صفات و خصوصیات یک کارآفرین موفق
واژه کارآفرین حدودا سیصد سال قدمت دارد و نخستین کسانی که این واژه و مفهوم کارآفرینی را مورد توجه قرار دادند، اقتصاد دانان بودند. کسانی مانند ریچارد کانتیلون و آدام اسمیت واژه کارآفرین را در قرنهای هفدهم و هجدهم میلادی به کار برده اند.
با وجود اینکه حدود سیصد سال است که برخی افراد کارآفرین نامیده میشوند، اما کارآفرینی به شکلی که ما امروز می شناسیم، تنها حدود یک قرن است که شکل گرفته است.
به عبارتی، اینکه کارآفرینی را یک علم بدانیم و اینکه عدهای در دانشگاه ها متخصص کارآفرینی باشند و یا اینکه کسانی بخواهند بین کارمندی و کارآفرینی یک راه را انتخاب کنند و این انتخاب، به عنوان یک سوال جدی در مسیر شغلی به رسمیت شناخته بشود، یک اتفاق نسبتاً جدید و متعلق به یک قرن اخیر است.
کارآفرین موفق کسی است که یک مدل تجارت را طراحی و سپس با موفقیت پیاده سازی می کند. کارآفرینان انسان هایی بزرگ و مخاطره پذیر هستند که عموما علاقمند به تاثیرگذاری و حل مسائل پیرامون خود هستند. در این مقاله از داناپ قصد داریم 60 صفت و خصوصیت کارآفرینان موفق را برای شما شرح دهیم که شرط لازم برای کارآفرینی هستند :
صفات و خصوصیات یک کارآفرین موفق:
1. انگیزه قوي از نظر فلسفی و اعتقادي براي شروع یک فعالیت اقتصادي داشته باشد.
2. اعتماد به نفس داشته و خودباور باشد.
3. اعتقاد به اینکه خوش شانسی و بدشانسی خرافه است.
4. اعتقاد به اینکه پیروزي و شکست علت دارد و عمده آن به خود انسان وابسته است.
5. داراي استقلال رأي باشد.
6. اعتقاد به مشورت با صاحبنظران و متخصصان و عمل به آن داشته باشد.
7. توان تصمیم گیري با توجه به شرایط مکانی وزمانی را دارا باشد.
8. خوش بین و امیدوار باشد.
9. صبر و استقامت لازم براي مقاومت در برابر مشکلات را دارا باشد.
10. روحیه سخت کوشی و تلاش مداوم براي تحقق اهداف داشته باشد.
11. در اثر شکست ناامید نشود.
12. از هر شکست براي اصلاح امور و دیدگاههاي خود درس بگیرد.
13. داراي تفکر و توان برنامه ریزي باشد.
14. اطلاعات عمومی لازم براي انجام فعالیت هاي اقتصادي مانند خرید و فروش، تولید، بازار، امورمالی و حسابداري را دارا باشد.
15. خطرپذیري توأم با استدلال و محاسبات علمی و ریسک پذیري را پذیرا باشد.
16. شوق به کار و تلاش داشته باشد.
17. داراي طبع بلند و اشتیاق به انجام کارهاي بزرگ بر اساس عقل و منطق باشد.
18. داشتن اراده و آمادگی لازم براي ایثار وفداکاري تا رسیدن به هدف.
19. قدرت پیش بینی وضع اقتصاد و بازار را دارا باشد.
20. قدرت ظرفیت، نوآوري و ایجاد روشهاي نوین را داشته باشد.
21. توان مشکل یابی و تشخیص تنگناها و قدرت حل مسئله را داشته باشد.
22. حسن تدبیر و مدیریت خلاق داشته باشد.
23. روحیه انتقاد پذیري داشته باشد.
24. توجه به سلامت جسمی، فکري، روحی و بهداشت روانی در محیط کار را مدنظر قرار دهد.
25. انعطاف پذیر باشد.
26. توان و قدرت لازم ارزشیابی کارها را داشته باشد.
27. اعتقاد و علاقه به مطالعه و تحقیق لازم قبل از شروع هر کار جدید را داشته باشد.
28. روحیه پیروي از استانداردها در او وجود داشته باشد.
29. مسؤولیت پذیر باشد.
30. داشتن روحیه تقسیم کار و تفویض اختیار.
31. داشتن توان ایجاد انگیزه در افراد براي انجام کار و پذیرش مسؤولیت.
32. توان قضاوت با رعایت بی طرفی و عدالت را دارا باشد.
33. نگرش سیستمی داشته باشد.
34. وفاي به عهد تلاش در انجام تعهدات داشته باشد.
35. روحیه ا حترام به رسوم و عقاید دیگران در او وجود داشته باشد.
36. روحیه انجام کار گروهی داشته باشد.
37. توان برقراري سیستم اطلاعاتی براي دستیابی به اطلاعات منابع مالی و دانش فنی قابل استفاده را داشته باشد.
38. تفکر بهره ور داشته باشد.
39. با روش هاي تبلیغاتی و بازاریابی آشنا باشد.
40. داشتن روحیه شجاعت و تهور لازم براي شروع کارها و مواجهه با مشکلات.
41. داشتن توان استفاده از تجارب و توانایی هاي خود و دیگران.
42. روحیه توجه به رفاه کارکنان داشته باشد.
43. داشتن روحیه احترام به قانون و مقررات.
44. داشتن توان مدیریت زمان و وقت شناسی.
45. داشتن روحیه رعایت نظم و انضباط.
46. با افراد، متناسب با شخصیت و شأن علمی و اجتماعی آنان رفتار متناسب داشته باشد.
47. داشتن برنامه مشخص براي فردا.
48. داشتن برنامه براي بالابردن توان افراد از طریق آموزش و سپردن مسؤلیت بر اساس استعداد آنها.
49. اعمال شیوه صحیح تشویق و تنبیه در سیستم مدیریت.
50. خداترس و باوجدان باشد.
51. دقت در زیباسازي محیط کار و زیباي ي محصولات.
52. توان ایجاد روحیه و حس همکاري و فداکاري در افراد را دارا باشد.
53. توان اداره جلسات و نتیجه گیري داشته باشد.
54. نوگرا با رعایت اصول بهره وري اعم از اطلاعات، تجهیزات و روشها باشد.
55. منافع جمعی را بر منابع شخصی ترجیح دهد.
56. داشتن روحیه و توان دفاع از کارکنان زیردست.
57. سیستم عادلانه پرداخت و ارتقاي حقوق و دستمزد براساس شایستگی را برقرار نماید.
58. قدرت تجسم دوراندیشی و آینده نگري.
59. افراد را در تصمیم گیري مشارکت دهد.
60. با دیگران بتواند روابط انسانی برقرار کند
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.