استارتاپ یونیکورن چیست؟ + 7 گام دستیابی به آن
استارتاپ ها امروزه در سراسر جهان با سرعتی باورنکردنی در حال رشد هستند و میلیونها دلار سرمایه جذب میکنند. با این حال بسیاری از این استارتاپ ها بعد از یک یا دو سال شکست میخورند و فقط تعداد اندکی از آنها می توانند به قدری بزرگ شوند که به یک استارتاپ یونیکورن (Unicorn) تبدیل شوند. آیا میدانید استارتاپ یونیکورن چیست؟ برایتان جالب نیست اگر بدانید چگونه استارتاپ های یونیکورن از جمله Airbnb، Amazon و Instagram و… تبدیل به غول های اقتصادی شدهاند؟ با ما همراه باشید تا ببینیم تعریف استارت آپ یونیکورن چیست و چه ویژگی هایی دارد.
استارتاپ یونیکورن چیست؟
کلمه یونیکورن در زبان انگلیسی به معنای اسب تک شاخ است که در دنیای واقعی وجود ندارد و کاملا خیالی است. به همین ترتیب، استارت آپ یونیکورن در ابتدا با یک هدف تجاری خیالی شروع به کار کردند. دستیابی به موفقیت جهانی و دستیابی به این هدف در اسرع وقت، ویژگی بارز استارتاپ بونیکورن است. اصطلاح استارتاپ یونیکورن امروزه به یک تعریف رایج در اکوسیستم استارتاپی تبدیل شده است. این تعریف برای اولین بار در سال 2013 توسط سرمایه گذار مشهور آمریکایی، آیلین لی ایجاد شد.
استارتاپ یونیکورن به استارتاپی با ارزش بیش از 1 میلیارد دلار می گویند. برای شرکت هایی با حجم بازار بزرگتر، اصطلاح تجاری دیگری مانند دکاکورن و هکتاکورن استفاده میشود. دکاکورن شرکتی با ارزش بیش از 10 میلیارد دلار است و هکتاکورن 100 میلیارد دلار ارزش دارد.
اگر مروری بر لیست استارتاپهای یونیکورن بیاندازید متوجه میشوید تا به امروز، بیش از 600 استارتاپ یونیکورن از صنایع مختلف در جهان وجود دارد. این صنایع عمدتاً شامل بیگ دیتا، فینتک، مراقبت از سلامتی، سخت افزار، تجارت الکترونیک، لجستیک، امنیت و آموزش دیجیتال هستند.
با این حال، شرکتها در صورت عرضه عمومی (IPO) از دسته استارتاپ های یونیکورن حذف میشوند. بسیاری از استارتاپها مانند Alibaba، Flipkart، Meituan-Dianping، Lyft، Adyen، Pinterest، Zynga، Slack، Skype، Box، Roku، LinkedIn، Zoom، musical.ly، به همین دلیل دیگر به عنوان یونیکورن شناخته نمیشوند.
4 ویژگی یک استارتاپ یونیکورن
1- اتخاذ استراتژی “رشد سریع”
استارتاپهای یونیکورن با این نوع استراتژی سعی میکنند سریعا در چند دور جذب سرمایه کنند. یک استراتژی «رشد سریع» میتواند به متمایز کردن یک استارتاپ از رقبا کمک کند و فرصتی برای پیشی گرفتن از بازار فراهم کند. با این حال، اگر کسبوکار در بازاری باشد که شرکتهای بیشتری وارد آن میشوند، این نوع استراتژی میتواند یک حرکت خطرناک باشد.
2- پیشرفت در فناوری
افزایش رسانههای اجتماعی تنها یکی از منابع فناوری است که استارتاپ یونیکورن میتواند از آن استفاده کند. دسترسی به میلیونها نفری که قبلاً به آنها دسترسی نداشتند، (از جمله سرمایهگذاران) فرصتهای زیادی را برای استارتاپها باز کرده است. ناگفته نماند که هوش مصنوعی، محاسبات عمومی، تجارت الکترونیک و دستگاههای هوشمند در سالهای اخیر راه درازی را پیمودهاند و استارتاپها از آنها به نفع خود استفاده میکنند.
3- خرید توسط شرکت های بزرگ
نمیتوان گفت چه زمانی یک شرکت بزرگ تر یک استارتاپ را خریداری میکند. اگر یک شرکت بزرگ فکر میکند که سود آنها به دلیل ظهور یک تازهوارد در بازار در خطر است، میتواند به راحتی اقدام به خرید استارتاپ کند. این کار میتواند یک موقعیت برد-برد برای هر دو شرکت باشد. شرکت بزرگتر یک تهدید را از بین میبرد و ارزش گذاری استارتاپ سر به فلک میکشد. به هر حال، برخی ارزش یک شرکت را فقط به اندازهای میدانند که شخص دیگری حاضر است برای آن هزینه کند.
4- سرمایه خصوصی در دسترس بیشتر
هر روز افراد بیشتری وارد بازی سرمایهگذاری میشوند و از ثروت خود برای حمایت از شرکتهایی استفاده میکنند که به آنها اعتقاد دارند. به همین دلیل، هجوم سرمایههای در دسترس از سوی سرمایهگذاران خصوصی وجود دارد، به این معنی که استارتاپها نیازی به عجله ندارند. استارتاپ یونیکورن استارتاپی است که به این سرمایه خصوصی وابسته است. این استارتاپها هر چه دورهای بیشتری از بودجه خصوصی داشته باشند، ارزش گذاری آنها بیشتر میشود.
استارتاپ یونیکورن چگونه کار می کنند؟
بیشتر استارتاپهای یونیکورن دقیقاً مانند هر شرکت دیگری در جهان به عنوان استارتاپهای کوچک شروع به کار میکنند. هر استارتاپی برای موفقیت و در نهایت افزایش سرمایه باید سرمایه جذب کند. استارتاپهای یونیکورن معمولاً با رشد یا درآمد مشتری، موفقیت اولیه را کسب میکنند و سرمایههای خارجی را از صندوقهای سرمایهگذاری بزرگ جذب میکنند.
به طور کلی، سرمایه گذاران یونیکورنها، صندوقهای خصوصی، افراد ثروتمند و صاحبان یا کارمندان مستقیم خود استارتاپهای یونیکورن هستند. در برخی موارد، صندوقهای متقابل ثبتشده در SEC، صندوقهای قابل معامله در بورس (ETF) و شرکتهای توسعه کسبوکار ممکن است در یونیکورنها نیز سرمایهگذاری کنند.
استارتاپ یونیکورن برای رشد نیاز به جمع آوری پول از سرمایه گذاران در یک سری دورهای مالی دارد. سرمایه گذاران پیشنهاد میکنند که یک مبلغ سرمایه گذاری مشخص را با یک ارزیابی خاص انجام دهند که همان ارزش استارتاپ است. با هر دور تأمین مالی متوالی، ارزش استارتاپ به طور کلی افزایش مییابد و قیمت خرید هر سهم نیز بر همین اساس افزایش مییابد.
انواع استارتاپ یونیکورن
همه استارتاپ های یونیکورن شرکت های خصوصی هستند، اما هیچ قانونی در مورد اینکه آن شرکتها چه کاری میتوانند انجام دهند وجود ندارد. یونیکورن ها اغلب در بخش فناوریهای رو به رشد ظاهر میشوند، اما دلیلی وجود ندارد که یک شرکت تولیدی، خدماتی یا استارتاپ دیگری نتواند استارتاپ یونیکورن شود. با این حال اکثر سرمایه گذاران عادی نمیتوانند در این شرکتها قبل از عرضه اولیه، سهام خریداری کنند. استارتاپهای یونیکورن به دستههای زیر تقسیم میشوند:
- هوش مصنوعی
- خودرو و حمل و نقل
- مصرف کننده و خرده فروشی
- امنیت سایبری
- مدیریت دادهها و تجزیه و تحلیل
- فین تک
- سلامتی
- نرم افزار و خدمات اینترنتی
- موبایل و مخابرات
- زنجیره تامین و تدارکات
چیزهایی که درباره استارتاپ های یونیکورن نمی دانید!
بدون شک مدیریت یک استارتاپ در این ابعاد نکات ریز و درشت بسیاری دارد که در ادامه برخی از آنها را بررسی خواهیم کرد:
1- همیشه روبه رشد هستند: استارتاپهای یونیکورن معمولاً کسبوکارهای در حال رشدی هستند که طی سالها موفقیت ثابت شدهای را به دست آوردهاند.
2- چشم انداز تجاری ایده آل دارند: بیشتر استارتاپهای یونیکورن جدید مفروضات رشد داخلی و چشمانداز بلندمدت مثبتی دارند. بر اساس یک سری دورهای مالی، اغلب انتظار می رود که این استارتاپ ها بازده بالایی ارائه دهند.
3- توسط متخصصان سرمایهگذاری ارزش گذاری می شوند: استارتاپ یونیکورن ارزش خود را از شرکتهای سرمایه گذاری حرفهای که در شناسایی شرکتهایی با پتانسیل رشد سرمایه گذاری خوب تخصص دارند، به دست میآورد.
4- سرمایه گذاری در آنها آسان نیست: بیشتر سرمایهگذاران فردی نمیتوانند سرمایهای در اختیار استارت آپ های یونیکورن قرار دهند، زیرا آنها شرکتهای خصوصی هستند. به طور کلی، افراد ثروتمند و صندوقهای خصوصی مانند سرمایه گذاران خطرپذیر روی استارتاپهای یونیکورن سرمایه گذاری میکنند.
5- سرمایه گذاری های نسبتاً پرخطری هستند: استارت آپ هایی که در راه رسیدن به وضعیت یونیکورن هستند، معمولاً نسبت به کل بازار سهام، به ویژه برای سرمایهگذاران خرد، ریسک بیشتری دارند. اوراق بهادار معمولا غیر نقدشونده هستند یا به راحتی به صورت نقد فروخته نمیشوند. به علاوه، به دست آوردن اطلاعات مالی یک استارتاپ یونیکورن برای سنجش پتانسیل سرمایه گذاری میتواند چالش برانگیزتر باشد.
توزیع استارتاپ های یونیکورن بر اساس کشور
استارتاپ های یونیکورن در چند کشور مانند ایالات متحده، چین، هند، بریتانیا، برزیل، کره جنوبی، فرانسه، اسرائیل، سوئد، اندونزی، سنگاپور، سوئیس، هنگ کنگ، آلمان، اسپانیا، پرتغال، ژاپن، استرالیا، بلژیک، کانادا، استونی، لوکزامبورگ، اوکراین و امارات متحده عربی متمرکز شدهاند.
اگر نگاهی به توزیع استارت آپ یونیکورن بر اساس کشور بیندازیم، میبینیم که ایالات متحده و چین قویترین بازیگران این رقابت هستند. در آمریکا، Stripe، SpaceX، Databricks، Rivian، Instacart و Uipath در میان ده استارتاپ یونیکورن برتر هستند.
شرکتهای چینی مانند Tencent، Alibaba، Baidu و JD.com که همگی کمتر از 21 سال قدمت دارند، تبدیل به ابر یونیکورن شدهاند.
عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی زیادی وجود دارد که نرخ راهاندازی استارتآپ یونیکورن را بر اساس کشور تعیین میکند. جای تعجب نیست که آمریکا در این بخش نیز با توجه به قدرتش در تأثیرگذاری بر تودهها از طریق ابزارهای جاافتادهای مانند رسانهها یا وجود سیلیکون ولی به خودی خود، پیشتاز است.
دلیل رشد چین را البته میتوان با جمعیت زیاد و در نتیجه هزینه کم در فرآیند تولید توضیح داد. از این منظر، هر دو این قدرت را دارند که تودههای بزرگ مردم را ترغیب به سرمایهگذاری یا استفاده از خدمات استارتاپهای یونیکورن کنند.
پس از آمریکا و چین، بیشترین تعداد استارتاپ یونیکورن در بریتانیا و هند قرار دارد. این چهار کشور از نظر تعداد استارتاپهای یونیکورن بازیگران اصلی هستند. اگر تعجب میکنید که چرا هیچ شرکت غول فناوری در این لیست وجود ندارد، پاسخ ساده است: آنها قبلا استارتاپ یونیکورن بودهاند.
چگونه میتوان تبدیل به یک استارتاپ یونیکورن شد؟
هیچ دستورالعمل جهانی اثبات شدهای برای ایجاد یک استارتاپ یونیکورن وجود ندارد. با این حال، میتوانیم درباره وجه اشتراک شرکتهای یونیکورن فکر کنیم. افزودن ارزش به محصول یا خدمات خود با تغییراتی که یک نیاز ساده را برآورده میکند یکی از فرمولهای کلیدی است. اما البته، فقط این کار کافی نیست.
گام اول: نوآوری
ابتدا باید تفاوت قابل توجهی نسبت به رقبای فعلی خود ایجاد کنید. این تمایز تغییر دهنده بازی لزوماً نباید ریشهای باشد. در واقع، باید ساده و در عین حال هوشمند باشد. برای روشن شدن موضوع، بیایید نگاهی به مثال Uber بیندازیم. تصور میشود که بخش حمل و نقل پیش از اوبر به اندازه کافی توسعه یافته بود. اگر اینطور فکر کنیم، اشتباه فکر کردهایم.
اوبر با ارائه دیدگاه جدیدی به سیستم موجود تفاوت ایجاد کرد. در واقع این شرکت راحتی زیادی هم برای راننده و هم برای مشتری فراهم کرد. پس اوبر برنده نهایی این رقابت شد. بنابراین باید تقاضای عمومی را به خوبی سنجید و به نیازهای عموم مردم پاسخ داد.
گام دوم: بازاریابی مشتری مدار
اصل بازاریابی مشتری مداری مزیتی را برای ایجاد یک استارتاپ یونیکورن برای شما فراهم میکند. ویژگی مشترک استارتاپهای موفق یونیکورن، تاکید آنها بر بازاریابی مشتری مدار است. تا زمانی که مشتریان خود را همیشه در مرکز فعالیتهای بازاریابی و فروش خود نگه دارید، احتمال ایجاد یک نرخ تبدیل موفق به طور قابل توجهی بالا است. حفظ این ارتباط پس از تعامل خاصی با مخاطب نیز مهم است.
برای بهبود تعامل خود با مشتری، باید به تقویت تعامل مشتریان اهمیت دهید. دانستن هدف نهایی خود و داشتن یک طرح تجاری تثبیت شده شما را به یک برند خوب تبدیل میکند. با این حال، پایبندی به برنامه خود به این معنی نیست که شما تغییر نکنید و به دنبال روندهای مشتری که به سرعت در حال تغییر هستند، نباشید. شما باید همیشه بتوانید در مشتری مداری سازگار و انعطاف پذیر باشید. برای مثال شرکتهای بزرگی مانند اپل و نتفلیکس استراتژی خوبی در این زمینه تدوین کردهاند.
گام سوم: تکیه بر تکنولوژی
اکنون دسترسی به مخاطبان جدید و ارتقای فروش در مقایسه با زمان پیش از فناوری برای شرکتها آسانتر است. حتی نیازی به گفتن نیست که از نظر رشد و سرعت گسترش، تکنولوژی حالا یک ابزار اساسی است. اولویت دادن به فناوریهای نرمافزاری و دیجیتالیسازی در قلب ساخت استارتاپ یونیکورن قرار دارد.
اکثریت بزرگ استارتاپهای یونیکورن، شرکتهای نرم افزاری تکنولوژیمحور هستند. این استارتاپها نرم افزارهایی با کاربری آسان هستند که زندگی ما را آسان تر میکنند. این ترفند ساده بسیار مهم است. آنها از رسانههای جمعی، ارتباطات مؤثر و حمل و نقل به صورت نوآورانه با ابزار فناوری استفاده میکنند.
گام چهارم: پشتکار
اگر شما جزو معدود افراد خوش شانس نباشید، هیچ موفقیتی یک شبه به دست نمیآید. ثبات، تداوم، و سخت کوشی زیاد دستکم گرفته شدهترین بخش داستان موفقیت هر استارتاپ یونیکورن است. تسلیم شدن سریع هیچ استارتاپی را به سطح بعدی منتقل نمیکند. این جملات ممکن است کمی کلیشهای به نظر برسد، اما تلاش دوباره زمانی که همه چیز اشتباه پیش میرود راز موفقیت است. شما باید همیشه متمرکز، متعهد و با انگیزه باشید.
گام پنجم: داشتن ایدههای جهانی
اگر هدف شما رسیدن به رقم 1 میلیون دلار سرمایه در سریعترین زمان ممکن است، باید جایگاه خود را در بازار جهانی بدست آورید. بنابراین، شما باید مخاطبان هدف خود را در سطح جهانی قرار دهید. برخی نیازها و ارزشها از فرهنگی به فرهنگ دیگر، از جامعهای به جامعه دیگر متفاوت است.
نیازها و ارزشهای جهانی چیزی است که باید دنبال کنید تا استارتاپ یونیکورن خود را یک قدم جلوتر ببرید. شاید بزرگترین دلیلی که استارتاپهای نرمافزاری در دنیای کارآفرینی یک قدم جلوتر هستند، ارائه راهحلی برای یک نیاز اصلی جهانی است.
شرکت Airbnb (شرکت اجاره مکان اقامت در تعطیلات) یکی از موفقترین نمونههای پاسخگویی به یک نیاز جهانی را ارائه کرد. این شرکت نیاز اساسی انسان را برای مردم از سراسر جهان فراهم میکرد: اسکان. علاوه بر این، سرویسی را طراحی کرد که از طریق وب سایت و دستگاههای تلفن همراه قابل دسترسی است. به این ترتیب Airbnb راحتی زیادی هم برای گردشگران و هم برای میزبانان فراهم کرد.
گام ششم: یافتن سرمایه گذار
آسانترین راه پیدا کردن سرمایهگذار برای هر استارتاپ یونیکورن فقط شبکهسازی است. استارتاپهای یونیکورن بیشتر بر اساس شراکتهای هوشمندانه ساخته میشوند. شرکتهایی با ارزش بالا میتوانند توسط سرمایهگذاران فرشته تغذیه مالی شوند و موقعیت یونیکورن را به دست آورند تا پیشرفتی جدی در سطح جهانی داشته باشند.
نکته مهم دیگر، داشتن یک مدل تجاری قابل پیش بینی باشد. سرمایه گذاران برنامههای فرضی را تامین مالی نمیکنند. آنها برنامه های قابل پیش بینی و امیدوارکننده میخواهند.
علاوه بر این، سرمایهگذاران فرشته میخواهند فعالانه در کسبوکاری که در آن سرمایهگذاری میکنند مشارکت داشته باشند. به همین دلیل، آنها ترجیح میدهند در کسبوکارهایی سرمایهگذاری کنند که نزدیک به علاقهشان است.
گام هفتم: استراتژی رشد سریع کسب و کار
البته هدف هر کسب و کاری رشد و توسعه استراتژی رشد در این مسیر است. اما میتوان گفت که استراتژی فوق برای استارتاپ یونیکورن کمی اهمیت بیشتری دارد.
استارتاپها در چنین استراتژیهایی با مبالغ بالایی تامین مالی میشوند. آنها سعی میکنند با ایجاد مزیت رقابتی و فروش ارزانتر محصول/خدمت، رقبای خود را حذف کنند و به سرعت رشد کنند. بیشتر استارتاپهای یونیکورن این استراتژی رایج را ترجیح میدهند زیرا؛ امروزه سرمایه گذاران در درجه اول به استراتژیهای رشد سریع برای توسعه یک سرمایه گذاری متکی هستند.
این استراتژیها سرمایهگذاری مبالغ هنگفتی را در هر دور تأمین مالی برای دستیابی به بیشترین سهم ممکن از بازار و جلوگیری از ظهور سایر رقبا در بازار تشویق میکند. در مقابل، ارزش یک شرکت یونیکورن در هر دور تامین مالی به اوج خود میرسد.
برخلاف رشد ارگانیک، رشد سریع در یک دوره کوتاه اتفاق میافتد. اما از بسیاری جهات از رشد ارگانیک خطرناکتر است. با این حال، کارآفرینان دوست دارند ریسک کنند.
چقدر طول می کشد تا یک استارتاپ Unicorn شود؟
در این مورد هم نسخه خاصی وجود ندارد و بررسی اعداد و ارقام شاید حتی شما را گیج کند. در حالی که برخی از استارتاپهای یونیکورن مانند Jet.com و شیائومی در کمتر از ۲ سال رشد کردهاند، بهطور متوسط ۷ سال طول میکشد تا هر استارتاپ یونیکورن شود. این سرعت بسته به سطح توسعه و رفاه اقتصادی کشورها متفاوت است.
برای مثال، اگرچه ژاپن تعداد زیادی استارتاپ یونیکورن ندارد، اما از نظر سرعت در رتبه اول قرار دارد و به طور متوسط تنها ۴ سال طول میکشد تا هر استارتاپ به ارزش ۱ میلیارد دلاری برسد.
بیایید یک مثال از یک شرکت یونیکورن تغییر دهنده بازی را از نظر نرخ رشد مثال بزنیم. گفتیم که شرکتهای فینتک اکثریت در حوزه تجارت یونیکورن هستند. با این حال، استارتاپ قهوهخانههای زنجیرهای لاکینچین، تنها در عرض ۸ ماه به ارزش ۱ میلیارد دلاری رسید!
همانطور که قبلا ذکر کردیم، هیچ قانون مکتوبی در مورد استارتاپ یونیکورن بودن وجود ندارد. بیایید نگاهی به مثال شیائومی بیندازیم،. شیائومی سرعت رشد بسیار بالایی داشت و شهرت آن با بازاریابی دهان به دهان در کشور چین و دیگر کشورهای اطراف گسترش یافت. همانطور که این مثال نشان میدهد، پیروی از روندهای فناوری همیشه قابل پیش بینی نیست.
نمونه هایی از استارتاپهای یونیکورن
اکنون که معنای استارتآپ یونیکورن را فهمیدیم، به چند نمونه نگاه میکنیم. بسیاری از یونیکورنها در دهه گذشته ظهور کردهاند. دره سیلیکون در کالیفرنیا، سوئد و بنگلور تنها چند مکان هستند که به عنوان زمینی حاصلخیز برای توسعه ایدههای نوآورانه برای استارتاپها عمل کردهاند. از جمله استارتاپهای مهم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- استارتاپ BYTEDANCE فعال در زمینه شبکههای اجتماعی
- استارتاپ 2. SPACEX فعال در زمینه فضانوردی
- استارتاپ Stripe فعال در زمینه فینتک
- استارتاپ Canva فعال در زمینه طراحی گرافیک آنلاین
نتیجه گیری
جالب است بدانید که تنها 0.00006% استارتاپها شانس تبدیل شدن به استارتاپ یونیکورن را دارند! از بسیاری جهات تبدیل شدن به یک استارتاپ یونیکورن دشوار است، اما غیرممکن نیست. جهتگیری جهان در حال تغییر همیشه فرآیندی پر از شگفتی است و تاریخ دیر یا زود پاداش ایدههای خوب و تلاش سخت را میدهد.
اگر شما نیز می خواهید کسب و کار خود را توسعه دهید و یونیکورن شوید، ابتدا باید بدانید که یونیکورن شدن از بسیاری جهات فرآیند دشواری است. با این حال، با در نظر گرفتن ادغام فناوری، تعهد و سخت کوشی، چشم انداز جهانی، استراتژی رشد سریع کسب و کار، روشهای صحیح شبکه سازی و ایجاد تفاوت قابل توجهی در خلق ارزش میتوانید این مسیر سخت را طی کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.