سیلز فورس Salesforce چیست؟ + مزایا و امکانات آن
تا این لحظه که این مقاله در حال نوشته شدن است، Salesforce توانسته بیش از 150000 مشتری در سراسر جهان را به خود جذب نماید و به غولهای تجاری مانند American Express، Sony و Coca-Cola Enterprise خدمترسانی کند.
همچنین سیلز فورس به منظور بهبود اپلیکیشنهای کسب و کارها در سال 2015 با اپل شریک شد و برای راهاندازی فیسبوک آنالیتیکس نیز از سال 2017 شروع به همکاری با فیسبوک کرد.
Salesforce با داشتن بیش از 20 درصد سهم بازار CRM بر این بازار تسلط دارد و قیمت سهام آن نیز در حال افزایش است. علاوه بر این، در سال 2019، مارک بنیوف، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Salesforce، در فهرستی که فوربس برای معرفی نوآورترین رهبران کسب و کار آمریکا ارائه داد، چهارمین فرد انتخاب شد.
این شرکت به دلیل جذب جدیدترین و مهم ترین شرکتها و محصولات (مانند ClickSoftware، Mulesoft و Tableau) بسیار مشهور شده است. اما چه چیزی باعث شده است تا این شرکت تا این حد محبوب شود و چرا بسیاری از کسب و کارها و استارتاپ ها از Salesforce استفاده میکنند؟
برای یافتن پاسخ این سؤال باید به تاریخچه بازار Salesforce و CRM بپردازیم و سپس مزایا و امکانات سیلز فورس را تشریح کنیم تا بتوانیم دید دقیقتری از آن به دست آوریم. پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید!
تاریخچه Salesforce و CRM
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، فناوری منحصر به فردی است که با هدف بهبود روابط و مدیریت تعاملات شرکت با مشتریان بالقوه طراحی شده است. نرمافزار CRM به شرکتها کمک میکند تا با مشتریان خود در ارتباط باشند، فرآیندها را ساده تر کنند و میزان سودآوری خود را افزایش دهند.
پلتفرم Salesforce در سال 1999، دنیای CRM را متحول کرد و جزء اولین شرکتهای رایانش ابری به حساب میآمد. اما چه چیزی باعث منحصر به فرد شدن آن شده بود؟ پلتفرم سیلز فورس نرمافزار خود را به جای ارائه بر روی سرورها، از طریق مرورگرهای اینترنتی و به صورت ابری (Cloud-based) ارائه کرد و در نتیجه هزینههای ساخت، نصب، نگهداری و پشتیبانی آن به شدت کاهش یافت.
در واقع سیلز فورس با این کار کاربران را قادر ساخت تا از هر جایی که میخواهند بتوانند به نرمافزار Salesforce دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، یکی از اهداف مارک بنیوف این بود که استفاده از CRM به آسانی استفاده از خدمات آمازون شود.
در آن زمان، راهکارهایی که CRMها ارائه میدادند پیچیده و غیرقابل انعطاف بودند و کار کردن با آنها نیز مشکل بود و همیشه نیاز به کمک توسعهدهندگان متخصص خارجی احساس می شد.
اما از سوی دیگر، Salesforce ترکیبی از سادگی، مقیاسپذیری و دسترسی آنلاین به دادهها (از هر نقطه روی زمین) را در نرمافزار خود گنجاند و همین موضوع باعث شد تا آنها به سرعت به موفقیت دست یابند و به رهبر جهانی بازار CRM تبدیل شوند.
Salesforce چیست؟
تا به اینجا با تاریخچه Salesforce و بازار CRM و کمبودهای این بازار آشنا شدید و حالا شیوهای که باعث شد تا Salesforce به رهبر این بازار تبدیل شود را می دانید. حال اجازه دهید تا شما را با سیلز فورس بیشتر آشنا کنیم. در زیر تصویری وجود دارد که قدرت Salesforce در دنیای تکنولوژی امروزی را نشان میدهد. از غولهای فناوری مانند گوگل و فیسبوک گرفته تا مراکز تماسی که نزدیک شما قرار دارند، تمامی آنها از خدمات و محصولات Salesforce برای حل مشکلات خود استفاده میکنند.
پلتفرم Salesforce، به عنوان یک شرکت CRM نرمافزار به عنوان سرویس (SaaS)، شروع به کار کرد. امروزه Salesforce راهحلهای نرمافزاری مختلفی را ارائه میدهد. آنها همچنین بستری را برای کاربران و توسعهدهندگان فراهم میکنند تا نرمافزارهای سفارشی را توسعه و توزیع نمایند. Salesforce.com مبتنی بر معماری multi-tenant است که یعنی مشتریان از یک فناوری مشترک استفاده میکنند و همه با آخرین نسخه از نرم افزار کار می کنند. لازم نیست نگران ارتقای برنامه یا زیرساخت باشید چرا که تمامی آنها به طور خودکار آپدیت خواهند شد. این موضوع به شرکت و کسب و کار شما کمک میکند تا به جای مدیریت فناوری ها، بر نوآوری درون سازمانی تمرکز کند.
خدمات و محصولات Salesforce
برای آن که به طور دقیقتری متوجه شوید که Salesforce چیست، باید با خدمات و محصولات مختلفی که این پلتفرم ارائه میدهد و همچنین زمان استفاده از آنها، آشنا شوید. شما میتوانید از طریق Salesforce به طیف گستردهای از محصولات و خدمات در حوزههای ابری، سوشال و تلفن همراه دسترسی داشته باشید. در زیر تصویری وجود دارد که خدمات و محصولات مختلفی که Salesforce به مشتریان خود ارائه میدهد را نشان میدهد.
خدماتی که توسط Salesforce ارائه میشوند عبارتند از:
1- سیستم ابری فروش (Sales Cloud):
این سیستم، یک پلتفرم CRM است که این امکان را به شما میدهد تا فروش، بازاریابی و پشتیبانی مشتری کسب و کار خود را مدیریت کنید. اگر شرکت شما به شیوه B2B یا B2C فعالیت میکند، تیم فروش شما میتواند از سیستم ابری فروش استفاده کند.
2- بازاریابی ابری (Marketing Cloud):
بازاریابی ابری یکی از قدرتمندترین پلتفرمهای بازاریابی دیجیتال را در اختیار شما قرار میدهد. بازاریابان شرکت شما میتوانند از این پلتفرم برای مدیریت سفر مشتری، ایمیل، موبایل، رسانههای اجتماعی، شخصیسازی وب، تولید محتوا، مدیریت محتوا و تجزیه و تحلیل دادهها استفاده کنند.
3- سرویس ابری (Service Cloud):
سرویس ابری، یک پلتفرم خدماتی برای خدمات مشتری و تیم پشتیبانی کسب و کار شما به حساب میآید. ویژگیهایی مانند پیگیری مورد و پلاگینهای مکالمه و تجزیه و تحلیل شبکههای اجتماعی از جمله ویژگیهایی هستند که این سرویس ارائه میدهد. این ویژگیها نه تنها به نمایندگان شما کمک میکنند تا مشکلات مشتری را سریعتر حل کنند، بلکه به مشتریان شما کمک میکند تا خودش پاسخ سؤالات خود را بیابد. مشتریان شما میتوانند با استفاده از این پاسخها، مشکلات خود را به تنهایی حل کنند.
4- خدمات ابری مالی (Financial Services Cloud):
Financial Services Cloud یک پلتفرم یکپارچه است که متناسب با مدل ارتباط هر سازمان مالی برای ایجاد روابط قویتر با مشتری طراحی شده است. این پلتفرم با پشتیبانی از لایتنینگ، ارائه خدمات استثنایی با تمرکز بر مصرف کننده را برای موسسات مالی مانند شرکت های برنامه ریزی مالی، بیمه، یا بانک ها آسان می کند. این محصول مجموعه ای پیشرفته از ویژگی های تعاملی و بهره وری را به مشاوران مالی ارائه می کند که این امکان را برای آنها فراهم می کند تا خدمات مشاوره ای جامع تری را به مشتری ارائه دهند و زمان کمتری را برای جمع آوری اطلاعات مشتری صرف کنند.
5- ابر اجتماعی (Community (Experience) Cloud):
اگر به دنبال پلتفرمی میگردید که بتواند منجر به تسهیل ارتباط با کارمندان، شرکا و مشتریان شما شود ، ابر اجتماعی، همان سرویسی است که به آن نیاز دارید. شما میتوانید از این پلتفرم برای تبادل دادهها و تصاویر در سریعترین زمان ممکن استفاده کنید.
6- تجارت ابری (Commerce Cloud):
تجارت ابری باعث میشود تا کسب و کار شما بتواند بدون توجه به موقعیت مکانی مشتری (آنلاین یا حضوری) خدمات و تجربه یکپارچهای را به او ارائه دهد. همچنین این سرویس باعث یکپارچهسازی دادههای مشتری نیز میشود. این کار باعث میشود تا مصرفکنندگان شما بتوانند تجربه بهتری داشته باشند. اگر هدف شما آن است که تجربه مثبت و جذابی را به مشتریان خود ارائه دهید به تجارت ابری نیاز خواهید داشت.
7- تجزیه و تحلیل ابری (Analytics Cloud):
تجزیه و تحلیل ابری، باعث فراهمسازی پلتفرم هوش تجاری برای کسب و کار شما میشود. این پلتفرم، شما را قادر میسازد تا بتوانید با فایلهای حجیم دادهها کار کنید و نمودارها، چارتها و سایر شیوههای نمایش بصری دادهها را نیز ایجاد نمایید. این سرویس برای تلفنهای هوشمند نیز بهینهسازی شدهاست و میتواند با دیگر فضاهای ابری Salesforce نیز ادغام شود.
8- اپلیکیشن ابری (App Cloud):
به منظور توسعه برنامههای سفارشی که در پلتفرم Salesforce اجرا میشوند، میتوانید از Salesforce App Cloud یا اپلیکیشن ابری Salesforce استفاده کنید. اپلیکیشن ابری، مجموعهای از ابزارهای توسعه را در اختیار شما قرار میدهد که میتوانید از آنها برای ایجاد برنامههای کاربردی و سفارشی استفاده کنید.
برخی از ابزارهای موجود در اپلیکیشن ابری عبارتند از:
- com: به مدیران و توسعهدهندگان اجازه میدهد تا وبسایتها و برنامههای کاربردی را در برنامه اصلی Salesforce.com ایجاد کنند.
- AppExchange: اپلیکیشن آنلاین بازار برای برنامههای شخص ثالث است که بر روی پلتفرم com اجرا میشود.
- Heroku Enterprise: این امکان را به توسعهدهندگان میدهد تا با استفاده از زبانها و ابزارهای دلخواه خود، اپلیکیشن طراحی کنند.
- Salesforce Thunder: موتور پردازش کلاندادهها و قوانینی است که برای تجزیه و تحلیل رویدادها و انجام اقدامات شخصی طراحی شده است.
- Salesforce Sandbox: به توسعهدهندگان اجازه میدهد تا ایدههای خود را در فضایی ایمن و ایزوله تست کنند.
- اینترنت اشیا ابری Salesforce: اگر کسب و کار سازمان شما نیاز به ذخیره و پردازش دادههای مرتبط با اینترنت اشیا (IoT) داشته باشد میتوانید از سرویس اینترنت اشیا ابری Salesforce استفاده کنید. این پلتفرم اقدام به دریافت حجم عظیمی از دادههای تولید شده توسط دستگاهها، حسگرها، وبسایتها، برنامهها، مشتریان و… شما میکند. این پلتفرم از طریق دریافت این دادهها، اقداماتی را به منظور ارائه پاسخهای فوری به شما آغاز میکند.
- سیستم سلامت ابری Salesforce: اگر شما در شرکت فناوری اطلاعات سلامت (Health IT) حضور دارید و به یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری نیاز دارید که روابط پزشک و بیمار و مدیریت سوابق را در خود جای دهد، میتوانید از Health Cloud یا سیستم سلامت ابری استفاده کنید. شما میتوانید به کمک این سیستم اقدام به یکپارچهسازی اطلاعات به دست آمده از چندین منبع داده نمایید و از طریق پروفایل بیماران با آنها ارتباط برقرار کنید.
9- راه حل های صنعتی (Industrial Solutions):
سیلز فورس برای اینکه از این هم فراتر برود، محصولات خود را برای پاسخگویی به نیازهای صنایع خاص سفارشی کرده است که می توانید در تصویر زیر گروه بندی این صنایع را مشاهده کنید.
مزایای سیلز فورس
بر اساس آمار Salesforce، شرکتهایی که از خدمات سیلز فورس استفاده میکنند شاهد افزایش 34 درصدی رضایت مشتری، افزایش 32 درصدی تبدیل لید به مشتری و افزایش 27 درصدی درآمد فروش خود بودهاند. اما چه عناصری در این پلتفرم به کار گرفته شدهاند که منجر به موفقیت Salesforce و افزایش محبوبیت آن در میان مشتریان شدهاند؟ بیایید نگاه دقیقتری به این موضوع یعنی مزایای سیلز فورس بیندازیم.
1. انعطاف پذیری
پلتفرم Salesforce، خود را به عنوان یک رهبر نوآور در CRM معرفی کرده است. دستیابی آنها به این لقب از طریق بهبود مداوم محصولات از نظر کاربرپسند بودن، سفارشیسازی و ویژگیهای جدید توجیه میشود. این پلتفرم، کاملا قابل تنظیم است و میتواند نیازهای هر کسب و کاری را برآورده سازد و همین موضوع باعث شده است تا بیش از 150000 شرکت در سراسر جهان آن را به عنوان بهترین راهحل برای CRM انتخاب کنند.
2. جامعیت
پلتفرم Salesforce، اکوسیستمی است که نگاه جامعی به مسائل مختلف دارد. این پلتفرم دارای برنامه توسعه خاص خود است. از فناوری هوش مصنوعی بهره میبرد، از موتور پردازش کلان داده (Big data) در سیستم خود استفاده میکند و همچنین پورتال همکاری و بازار اپلیکیشن دارد. این موارد باعث شدهاند تا این پلتفرم قادر باشد تمام نیازهای فناوری سیستم CRM شما را برآورده سازد و در عین حال برای ادغام شدن با سایر ابزارهای شخص ثالث نیز مناسب باشد.
3. مقیاس پذیری
کسب و کار شما در حال توسعه و گسترش است و نیروی فروش شما نیز همین روند را طی میکند. شیوه معماری و عملکرد پلتفرم Salesforce این امکان را به CRM شما میدهد تا بدون آن که اختلالی در نرمافزار شما به وجود آورد، همسو با شرکت رشد کند.
4. دسترسی
جهان به طور فزایندهای در حال حرکت به سمت تلفنهای هوشمند است و امروزه شاهد دنیای جدیدی در این دستگاهها هستیم. در چنین موقعیتی است که Salesforce به کارتان میآید و به شما کمک میکند تا بتوانید در هر جایی به محصول خود دسترسی داشته باشید. اپلیکیشن موبایل Salesforce این امکان را به شما میدهد تا نسخه کاملی از محصول خود را به همان شکل و شیوهای که بر روی دسکتاپ دارید، در تلفن یا تبلت خود نیز داشته باشید.
5. محبوبیت
ممکن است که این مزیت، کمی عجیب به نظر برسد اما هرچه این پلتفرم محبوبتر شود، برای شما بهتر خواهد بود. چرا؟ چون مجبور نخواهید بود که زمان خود را صرف جستجوی ابزارهایی کنید که توانایی ادغام شدن با محصول شما را داشته باشند. در واقع Salesforce در حال حاضر پیشنهادات زیادی در این زمینه به شما میدهد. همچنین میتوانید به راحتی متخصصی برای Salesforce استخدام کنید که قادر باشد نرمافزار شما را مستقر، بهینهسازی، پیکربندی و سفارشیسازی کند. و دلیل اینکه در حال حاضر متخصصان زیادی در این زمینه فعالیت میکنند، همین موضوع است.
البته مزایای فوق تنها گوشهای از مزایای Salesforce است که این نرم افزار ارائه می کند. در واقع رضایتی که کاربران این پلتفرم پس از تجربه آن بیان کردهاند، به قدری مثبت بوده است که باعث شده تا بسیاری از کسب و کارهای نوپا و پیشرفته به استفاده از Salesforce ترغیب شوند.
سخن آخر
در این مقاله به بررسی جامع Salesforce پرداختیم و کاربردها و مزایای آن را زیر ذرهبین بردیم. پلتفرم Salesforce ابزاری با کاربردهای فراوان است که بسته به نحوه اجرا و استفاده از آن میتواند کمک زیادی به شما کند. با این حال، علیرغم پیچیدگی ظاهری آن، این پلتفرم میتواند هر کسی را تحت تأثیر خود قرار دهد و به راحتی مورد استفاده قرار گیرد.
از سوی دیگر، Salesforce دارای فهرست بلند بالایی از پلتفرمها و محصولات است. برای آن که در میان انبوه این خدمان گم نشوید میتوانید از راهنماییهای متخصصان این حیطه بهره ببرید. این متخصصان میتوانند در استفاده از Salesforce به شما کمک کنند و تمامی فرآیندها را برای شما به قطعاتی ساده تجزیه نمایند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.