وب اسکریپینگ Web Scraping چیست + مزایای آن
در دنیای رقابتی امروز، هر شخصی به دنبال ایجاد یک نوآوری و استفاده از فرصت های نهفته در تکنولوژی های جدید است. وب اسکریپینگ یا به انگلیسی Web Scraping که از آن با نام های Data Scraping یا استخراج اطلاعات نیز یاد می شود، برای آن دسته از افرادی که تمایل به استخراج اطلاعات وب به صورت غیر دستی و خودکار دارند، یک راه حل کارآمد محسوب می شود.
در صورتی که یک وبسایت عمومی که قصد استخراج اطلاعات از آن را دارید در ساختار خود از API استفاده نکرده باشد و یا در صورت استفاده، محدودیت های دسترسی خاصی را برای آن ایجاد نکرده باشد، می توانید از وب اسکریپینگ برای دسترسی به اطلاعات و جمع آوری آن ها بهره مند باشید.
وب اسکریپینگ چیست؟
ابتدا باید به صورت دقیق تری بدانیم که وب اسکریپینگ چیست و دقیقا موجب به وقوع پیوستن چه فرآیندی می شود. در واقع به فرآیند جمع آوری داده ها و اطلاعات سازمان یافته یک وبسایت، وب اسکریپینگ یا Web Scraping می گویند.
از این فرآیند برای جمع آوری اطلاعاتی در زمینه بررسی نرخ ارز، قیمت کالایی خاص، مشاهده و آگاهی از اخبار روز، جمع آوری اطلاعات مفید و مناسب برای بازاریابی و مواردی از این دست، استفاده می کنند.
در اصل، طی فرآیند وب اسکریپینیگ، افراد حقیقی یا حقوقی اطلاعاتی را که برای اتخاذ تصمیم گیری های آینده خود در زمینه فعالیتی خاص، نیاز دارند، از وبسایت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند و اطلاعات خوبی در آن ها موجود است، استخراج می کنند.
اگر تاکنون اطلاعات، متن یا داده ای خاص را از یک وبسایت کپی و در جایی برای خود ذخیره کرده اید، شما در واقع یک مقیاس میکروسکوپی از وب اسکریپینگ را انجام داده اید. اما آنچه وب اسکرپینگ در مقیاس اصلی خود به اجرا در می آورد، در واقع جمع آوری میلیون ها دیتای مختلف از یک یا چندین وبسایت مختلف است.
کاربرد وب اسکریپینگ
بر اساس ترندهای گوگل، طی 10 سال گذشته استفاده از وب اسکرپینگ به امری رایج تر و کاربردی برای کاربران اینترنت تبدیل شده است. امروزه کمپانی ها و شرکت های بزرگ و کوچک زیادی از این فرآیند برای دریافت و دسترسی به اطلاعات مهمی که می تواند پایه و اساس تصمیم گیری های آینده آن ها باشد، استفاده می کنند.
برای مثال اگر یک وبسایت به عنوان مرجع اطلاعات تماسی مشاغل مختلف کشور در حال فعالیت باشد و یک کمپانی دیگر که در زمینه توزیع مواد غذایی فعالیت می کند، قصد داشته باشد به اطلاعات تماسی تمام تولید کنندگان کشور برای همکاری با آن ها دست یابد، می تواند با استفاده از وب اسکریپینگ، تمام اطلاعات تماسی شرکت های موجود در وبسایت مرجع اطلاعاتی را به صورت سازمان یافته ای به روشی کاملا اتوماتیک در کوتاه ترین زمان جمع آوری نماید.
البته این فرآیند در صورتی عملی است که وبسایت مذکور از API استفاده نکرده باشد یا دسترسی خزنده ها یا روبات های جمع کننده اطلاعات را برای وبسایت خود محدود نکرده باشد.
پایه و اساس وب اسکریپینگ
به بیانی ساده، وب اسکریپینگ بر اساس دو پایه کلی crawler و Scraper طرح ریزی شده و به اجرا در می آید. به گونه ای که می توان گفت Crawler در نقش یک اسب و Scraper در نقش یک ارابه عمل می کند. به این ترتیب این Crawler است که Scraper را هدایت می کند. آن را در سطح اینترنت می گرداند و در هر نقطه ای که بر اساس تعاریفش نیاز به توقف داشته باشد، می ایستد اطلاعات را بارگیری می کند و به مسیر خود ادامه می دهد.
-
Crawler
کراولرِ وب یا Web Crawler که از آن با نام عنکبوت یا Spider نیز یاد می شود، یک هوش ساختگی و مصنوعی است که اینترنت را زیر و رو می کند و به کاوش در آن جهت ایندکس کردن و یافتن محتوا می پردازد. Spider یا همان crawler این کار را با دنبال کردن لینک ها و جست و جو در میان محتواهای موجود در سرتاسر اینترنت انجام می دهد.
در بیشتر پروژه هایی که به crawl کردن در آن ها احتیاج است، به طور معمول ابتدا یک وبسایت خاص را مدنظر قرار می دهند و عملیات crawl کردن را از آن آغاز می کنند. Spider لینک های موجود در این وبسایت را پل ارتباطی خود با مسیرهای بعدی که باید طی کند، در نظر می گیرد.
بدیهی است که دلیل نامگذاری این شیوه از جست و جو در میان محتواها و متعلقات دنیای اینترنت تحت عنوان Spider یا عنکبوت، شباهت بسیار زیاد مسیر حرکت آن به تارهای تنیده شده عنکبوت می باشد.
-
Scraper
اسکرپر یک ابزار به خصوص جهت خروجی گرفتن دقیق و سریع از داده های موجود در یک صفحه وب است. به طور کلی وسعت حجم کاری که اسکرپر به انجام می رساند و همچنین شیوه فعالیت آن به مقیاس پروژه مورد نظر کاربر بستگی دارد.
قسمت مهم ساختار scraper ها، داده یاب است که از آن به نام های Data locator یا انتخاب کننده داده (Data Selector) نیز یاد می شود. این داده یاب ها، اطلاعات مورد نظر کاربر را از فایل HTML صفحات وبسایت بازخوانی کرده و در یک قالب جمع آوری شده تحویل کاربر می دهند. به جز فایل های HTML، داده یاب ها می توانند از Xpath، سلکتورهای CSS، regex یا تمام این موارد به صورت تلفیقی استفاده کنند.
فرآیند وب اسکریپینگ
اگر قرار باشد که خودتان شخصی باشید که وب اسکریپینگ را انجام می دهید، موارد زیر مجموعه مراحلی است که برای تحقق این فرآیند باید طی کنید.
- وبسایت هدف را مشخص نمایید.
- URL های تمام صفحاتی که قصد دارید از اطلاعاتشان خروجی بگیرید، جمع آوری کنید.
- برای این URL ها، درخواست بفرستید تا HTML آن ها را دریافت نمایید.
- از داده یاب یا همان Locator ها برای یافتن اطلاعات موردنظرتان در بین HTMLها استفاده نمایید.
- اطلاعات یافت شده را در JSON یا CSV یا هر فرمت ساختار یافته دیگری ذخیره نمایید.
فرآیند آسان بود؟ بله قطعا اما آسان برای زمانی که صحبت از یک پروژه وب اسکریپینگ کوچک در میان باشد. متاسفانه در صورتی که قصد داشته باشید در یک پروژه وسیع از وب اسکریپینگ بهره مند شوید، با چالش های بسیار زیادی رو به رو می شوید و موضوع به همین سادگی خاتمه نمی یابد.
لذا در چنین شرایطی نیاز است که از یک تیم برنامه نویس و پشتیبان وب که در زمینه وب اسکریپینگ تخصص دارد کمک بگیرید. این تیم می تواند بنا به بزرگی و وسعت کسب و کار یا پروژه شما درون مجموعه شکل بگیرد و به صورت استخدامی باشد، یا اینکه تمام پروژه وب اسکریپینگ به صورت برون سپاری به شرکت های دیگر محول شود.
چرا که در چنین شرایطی نیاز است که اسکریپینگ به صورت مجزا و مختص پروژه نوشته شود. Spider ها بازبینی شده و برنامه نویسی شوند و بسیاری از اقدامات تخصصی و پیچیده دیگری که از حوصله این مقاله خارج است.
مزیت های وب اسکریپینگ چیست؟
در هر کسب و کاری یا حتی به عنوان یک شخص حقیقی، آنچه همواره ارزشمندترین دارایی بشر محسوب می شود، اطلاعات است. داده ها در سرتاسر جهان در تمام زمینه های فعالیتی و شاخه هایشان به سرعت در حال تکامل و افزایش هستند. از آنجایی که تنها راه ارتباطی گسترده ای که مانند یک اتمسفر تمام فضای جهان را پوشانده است، اینترنت است، پس برای دسترسی به هر نوع داده و اطلاعاتی در هر زمینه فعالیتی، نیاز به استفاده از آن داریم.
وب اسکریپینگ به ما کمک می کند تا از سرعت پیشرفت جهان اطلاعات عقب نمانیم. تصور کنید که در کسب و کار خود به چه نوع تصمیم گیری هایی نیاز دارید؟ برای اتخاذ آن ها به چه نوع اطلاعاتی نیاز دارید تا از درست بودن تصمیماتتان اطمینان حاصل نمایید؟ برای جمع آوری این اطلاعات به چه منابعی نیاز دارید؟ از همه مهمتر برای دسترسی به این منابع و جمع آوری اطلاعات مورد نظرتان از آن ها چه مقدار زمان لازم است؟
وب اسکریپینیگ تمام این سوالات را در کمترین زمان ممکن پاسخ می دهد و شما را هرچه سریع تر بر سر اصل مطلب، یعنی تصمیم گیری برای آینده می برد. در بین موضوعات و شاخه های مختلفی که از وب اسکریپینگ در آن ها به کرات استفاده می شود، برخی از حوزه ها و زمینه فعالیت ها هستند که از وب اسکریپینگ بیشتر از سایر شاخه ها بهره می گیرند.
- مشاهده نرخ ارز و قیمت گذاری ها
- حوزه املاک، زمین و مواردی از این دست
- اخبار و محتوای روز دنیا
- جمع آوری Lead
- مشاهده و بررسی برندها
- تحقیقات بازار
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.