تاثیر طول محتوا در سئو – طول محتوای متنی باید چقدر باشد؟
اگر به اندازه کافی در دنیای دیجیتال مارکتینگ و سئو بوده باشید به احتمال زیاد چنین جملاتی را شنیده اید که محتوای طولانی جذاب تر است، بیشتر به اشتراک گذاشته می شود و برای سئو نیز بهتر است. اما متاسفانه کمتر کسی یک محتوای 2000 کلمه ای می نویسد و اکثر تولید کنندگان محتوا به این حجم از متن حتی فکر نمی کنند. به همین دلیل ما این مقاله را نوشتیم تا به شما بگوییم چقدر طول محتوا در سئو تاثیرگذار است.
در واقع عوامل زیادی برای تعیین کیفیت محتوای طولانی وجود دارد. در این مقاله همه چیز راجع به اینکه چرا موتورهای جستجو (و مردم) محتوای طولانی را بیشتر می پسندند، به شما گفته می شود. همچنین می توانید بهترین دوره های آموزش سئو را از طریق داناپ مشاهده نمایید.
تاثیر محتوای طولانی در سئو
تجربه ثابت کرده که محتوای طولانی تر رتبه بالاتری در نتایج گوگل می گیرد. به بیان ساده تر، مطالعات نشان می دهد جایگاه محتوای طولانی تر در نتایج جستجو، صفحه اول است.
SerpIQ مطالعه ای را انجام داد که 10 نتیجه برتر در جستجوها را براساس طول محتوا ترسیم می کند. نمودار از این قرار است :
نتیجه اول 2416 کلمه و نتیجه دهم 2032 کلمه دارد که این نشان می دهد گوگل سایت های پر محتوا را ترجیح می دهد. همینکه هیچ یک از نتایج به تعداد زیر 2000 کلمه نمی رسد، به خودی خود نکته جذابی است.
اما یک مسئله ای وجود دارد گوگل درباره رنکینگ یک صفحه تنها با بررسی تعداد کلمات آن تصمیم نمی گیرد. همانطور که طول محتوا به طور واضح با نتایج جستجو بیشتر ارتباط دارد، فاکتورهایی که در رتبه بندی صفحات به گوگل کمک می کنند نیز به وسیله محتوای طولانی امکان پذیر می شوند. یعنی زمانی که شما محتوای طولانی تولید می کنید ناخودآگاه در حال رعایت تمامی فاکتورهای گوگل هستید. بیایید برخی از این فاکتورها را با هم بررسی کنیم.
1- محتوای طولانی بک لینک های زیادی می گیرد.
تحقیقات نشان می دهد که محتوای طولانی امکان گرفتن بک لینک های با کیفیت بیشتری دارد، که به طور قابل توجهی در بهبود رتبه بندی جستجو تاثیر می گذارد. این یک نمودار از Hubspot است که همبستگی بین محتوای طولانی و تعداد بک لینک ها را به خوبی نشان می دهد :
چرا محتوای طولانی بک لینک های زیادی می گیرد؟
قطعا محتوای بلند، مفیدتر و جامع تر از محتوای کوتاه است، در نتیجه وقتی یک محتوا مفیدتر و جامع تر باشد ارزش بیشتری برای مخاطب ایجاد می کند. علاوه بر این گوگل می داند که کاربران به دنبال اطلاعات جزئی نیستند که بخواهند آن ها را از صفحات مختلف به دست بیاورند. کاربران می خواهند همه آن اطلاعات در یک صفحه قرار داشته باشد.
محتوای طولانی که راجع به یک موضوع به طور جامعی صحبت کرده است، بیشتر احتمال دارد که بتواند پاسخ سوالات کاربران را بدهد تا یک مقاله مختصر و مفید که کاربر نیاز داشته باشد بعد از مطالعه آن، مقالات دیگری را نیز مطالعه کند.
همانطور که برایان دین (یکی از اشخاص برجسته در حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو) می گوید :
“همیشه فضای کافی برای نوشتن پست هایی مثل ” 7 راه عالی برای…” وجود دارد. اما همیشه به طور خیره کننده ای پست هایی که تعداد لیست های بیشتری دارند بخاطر حجم شان برجسته تر هستند. در یک پست 100 آیتمی نسبت به یک پست 10 آیتمی، به طور ذاتی چیزهای بیشتری برای به اشتراک گذاشتن ( لینک دادن) وجود دارد.”
نکات اخلاقی داستان :
هرکسی می تواند در کمترین زمان و با کمترین تجربه یک محتوای کوتاه تولید کند. اما وقتی با چنین لیستی “16 نکته عملی SEO که می توانید امروز پیاده سازی کنید تا از متداول ترین اشتباهات سئو جلوگیری کنید” مواجه می شوید، چه کسی به جای کلیک بر روی این مورد سراغ یک لیست 5 موردی می رود و یا به آن لینک می دهد؟
امکان ندارد. حتی اگر میزان توجه شان اندازه یک ماهی هم باشد، به دنبال بهترین محتوای در دسترس هستند. بنابراین محتوای طولانی از محتوای کوتاه، مفیدتر، چشم گیرتر و جامع تر است و باعث می شود که بک لینک بیشتری بگیرید.
اما این بک لینک ها از کجا می آیند؟
بک لینک باکیفیت زمانی ایجاد می شود که سازنده های لینک (کسانی که در صنعت شما هستند و به محتوای شما لینک می دهند) محتوای شما (یا بخشی از آن) را برای مخاطبان خود ارزشمند بدانند و به آن لینک دهند.
کلمه کلیدی در آن جا ارزش است. محتوای کوتاه گاها قادر به استفاده کافی از آن نیست که بتواند سازنده لینک را ترغیب به بک لینک دادن کند. همانطور که شما می خواهید محتوایی تولید کنید که برای مخاطبتان با ارزش باشد، لینک سازان نیز به دنبال لینک دادن به محتوایی هستند که ایده محکم، دانش جامع و اطلاعات تکمیلی خود را به مخاطب ارائه دهند. لینک دادن به بهترین و جامع ترین محتوای مربوط به یک موضوع، در واقع به نفع لینک سازان است. این کار با محتوای 300 کلمه ای شدنی نیست.
2- محتوای طولانی بیشتر به اشتراک گذاشته می شود.
نیل پتل (neil patel) از Quicksprout تحقیقی درباره اینکه آیا محتوای بیشتر از 1500 کلمه بیشتر به اشتراک گذاشته می شود و یا محتوای زیر 1500 کلمه، انجام داد.
او دریافت که پست های طولانی اش بطور میانگین 68.1% در توئیتر و 22.6% در فیس بوک به اشتراک گذاشته شده اند. همبستگی بین طول محتوا و به اشتراک گذاشتن در شبکه های مختلف شبیه به همبستگی طول محتوا و بک لینک است. این نشان می دهد که ارزش های مدنظر یک کاربر شبکه اجتماعی مشابه ارزش های یک لینک ساز است. آن ها مایل به استفاده از محتوای مفید و جامع هستند و چنین محتوایی را به اشتراک می گذارند. هر دو این فاکتور ها نیاز به یک محتوای طولانی دارد.
3- الگوریتم RankBrain گوگل به محتوای طولانی پاداش می دهد!
به غیر از لینک ها و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، روش های دیگری هم وجود دارند که بدانید چرا گوگل به محتوای طولانی که جایگاه بهتری در نتایج می دهد.
براساس الگوریتم رنک برین (Rank Brain) گوگل (الگوریتمی که نتایج جستجو را درک و مرتب سازی می کند) می توانیم برخی از دلایلی که نشان می دهد چرا محتوای طولانی بهتر از محتوای کوتاه است را متوجه شویم.
RankBrain سومین عامل مهم رتبه بندی گوگل است، به همین دلیل تاثیر زیادی در بسیاری از جنبه های جستجو دارد. در حالی که عملکرد اصلی RankBrain استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به گوگل در درک منظور افراد موقع سرچ است، Google همچنین از آن برای درک مفهوم مهم دیگری نیز استفاده می کند :
-
رضایت کاربر
به عبارت دیگر، وظیفه گوگل فقط تفسیر جستجوها و فرستادن کاربران به SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) نیست، بلکه همچنین تعیین می کند که کاربران از محتوای صفحه راضی بوده اند یا خیر. گوگل از معیارهای مختلفی برای تجزیه و تحلیل این موضوع استفاده می کند و اتفاقاً همه آنها با طول محتوا مرتبط هستند. بیایید یک نگاهی به این موضوع بیندازیم.
-
زمان توقف (Dwell Time)
زمان توقف مقدار زمانی است که کاربر در سایت می ماند. این یک معیار مهم است زیرا به گوگل می گوید آیا وبسایت شما ارزش دارد که کاربر وقت خود را صرف آن کند یا خیر.
اگر مدت زمان توقف کوتاه باشد در واقع به گوگل می گوید که صفحه شما یا بی ربط به جستجوی کاربر بوده و یا اینکه صفحه خوبی برای نتایج آن کلمه کلیدی نبوده است. سپس رتبه بندی های جستجو را برای سرچ های بعدی تنظیم می کند. بنابراین زمان توقف زیاد یکی دیگر از فاکتورهایی است که شما با داشتن یک محتوای طولانی به صورت طبیعی بدست می آورید.
- نرخ کلیک
نرخ کلیک (CTR) یک سیگنال رتبه بندی بسیار مهم در الگوریتم RankBrain گوگل است. CTR معیار اندازه گیری تعداد کلیک های یک صفحه نسبت به تعداد بازدیدهای آن صفحه در نتایج جستجو است (اینکه چندبار در سرچ SERP دیده شده است.)
گوگل از داده های CTR برای درک اینکه یک صفحه مورد پسند کاربران قرار می گیرد یا نه استفاده می کند.
برای مثال : اگر صفحه ای از وب سایت شما در یک ماه مشخص 3000 بار در نتایج جستجو دیده شود اما فقط 10 بار روی آن کلیک شود، یعنی با مشکل روبرو هستید. گوگل می بیند که صفحه شما سوالات جستجو کاربران را جواب نمی دهد به همین دلیل آن را به رده های پایین منتقل می کند.
CTR در ارتباط با آنچه کاربران به دنبالش هستند معنی می شود اما به شدت تحت تاثیر توضیحات متا (meta description) و عناوین متا (meta titles) قرار دارد. به عبارت دیگر محتوای دارای تگ عنوان و تگ توضیحاتِ با کیفیت، CTR بالاتری نسبت به محتوای بهینه نشده دارد.
اما طول محتوا چه ارتباطی با این موضوع دارد؟ همانطور که قبلا در مورد آن بحث کردیم، کاربران نسبت به محتوای جذاب و مرتبط که کاربردی تر است، واکنش مطلوبی نشان می دهند و دیگر نیازی به جستجوی منبع مشابه ندارند. تگ عنوان و تگ توضیحات مستقیما در SERP نشان داده می شوند و هر دو آنها باید نمایانگر محتوای داخل صفحه باشند تا مردم را ترغیب به کلیک کنند. بنابراین داشتن محتوای طولانی تر (با تاکید بر سودمندی، جامع بودن و ارزش محتوا در تگ عنوان صفحه و تگ توضیحات آن) منجر به CTR بالاتر، موقعیت بهتر در رتبه بندی و افزایش بازدید می شود و توجه بیشتر به محتوای عالی و طولانی مساوی است با اشتراک گذاری بیشتر، بک لینک بیشتر و تایم توقف بیشتر.
فرصتی برای تولیدکنندگان محتوا
در حالی که کاربران اینترنت (و گوگل) کاملاً روشن کرده اند که آنها محتوای طولانی را ترجیح می دهند، به نظر می رسد دنیای بازاریابی محتوا هنوز عقب مانده است. تنها 18 درصد از پست های وبلاگ شرکت ها 750 کلمه یا بیشتر است. حتی به متوسط طول مطالب صفحه اول گوگل نزدیک هم نیست. پس مشکل کجاست؟
شاید به این موضوع برمی گردد که 60 درصد بازاریابان محتوا به دنبال تولید محتوای جذاب هستند. استفاده از آنچه در این مقاله آمده است یک فرصت بی نظیر برای تولیدکنندگان محتوا است.
نکته: گوگل به محتوای بلندی پاداش می دهد که ارزش برای کاربران ایجاد کند. در حقیقت محتوای شما باید خوب باشد.
همان طور که قبلا گفتیم طول محتوا بخشی از راه حل است اما کل آن نیست. طول محتوا فاکتورهایی دارد که به وسیله آن می توان محتوای با کیفیت را برای کاربران و موتورهای جستجو تعریف کرد:
- سودمندی و ارزش
- جامع بودن
- زمان توقف بیشتر
- عناوین جذاب و تگ توضیحات
با استفاده از این عناصر اساسی در محتوای با کیفیت و گنجاندن آن ها در قالب طولانی، تولیدکنندگان محتوا می توانند اشتراک گذاری بیشتر و بک لینک بیشتری کسب کنند و جایگاه خود را در نتایج گوگل بهبود بخشند.
در آخر اینکه اگر شما بتوانید چیز متفاوتی ارئه دهید که سوال های کاربران را به خوبی پاسخ دهد، مشکلاتشان را حل کند و آنها را ترغیب به اشتراک گذاری کند، پاداش های زیادی مثل تعامل با کاربر، رتبه بالا در نتایج و دیده شدن برندتان دریافت خواهید کرد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.