هاتجر Hotjar چیست + معرفی ابزارها و ویژگی های آن
هاتجر Hotjar، یکی از جدیدترین ابزارهای تحلیلی عرضه شده در بازار تکنولوژی است. هدف از طراحی و تولید ابزار هاتجر، کمک به دیجیتال مارکترها و فعالان حوزه مارکتینگ در جهت تحلیل رفتار مخاطبینشان می باشد. کمپانی اصلی تولید کننده هاتجر Hotjar در سال 2014 تاسیس شد، اما جالب است بدانید که این کمپانی تا سال 2015 هیچ مشتری و کاربری نداشت.
اما روند رشد صعودی و سریع هاتجر در سال های گذشته، نشان دهنده میزان محبوبیت و شهرت فعلی این ابزار در بین مخاطبین حوزه مارکتینگ و بازاریابی است.
در ادامه به ارائه توضیحات دقیق تری جهت دست یابی به شناختی بهتر نسبت به این ابزار تحلیل و بررسی رفتار مخاطبین خواهیم پرداخت. همچنین درباره مزایا و معایب این ابزار صحبت خواهیم کرد. لذا در پایان این مقاله، قادر هستید تصمیم بگیرید که آیا در بین مجموعه ابزارهای خود، جایی برای استفاده از ابزار هاتجر دارید یا خیر.
آشنایی با هاتجر Hotjar
هاتجر ابزاری است که خود را با عنوان «all-in-one» و به معنای «همه چیز در یک چیز» معرفی می کند. شاید دلیل این شیوه معرفی، وجود هر دو امکان «تحلیل و ارزیابی» و «دریافت فیدبک یا واکنش از سمت مشتری» باشد.
به بیانی ساده، هاتجر به شما کمک می کند آنچه که بازدیدکنندگان در سایت شما انجام می دهند را زیر نظر داشته باشید. بارزترین ویژگی هاتجر، جمع شدن تمام امکانات آن در قالب یک پلتفرم است. درواقع کاربران هاتجر می توانند به تمامی ابزارهای دریافت فیدبک از سمت مشتری و همچنین به تمام ابزارهای لازم جهت تحلیل این فیدبک ها، در قالب یک پلتفرم یکپارچه دسترسی داشته باشند.
پیش از آنکه هاتجر طراحی و تولید شود، کاربران حوزه مارکتینگ، برای برطرف ساختن نیازهای خود در زمینه مشاهده و تحلیل رفتار مخاطبین، نیاز به چندین پلتفرم مجزا با ابزارهای متفاوت داشتند. به این ترتیب دیجیتال مارکترها مجبور به پرداخت هزینه های زیادی برای تهیه انواع پلتفرم ها و ابزارهای کمکی بودند. البته می توان تصور کرد که این حجم از ابزارها و پلتفرم ها، چه چالش ها و پیچیدگی هایی را برای کاربران این حوزه به همراه داشته است. همچنین زمانی که آن ها باید صرف می کردند تا بتوانند با استفاده از این پلتفرم های مختلف به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی یابند نیز بسیار بیشتر از حد انتظار بود.
اکنون هاتجر طیف وسیعی از ابزارهای مشاهده رفتار مخاطبین را به همراه طیف وسیعی از ابزارهای تحلیل و بررسی، در قالب یک پلتفرم در اختیار آن ها قرار داده است. لازم به ذکر است که هزینه در نظر گرفته شده برای هاتجر نیز بسیار کمتر از آن رقمی است که پیش تر برای تهیه آن حجم از ابزار و پلفترم باید پرداخت می کردند.
اکنون که به یک دیدگاه کلی درباره ماهیت هاتجر Hotjar دست یافتید، بهتر است نگاهی به آنچه که هاتجر برای کاربرانش به ارمغان آورده است بیندازیم و ببینیم که بارزترین و مهم ترین امکانات و ویژگی های این ابزار تحلیلگر چیست.
-
Heat Maps :
توسط این ویژگی، شما قادر هستید مقصد بعدی مخاطب خود را مشاهده نمایید. درواقع به کمک این امکان، می توانید ببینید که مخاطبی که در سایت شماست از صفحه فعلی که در آن حضور دارد به کدام صفحه مراجعه می کند و بر روی چه آیکون یا گزینه ای کلیک می نماید.
-
Recordings of visitors :
این ویژگی به شما امکان فیلم برداری از رفتار مخاطب در سایتتان را می دهد. در واقع کلیه اقداماتی که یک کاربر از زمان ورودش به سایت تا زمان خروجش از آن انجام می دهد را ضبط می کند.
-
Conversion funnels :
توسط این امکان، شما می توانید ببینید که قیف فروش سایتتان در کدام قسمت از آن واقع شده است. در واقع زمانی که بازه مشخصی از مخاطبین طی یک رفتار مشترک در یک نقطه مشترک اقدام به خرید کردن از محصولات و خدمات شما می کنند، قیف فروش سایت شما مشخص می شود.
-
Form Analysis :
این ویژگی به شما نشان می دهد که کاربرانتان چگونه از طریق داشتن تعامل با فرم های موجود در سایت به شما در کاهش حجم خطاهای سایتتان کمک می کنند.
-
Opinion Polls :
این ابزار به شما کمک می کند، بتوانید از مخاطبین خود بپرسید که چرا یک رفتار خاص و مورد نظر شما را انجام می دهند یا چرا آن را انجام نمی دهند؟
-
Feedback :
این ابزار به کاربران سایت یا اپلیکیشن شما این امکان را ارائه می دهد که قادر باشند برای شما کامنت هایی را در جایگاه های مشخص شده ای تایپ نموده و ارسال نمایند. به این ترتیب می توانند به شما از علاقه مندی ها یا نارضایتی های خود مواردی را توضیح دهند.
- Surveys :
توسط این ابزار می توان با ارسال کردن فرم هایی برای کاربران، نظرات آن ها را درباره مسائل مختلف جویا شد.
- Recruit testers :
توسط این ویژگی، شرکت کنندگانی را برای مشارکت در یک آزمون ایجاد شده توسط خود، انتخاب می نمایید.
با توجه به فهرست ارائه شده از ابزارها و ویژگی های هاتجر و همچنین با توجه به توضیحات مختصری که درباره هرکدام بیان شد، اکنون به یک شناخت جامع تر درباره این ابزار تحلیلگر دست یافته اید.
در ادامه هر یک از این موارد را با دقت و جزئیات بیشتری توضیح می دهیم تا علاوه بر آنکه نسبت به مزایا و معایب موجود در هرکدام از آن ها اطلاعاتی به دست می آورید، بتوانید به نحوه عملکرد هاتجر و چگونگی تحلیل رفتار مخاطبین توسط آن نیز واقف شوید.
نقشه حرارتی یا Heatmaps
کسانی که Crazy Egg را می شناسند، ممکن است heatmaps را ابزاری شبیه به آن بدانند، اما باید گفت که این دو اندکی متفاوت هستند. درواقع Heatmaps حتی به شما نحوه حرکت نمایشگر موس کامپیوتر بازدیدکنندگانتان را نیز نشان می دهند. به این ترتیب تمام نقاطی که او با موس کلیک می کند نیز برای شما مشخص می شوند.
یکی دیگر از اطلاعاتی که Heatmaps در اختیار شما قرار می دهد، تعداد دفعاتی است که کاربران بر روی آیکون یا گزینه خاصی کلیک کرده اند. به این ترتیب می توانید به میزان اهمیت نقاط مختلف سایت خود برای بازدیدکنندگان پی ببرید. در واقع Heatmaps یک نقشه حرارتی از صفحات وبسایت شما تهیه می کند که در آن بخش هایی که تعداد کلیک زیادی دارند به رنگ قرمز مشخص شده اند.
در ابزار Crazy Egg شما برای دریافتن چنین اطلاعاتی باید به بخش دیگری مراجعه کنید و تنظیمات پلتفرم خود را تغییر دهید که این موضوع زمان زیادی از فرآیند مشاهده رفتار کاربر توسط شما را به خود اختصاص می دهد.
یکی از ویژگی هایی که Crazy Egg دارد این است که مجموعه کلیک های موسی که توسط کاربران اتفاق افتاده است را به دسته بندی های مختلف طبقه بندی می کند. درواقع کاربران هاتجر تمایل دارند که این ویژگی به Heatmaps در هاتجر نیز اضافه شود زیرا در حال حاضر چنین امکانی برای آن وجود ندارد.
Recordings of users
یکی از اولین ابزارهای تحلیلگر در زمینه بررسی رفتار مخاطبین که پیشنهاد ضبط کردن رفتار او در سایت را ارائه کرد، هاتجر بود. توسط این قابلیت، ویدیویی از تصویر نمایشگر کاربران و بازدیدکنندگان سایتِ شما تهیه می شود. به این ترتیب شما قادر هستید از لحظه ورود افراد به سایتتان کلیه اقداماتی که آن ها در سایت شما انجام می دهند را مشاهده نمایید!
اگرچه ابزارهای موجود دیگر در بازار مانند Crazy Egg نیز این ویژگی را به مجموعه امکانات خود اضافه کرده اند، اما هاتجر همچنان در کارایی و بی نقص بودن این ویژگی در صدر جدول این ابزارها قرار دارد.
توسط این قابلیت شما می توانید به میزان اهمیت تمام زوایای سایت خود برای کربرانتان پی ببرید. ببینید که قبل از هر موردی، به سراغ کدام بخش از سایت شما می روند، بر روی کدام قسمت تأمل می کنند و زمانی را سپری می نمایند و کدام قسمت ها نظر آن ها را بیشتر به خود جلب می کند.
CONVERSION FUNNEL
کارایی این ابزار ساده است. درواقع به کمک این ویژگی از هاتجر Hotjar، قادر هستیم به محل واقع شدن قیف خرید سایتمان پی ببریم. ببینیم که در کدام بخش از سایت، بیشترین تعداد کاربران به مشتری ها، خریداران یا آن افرادی تبدیل می شوند که ما می خواهیم. (زیرا ممکن است هدفِ برخی از سایت ها تبدیل شدن کاربران به خریدار نباشد یا برای مثال سایتی قصد داشته باشد مقاله ای خاص را در مقابل چشمان مخاطبینش قرار دهد، به کمک این ابزار، آن سایت می تواند متوجه شود که در کدام بخش قوی تر عمل کرده و آن کدام بخش است که کاربران را مجاب می کند که مخاطب آن مقاله مورد نظر قرار بگیرند.)
ارتباط میان هاتجر (Hotjar) و گوگل آناتیلیکس (Google Analytics) در این بخش اندکی ضعیف است. درواقع conversion funnel به شما نشان می دهد که کدام بخش از سایت شما به عنوان قیف فروش یا قیف هدفتان ایفای نقش می کند. سپس شما می توانید این بخش را در گوگل آنالیتیکس مورد تحلیل و بررسی قرار دهید.
Form Analysis
از آنجایی که ابزارهای تخصصی فرم ساز زیادی در بازار وجود دارند، هاتجر در این بخش اندکی محدود عمل می کند. برای مثال در حالی که Formisimo از 60 نوع معیار مختلف جهت ارزیابی مخاطبین استفاده می کند، هاتجر تنها از 9 معیار بررسی برخوردار است.
از دیگر محدودیت ها و معایب این ابزار در این بخش از کار، عدم توانایی آن در مشخص کردن ترندهای هفته یا ماه جاری برای شماست. زیرا امکان طبقه بندی اطلاعات به دست آمده از مخاطبینتان را برای شما فراهم نمی کند.
درواقع هاتجر در این بخش نیز مانند بخش قیفِ فروش کار می کند. به این معنی که اطلاعاتی جامع را از رفتار مخاطب در اختیار شما قرار می دهد اما این اطلاعات به اندازه کافی برای شما جهت تحلیل مشتری هایتان کارآمد و یاری رسان نیست.
درنتیجه در این بخش ها نیاز به استفاده از یک ابزار کمکی دیگر دارید. گوگل آنالیتیکس یا ابزار دیگری که اطلاعات به دست آمده را برای شما دسته بندی، مرتب و ارزیابی نماید.
Feedback Polls
همانطور که پیش تر اشاره شد، نقطه قوت Hotjar، استفاده تلفیقی آن از ابزارهای دریافت بازخورد یا فیدبک از مخاطبین و همچنین ارائه ابزارهایی برای تحلیل رفتار او می باشد.
این استفاده تلفیقی از موارد مذکور، سبب شده است تا هاتجر با سایر ابزارهای تحلیلگر در بازار تفاوت داشته باشد. اما آنچه feedback polls انجام می دهد این است که به شما امکان سوال پرسیدن از مشتریان و مخاطبینتان را به صورت مستقیم ارائه می دهد. مثلا اگر مخاطبین شما بر روی گزینه مورد نظر شما کلیک نکنند، خریدی را انجام ندهند، اشتراکی را تمدید نکنند یا هر مورد دیگری که برای شما مهم است، می توانید به طور مستقیم از او دلیل این تصمیمش را جویا شده و سوال نمایید.
همچنین اگر یکی از کاربران فرم درخواستی شما را پر نکند نیز می توانید از او بپرسید که چرا این کار را انجام نمی دهد و دلیلش برای این تصمیم گیری چیست. بنابراین می بینیم که این ویژگی هاتجر تا چه میزان می تواند پرفایده و کاربردی باشد.
INCOMING FEEDBACK
این ویژگی یک ابزارک به وبسایت شما اضافه می کند. درواقع جایی را برای کامنت گذاشتن مخاطبینتان تعبیه می کند. این اقدام به مخاطبین شما امکان نظر دهی درباره موضوعات مختلف را ارائه می کند. همچنین دست آن ها را برای بیان احساساتی مبنی بر رضایت یا نارضایتیشان باز گذاشته و به آن ها این امکان را می دهد که اگر مشکل یا سوالی دارند آن را مطرح نمایند.
SURVEYS
این ویژگی یکی از بخش های حیاتی دریافت بازخورد از سمت مخاطبین است. درواقع به کمک این ابزار نظر مخاطبین را درباره موضوعی خاص جویا می شویم. اما اینکه پاسخ های خود را به نحوی از آنها دریافت کنیم که آن ها احساس حضور در یک نظرسنجی را نداشته باشند، امری بسیار مهم است.
نکته دیگر درباره این ویژگی آن است که امکان تحلیل و بررسی اطلاعات به دست آمده از آن برای شما فراهم است. به این ترتیب برای مثال می توانید متوجه شوید که آیا مخاطبینتان از دریافت Pop-Up ها در زمانی که از موبایل برای ورود به سایتتان استفاده می کنند راضی هستند یا خیر.
RECRUIT BETA TESTERS
توسط این ویژگی، شما می توانید یک ابزارک به وبسایت خود اضافه نمایید و از مشتریان خود بخواهید که در آن شرکت کنند. درواقع مخاطبینتان فقط باید بخش های ساده ای را با اطلاعات پایه ای پر کرده و تکمیل نمایند. آن ها می توانند این ابزارک را در صورتی که تمایلی به پر کردن آن ندارند، minimize کرده و ببندند.
معایب هاتجر Hotjar
هاتجر در کنار تمامی مزایا و امکانات فوق العاده ای که دارد، یک عیب کوچک نیز دارد. زمانی که شما کدهای هاتجر را برای ضبط عملکرد کاربر داخل سایت قرار می دهید باعث می شود کمی سرعت بارگذاری صفحات وبسایتتان کاهش یابد. بنابراین سعی کنید به صورت دوره ای و هدفمند این کار را انجام دهید و پس از پایان تحقیقات ابزار مورد نظر را غیر فعال کنید و کد را از بخش head وبسایت بردارید.
نتیجه گیری
در کنار تمام مزیت ها و ویژگی های منحصر به فردی که درباره هاتجر توضیح داده شد، یادآوری این نکته الزامی است که هاتجر بسیاری از این ویژگی ها را به صورت ناتمام و تکمیل نشده رها کرده است. درواقع همانطور که مشاهده کردید و توضیح داده شد، هاتجر در برخی از ویژگی های خود، اطلاعاتی را برای شما جمع آوری می کند اما دیگر کاری با آن اطلاعات ندارد و شما را برای تحلیل آن ها در نیمه های راه رها می کند. پس شما برای تحلیل اطلاعات به دست آمده در برخی از بخش های هاتجر به یک یا چند ابزار کمکی دیگر نیاز دارید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.