صنعت فعالیت خود استفاده میکنند. این رنگ معمولا نماد رشد، شکوفایی، امنیت، نوآوری، ابتکار، ماجراجویی و آزادی میباشد.
شرکتهای بازیافت معمولا در هنگام انجام پروژههای حمایتی خود از این رنگ برای تبلیغ فعالیتهایشان استفاده میکنند. همچنین سازمانهای غیرانتفاعی در لوگوهای خود از رنگ سبز برای انتقال مفهوم احترام به محیط زیست و پاکیزگی استفاده میکنند.
شرکتهای مواد غذایی مانند Subway و Starbucks نیز از رنگهای سبز و زرد برای القای حس طراوت به مخاطب استفاده میکند. شرکت Animal Planet دارای لوگوی سبز رنگ است که مفهوم زندگی و هماهنگی را ارائه میکند.
همچنین این رنگ نماد ماجراجویی و آزادی نیز می باشد. برای مثال، لوگوی بیضی شکل Land Rover را میتوان نام برد. لندروور یک شرکت خودروسازی است و از این رنگ در لوگوی خود به منظور نشان دادن قابلیتهای اکشن و ماجراجویی خودروهایش در جادهها و جنگل ها جهت فراهم کردن سفری پر از هیجان برای مشتریان خود استفاده کرده است.
7- روانشناسی رنگ بنفش در طراحی لوگو
بنفش نشانه سلطنتی، خلاق و منحصربهفرد بودن است. استفاده از این رنگ در طراحی لوگو دشوار است؛ زیرا سایههای مختلف آن معانی و مفاهیم متفاوتی میتوانند داشته باشند. این رنگ معمولا توسط برندهایی استفاده میشود که پیامهایی با مضمون جوانی، لوکس بودن، شور و شوق، شکوفایی و سرزندگی را به اشتراک میگذارند.
به عنوان مثال میتوان شرکت شکلات سازی Cadbury را نام برد. شرکتهای تکنولوژی فعال در عرصه خلاقیت، شبکه سازی یا تبلیغات نیز از رنگ بنفش برای طراحی لوگوی خود استفاده میکنند. بنابراین رنگ بنفش یکی از بهترین انتخابهای ممکن برای طراحی لوگوی برندهایی است که به دنبال خلق محصولی متفاوت و منحصربهفرد برای مخاطبان خود هستند.
همچنین این رنگ میتواند قوه تخیل و خیال پردازی مخاطب را برانگیزد. به علاوه، اگر رنگهای دیگری مانند زرد و آبی و صورتی با سایههای مناسب بنفش ترکیب شوند، بسیار باشکوه و در عین حال سرگرمکننده به نظر میرسند.
چگونه ترکیب رنگ مناسب را برای طراحی لوگو انتخاب کنیم؟
با انجام برآوردی حساب شده از پیام برند، جذابیت بصری، مفهوم فرهنگی و همچنین صنعت فعالیت کسبوکارمان میتوانیم طرح رنگی مناسبی را برای طراحی لوگوی کسبوکار خود انتخاب کنیم. به همین دلیل، طراحان گرافیک و صاحبان کسبوکارهای مختلف بهتر است برای تصمیم گیری آگاهانه در این حوزه به دایره رنگ ها مراجعه کنند.
دایره رنگ نوعی چرخ رنگی است که به بخشهایی تقسیم شده و روابط بین رنگها را نشان میدهد. این دایره برای تشخیص ترکیب رنگهای موفقی که نتایج گرافیکی مناسبی را ایجاد میکنند، استفاده میشود.
طراحان ممکن است رنگ پایه مورد نظرشان برای طراحی لوگو را درست تشخیص دهند، اما در انتخاب سایه، طرح تن و ترکیب مناسب آنها دچار مشکل شوند. به عبارتی، انتخاب یک سایه تیره یا روشن در طرح رنگ لوگو میتواند آن را بهتر یا به طور کلی خراب کند. بنابراین در انتخاب سایه ها در طراحی لوگو خود باید بسیار حساس و سنجیده عمل کنید.
جمع بندی
بر اساس آنچه درباره روانشناسی رنگ در طراحی لوگو مطرح شد، میتوان گفت که انتخاب رنگ مناسب برای طراحی فرآیندی حساب شده است که بسیاری از طراحان با آن آشنا هستند. به عبارتی، طراحی لوگو با انتخاب سایههای تصادفی و تست رنگهای مختلف اتفاق نمیافتد بلکه کل فرآیند شامل تجزیه و تحلیل دقیق بازار هدف، صنعت فعالیت و سپس اجرای تئوری رنگ روی طرح کلی است. لوگوها معمولا از ترکیب رنگهایی طراحی میشوند که به صنعت کسبوکار مربوطه و نوع پیام برند آن بستگی دارد و انتخاب رنگهای زیاد یا اشتباه میتواند منجر به طراحی لوگویی اشتباه برای شرکت مورد نظر شود.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.