لندینگ پیج Landing page چیست و باید چگونه باشد؟
لندینگ پیج Landing page یا صفحه فرود، یکی از مهمترین ابزارها در دنیای وبسایت ها و فروشگاه های اینترنتی، برای هدایت مخاطبین به سمت هدف اصلی و مورد نظر کسب و کار است که متاسفانه هنوز بسیاری از کسب و کارهای آنلاین، آنگونه که شایسته است، از این ابزار مهم بهره نمی گیرند. حتی برخی از کسب و کارهای آنلاین به طور کل از لندینگ پیج برای سایت های خود استفاده نمی کنند. عده دیگری هم که از آن استفاده می کنند، به درستی نمی توانند از حداکثر پتانسیل و بازدهی آن بهره مند شوند چرا که اطلاعاتشان درباره لندینگ پیج Landing page و بایدها و نبایدهای مربوط به آن اندک است.
لندینگ پیج Landing Page چیست؟
لندینگ پیج Landing page اولین تصویر یا بخشی از ویترین مجازی کسب و کار شماست. اولین جایی که مخاطب در دنیای کسب و کار آنلاین شما، به آن وارد می شود و هدف مورد نظر شما را انجام می دهد.
از نظر ترافیک کاربران و حجم مخاطبینی که به یک وبسایت وارد می شوند، آنچه یک سایت معمولی برای یک کسب و کار رقم می زند، نرخ تبدیلی بین 1% تا 3% است. در واقع این عدد به قدری اندک و غیر قابل توجه است که با در نظر گرفتن آن، جای سوال دارد که چرا کسب و کارها آنقدر به صفحه اصلی سایت خود یا همان Home Page اهمیت داده و متکی هستند؟
این در حالی است که وجود یک Landing Page اصولی برای یک وبسایت، می تواند در حجم ترافیک ورودی، تفاوتی بین 5 الی 15 درصدی برای آن کسب و کار به ارمغان بیاورد.
این در حالی است که اکثر افراد فکر می کنند، بهترین کار این است که مخاطبین کسب و کارشان درست بعد از کلیک بر روی لینک یا وارد کردن آدرس سایت آن ها، وارد یک Home Page مملو از عکس ها و نوشته های جذاب شوند. حتی امروزه می بینیم که افراد برای هرچه جذاب تر نمایش دادن صفحه اصلی یا همان home page سایت خود تلاش های بسیاری می کنند.
تمام این ها در حالی است که یک لندینگ پیج ساده می تواند بسیار بیشتر از هوم پیج یا دیگر صفحات رنگ و لعاب دار یک سایت، برای آن بازدهی داشته باشد.
دلیل این موضوع آن است که برای سالیان زیادی، افراد به دنبال پیدا کردن راهکارهایی هرچه بهتر برای ترغیب مخاطبین و وارد کردن آن ها به داخل وبسایت های خود بودند. تمرکز بر روی این موضوع آنقدر زیاد بود که باعث شده بود هیچکس به این فکر نکند که بعد از ورود مخاطبین به سایت، چه برنامه ای باید برای آن ها پیاده سازی شود و هدف بعدی چیست؟ یا اینکه این مخاطبین از چه راهی وارد سایت شوند تا برای کسب و کار سودمندتر واقع شوند؟
مانند این است که مشتریان یک فروشگاه به جای درب اصلی آن، از درب انباری شلوغ وارد شوند!
امروزه ابزارهایی مانند ایمیل مارکتینگ، خبرنامه، ارسال تبلیغات پیامکی، تبلیغات کلیکی و بنری و مواردی از این دست، همگی برای ترغیب مخاطبین جهت ورودشان به لندینگ پیج انجام می شود.
لندینگ پیج یا صفحه فرود، صفحه ای است که ما در آن به مسیر بعدی مخاطب خود به نحوی جهت می دهیم که برای کسب و کارمان سودمند باشد. برای مثال اگر سود کسب و کار ما در ثبت نام کردن مخاطبینمان در سایت و ایجاد یک حساب کاربری توسط آنهاست، لندینگ پیج برای ما باید جایی باشد که هیچ موضوع دیگری به جز تشویق به ایجاد حساب کاربری نظر مخاطب را به خود جلب نکند و چیدمان و نوشته های صفحه به گونه ای باشد که مخاطب دقیقا همان کاری را انجام دهد که ما از او می خواهیم.
اما همین لندینگ پیج که در ساده ترین حالت حجم مخاطبین وارد شده به کسب و کار ما را از 5% تا 15% تغییر می دهد، در صورتی که به گونه ای مهندسی شده تر و سازمان یافته تر پیاده سازی شود، می تواند تغییری بین 30% تا 45% درصد را در کسب و کار ما ایجاد نماید. اما برای دستیابی به این میزان بهره وری قابل توجه، چه باید کرد؟
یک لندینگ پیج خوب چگونه لندینگ پیجی است؟
برای دست یابی به یک لندینگ پیج مناسب با بیشترین نرخ تبدیل برای کسب و کارتان، به راهکارهای زیر توجه کرده و سعی کنید آن ها را برای وبسایت خود اجرا نمایید.
1- هرگز از هوم پیج به عنوان لندینگ پیج استفاده نکنید!
Home Page یا صفحه اصلی سایت، در واقع آن صفحه ای است که پس از وارد کردن آدرس یک وبسایت به آن وارد می شویم. این صفحه هرگز نمی تواند نقش یک لندینگ پیج ایده آل را برای کسب و کار شما ایفا کند.
همانطور که اشاره شد، هدف از لندینگ پیج، جذب تمام توجه مخاطب به آن هدفی است که برای کسب و کار ما سودمند است. هوم پیج صفحه ای است که نوشته ها، عکس ها و رنگ آمیزی های زیادی دارد. بنابراین حواس مخاطب در آن بر روی یک موضوع متمرکز نیست. بلکه هر لحظه و با هر پلک زدن یک پیغام یا رنگ و تصویر نظر او را به خود جلب می کند.
در مثالی که پیشتر عنوان شد، برای یک وبسایت که هدف اصلی آن جذب مخاطبین برای ثبت نام در آن است، در صورتی که از یک هوم پیج به عنوان لندینگ پیج استفاده شود، احتمالا آخرین موضوعی که مخاطب به آن توجه می کند، آیکون کوچکی واقع در گوشه بالای صفحه است که بر روی آن نوشته است: ثبت نام! و این یعنی کمترین شانس برای هدایت مخاطبین به ثبت نام در سایت که در واقع هدف اصلی و سودآور آن کسب و کار بوده است.
2- یک صفحه فرود اصولی باید المان های زیر را دارا باشد.
- یک عنوان اصلی (و در صورت نیاز یک زیر تیتر یا یک جمله کوتاه شعارگونه یا تفسیری در جهت تکمیل و تفسیر عنوان اصلی)
- یک توضیح بسیار مختصر و مفید درباره آنچه در این وبسایت به وقوع می پیوندد.
- حداقل یک تصویر یا ویدیوی معرفی سایت
- این مورد اختیاری است: در صورت تمایل معرفی چند نفر از مشتریان معروف یا قرار دادن لوگوهای آن ها به عنوان مشتریانی که سال هاست با شما کار می کنند.
- و مهمترین قسمت و در واقع هدف اصلی لندنیگ پیج : Call To Action (کال تو اکشن، در واقع همان مسیر یا گام بعدی است که ما از مخاطب می خواهیم انجام دهد همان هدفی که برای کسب و کار سودمند است و در همین وهله اول می خواهیم مخاطب را به سمت آن هدایت کنیم. برای مثال همان سایتی که هدف اصلی اش، ترغیب مخاطبین به ایجاد حساب کاربری است، باید به صورت کاملا واضح و گیرا، یک کادر مربوط به فرم ثبت نام در وسط لندینگ پیج قرار دهد. یا اگر هدف اصلی یک سایت که سودآوریش به آن هدف بستگی دارد این باشد که ایمیل مخاطبین را جمع آوری کند، باید در لندینگ پیج خود یک کادر بزرگ و گیرا جهت وارد کردن ایمیل مخاطبین قرار دهد و بر روی هیچ موضوع جالب توجه دیگری مانور ندهد.)
3- یک لندینگ پیج برای یک هدف طراحی شده است نه بیشتر
همانطور که تا اینجای مبحث لندینگ پیج، تاکید شد، یک Landing Page برای یک هدف خاص طراحی شده است و آن هدایت مشتریان در مسیری است که کسب و کار می خواهد و سود کسب و کار در آن است. این مسیر می تواند ثبت نام در وبسایت باشد و یا خرید یک محصول یا خدمتی خاص.
تفاوت لندینگ پیج با هوم پیج در همین موضوع است. چرا که هوم پیج جایی است که یک وبسایت هر آنچه در بین دارایی هایش جذاب تر است را در آن برای مشتری به نمایش در می آورد. اما لندینگ پیج فقط برای هدایت مشتری به سمت گام بعدی است که از قبل برنامه ریزی شده است.
وقتی یک مخاطب وارد لندینگ پیج سایت ما می شود، در واقع باید پیش از گذر از این مرحله و رفتن به صفحه بعدی، آن کاری را که ما از او می خواهیم انجام داده باشد. برای تحقق این نیاز، از قرار دادن تصاویر و موضوعات غیر ضروری در صفحه لندینگ پیج خودداری کنید. هر موضوعی که حتی اندکی از حواس مخاطب را به خود اختصاص دهد و نگذارد که او به طور 100 درصدی به سمتی که ما می خواهیم هدایت شود، باید از لندینگ پیج حذف گردد.
4- لندینگ پیج باید واضح و شفاف باشد.
لندینگ پیج نباید به گونه ای باشد که به طرز بی منطقی گنگ و سرشار از ابهام باشد. در واقع اگر لندینگ پیج بیش از اندازه برهنه و خالی از توضیحات باشد و برای مخاطب شفافیت و گویایی لازم را نداشته باشد، او متوجه نمی شود که باید چه کاری انجام دهد و حتی ممکن است به طور کلی از سایت خارج شود.
پس به طور دقیق برای مخاطب این موضوع را روشن سازی نمایید که این وبسایت درباره چیست و کسب و کار شما چگونه از طریق این وبسایت خدمات و یا محصولاتی را ارائه می دهد و سپس مخاطب را به سمتی که قصد و نیت کسب و کار است هدایت نمایید. بگذارید او بداند کجاست و باید چه کاری انجام دهد.
5- صفحه فرود شما باید مرتبط با مسیری باشد که مخاطب برای رسیدن به آن طی کرده است
در واقع بهتر است اینگونه بگوییم، تبلیغات خود را به نحوی انجام دهید که افرادی که از طریق آن ها وارد لندینگ پیج شما می شوند، ارتباطی میان آن تبلیغات و صفحه ای که اکنون در آن هستند، پیدا کنند.
تفاوتی ندارد که از تبلیغات کلیکی استفاده کرده اید یا تبلیغات بنری یا ایمیل مارکتینگ، اگر کاربر پس از کلیک کردن بر روی لینک سایت شما وارد صفحه ای شود که نتواند در نگاه اول ارتباطی میان آن صفحه و تبلیغی که به واسطه اش وارد آن شده است پیدا کند، ممکن است پیج را ببندد و سایت را ترک کند.
راهکاری متفاوت، اختیاری اما تاثیرگذار!
برای آنکه بیشترین استفاده ممکن از پتانسیل یک لندینگ پیج یا صفحه فرود ایده آل را داشته باشید، می توانید آن را قابل اشتراک گذاری طراحی کنید. به این ترتیب افراد به قدری جذب زیبایی و راحتی کار کردن با آن می شوند که ممکن است آن را برای دوستان خود نیز ارسال کرده و به اشتراک بگذارند. این کار را می توانید با استفاده از لینک ها و آیکون های شبکه های اجتماعی که در صفحه لندینگ خود قرار می دهید، انجام دهید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.