QR Code چیست + نحوه ساخت آن
به احتمال زیاد شما هم تا به حال QR Code را به دفعات شنیده اید. اما شاید دقیقا ندانید که این تکنولوژی برای چه منظوری به وجود آمده است و از چه ساز و کاری تبعیت می کند. برای آشنایی با QR Code و اطلاع از نحوه ساخت آن، ابتدا باید بدانیم که اصلا لزوم وجود این تکنولوژی در دنیای امروز چیست؟ و اینکه QR Code در واقع چه نقشی در کسب و کارها یا زندگی روزمره و شخصی ما ایفا می کند؟
اگر از فعالان حوزه آی تی، مارکتینگ یا کسب و کارهای آنلاین باشید، به خوبی می دانید که رمز موفقیت این حیطه کاری، داشتن یک SEO مناسب در موتور جستجو گوگل است.
همچنین به خوبی می دانیم که برای داشتن SEO ارزشمند، باید وبسایت خود را به روز و فعال نگه داریم. ممکن است برای تحقق این هدف، بروزرسانی هایی را مانند تغییر ظاهر صفحه اصلی سایت، اضافه کردن بلاگ و مواردی از این دست، انجام دهیم. ما در این راستا هر اقدامی را که به گوگل، پیغامِ زنده بودنِ سایت ما را انتقال دهد، انجام می دهیم. اما گام بعدی پس از رسیدن به یک SEO مناسب، برای کسب و کار ما چیست؟
QR Code چیست؟
QR Code در کشور ژاپن متولد شد و سپس به همه نقاط دنیا سفر کرد. از این رو امروزه حضور این تکنولوژی را در سرتاسر جهان مشاهده می کنیم. این عبارت مخفف Quick Response و به معنای کدی است که بسیار سریع به شما پاسخ می دهد. این سرعت عمل از طریق تلفن همراه هوشمندی که این روزها در دست اکثر افراد جهان مشاهده می شود، تحقق یافته است.
در واقع اطلاعات بارگذاری شده در این کد از طریق یک پنجره یا قاب تصویری که در تلفن های همراه هوشمند موجود است، به سرعت دریافت شده و به کاربر نمایش داده می شود.
این اطلاعات می توانند هر داده ای باشند. اطلاعاتی اعم از URL یا همان آدرس یک وبسایت، یا اطلاعاتی مانند لینک ارجاع به یک ویدیو یا تیزر تبلیغاتی و هر مورد دیگری که به ذهن شما خطور می کند.
QR Code بر روی جلد مجلات یا صفحات داخلی آن وجود دارد. بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی که در سطح شهر نصب شده اند وجود دارد، بر روی تراکت هایی که بین مردم توزیع می شود وجود دارد، حتی ممکن است بر روی تی شرت یک رهگذر نیز آن را به صورت چاپ شده مشاهده نماییم.
فرقی ندارد که QR Code در کجا درج شده باشد و حاوی چه اطلاعاتی باشد. هرچه که باشد ما به راحتی می توانیم به وسیله تلفن همراه هوشمند خود، در کسری از ثانیه به اطلاعات بارگذاری شده در آن دسترسی داشته باشیم.
برای مثال شخض رهگذری که یک تی شرت با چاپ یک QR Code بر روی آن به تن دارد، ممکن است لینک ویدیوی تبلیغاتی مربوط به کسب و کارش را در آن بارگذاری کرده باشد. به این ترتیب زمانی که این شخص در سطح شهر تردد می کند، ممکن است افراد با دیدن آن QR Code بر روی لباسش کنجکاو شده و با تلفن همراه هوشمند خود آن را اسکن نمایند و فقط در چند ثانیه، وارد آن وبسایتی شوند که ویدیوی تبلیغاتی این شخص در آن وجود دارد و به این ترتیب ویدیو را مشاهده نمایند.
یا در مثال دیگر، اگر در یک پاساژ مشغول قدم زدن و خرید کردن باشید، زمانی که به یک بیلبورد تبلیغاتی حاوی QR Code برخورد می کنید، می توانید با تلفن همراه هوشمند خود آن را اسکن کرده و یک کوپن یا کد تخفیف خرید از یک فروشگاه خاص را دریافت نمایید.
لذا همانطور که پیش تر توضیح داده شد، QR Code ها می توانند حاوی هر نوع اطلاعاتی باشند و کاربران را به هر نوع سایت یا صفحه مجازی هدایت نمایند. ممکن است پس از اسکن کردن یک QR Code وارد صفحه اینستاگرام یک کسب و کار شوید، یا به یک کانال یوتیوب وارد شده و مخاطب یک تیزر تبلیغاتی یا یک محتوای جدید قرار بگیرید.
شاید تا اینجای توضیحات و با شناخت نسبی که درباره QR Code به دست آورده اید، به یاد آن بارکدهایی که بر روی محصولات و بسته بندی ها وجود دارند، افتاده باشید. در واقع همه ما در فروشگاه ها و اماکن مختلف، مسئولین یا صندوق دارانی را دیده ایم که یک ابزار لیزری را مقابل بارکد موجود بر روی بسته بندی های محصولات قرار می دهند و اطلاعاتی اعم از نام، مشخصات و قیمت یا تخفیف قیمتی آن محصول را در نمایشگر خود مشاهده می کنند.
تفاوتی که QR Code با آن باکدها دارد به سه مورد کلی زیر تفکیک می شود:
- شکل QR Code با بارکد متفاوت است.
- اطلاعاتی که می توان در QR Code بارگذاری کرده و به دیگران انتقال داد بسیار بسیار بیشتر از اطلاعات جزئی و مختصری است که در بارکد قابل بارگذاری است.
- برای دریافت و دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در بارکد باید حتما از آن وسیله لیزری مذکور استفاده شود. در حالی که QR Code توسط هر نوع تبلت، تلفن همراه هوشمند و رایانه امروزی قابل خواندن است.
تلفن های همراه هوشمند چگونه QR Code را بازخوانی می کنند؟
ساده است، کافی است یک QR Code Reader یا نرم افزار و اپلیکیشن QR Code خوان را بر روی آن نصب کرده باشیم. یافتن و نصب این قبیل نرم افزارها برای کاربران IOS یا اندروید، عملی است که در یک دقیقه قابل اجرا است.
پس از دریافت و نصب این برنامه، می توانید هر QR Code را در هر کجای دنیا که مشاهده کردید اسکن کرده و به اطلاعات بارگذاری شده در آن دسترسی داشته باشید.
چگونه یک QR Code بسازیم؟
همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، گام بعدی که کسب و کارها پس از رسیدن به یک استاندارد لازم در زمینه SEO، بر می دارند، استفاده از QR Code است. اما چگونه می توان یک QR Code ساخت؟ آیا برای این کار نیاز به برنامه نویسی تخصصی است و باید از نیروهای متخصص کمک گرفت؟ یا هر شخصی با هر میزان اطلاعاتی، می تواند برای خود، کسب و کار یا هر هدفی که دارد، یک QR Code بسازد؟
درواقع برای ساخت QR Code می توانید از وبسایت های ساخت QR Code موجود در اینترنت استفاده نمایید. این وبسایت ها به افراد کمک می کنند تا اطلاعاتی که قصد بارگذاری آن در QR Code را دارند، جمع آوری کرده و در پایان یک QR Code از این وبسایت ها دریافت نمایند.
اگرچه استفاده از این وبسایت ها به آسان ترین شیوه ممکن و برای هر مخاطب با هر میزان تسلط و آشنایی با اینترنت طراحی شده است، اما برای ساخت QR Code هایی که اطلاعات پیچیده تری را در خود ذخیره می کنند، نیاز است که از یک توسعه دهنده یا فرد متخصص کمک بگیریم.
اما به طور کلی در ساده ترین حالت، این وبسایت ها از شما می خواهند که لینک مقصدی که می خواهید کاربران پس از اسکن گرفتن از QR Code به آن وارد شوند را در محل مشخص شده ای در وبسایت درج نمایید. سپس سوالاتی از قبیل اینکه رنگ یا ابعاد تصویر QR Code شما به چه شکل باشد می پرسد و در آخر یک QR Code در ابعاد مورد نظر شما با رنگ دلخواهتان به شما تحویل می دهد. زمانی که اسکنر تلفن همراهتان را بر روی آن بگیرید، وارد لینک مقصدی که خودتان برای آن تعیین کرده بودید می شوید.
برای مثال Kaywa.com یکی از این وبسایت هاست. البته خود موتور جستجو گوگل نیز در این زمینه ابزاری را طراحی و تولید کرده است که بسیاری از افراد برای ساخت QR Code از آن استفاده می نمایند.
لینک ابزار ساخت QR Code گوگل: https://searchengineland.com/close-up-with-googles-new-qr-code-generator-52248
نقش و تاثیر استفاده از QR Code در کسب و کارها
در ابتدای متن به این موضوع اشاره کردیم که برای انتقال نبضِ حیاتِ وبسایتمان به گوگل، معمولا بروزرسانی هایی را در آن انجام می دهیم، تا به این ترتیب به گوگل بگوییم که سایت ما زنده و فعال است تا در نهایت گوگل برای آن ارزش قائل شده و آن را در نتایج جستجوهای مرتبط با حوزه فعالیتمان، به کاربران خود نمایش دهد.
فرض کنید که شما برای ورود به یکی از شبکه های اجتماعی که در آن برای کسب و کار خود فعالیت می کنید، یک QR Code ساخته باشید. زمانی که این QR Code را در صفحه اصلی سایت خود قرار می دهید، خیلی زود گوگل متوجه بروز یک تغییر در سایت شما می شود.
با مشاهده سایت و بررسی آن متوجه حضور یک QR Code در آن می شود. سپس با بررسی محتویات آن QR Code و اطلاعات بارگذاری شده در آن، لینک یک شبکه اجتماعی فعال و پویا را مشاهده می کند. گوگل این اقدام را برای سایت شما به عنوان یک بروزرسانی ارزشمند در نظر گرفته و امتیاز ویژه ای برای آن در نظر می گیرد.
استفاده از QR Code توسط مخاطبین کسب و کارها به چه میزان است؟
شاید عده کمی باشند که از QR Code ها اسکن بگیرند و اطلاعات آن ها را مشاهده نمایند. اما آن تعداد کم، حتما کسانی هستند که دستی در دنیای تکنولوژی دارند و قدر آن را می شناسند. پس از افراد پویا و به روز جامعه به حساب می آیند و چه دستاورد ارزشمندی است اگر این افراد مخاطب محتوای شما باشند و QR Code کسب و کار شما را اسکن نمایند.
آن عده دیگر هم که علاقه ای به استفاده از QR Code ها ندارند یا دارند اما QR Code کسب و کار شما را اسکن نمی کنند، حتما در گوشه ای از ذهنشان نام برند شما و امکان اسکن کردن از QR Code منتشر شده توسط شما را به خاطر می سپارند و به مرور زمان با حس کنجکاوی نسبت به آن، جهت اسکن کردنش اقدام خواهند کرد.
از QR Code برای درج چه اطلاعاتی استفاده نماییم؟
این موضوع کاملا به شما، نیازها و اهدافتان از حضور در دنیای اینترنت، بستگی دارد. اما به طور معمول کسب و کارها و افراد از QR Code برای انتقال اطلاعاتی مانند آنچه در فهرست زیر مشاهده می کنید، استفاده می کنند:
- مشخصات محصولات
- اطلاعات تماسی
- اطلاعات تخفیفات و پیشنهادات فرصت های خرید به مشتری
- اطلاعات مربوط به یک رویداد، جلسه، سمینار، جشنواره، افتاحیه و مواردی از این دست
- اطلاعات مربوط به یک قرعه کشی یا مسابقه
- ارائه یک کوپن یا کد تخفیف به مشتریان جهت خرید از محصولات و استفاده از خدمات آن ها
- آدرس صفحات یا آی دی توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام و مواردی از این دست
- لینکی که به یک ویدیو یا تیزر بارگذاری شده در سایت هایی مانند یوتیوب و غیره منتهی می شود.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.