محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) چیست؟ + دلایل اهمیت آن
محتوای تولید شده توسط کاربر یا همان User-generated Content به هر نوعی محتوایی گفته میشود که در فالب متن، ویدیو، عکس و یا نقد و بررسی (Review) توسط کاربران عادی تولید شده است. محتوای تولید شده توسط کاربر از اهمیت بسیار زیادی در مقوله بازاریابی دارد و به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود. امروز در داناپ قصد داریم مفهوم محتوای تولید شده توسط کاربر را مورد بررسی قرار داده و مزایا و اهمیت آن برای کسب و کارهای مختلف را معرفی کنیم.
محتوای تولید شده توسط کاربران چیست؟
محتوای تولید شده توسط کاربر به هر نوع محتوایی اطلاق می شود که توسط افراد حرفه ای تولید نشده باشد. به عبارت دیگر، طرفداران یا کاربران عادی در برخی اوقات محتوایی تولید می کنند که از ارزش بسیار بالایی در بازاریابی محتوایی برخوردار است. در ادامه با ذکر دو مثال مفهوم UGC را به طرز ساده بیان خواهیم کرد.
فکر کنید که یک لباس را از فروشگاهی آنلاین خریداری می کنید و پس از تحویل گرفتن آن از مامور پست، لباس را پوشیده و جلوی آیینه از خود عکس می گیرید. سپس عکس را در شبکه های اجتماعی پست کرده و تیپ و استایل خود را به دوستانتان نشان می دهید. این محتوا که به صورت عکس است را می توان به عنوان یک محتوای تولید شده توسط کاربر در نظر گرفت.
در مثالی دیگر، فرض کنید که دوربین عکاسی خریداری کرده اید و در کانال یوتیوب خود آن را آنباکس (Unbox) می کنید، این محتوای ویدیویی که به صورت نقد و بررسی است نیز به عنوان یک محتوای تولید شده توسط کاربر تلقی می شود.
محتوای تولید شده توسط کاربر به محتوایی گفته می شود که توسط مشتریان یک برند در فضای مجازی و کانال های دیگر ایجاد می شود. این محتوا در فرمت های مختلفی مانند عکس، ویدیو، مقاله نقد و بررسی، پادکست و نظردادن در مورد محصول (Testominal) وجود دارد.
منابع ایجاد UGC
همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، محتوای تولید شده توسط کاربر از کانال های مختلفی ایجاد می شود که در ادامه به چند مورد اشاره خواهیم کرد:
1- مشتریان
ویدیوهای آنباکسینگ در پلتفرم TikTok یا پست های نقد و بررسی در اینستاگرام که توسط مشتریان یک محصول تولید می شوند را می توان جزو این دستهبندی قرار دارند. مشتریان باارزش ترین همکاران یک برند به شمار می روند. مشتریان در برخی اوقات به صورت کاملا خودجوش تصمیم می گیرند که درباره برند شما در صفحات مجازی صحبت کنند.البته در بعضی مواقع شما از آن ها درخواست می کنید که نظرات خود راجع به محصولات یا خدمات شما را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند.
2- حامیان برند
حامیان، مدافعان و طرفداران یک برند بیشترین انگیزه را برای تولید محتوا مربوط به آن بیزینس دارند. طرفداران با عشق و به صورت خودجوش از برند مورد علاقه خود تمجید می کنند، بنابراین صاحبان برند معمولاً از آن ها درخواست می کنند که نظرات خود را به صورت یک محتوا راجع به برند بیان کنند.
3- کارمندان
محتوای تولید شده توسط کارمندان یا Employee Generated Content ارزش و داستان پشت یک برند را نشان می دهد. برای مثال تصاویری که کارمندان شرکت را در حال بسته بندی محصولات یا مدیریت سفارشان نشان می دهد یا ویدیوهایی که از کارمندان درباره عشق و علاقه خود به برند صحبت می کنند را می توان به عنوان محتوای تولید شده توسط کاربر در نظر گرفت.
در واقع این محتوای مربوط به پشت صحنه یک کسب و کار، اگر به صورت درست در تبلیغات یا فضای مجازی استفاده شود به ساخت هویت برند (Brand Identity) کمک می کند.
اهمیت محتوای تولید شده توسط کاربر
محتوای تولید شده توسط کاربر در تمام مسیر سفر خریداران (Buyer Journey) اجرا می شود تا نرخ تعامل و تبدیل مشتریان را افزایش دهد. محتوای مشتری محور را می توان در فضای مجازی یا کانال های دیگر نظیر ایمیل، صفحات وبسایت یا صفحات پرداخت (Checkout Pages) بازنشر کرد. در ادامه تاثیرات محتوای تولید شده توسط کاربر را با یکدیگر مرور خواهیم کرد:
1- افزایش اصالت برند
امروزه برندها برای دیده شدن در فضای آنلاین، رقابت بسیار سنگینی با یکدیگر دارند تا بتوانند توجه کاربران بیشتری را به خود جلب کنند. در طرف دیگر، خریداران مخصوصاً نسل Z (متولدین دهه 70 و 80) نیز مو را از ماست بیرون می کشند و دیدگاه گزینشی تری نسب به خرید از برندهای مختلف دارند.
البته این فقط مشتریان نیستند که به محتوای معتبر و صادقانه اهمیت می دهند. حدود 60% بازاریابان عقیده دارند که کیفیت و اصالت دو فاکتور بسیار مهم برای یک محتوای خوب محسوب می شوند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که در دیدگاه مشتریان، هیچ گزینه ای به جز محتوای تولید شده توسط کاربر از اصالت و ارزش برخوردار نیست.
البته به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه تولید محتوا یا کمپینهای جعلی را در دستور کار قرار ندهید.، چون کاربران امروزی به سرعت از عدم اصالت آن با خبر شده و اعتبار برند شما را خدشه دار می کنند. بنابراین همواره سعی کنید که محتوای تولید شده توسط کاربر از 3 کانال مشتریان، طرفداران برند یا کارمندان و به صورت اورگانیک ایجاد شده باشد.
در واقع کاربران معمولاً به حرف یکدیگر اعتماد می کنند بنابراین محتوای تولید شده توسط کاربر را می توان به عنوان یک روش بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth) مدرن در نظر گرفت. طبق آمار کاربران اعتقاد دارند که محتوای تولید شده توسط کاربران 2.5 برابر معتبرتر از محتوای تولید شده توسط برند است.
2- تثبیت وفاداری برند و رشد جامعه کاربری
محتوای UGC به مشتریان این امکان را می دهد تا به جای نقش تماشاگر، فرصت ایفای نقش در رشد یک برند را داشته باشند. این موضوع باعث تحکیم مقوله وفاداری و همبستگی مشتریان به یک برند می شود زیرا مردم در بیشتر اوقات ترجیح می دهند جزئی از مجموعه ای بزرگتر از خودشان باشند. تولید محتوای UGC این فرصت طلایی را در اختیار کاربران قرار می دهد تا در جامعه کاربری یک سازمان نقش داشته باشند.
علاوه بر این، محتوای تولید شده توسط کاربر درگاه ارتباطی بین برند و مشتریان به شمار می رود که امکان گفتگو بین آن ها را بهبود می بخشد. این سطح از تعامل بین برند و مشتریان، باعث توسعه یک جامعه کاربری بزرگ می شود که در نهایت مشتریان وفادار به برند را افزایش می دهد.
3- افزایش اعتماد
برندهای امروزی در تلاشند که کسب و کار خود را به عنوان یک سازمان مورد اعتماد در بین مردم جا بیاندازند. اکثر متخصصان حوزه مارکتینگ بر این باور هستند که محتوای تولید شده توسط کاربر در مقایسه با محتوای ایجاد شده توسط خود برند، قابل اعتماد تر است. بنابراین، محتوای UGC بهترین گزینه برای کسب و کارهایی است که می خواهند جایگاه خوبی در بین برندهای معتبر کسب کنند.
حتماً برایتان پیش آمده است که موقع خرید یک محصول از دوستان و اعضای خانواده خود درباره کیفیت آن پرس و جو می کنید. مشاهده محتوای تولید شده توسط کاربر نیز شبیه به همان فرآیند است و خریدار با استناد به آن ها ممکن است به راحتی به یک برند اعتماد کند. تحقیقات نشان داده است که 50% از خریداران در رنج سنی 30 الی 40 خرید خود را بر اساس نظرات دوستان و اعضای خانواده نهایی می کنند. بنابراین استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر به عنوان یک پیشنهاد خرید شخصی قادر است حجم عظیمی از مشتریان را به سمت کسب و کار شما روانه کند.
4- افزایش نرخ تبدیل و تاثیرگذاری بر روی تصمیم خریداران
محتوای تولید شده توسط کاربر نقش کلیدی در مراحل پایانی سفر خریدار دارد. این مرحله جایی است که شما می توانید با تحث تاثیرگذاشتن تصمیم مخاطبان، آن ها را به مرحله خرید سوق دهید. محتوای UGC نقش یک تاییدیه قابل اعتماد را بازی می کند و کاربر با مشاهده آن، این سیگنال را دریافت خواهد کرد که محصولات برند شما ارزش خرید دارند.
5- سازگاری و انعطاف پذیری محتوای UGC
محتوای تولید شده توسط کاربر را می توان در کمپین های متنوع منتشر کرد که قابلیت طراحی استراتژی های فراگیر را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می دهد. برای مثال شما می توانید محتوای UGC را به صورت یک عکس در ایمیل تایید خرید بارگذاری کنید تا مشتریان را به نهایی کردن خرید خود ترغیب کنید. یا این که می توانید محتوای تولید شده توسط کاربر را در صفحات وبسایت خود بارگذاری کرده و از این طریق نرخ تبدیل مشتریان را افزایش دهید.
برای مثال برند شناخته شده Calvin Clain صفحه ای را در وبسایت خود به محتوای UGC اختصاص داده است. در این صفحه مشتریان عادی به جای مدلهای معروف، محصولات این برند را پوشیده و با عکس و ویدیویی از خود، درباره آن ها اظهار نظر می کنند.
6- هزینه کمتر در مقایسه با اینفلوئنسر مارکتینگ
استخدام یک اینفلوئنسر برای تبلیغات، هزینه های گزافی برای یک برند می تراشد. در مقایسه با آن، به نظر شما درخواست از مشتریان برای تولید و انتشار محتوا درباره برند چه هزینه خواهد داشت؟ درست حدس زدید، صفر ریال!
محتوای تولید شده توسط کاربر روشی کم هزینه است که می تواند کسب و کار شما را مقیاس پذیرتر کند. در حقیقت یک کسب و کار، مخصوصاً بیزینس های کوچک بدون نیاز به آژانس های تبلیغاتی و هزینه های گزاف می تواند مشتریان خود را افزایش دهد.
7- هماهنگی بیشتر با تجارت اجتماعی (سوشال کامرس)
آینده خرید از فروشگاه های اینترنتی به پدیده تجارت اجتماعی (Social Commerce) گره خورده است. سوشال کامرس به معنی این است که شما می توانید محصولات مورد علاقه خود را از کانال های اینترنتی مختلف خریداری کنید. مهمترین مزیت تجارت الکترونیک این است که مشتریان می توانند از طریق شبکه های اجتماعی مختلف با یک برند آشنا شده و محصولات مورد علاقه خود را خریداری کنند. برای مثال فرض کنید در اینستاگرام در حال بالا و پایین کردن صفحات مختلف هستید که ناگهان عکس یک لباس زیبا توجه شما را جلب می کند. شما بر روی آن کلیک می کنید و با مطالعه مشخصات ، تصمیم به خرید آن می گیرید. این مثال بسیار خوبی برای درک سوشال کامرس به شمار می رود.
ترکیب محتوای UGC با Social Commerce بسیار کاربردی است. طبق تحقیقات، 85% مردم تصمیم خرید نهایی خود را بر اساس محتوای اتولید شده توسط کاربر می گیرند. بنابراین ترکیب UGC با سوشال کامرس یک زوج مارکتینگ بسیار قدرتمند را تشکیل خواهد داد.
انواع UGC
محتوای تولید شده توسط کاربر در فرمت های مختلفی تولید می شود که در ادامه برخی از آن ها را نام میبریم.
- تصاویر
- ویدیو
- محتوای شبکه های اجتماعی نظیر توییت یا پست فیسبوکی
- پیشنهاد خرید (Testominals)
- نقد و بررسی محصولات
- لایو استریم (Live Stream)
- محتوای وبلاگ
- سرویس های ویدیویی یوتیوب
نتیجه گیری
محتوای تولید شده توسط کاربر یا همان UGC به هر نوع محتوایی گفته می شود که توسط مردم عادی از جمله مشتریان، هوادارن یا کارمندان یک کسب و کار منتشر می شود. محتوای UGC از اهمیت بالایی در مقوله بازاریابی محتوایی برخوردار است که در فرمت تصاویر، ویدیو و متنی در کانال های مختلف نظیر یوتیوب، اینستاگرام، وبلاگ یا صفحات پیشنهاد خرید منتشر می شوند. امروز در داناپ، مفهوم محتوای تولید شده توسط کاربر و اهمیت آن برای کسب و کارها را مورد بررسی قرار دادیم. نظرات خود درباره محتوای UGC را با ما در زیر همین صفحه در میان بگذارید.
سوالات متداول
چرا UGC مهم است؟
محتوای تولید شده توسط کاربر می تواند موجب تقویت هویت برند و افزایش اعتماد مشتریان به یک برند شود و در عین حال نرخ تبدیل و در نتیجه فروش را افزایش می دهد.
چطور UGC ایجاد کنیم؟
با ایجاد یکسری طرح ها و پیشنهادات می توان کاربران را تشویق به تولید محتوا بر روی سایت کرد. استراتژی های تولید UGC بسته به نوع کسب و کار می تواند به طور کامل با دیگر کسب و کارها متفاوت باشد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.