فرهنگ سازمانی چیست + 7 دلیل اهمیت زیاد آن
فرهنگ سازمانی به معنی عقاید اساسی، فرضیات، ارزش ها و روش های تعامل موجود در یک سازمان است که به نسبت محیط اجتماعی و روانشناختی خاص آن سازمان تعریف می شود. در این مطلب قصد داریم مفهوم فرهنگ سازمانی (Organizational Culture) را بررسی کرده و 7 دلیل اهمیت آن را بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید.
فرهنگ سازمانی چیست؟
فرهنگ سازمانی شامل توقعات، تجربیات، فلسفه سازمان و ارزش هایی است که رفتار اعضا و کارمندان یک سازمان را جهت می دهد. این فرهنگ از طریق خودشناسی اعضا، عملکردهای درونی، تعاملات بیرونی و انتظارات آتی سازمان بیان می گردد. به عبارت دیگر این فرهنگ مبتنی بر نگرش، اعتقادات، رسوم و قوانین مکتوب یا شفاهی است که به مرور زمان توسعه یافته و سپس اعتبار بدست آورده اند.
فرهنگ سازمانی تعریف های دیگری نیز دارد برای مثال David Needle فرهنگ سازمانی را شامل بینش، هنجارها، ارزش ها، سیستم ها، نمادها، زبان، باورها، فرضیات و عادات یک سازمان تعریف می کند. فریم ورک Deal & Kennedy نیز فرهنگ سازمانی را به عنوان روش های انجام کار تلقی می کنند.
اگرچه تعاریف ذکر شده اغلب بر روی ساختار محل کار سازمان تمرکز دارند، تعاریفی دیگری نیز وجود دارند که بر روی مولفه های رفتاری کارمندان سازمان تاکید دارند و تاثیر مستقیم فرهنگ سازمانی بر رفتار کارمندان را مورد بررسی قرار می دهند. به عقیده Ravasi و Schultz، فرهنگ سازمانی مجموعه ای از فرضیات مشترک است که رفتار مناسب در برابر موقعیت های مختلف را تعریف کرده و از این طریق رویدادهای یک سازمان را جهت دهی خواهد کرد.
شرودت (Schrodt) نیز معتقد است فرهنگ سازمانی بر نحوه تعامل مردم، مشتریان و سهام داران با یکدیگر تاثیرگذار خواهد بود. فرهنگ سازمانی در متون مربوط به کسب و کار اغلب با اصطلاحات دیگری نظیر فرهنگ محیط کار (Workplace Culture)، فرهنگ شرکتی (Corporate Culture) و فرهنگ کسب و کار (Bussines Culture) نیز شناخته می شود.
7 دلیل اهمیت فرهنگ سازمانی
1- هویت داخلی و خارجی سازمان را مشخص می کند:
این دلیل را با یک مثال توضیح خواهیم داد: پنج ویژگی که به بهترین شکل توصیف کننده فرهنگ سازمان شما هستند را روی یک کاغذ بنویسید، شما ممکن است عباراتی نظیر تعادل در زندگی شخصی و کاری، جلسات کاری متعدد یا کار تیمی قوی را یادداشت کنید. سپس سعی کنید چند دقیقه به دلایل اهمیت این خصوصیات در سازمان خود فکر کنید، برای مثال از خود بپرسید چرا تعادل در زندگی شخصی و کاری یک خصوصیت مهم برای سازمان به شمار می رود؟ یا اینکه چه عاملی این ویژگی های فرهنگی را برای کارمندان و مشتریان شما ارزشمند کرده است؟
پیتر اشورث (Peter Ashworth) معتقد است که فرهنگ سازمانی در حقیقت نحوه کسب و کار سازمان را برای صاحبان آن و مردم توضیح می دهد. در حقیقت می توان گفت که فرهنگ سازمانی چگونگی تعامل سازمان با عوامل بیرونی نظیر مشتریان، کارمندان، شرکای تجاری، حامیان و رسانه ها را بیان خواهد کرد. به عبارت دیگر فرهنگ سازمانی تمام جنبه های یک کسب و کار را منعکس می کند چرا که روش کسب و کار، هویت و تصویر سازمان در ذهن مشتریان را نمایش می دهد.
2- فرهنگ سازمانی درباره ارزش های اصلی سازمان است:
چهارچوب فرهنگی می تواند بازتابی از ارزش اصلی سازمان شما باشد؛ به عبارت دیگر فاکتورهایی نظیر روش های انجام کسب و کار، مدیریت پروژه، تعامل تیمی و رفتار با مشتریان باید نشان دهنده هویت سازمان و تفکرات شما درباره اداره یک سازمان باشد. در صورتی که ارزش های شما با فرهنگ سازمانی شما سازگار نباشند با مشکلات بسیاری روبرو می شوید به گونه ای که مردم از ماهیت شعارگونه ارزش های اصلی سازمان شما آگاه خواهند شد. در عین حال یک فرهنگ سازمانی قوی نیز تمام جنبه های یک سازمان نظیر عملکرد روزانه و ساختار سازمانی آن را همواره رو به جلو نگه داشته خواهد داشت.
3- فرهنگ سازمانی کارمندان را به حامیان (یا منتقدان) تبدیل می کند:
یکی از بهترین مزیت های داشتن یک فرهنگ سازمانی قوی این است که کارمندان را به حامیان سازمان تبدیل خواهد کرد. در حقیقت نیروهای سازمان چیزی فراتر از دستمزد و مزایای مالی خوب نیاز دارند؛ به عبارت دیگر آنها می خواهند در قبال کاری که انجام می دهند احساس مفید بودن کنند. در صورتی که کارمندان چنین حسی داشته باشند به حامی فرهنگی سازمان تبدیل می شوند. این افراد نه تنها در فرهنگ سازمانی شما مشارکت دارند بلکه آن را به صورت درونی و بیرونی نیز ترویج خواهند داد.
در حقیقت فرهنگی که دستاوردهای تیمی و فردی را جشن می گیرد به نوعی حس پیروزی و موفقیت را به کارمندان القا کرده و از این طریق آنها را به حامیان سازمان تبدیل خواهد کرد. البته اگر فرهنگ سازمانی خلاف این موضع عمل کند، آنگاه کارمندان یا مشتریان خود را به منتقدان درجه یک تبدیل خواهد کرد.
4- فرهنگ سازمانی به شما کمک می کند تا بهترین کارمندان را حفظ کنید:
بدون شک کارمندانی که احساس کنند عضوی از انجمن سازمانی هستند هیچگاه کمپانی شما را ترک نخواهند کرد. اگر از مدیران برتر سوال کنید که چه چیزی آنها را در سازمان نگه داشته است، قطعاً می گویند کارمندان دلیل ماندن آنها هستند. این موضوع به این خاطر است که فرهنگ سازمانی متمرکز بر روی کارمندان جذابیت بسیار زیادی دارد و باعث می شود که افراد مشارکت و ارتباط بهتری با یکدیگر داشته باشند. یکی از روش های جذب کارمندان برتر این است که آنها را بر اساس فرهنگ سازمانی استخدام کرد.
5- فرهنگ سازمانی کارآمد به دوره ورود کارمندان جدید کمک می کند:
فرهنگ سازمانی توانایی این را دارد تا به عنوان یک نیروی هماهنگ کننده در سازمان عمل کند، مخصوصاً در زمانی که کارمندان تازه استخدام شده با یک طرز تفکر جدید نسبت به فرهنگ سازمانی وارد یک کمپانی می شوند. بنابراین فرهنگ سازمانی می تواند هدایت کننده کارمندان جدید باشد و باید از ابتدای ورود بر روی آنها اعمال شود.
جرج بردت در مجله فوربس اعتقاد دارد که کارمندان در سازمان های ضعیف دچار شکست می شوند. او معتقد است زمانی که یک سازمان با روش های صحیح و متناسب با نیاز خود افراد را استخدام می کند، برنامه معارفه و معاشرت سازمانی (Onboarding) نیز باید متناسب با نیازهای کارمندان جدید تنظیم شود تا در نهایت بتوانند با سرعت بیشتری پیشرفت کنند.
6- فرهنگ سازمانی باعث می شود که کمپانی تبدیل به یک تیم شود:
فرهنگ سازمانی موفق باعث می شود که کارمندان شما در یک مسیر مشخص قرار گیرند. در حقیقت اگر فرهنگ سازمانی شفاف باشد، دیدگاه های متفاوت در راستای یک هدف مشترک گرد هم می آیند. به عبارت دیگر می توان گفت فرهنگ موجود در سازمان شما نحوه رفتار و فعالیت کارمندان در کنار یکدیگر یا به عنوان یک تیم گروهی را تعیین خواهد کرد.
بنابراین فرهنگ سازمانی مرز بین تیم های جدا از هم را می شکند و با هدایت فرآیند تصمیم گیری باعث بهبود کلی جریان کار خواهد شد. در طرف دیگر یک فرهنگ سازمانی اشتباه دقیقا نتیجه عکس برای سازمان به ارمغان می آورد.
7- فرهنگ سازمانی بر عملکرد و رفاه کارمندان تاثیر می گذارد:
تحقیقات نشان می دهد که فرهنگ سازمانی تاثیر مستقیمی بر روی عملکرد و رفاه کارمندان خواهد گذاشت؛ فرهنگ سالم در حقیقت با برقراری تعادل (مبتنی بر ارزش یک کمپانی) به هر دو مقوله ذکر شده می پردازد. آیا عملکرد سازمان شما به گونه ای است که به وضعیت جسمانی و روحی کارمندان بی توجه است؟ چنین سوالاتی به عنوان یک مشکل محسوب نمی شوند اما در اکثر مواقع تاثیرات منفی بر سازمان خواهد گذاشت.
پاول برت می گوید: استراتژی های مربوطه به رفاه کارمندان اگر در زمان و موقعیت مناسب معرفی شوند مزیت های بسیاری برای آنها به ارمغان می آورند. برای اینکه چنین استراتژی هایی کارآمد باشند باید به صورت جامع و منطبق بر فرهنگ سازمانی توسعه یابند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.