بریف طراحی لوگو چیست؟ + 3 گام تدوین آن
لوگو، نماینده و هویت یک کسب وکار و بیانگر پیام برند آن است. بسیاری از برندهای مطرح دنیا لوگوهای بسیار سادهای دارند. اما این لوگوها یک شبه طراحی نشدهاند و زمان زیادی صرف تفکر و طراحی آنها شده است. پس اگر شما هم میخواهید لوگویی به یادماندنی مانند بسیاری از برندهای مطرح داشته باشید، باید با مفهوم بریف طراحی لوگو (Logo Design Brief) آشنا باشید و از این بخش کار طراحی خود را آغاز کنید.
بریف طراحی لوگو، مجموعهای از تمامی اطلاعاتی است که یک طراح برای طراحی لوگو شما نیاز دارد. این فایل به طور کلی شامل یک سری اطلاعات از جمله حوزه کاری، ترجیحات شما برای ظاهر کلی لوگو، بودجه، زمانبندی و بسیاری از موارد دیگر است. هرگونه اطلاعات ناقص یا غلط در این فایل منجر به طراحی لوگویی نامناسب برای برند شما میشود.
لوگو تصویری است که زمان اعلام اسم برند، در ذهن افراد نمایان میشود و یکی از ارکان اساسی در برندینگ به حساب می آید. کسب وکارهای موفق، توانستهاند بهترین لوگوهای ممکن را ایجاد کرده و تصویر ذهنی دقیقی از خود برای مشتریان ایجاد کنند. شما نیز می توانید با نوشتن یک بریف طراحی لوگو مناسب و حرفه ای به لوگوی مورد نظر خود برسید.
بریف طراحی لوگو چیست؟
طراحی لوگوهای حرفهای با نوشتن و ایجاد یک بریف آغاز میشوند. اگر مسیر طراحی لوگو مشخص باشد، در آینده نیز میتوان برنامههای بهتری برای ارتقا آن در نظر داشت. تغییر مکرر لوگو، برای هیچ شرکتی سودمند نیست. علاوه بر هزینههای طراحی و پیاده سازی آن، تصویر ناخوشایندی در ذهن مخاطبین ایجاد میکند. بیشتر برندهای معتبر تاریخ، از ابتدای فعالیت خود لوگویی یکسان، با تغییراتی بسیار جزئی داشته اند.
طراحی یک لوگو حرفه ای به کمک بریف یا اطلاعات اولیه، برای شما به سادگی ممکن می شود. در واقع طراح پس از بررسی بریف طراحی لوگو، یک ذهنیت کلی از سلیقه و هویت برند شما به دست می آورد. سپس طراح بعد از جمع آوری این اطلاعات و اطمینان از درک کامل نیازها و ترجیحات شما برای کسبوکارتان، با خلاقیت خود لوگویی مناسب برند شما طراحی میکند.
برای اینکه بهترین نتیجه ممکن را کسب کنید و در وقت و هزینه خود برای ساخت لوگویی مناسب صرفه جویی کنید، لازم است تمامی نکات لازم و انتظارات خود را در قالب فایل بریف لوگو ذکر کنید. هرچه تمرکز و حساسیت بیشتری روی بریف طراحی لوگو بگذارید، نتیجه کار نیز مطلوبتر خواهد بود.
گام اول: ارائه توضیحات اولیه درباره کسب و کارتان
1- اطلاعات کسبوکار خود را به صورت دقیق و کامل در اختیار طراح قرار دهید.
طراحی لوگو همواره توسط انسانهای خلاق و باهوش ایجاد میشود. ربات یا وبسایت طراحی آنلاین لوگو شما را آن طور که می خواهید طراحی نمیکنند. انسانها با دریافت همه اطلاعات میتوانند خلاقیت بیشتری به خرج دهند. با دادن اطلاعاتی فراتر از رنگ و طرح مورد نظرتان، میتوانید از حداکثر ایدهها و خلاقیت یک طراح گرافیک بهره بگیرید. یک طراح با نیازهای برند شما آشناست و با دادن اطلاعات بیشتر در رابطه با کسبوکارتان، میتوانید او را در راه رسیدن به ایدهآلترین طراحی ممکن یاری کنید.
طراحان حرفهای نیز باید مشتری را در این مسیر همراهی کنند. اغلب اوقات مشتری سردرگم است و نمیداند دقیقا باید چه سوالاتی را پاسخ دهد و چه موضوعاتی را مطرح کند. طراح با طرح سوالاتی نظیر سوالات زیر میتواند ذهن مشتری را نسبت به موضوع بازتر کند:
اصلیترین سوالات برای نوشتن بریف طراحی لوگو
- هدف کسبوکار شما چیست؟
- اهداف بلندمدت خود را مطرح کنید.
- از لوگو در چه مواردی استفاده خواهید کرد؟ تنها برای سایت و کارت ویزیت است یا قصد قرار دارید لوگوی خود را در توضیحات محصول قرار دهید؟
- میخواهید با این لوگو چه حسی را به مخاطبان خود منتقل کنید؟
2- درباره مخاطبان، خدمات و محصولات خود با جزئیات کامل توضیح دهید.
یک طراح باتجربه میداند که مخاطبان چه نیازهایی دارند. همچنین طراحان اغلب میدانند که برای ارائه بهتر محصولات و خدمات در هر حوزه کاری، چه ویژگیهایی باید در طراحی لحاظ شود. به طور مثال اگر مخاطب شما کودکان باشند، طراحی با رنگهای شاد و کودکانه به جذب مخاطب شما کمک میکند. درصورتی که اگر مخاطب شما خانمهای میانسال باشند، طراحی یک لوگو شیک و کلاسیک برای مخاطبین شما بسیار خاص خواهد بود. بنابراین مطمئن شوید تا جزئیات خدمات و مخاطبان هدف خود را به طراح لوگو دقیق ارائه میکنید.
3- ویژگی و سبک برند خود را بیان کنید.
ویژگی و سبکهای مختلف در طراحی لوگو برای یک برند بسیار مهم است. آیا شما یک طراحی کلاسیک را ترجیح میدهید یا از طراح انتظار ایجاد یک طرح شاد و سرزنده و مدرن دارید؟ ممکن است ترجیح بدهید برند شما بیشتر با سبکی کلاسیک شناخته شود تا مدرن، دوست دارید لوگویی ساده داشته باشید یا از جزییات زیادی تشکیل شده باشد؟
بیان تمام این ویژگیها به طراح کمک میکند تا به لوگوی شما شخصیت لازم را ببخشد. گفتن هر چیزی که میتواند بازتابی از برند شما باشد در این مرحله اهمیت دارد. در لوگوهای زیر همانطور که می بینید برخی لوگوها مثل توییتر و نتفلیکس بسیار ساده هستند و برخی لوگوهای دیگر مثل استارباکس و KFC دارای جزییات بسیار هستند.
4- در بریف طراحی لوگو اسم برند خود را مطرح کنید.
با اینکه این مورد بدیهی به نظر میرسد اما در تدوین بسیاری از بریف های طراحی لوگو به آن توجهی نمیشود. در رابطه با اینکه اسم برند شما به چه شکل قرار است در لوگو ارائه شود، با طراح خود صحبت کنید. برای اینکار می توانید به سوالات زیر پاسخ دهید و آنها را در بریف طراحی لوگو خود بنویسید:
- ترجیح میدهید تا تنها حرف اول اسم برند در لوگو باشد یا بهصورت کامل نوشته شود؟
- چه فونت و چه سایزی را ترجیح میدهید؟
- آیا برایتان اهمیتی دارد که کل اسم در یک خط نوشته شود یا ترجیح میدهید در چند خط باشد؟
5- شعار برند خود را مطرح کنید.
گاهی برندها و شرکتهای مختلف شعارهایی دارند که ترجیح میدهند آن را در لوگو خود مطرح کنند. گاهی این شعارها قابل حذف از روی لوگو هستند و گاهی ثابت روی لوگو میمانند.
برای این کار در بریف طراحی لوگو برای طراح توضیح دهید که آیا شما هم میخواهید چنین شعاری را در لوگو خود بگنجانید یا خیر؟ شاید حتی بخواهید به طور موقت از شعارتان در لوگو استفاده کنید. در این صورت نیز باید به طراح توضیح دهید که به چه شکل آن را طراحی کند تا بعد از مدتی قابل حذف باشد.
در نظر داشته باشید که این کار ممکن است برای شما هزینه طراحی اضافه به همراه داشته باشد. اگر شعار برند شما همراه لوگو نوشته شود، لوگو باید به نحوی طراحی شود که هم به صورت کوچک روی کارت ویزیت و هم به صورت بزرگ در ورودی شرکت شما قابل تشخیص باشد.
گام دوم: ارائه توضیحات بصری لوگو
پس از نوشتن توضیحات اولیه درباره نیازهای کسبوکار خود، اکنون میتوانید برای طراح یا طراحان خود توضیح دهید که چه طرح و سبکی را برای طراحی لوگو خود مدنظر دارید.
1- سبک لوگو را بیان کنید
درباره انواع لوگو تحقیق کرده و سبک مورد علاقه خود را انتخاب کنید. چه لوگویی مدنظر شماست؟ لوگو تصویری؟ انتزاعی یا لوگو مارک؟
7 نوع لوگو مختلف وجود دارد که میتوانید از میان آنها سبک مورد پسند خود را پیدا کنید. با این کار در وقت خود و طراحتان به مراتب صرفهجویی کردهاید. اگر پس از تحقیقات و بررسی کافی هنوز هم مطمئن نبودید چه سبکی مناسب شماست، میتوانید از طراح خود کمک بگیرید تا چند نوع مناسب لوگو را به شما پیشنهاد بدهد. طراح با استفاده از اطلاعاتی که درباره برند شما به دست آورده است، معمولا چند سبک مختلف را پیشنهاد میدهد.
2- طرح کلی لوگو را پیشنهاد دهید.
علاوه بر نوع لوگو، شما میتوانید یک طرح کلی از لوگو مورد نظر خود را نیز به طراح ارائه دهید. شاید لوگویی با طرحی مینیمال در نظر شماست یا شاید یک لوگوی شلوغ و پیچیده میخواهید. اگر سبکی مانند لوگوی تصویری را انتخاب کردهاید، ترجیح میدهید از چه تصویر یا المانی در لوگو شما استفاده شود؟
3- رنگبندی لوگو در تدوین بریف طراحی لوگو
یک طراح خبره میتواند رنگی مناسب کسبوکارتان به شما پیشنهاد کند. خودتان هم میتوانید توضیحاتی درباره رنگ مورد نظرتان در بریف طراحی لوگو ارائه کنید. شاید توضیحات شما به سادگی “سیاه و آبی” باشد. طراح میتواند از یک یا چند طیف مختلف آبی در طرح استفاده کند و یا شاید رنگ و طیف خاصی مدنظرتان است که به کمک ضمیمه کردن یک عکس یا کد Hex میتوانید آن را دقیق برای طراح مشخص کنید.
4- الهام بخش طراح خود باشید.
برای این که الهامبخش طراح خود باشید میتوانید در فایل بریف طراحی لوگو خود، عکسهایی از طرحهای مورد پسندتان را ضمیمه کنید. این عکسها میتوانند از پالت رنگ تا عکسهای المانهای مختلف و سبکهای مورد علاقه شما باشد. حتی شاید بخواهید لوگوی قبلی خود را ضمیمه کنید تا طراح تنها تغییراتی در آن ایجاد کرده و هویت اصلی برند شما را حفظ کند.
مهم است که در این مرحله، طراح از ترجیحات شما باخبر باشد. اگر مشتری عکسی را ضمیمه بریف طراحی لوگو نکرده است، وظیفه طراح این است که از مشتری درخواست کند تا عکس و مرجع بیشتری در اختیارش قرار بگیرد.
مشتری بیش از هرکسی برند کسب و کار خود را میشناسد و با ویژگیهای آن آشناست. شما به عنوان طراح در این مرحله نیاز است تا تحقیقات بیشتری در مورد خواسته مشتریان داشته باشید. بهتر است بدانید که مشتری شما چه چیزی را میپسندد. آیا او رنگهای جذاب را می پسندد؟ آیا تصاویر استفاده شده در این طرح مورد پسند وی قرار میگیرد؟ و…
گام سوم: بودجه و زمانبندی در بریف طراحی لوگو
بعد از ارائه توضیحات لازم در رابطه با برند و لوگوی مورد نظر خود، تعیین زمان بندی و بودجه پروژه بسیار مهم است. شفافیت در زمینه تخصیص بودجه و زمان بندی، از مشکلات آینده جلوگیری میکند.
1- زمانبندی
طراح شما نیاز به زمان کافی برای طراحی و آزمون و خطا دارد. اگرچه بسیاری از طراحان حاضر هستند تا در زمانی کوتاه کار را تحویل بدهند، اما بهتر است که برای گرفتن بهترین نتیجه حداقل یک الی دو هفته زمان در نظر بگیرید تا طراح زمان موردنیاز برای خلق یک طرح خاص و زیبا را داشته باشد. هنگام کار با فریلنسرها و یا آژانسهای طراحی گرافیک بهتر است این بازه زمانی را به 2 الی 4 هفته افزایش دهید.
2- بودجه و هزینهها
در اعلام بودجه و میزان برآورده هزینه خود بدون شک و تردید عمل کنید. اگر دستمزد طراح به صورت پروژهای بود حتما از او سوال کنید که چند نسخه از لوگو را در اختیار شما قرار خواهد داد و چندبار حق بازبینی و تجدیدنظر و تغییر در لوگو را خواهید داشت. هربار تجدیدنظر و اعمال تغییر از سوی شما نیازمند طراحی است و این موضوع میتواند بر هزینههای نهایی شما تاثیر گذار باشد.
اگر دستمزد طراح ساعتی بود حتما بپرسید در چه بازه زمانی لوگو آماده تحویل داده میشود. وقتی بحث طراحی در میان باشد، هرچقدر که خرج کنید همان قدر هم نتیجه کار بهتر خواهد بود. قطعا دستمزد و کیفیت کار یک طراح حرفهای بهمراتب از یک طراح تازهکار بیشتر خواهد بود.
وظایف طراح در تهیه بریف طراحی لوگو
شما به عنوان یک طراح پس از جمعآوری کامل اطلاعات از مشتری، باید مطمئن شوید که همه چیز دسته بندی شده و منظم است. هدف از این کار دسته بندی نکات مهم و الهام بخش برای شروع پروژه است.
پس از اینکه تمامی اطلاعات دسته بندی و مرتب شدند، باید طراح یا طراحان دوباره آن را بررسی کرده و سپس آن را به مشتری برای تایید نهایی ارائه بدهند. بسیار مهم است که تیم طراحی مطمئن شوند که تمامی نکات را درباره طراحی، برند، بودجه و زمان تحویل به درستی متوجه شدهاند. پس از تایید نهایی، پروژه شما به صورت رسمی آغاز میشود.
سخن آخر
همانطور که در این مطلب آموختیم قبل از شروع طراحی، مهمترین بخش طراحی لوگو، تدوین اصول و شرایط مورد انتظار از طرح نهایی است. این شرح را در قالب فایلی با عنوان بریف طراحی لوگو به طراحان ارائه میدهند. برای شروع تدوین بریف طراحی لوگو، انتظارات و اهدافتان از کسبوکار را به صورت کامل باید مشخص کنید.
خاطرتان باشد که ویژگیهای برند با ویژگیهای لوگو متفاوت است و باید هر دو را جداگانه مطرح کنید. ذوق هنری و شخصیت شما مهمترین خصوصیت کسبوکار شما خواهد بود. بنابراین حتما باید علاوه بر اعتماد به طراحی که انتخاب میکنید، از استفاده صحیح موارد مختلف در طراحی لوگو خود اطمینان حاصل کنید.
درباره مهدی یحیائی
مهدی یحیایی هستم، مدیر ارشد سئو، مسلط به امور CRM و MBA دنیای دیجیتال با خلاقیت ما، زیباتر میشه.
نوشته های بیشتر از مهدی یحیائی
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.