سوشیال مارکتینگ چیست + 6 گام پیاده سازی آن
سوشیال مارکتینگ Social marketing یا همان بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) یکی از راه های افزایش مشتری بالقوه (Lead) محسوب می شود. در این چند سال اخیر استفاده از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، پینترست و تلگرام رشد قابل توجهی پیدا کرده است به گونه ای که شما با معرفی کسب و کار خود در این پلتفرم ها، در واقع برند خود را در معرض دید میلیون ها کاربر قرار خواهید داد که در نتیجه باعث افزایش خریداران واقعی محصولات و خدمات شما می گردد.
امروز در وبسایت داناپ قصد داریم این مفهوم تقریبا نوظهور بازاریابی را بررسی کرده و نکات ضروری برای انجام آن را به شما ارائه کنیم. بنابراین اگر می خواهید بیزنس خود را در شبکه های اجتماعی پرکاربر معرفی کنید، بدون شک این مقاله برای شما مفید و کاربردی خواهد بود.
سوشیال مارکتینگ چگونه عمل می کند؟
سوشیال مارکتینگ در سه مرحله اصلی تعریف می شود که هر مرحله عملکرد و مزایای جداگانه ای دارد.
سیاست : سوشیال مارکتینگ به درک سیاست از زندگی مردم کمک خواهد کرد. همچنین اهداف سیاست را در یک جامعه، واقعی و قابل دستیابی می کند.
استراتژی : سوشیال مارکتینگ به افراد این امکان را می دهد که منابع خود را به صورت مقرون به صرفه مورد استفاده قرار دهند و روش هایی را برای استفاده از این منابع مورد استفاده قرار دهند که در طول زمان، بهترین عملکرد را داشته باشد.
پیاده سازی و تحویل : سوشیال مارکتینگ به افراد این امکان را می دهد که محصولات، خدمات و ارتباطات متناسب با نیازهای جامعه را توسعه دهند.
چرا استفاده ار سوشیال مارکتینگ مهم است؟
تحقیقات انجام شده حاکی از این است که 97% بیزنس های کوچک برای جذب مخاطب بیشتر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، اما 85% صاحبان کسب و کار نمی دانند کدام شبکه اجتماعی برایشان مفید تر است! علاوه بر این 63% از کاربرانی که به صورت آنلاین خرید می کنند، برندهایی که حضور پررنگ تری در شبکه های اجتماعی دارند را برای خرید ترجیح می دهند.
آمار گویای اهمیت فوق العاده سوشیال مارکتینگ در کسب کار است اما اکثر صاحبان کسب و کار درک جامعی از سازو کار شبکه های اجتماعی و کاربران آنها ندارند؛ کاربرانی که به عنوان سفیر برند در آنجا حضور دارند. اما بیزنس شما در کجای سوشیال مدیا قرار دارد؟
شبکه های اجتماعی بدون شک باعث معروفیت بیشتر کسب و کار می شود، به گونه ای که صاحبان کسب و کار فعالیت برند را به کاربران نشان داده و تعامل خود با آنها را از این طریق پیگیری می کنند.
اگر در شبکه های اجتماعی فعالیت نمی کنید، با گذشت زمان مخاطبان بیشتری را از دست می دهید، اما اگر استراتژی های سوشیال مارکتینگ اصولی را به کار گیرید در واقع درگیری (Engagement) مخاطبان را افزایش داده و در نهایت آنها را در طول زمان به خریداران واقعی تبدیل خواهید کرد. اما به یاد داشته باشید که داشتن صفحات مجازی در شبکه های اجتماعی بدون فعالیت مداوم و حرفه ای هیچ ارزشی نخواهد داشت. در ادامه به معرفی مزایای استفاده از سوشیال مارکتینگ خواهیم پرداخت و راهنمای گام به گام پیاده سازی آن را توضیح خواهیم داد.
- برندسازی (Branding) :
شخصیت کسب و کار در شبکه های اجتماعی به نمایش گذاشته می شود و یکی از بهترین روش ها برای برقراری ارتباط با مخاطبان محسوب می شود. در واقع سوشیال مدیا بهترین فرصت برای گسترش محتوای بیزنس شماست که از طریق آن آوازه برندتان همه جا پخش خواهد شد و همچنین باعث افزایش تعاملات کاری شما خواهد شد.
کاربران دائمی شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام ممکن است در آنجا با برند شما آشنا شوند، علاوه بر این مشترینی که قبلاً از شما خرید کرده اند نیز با مشاهده فعالیت مداوم و اصولی شما در شبکه های اجتماعی دوباره به دنبال استفاده از محصولات و خدمات شما روی خواهند آورد.
- وفاداری مشتریان (Costumers Loyalty) :
بهبود تجربه بعد از خرید مشتری باعث کسب شهرت و اعتبار یک برند می شود، به گونه ای که فعالیت در فضای مجازی و پیگیری مدام وضعیت مشتریان باعث افزایش وفاداری در آنها خواهد شد. تحقیقات نشان داده است که 50% از افرادی که یک برند را در شبکه های اجتماعی فالو می کنند، وفاداری بیشتری نسبت به آن داشته و به طور مدام از آنها خرید می کنند.
- تبدیل لید به مشتری واقعی :
هرگونه فعالیت در شبکه های مجازی اعم از پست، تبلیغ، کامنت و ایمیل یک فرصت برای تبدیل مخاطب به مشتری است. فرقی نمی کند که بیزنس شما به صورت B2B است یا B2C، به هر ترتیب استفاده از شبکه های اجتماعی و سوشیال مارکتینگ یکی از بهترین روش ها برای جذب لید و اجرای مولفه های قیف فروش (Sales Funnel) کسب و کارتان محسوب می شود.
- روح بخشی و دادن شخصیت انسانی به برند (Humanization) :
پرونده کسب و کارهای با برندسازی ضعیف بسته شده است و این روزها مشتریان نه تنها به روش خرید خود اهمیت می دهند بلکه برند کمپانی فروشنده نیز در اولویت های آنها قرار دارد و شبکه های اجتماعی به نسبت روش های تبلیغاتی دیگر، بیشتر به برندسازی و جذب لید به کسب و کار شما کمک می کنند.
- درک بهتر مشتریان :
سوشیال مارکتینگ فرصت بسیار خوبی برای آشنایی هرچه بهتر با علایق و رفتار مشتریان است، به گونه ای که از طریق مشاهده کامنت ها و نظرسنجی ها می توان از نظرات مشتریان درباره یک برند آگاهی کسب کرد. به پست هایی که بیشترین کامنت و لایک را گرفته اند دقت کنید تا موضوعات مورد علاقه مخاطبان خود را بهتر بشناسید، علاوه بر این مراحلی که بازدیدکنندگان تا خرید طی می کنند را مورد بررسی قرار دهید تا مخاطبان هدف خود را بهتر شناسایی کنید.
- خدمات به مشتریان (Costumer Service) :
شبکه های اجتماعی بهترین مکان برای توجه به درخواست های مشتریان هستند. قبل از اینکه پای برندها به شبکه های اجتماعی باز شود، تعامل با افراد شعار اصلی آنها بود. شبکه های اجتماعی این امکان را برای صاحبان کسب و کار فراهم می کند که به راحتی در جریان نظرات و انتقادات مشتریان قرار بگیرند و با آنها در تعاملی دو سویه باشند. علاوه بر این تعامل با مشتریان از طریق فالو کردن و پیشنهاد دادن محصولات جدید به آنها باعث بهبود روابط صاحبان برند با مشتریان می شود.
- افزایش ترافیک بازدید (Inbound Traffic) :
افزایش ترافیک بازدیدکنندگان یک کسب و کار باعث بازگشت هرچه سریع تر سرمایه به جیب صاحبان آن برند می شود. در واقع بدون فعالیت در شبکه های اجتماعی، شما فقط در معرض دید افرادی هستید که با محصولات شما آشنایی دارند و یا از طریق جستجوی کلید واژه های مربوط به محصولات، اقدام به خرید از شما کرده اند. اما استفاده از استراتژی های سوشیال مارکتینگ و تولید محتوای منظم و اصولی در کانال های شبکه های اجتماعی، راه بسیار ساده و پربازدهی برای افزایش چشمگیر ترافیک و خرید محصولات شما ایجاد می کند.
همانطور که مشاهده کردید سوشیال مارکتینگ مزایای بسیار زیادی برای کسب و کارهای کوچک یا بزرگ دارند، اما مهمترین مسئله برای کسب موفقیت در شبکه های اجتماعی این است که استراتژی های مربوطه قابلیت اجرایی و عملی داشته باشند. به عبارت دیگر با استفاده درست از بازاریابی شبکه های اجتماعی می توانید مشتریان هدف را شناسایی کرده و از طریق محتوای مناسب آنها را به مشتریان دائمی و وفادار تبدیل کنید. در ادامه راهکارهایی برای پیاده سازی هرچه بهتر سوشیال مارکتینگ را بیان خواهیم کرد.
مراحل پیاده سازی سوشیال مارکتینگ
قبل از ظهور شبکه های اجتماعی رویه های تبلیغاتی به صورت سنتی دنبال می شد، اما اکنون 30% از مردم حداقل یکبار در ماه با برندهای مورد علاقه خود در شبکه های اجتماعی تعامل دارند و این درصد نه تنها کاهش نخواهد یافت بلکه به مرور افزایش چشم گیری خواهد داشت. اگر هنوز فعالیت کسب و کار خود را در شبکه های اجتماعی شروع نکرده اید، در ادامه با ارائه چند راهکار به شما کمک خواهیم کرد که هر چه زودتر به صورت حرفه ای اینکار را آغاز کنید.
گام اول : تعیین اهداف سوشیال مارکتینگ
قدم نخست برای پیاده سازی سوشیال مارکتینگ این است که اهداف خود را تعیین کنید. در حقیقت باید از خود بپرسید که با فعالیت در شبکه های اجنماعی به چه چیزی می خواهید دست پیدا کنید؟ یکی از مولفه های خیلی مهم در هدف گذاری، انتخاب معیارهای مناسب برای اندازه گیری آنها می باشد. به عبارت دیگر آیا به دنبال افزایش خرید و تعداد لیدها هستید، یا فقط تعداد بیشتری لایک و کامنت می خواهید؟!
برای مثال هر هفته 3 عکس از محصولاتی که مشتریان خریداری کرده اند را در شبکه های اجتماعی پست کنید و تعداد مشخصی لایک و کامنت برای آنها به عنوان هدف در نظر بگیرید.
گام دوم : بررسی وضعیت فعلی در شبکه های اجتماعی
تا وقتی که نمی دانید کجای یک مکان قرار دارید، قادر نخواهید بود رو به جلو حرکت کنید. برای پیشرفت در شبکه های اجتماعی به نکات زیر توجه کنید.
- وضعیت فعلی خود در شبکه های اجتماعی را مورد ارزیابی قرار دهید.
- نکات جانبی مانند URL، عکس ها و Bio خود در فضای مجازی را به طور تمام و کمال چک کنید.
- میزان فعالیت مجازی خود را با دیگر رقبایتان مقایسه کنید.
- بازار هدف خود را شناسایی کنید.
به عبارت دیگر باید توجه داشته باشید که فعالیت در کدام شبکه اجتماعی سود بیشتری برای شما دارد، یا حتی در بعضی مواقع لازم است فعالیت خود در یکی از شبکه های اجتماعی را متوقف کنید. برای مثال کسب و کاری که در حوزه فروش پوشاک قرار دارد از فعالیت در اینستاگرام قطعا بازدهی به مراتب بیشتری نسبت به توییتر خواهد گرفت.
گام سوم : تعیین جمعیت آماری مشتریان
در این مرحله باید با دقت بیشتری مشتریان را دسته بندی کنید، برای مثال اگر بیشتر مصرف کنندگان محصولات شما زنان خانه دار هستند، سعی کنید آنها را به دسته های کوچکتر مانند زنان خانه دار شمال تهران یا زنان خانه دار میانسال تقسیم بندی کنید. علاوه بر این می توان کانال هایی که بیشترین بازدید کننده برای شما را به ارمغان می آورند را نیز در دسته بندی خود لحاظ کنید، برای مثال زنان خانه دار شمال تهران که از طریق اینستاگرام جذب محصولات برند شما شده اند. در ادامه برخی فاکتورهای مهم در دسته بندی مشتریان را مشاهده خواهید کرد :
- سن / جنسیت
- منطقه جغرافیایی
- درآمد
- دغدغه ( که محصولات شما راه حل رفع آن را دارد)
- علایق
گام چهارم : تعیین ماموریت خود در شبکه های اجتماعی
در حقیقت اینکار برای این است که از چشم انداز حضور خود در شبکه های اجتماعی آگاه باشید. به عبارت دیگر یک جمله ساده را به عنوان بیانیه ماموریتی یادداشت کنید تا در آینده شما را در قبال مسئولیت هایی که پیش رو دارید راهنمایی کند. علاوه بر این شما با تعیین اهداف صفحات مجازی خود در هر کدام از شبکه های اجتماعی قادر خواهید بود تا از میزان ارتباط و سودمندی آن با کسب و کار خود مطلع شوید.
برای مثال می توان از Linkedin به منظور استخدام افراد متخصص استفاده کنید و از این طریق باعث گسترش هرچه بیشتر کسب و کار خود شوید اما به عنوان مثال تلاش برای فروش یک محصول (محصولات B2C) در این شبکه اجتماعی کمی غیر منطقی به نظر می رسد و باعث هدر رفتن زمان و هزینه های شما خواهد شد.
علاوه بر این وقتی بیانیه ماموریتی خود در شبکه های اجتماعی را تنظیم کردید با استفاده از ابزار کابردی مانند ساخت ویدیو، صدای برند خود را به کاربران شبکه اجتماعی برسانید. سوشیال مارکتینگ این امکان را به شما می دهد تا با معنابخشی به کسب و کارتان مشتریان بیشتری جذب کنید.
گام پنجم : ساخت محتوای درگیر کننده
به محض ورود به فضای مجازی و تولید محتوای آنلاین حول بیزنس خود، فکر می کنید که جذب مشتری به سادگی اتفاق خواهد افتاد و این در حالی است که سخت در اشتباه هستید! در حقیقت برای کسب موفقیت در این زمینه باید از یک برنامه ریزی محتوایی جامع تبعیت کنید. برای شروع باید سوالات زیر را در نظر بگیرید :
- چه نوع محتوایی را باید در شبکه های اجتماعی خود منتشر کنید؟
- مخاطبان هدف باید چه کسانی باشند؟
- چند عدد پست باید در روز یا هفته بگذارید؟
با تنظیم بیانیه ماموریتی خود در شبکه های اجتماعی و تعیین مشتریان هدف، قادر خواهید بود در اشکال زیر محتوای خود را در معرض دید آنها قرار دهید.
- عکس
- ویدیو
- پست های وبلاگی
- E-Books و اینفوگرافیک
- Gif
- خبرهای بروز رسانی شده از کمپانی
به خاطر داشته باشید برای کسب موفقیت در فضای مجازی، باید محتوای خود را در اشکال مختلف تهیه کنید و از انتشار فقط یک نوع محتوا (مثلاً عکس) بپرهیزید. در حقیقت ترکیب اشکال مختلف محتوا باعث می شود تا مخاطبان بیشتری درگیر محصولات کمپانی شما شوند. برای انتشار اصولی محتوا از فرمول زیر تبعیت کنید :
- 1/3 محتوای شبکه های اجتماعی شما باید درباره خدمات، محصولات و رخدادهای مربوط به کسب و کار شما باشد (محتوای فروش )
- 1/3 محتوای انتشار یافته در فضای مجازی باید به منظور برقرای ارتباط با مخاطبان باشد، برای مثال محتوای آموزشی، احساسی و تفریحی مناسب می باشند (محتوای اشتراک گذاری)
- مابقی محتوای تولیدی شما در شبکه های مجازی باید مربوط به کارمندان و مدیران کسب و کار و عکس ها و ویدئوهای محیط کمپانی باشند (محتوای برند)
تولید محتوای باکیفیت یکی از مهم ترین عوامل برای پیشرفت شبکه های اجتماعی محسوب می شود، شما با استفاده از یک تقویم محتوا قادر خواهید بود تا به طور کامل تاریخ، شبکه و موضوع محتوای خود را از قبل تعیین کرده و طبق آن به موفقیت دست پیدا کنید.
-
گام آخر : پیگیری و بهینه سازی
فرآیند آزمون و خطا بهترین راهنما برای شناخت نقاط قوت و ضعف شما در شبکه های اجتماعی است، پس سعی کنید تمامی نکات زیر را به دقت رعایت کنید:
- میزان کلیک و بازدیدکنندگان را به طور کامل کنترل کنید.
- از ابزار موجود برای پیگیری و تجزیه تحلیل لایک ها، کامنت ها و اشتراک گذاری ها استفاده کنید.
- از طریق ابزار گوگل آنالیتیکس افرادی که از طریق آگهی ها یا پست های شبکه های اجتماعی وارد وبسایت شده اند را مورد ارزیابی قرار دهید.
البته خاطرتان باشد که استراتژی های سوشیال مارکتینگ همواره در حال تغییر است و با بروز رسانی الگوریتم های شبکه های اجتماعی یا ظهور شبکه های اجتماعی جدید باید خود را با تغییرات به وجود آمده وفق دهید.
مثال هایی از سوشیال مارکتیگ
در این بخش، 3 کمپین سوشیال مارکتینگ و عملکرد آنها را در جهت ترویج مفهوم بازاریابی شبکه های اجتماعی، بیان می کنیم.
-
کمپین نه به نیازهای خاص
شرکت CoorDown (سازمان ملی افراد مبتلا به سندروم داون در ایتالیا) یک کمپین با عنوان «نه به نیازهای خاص» راه اندازی کرده است که در قالب یک سوشیال مارکتینگ نشان می دهد که عنوان «نیازهای خاص» که اغلب به بیماران سندروم داون اختصاص داده می شود، اشتباه بوده و آنها هم مانند همه مردم عادی، نیازهای معمولی دارند. نیازهایی مانند پذیرفته شدن در اجتماع، به کار گرفته شدن و غیره. عنوان «نیازهای خاص» برای این دسته از بیماران در واقع مانعی در مقابل رفتار برابر و عادی با این دسته از افراد در جامعه است.
- کمپین کیسه های پلاستیکی کشنده
این کمپین توسط سازمان تبلیغاتی BBDO در مالزی راه اندازی شده است. هدف آن کاهش استفاده از کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف و ترویج استفاده از کیسه های پلاستیکی قابل بازیافت است. تبلیغات این کمپین از طریق سوشیال مارکتینگ صورت می گیرد و تصاویری را روی کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف چاپ می کند که نشان می دهد، این کیسه ها چگونه روی محیط زیست تأثیر منفی دارند.
- کمپین «صرفه جویی در کاغذ، نجات سیاره است»
این کمپین توسط صندوق جهانی طبیعت (WWF) راه اندازی شده است. هدف این کمپین کاهش استفاده از دستمال کاغذی و توجه به حیات وحش و طبیعت است. تبلیغات این کمپین از طریق جادستمال کاغذی صورت می گیرد که تصویری از قاره آمریکای جنوبی روی آن طراحی شده است. وقتی جادستمال کاغذی پُر است، نقشه آمریکای جنوبی سبز رنگ است و به مرور با استفاده از دستمال کاغذی ها، از سبزی قاره آمریکای جنوبی کاسته می شود.
نتیجه گیری
سوشیال مارکتینگ یا بازاریابی شبکه های اجتماعی، با فعالیت مداوم و تولید محتوای با کیفیت در شبکه های اجتماعی محبوب مانند اینستاگرام، فیس بوک، توییتر، یوتیوب و پینترست محقق می شود. امروزه افراد، زمان زیادی را برای گشت و گذار در شبکه های اجتماعی صرف می کنند و حضور شما در این فضا باعث می شود که هر روز در معرض دید میلیون ها کاربر قرار بگیرید. در این مقاله فواید سوشیال مارکتینگ را بررسی کرده و مراحل پیاده سازی آن را نیز توضیح دادیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد و با به کارگیری آنها در کسب و کار خود شاهد افزایش قابل توجه فروش و تعداد مشتریان وفادار باشید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.