آموزش طراحی ارزش پیشنهادی به کمک بوم
ارزش پیشنهادی (Value proposition) شما چیست؟ شما چگونه به زندگی مصرف کنندگان ارزشی را اضافه می کنید؟ طراحی ارزش پیشنهادی یک چهارچوب جدید برای محصولات و خدمات نوآورانه ای است که مردم آنها را واقعا می خواهند. به این دلیل که این محصولات و خدمات به آنها در رسیدن به هدفشان کمک می کنند.
طراحی ارزش پیشنهادی یک کتاب نیست، بلکه یک مجموعه تصویری از قالب ها و تمرین هاست که حول بوم ارزش پیشنهادی هستند و به شما کمک می کنند تا ارزش پیشنهادی که قادر به تصرف قلب و ذهن و پول مشتری است را بیابید!
طراحی ارزش پیشنهادی در مورد دستیابی به همخوانی محصول و بازار است. در دیدگاه نوآوری ارزش محور، محصولات و خدمات به مشتریان کمک می کنند تا کارهایشان را انجام دهند.
بوم ارزش پیشنهادی (VPC)
در قلب طراحی ارزش پیشنهادی، بوم ارزش پیشنهادی قرار دارد که از دو قسمت کلی تشکیل شده و به شما کمک می کند تا یک ارزش پیشنهادی قوی تولید کنید. با استفاده از پروفایل مشتری درک واضح تری از مشتری پیدا می کنید و به کمک نقشه ارزش چگونگی ایجاد ارزش برای آن مشتری را توصیف می کنید. زمانی که این دو بخش در راستای یکدیگر باشند، به تناسب بین آنها خواهید رسید. منظور از تناسب این است که با توجه به مشتریان خود خلق ارزش کنید.
بخش (پروفایل) مشتری (سمت راست بوم)
ابتدا بخش مشتری که در سمت راست بوم قرار داردرا باید تکمیل کنید. این بخش توصیف کننده بخش مشتری خاصی در مدل کسب و کارتان به صورت ساختارمندانه و با جزییات بیشتر است. این بخش مشتری را به کارها، دردها و دستاوردها تقسیم می کند.
1. کارهای مشتری : فهرستی از کارهای کلیدی که مشتریان هدف شما سعی می کنند انجام دهند را فهرست کنید. به طور کلی به کارهای عملی (به عنوان مثال غذای سالم بخورید) و یا کارهای اجتماعی (روابط) مانند ظاهر خوب، ورزش برای تندرستی و حتی کارهای احساسی (احساسات) مانند احساس امنیت و ایمنی فکر کنید. کارهایی که باید انجام شوند را با اولویت بندی بر اساس اهمیت آنها بنویسید.
2. دردهای مشتری : در اینجا لیست دردهایی (دردسرهایی) که مردم، آنها را در کارهای خود تجربه کرده اند بنویسید. منظور دردهایی است که قبل از کار، در طول انجام کار و یا بعد از کار با آن مواجه می شوند. این دردها می تواند مثل ریسک های شکست و یا موانع انجام یک کار باشد. دردها را نیز بر اساس شدت و میزان آنها با دقت تمام رتبه بندی کنید.
3. دستاوردهای مشتری : دستاوردهایی که مردم از انجام یک کار می خواهند یا انتظار دارند به دست بیاورند و یا آرزو می کنند که بدست بیاورند را لیست کنید. این دستاوردها ممکن است عملی (سودمند)، اجتماعی، احساسی یا مالی باشند. این دستاوردها را با توجه به بخش هدف رتبه بندی کنید.
بخش نقشه ارزش (سمت چپ بوم)
نقشه ارزش پیشنهادی ویژگی های ارزش پیشنهادی خاصی در مدل کسب و کارتان را با جزییاتی کامل توصیف می کند. این نقشه، ارزش پیشنهادی شما را به مسکن ها ، دستاورد سازان (منفعت سازان)و محصولات و خدمات تقسیم می کند.
4. مسکن ها : در اینجا می توانید دردهای خاص شناسایی شده در قسمت 2 را کاهش دهید. مسکن ها نشان دهنده نحوه حذف یا کاهش برخی از دردهایی هستند که مشتریان شما را قبل، در طی، یا بعد از تلاش برای تکمیل کارشان آزار می دهند.
5. دستاورد سازان (منفعت سازان) : در اینجا راه هایی که می توانید دستاوردهای مشتری در قسمت (3) را به وجود آورید لیست کنید. دستاورد سازان به طور صریح بیان می کنند که چگونه شما قصد تولید نتایج و مزایایی را دارید که مشتری شما انتظار آن را دارد و یا از آن شگفت زده خواهد شد. برای مثال می توان به دستاوردهای اجتماعی، احساسات مثبت و صرفه جویی در هزینه ها اشاره کرد.
6. محصول (ها) / خدمت (ها) : در نهایت، ایده محصولات و خدماتی که مطابق با کارهای مشتریان (قسمت 1) می باشد و می توانند به مردم در انجام کارهایشان، کاهش دردهایشان و یا کسب دستاوردهایشان کمک کنند را لیست کنید.
هنگامی که بوم ارزش پیشنهادی (VPC) را تکمیل کردید، درک جدیدی از ارزش پیشنهادی که به مشتریان ارائه می دهید و همچنین فرصت های نوآوری جدید خواهید داشت. این دو با هم، به شما این امکان را می دهد که ارزش های پیشنهادی که ارزشی واقعی دارند بیابید و آزمایش کنید و سپس برای بیشترین و بهترین ارزش پیشنهادی یک کمینه محصول اولیه جهت اعتبارسنجی بسازید.
طراحی ارزش پیشنهادی تشکیل شده از آزمایشات، تجربیات و تمرینات مختلف برای خلق، اصلاح و آزمایش کردن ارزش پیشنهادی شماست. در کتاب طراحی ارزش پیشنهادی، 10 معیار برای یک ارزش پیشنهادی ارزشمند که برای مصرف کننده تولید ارزشی واقعی می کند معرفی شده که در ادامه آنها را شرح خواهم داد :
یک ارزش پیشنهادی ارزشمند :
1. روی کارها، دردها و دستاوردهایی که بیشترین اهمیت را برای مشتریان دارد تمرکز دارد.
2. روی کارهای نا مطمئن، درد های آرام نشده و دستاوردهای تحقق نیافته تمرکز دارد.
3. تعداد کمی از کارها، دردها و دستاوردها را هدف قرار می دهد اما به خوبی آنها را انجام می دهد.
4. از کارهای عملی و مشاغل اجتماعی و عواطف فراتر می رود.
5. میزان موفقیت را با مشتریان اندازه می گیرد.
6. روی کارها، دردها و دستاوردهایی که بسیاری از مردم دارند و یا برخی از آنها که مردم حاضرند هزینه زیادی را بابت آنها پرداخت کنند تمرکز می کند.
7. روی کارها، دردسرها و منافعی که برای مشتریان مهم است یک تفاوت رقابتی ایجاد می کند.
8. حداقل در یک بعد از لحاظ رقابتی، بهتر از بقیه عمل می کند.
9. کپی کردن از روی آن برای رقبا دشوار است.
10. در بهترین مدل های کسب و کار وجود دارد.
توجه : از اینجا می توانید نسخه با کیفیت بالا جهت چاپ را دریافت نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.