جستجو برای:
سبد خرید 0
  • صفحه اصلی
  • دسته بندی دوره ها
    • کسب و کار
    • برنامه نویسی
    • ارز دیجیتال
    • کلان داده و هوش مصنوعی
    • دیجیتال مارکتینگ
    • امنیت و شبکه
    • چند رسانه ای
    • انیمیشن و بازی سازی
    • طراحی
    • زبان خارجه
  • وبلاگ داناپ
  • تدریس در داناپ
  • حساب کاربری

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • 021-22534127
  • info@danup.ir
perm_identity
سبد خرید 0
0
داناپ | دانش خود را به راحتی افزایش دهید
  • صفحه اصلی
  • دسته بندی دوره ها
    • کسب و کار
    • برنامه نویسی
    • ارز دیجیتال
    • کلان داده و هوش مصنوعی
    • دیجیتال مارکتینگ
    • امنیت و شبکه
    • چند رسانه ای
    • انیمیشن و بازی سازی
    • طراحی
    • زبان خارجه
  • وبلاگ داناپ
  • تدریس در داناپ
ورود و ثبت نام

وبلاگ

داناپ | دانش خود را به راحتی افزایش دهید وبلاگ داناپ کسب و کار عوامل موفقیت پلتفرم ها و ۳ عنصر حیاتی رسیدن به آن

عوامل موفقیت پلتفرم ها و ۳ عنصر حیاتی رسیدن به آن

access_time1397/02/18
perm_identity ارسال شده توسط داناپ
folder_open کسب و کار ، همه دسته ها
visibility 789 بازدید
عوامل موفقیت پلتفرم ها و 3 عنصر حیاتی رسیدن به آن

عموما تصور ما بر این است که شرکت‌ها با یکدیگر بر سر محصولات در حال رقابت هستند؛ اما در دوره‌ای که همه چیز به صورت شبکه‌ای درآمده است رقابت بر سر پلتفرم‌ها افزایش یافته و پیروزی در این رقابت مستلزم ایجاد پلتفرم بهتر است. پلتفرم از لحاظ ساختاری به چیزی گفته می‌شود که شما را بالا می‌برد و دیگران می‌توانند روی آن قرار بگیرند.

این امر در رابطه با کسب و کار هم صدق می‌کند. به واسطه ایجاد یک پلتفرم دیجیتال، کسب و کارهای دیگر به راحتی می‌توانند با کسب و کار شما ارتباط برقرار کنند، بر روی آن به تولید محصولات و خدمات و خلق ارزش بپردازند. توانایی عضویت و نقش آفرینی در پلتفرم، ویژگی برجسته تفکر پلتفرمی است.

بازار تلفن‌های هوشمند را در نظر بگیرید؛ امروزه نوکیا و بلک‌بری سلطه سابق خود را در دنیای تلفن‌های همراه از دست داده‌اند. تکنولوژی و محصولات آنها با فقدان اکوسیستمی مشابه اکوسیستم اپل و اندروید روبه‌رو است. در واقع توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها با استفاده از فروشگاه نرم افزار این شرکت‌ها، ارزش خلق می‌کنند. شرکت مایکروسافت بازخوردهای فوق‌العاده‌ای را در ارتباط با تکنولوژی موجود در سری جدید تلفن‌های خود دریافت کرده است؛ اما توانایی ایجاد یک پلتفرم موفق است که موفقیت نهایی این شرکت در این زمینه را تعیین می‌کند.

استفاده از تفکر پلتفرمی منحصر به بخش تکنولوژی نمی‌شود. خرده‌فروش‌ها در حال تغییر شیوه کار خود از فروش محصولات از طریق کانال‌های توزیع به هم‌آفرینی ارزش بوسیله پلتفرم‌ها، هستند. خرده‌فروش‌های آنلاین مثل eBay ، Etsy و Amazon پیشروهای این روش‌اند و سایر خرده‌فروش‌ها اکنون دنباله‌روی آنها هستند. J‌C Penny تفکر پلتفرمی را به یکی از پایه‌های اصلی کار خود برای تعیین استراتژی نوآفرینی تبدیل کرده است.

 

پلتفرم

 

مغازه‌های آن نمایانگر بوتیک‌های بسیاری است که بوسیله دیگران اداره می‌شود. جای شگفتی ندارد که بدانید ران جانسون، مدیر عامل J‌C Penny، زمانی در شرکت اپل مشغول به کار بوده است. جانسون می‌گوید : “تمام این بوتیک‌ها در واقع همان اپلیکیشن‌ها هستند؛ چیزی که J‌C Penny ایجاد کرده است تنها یک اینترفیس جدید است. درحالیکه استراتژی قیمت‌گذاری J‌C Penny بحث برانگیز بوده است، تحلیل‌گرها دیدگاه مثبتی نسبت به پلتفرم‌های درون-فروشگاهی داشته‌اند.

مطالب دیگر :  3 سوالی که باید مدیران پلتفرم ها در نظر داشته باشند

شرکت نایک نیز در حال تغییر رویه از تولید محصولات به پلتفرم است و اخیرا با تکیه بر موفقیتش در محصولات ورزشی دیجیتالی و در جهت کمک به شرکت‌هایی که به پلتفرم +Nike متکی‌اند، اقدام به عرضه محصول Nike+ Accelerator  کرده است. بیانیه منتشر شده از سوی نایک نشان‌دهنده وجود تفکر پلتفرمی در این شرکت است: ما به دنبال افرادی هستیم که قصد دارند شرکت‌هایی را بر پایه موفقیت +Nike ایجاد کنند تا دنیا را فعال‌تر سازند.

۳ تکنولوژی انقلابی، پلتفرم‌ها را ایجاد کرده و به پیش می‌برند: پردازش و ذخیره ابری، شبکه‌های اجتماعی و تلفن‌های همراه. تکنولوژی ابری زیرساختی جهانی برای امر تولید فراهم می‌کند و هر کسی را قادر می‌سازد تا برای مخاطبانی جهانی به تولید محتوا و اپلیکیشن بپردازد.

شبکه‌های اجتماعی موجب اتصال مردم در سراسر دنیا می‌شوند و هویت آنها را در اینترنت حفظ می‌کند. تلفن‌های همراه در هر زمان و مکانی امکان اتصال به این زیرساخت جهانی را فراهم می‌کنند. این امر در نتیجه موجب ایجاد شبکه‌ای در دسترس و جهانی از کارفرمایان، کارگران و مصرف کنندگان می‌شود که قادر به ایجاد کسب و کار، تولید و پخش محتوا، خرید محصولات و ارائه خدمات است.

خوانندگان با برخی از پایه‌های فکریِ تفکر پلتفرمی آشنا هستند. این موارد شامل مفهوم «اکوسیستم» مطرح شده توسط Geoffrey Moore و مفهوم «جذب» مطرح شده توسط John Hagel و John Seely Brown است. پلتفرم‌ها همچنین به قدرت اثرات شبکه‌ای (Network Effects) متکی‌اند؛ هر چه پلتفرم‌ها کاربران بیشتری را جذب کنند، با ارزش‌تر می‌شوند. در ادبیات آکادمیک نیز به طور فزاینده تحقیقاتی مرتبط با نحوه خلق ارزش در پلتفرم‌های چندوجهی در حال انجام است.

به عقیده ما، موفقیت استراتژی پلتفرم در گرو عوامل زیر است.

  1. اتصال: میزان سهولت اتصال به پلتفرم جهت اشتراک گذاری و انجام معامله
  2. جاذبه: میزان موفقیت پلتفرم در جذب تولیدکننده و مصرف کننده
  3. جریان ارزش: میزان موفقیت پلتفرم در تسهیل مبادله و هم‌آفرینی در خلق ارزش
مطالب دیگر :  صفات و خصوصیات یک کارآفرین موفق

پلتفرم‌های موفق با استفاده از سه عنصر زیر به این اهداف دست می‌یابند.

  1. جعبه ابزار : به کاربران این امکان را می‌دهد تا آسان‌تر به پلتفرم متصل شوند و اینگونه اتصال را ایجاد کنند. چنین زیرساختی تعامل میان شرکت کنندگان را ممکن می‌سازد. به طور مثال شرکت اپل سیستم عامل و کتابخانه‌های کد خود را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. یوتیوب زیرساخت‌های میزبانی را برای سازندگان ویدیوها فراهم می‌کند. ویکی‌پدیا به نویسندگان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از ابزارهای سایت روی مقاله‌ای خاص با هم کار کنند. JC Penny مغازه‌هایی را در اختیار بوتیک‌هایی که با آنها شراکت دارد می گذارد.
  2. جذب‌کننده : کشش را به وجود می‌آورد که از طریق ایجاد نوعی جاذبه اجتماعی موجب جذب کاربران به پلتفرم می‌شود. تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برای انجام معامله باید هر دو در پلتفرم حضور داشته باشند تا حجم بحرانی (Critical mass) حاصل شود. شرکت اپل به جذب توسعه‌دهندگان و کاربران نیاز دارد. eBay  نیز به فروشندگان و خریدارن در کنار هم نیازمند است. سازندگان پلتفرم باید توجه ویژه‌ای به طراحی محرک‌ها، سیستم‌های اعتبار کاربران و مدل‌های قیمت‌گذاری داشته باشند. آنها هم‌چنین باید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند تا بتوانند به اثرات شبکه‌ای و در نتیجه رشد سریع دست یابند.
  3. تطبیق : با ایجاد ارتباط میان تولیدکنندگان و مشتریان، موجب بهبود جریان ارزش می‌شود. اطلاعات و داده‌ها نقشی مهم در ایجاد انطباق موفق دارند و پلتفرم‌ها را از سایر مدل‌های کسب و کار متمایز می‌کنند. پلتفرم در نقش تطبیق‌دهنده، اطلاعات مهم مربوط به مشارکت کنندگان را به دست می‌آورد و از آن برای تسهیل ارتباط میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان استفاده می‌کند. Google به طور مثال، عرضه و تقاضا برای محتوای آنلاین را با همدیگر هماهنگ می‌کند؛ درحالیکه بازارهای آنلاینی مثل eBay ، خریداران را به محصولات مرتبط وصل می‌کند.

 

میزان توجه پلتفرم‌ها به این ۳ اصل اساسی با یکدیگر متفاوت است. سرویس وب آمازون بر ایجاد جعبه ابزار تاکید دارد؛ درحالیکه eBay و AirBnB به جذب‌کننده‌ها و ایجاد تطبیق اهمیت بیشتری می‌دهند. فیسبوک تمرکز خود را بر جعبه ابزار و جذب‌کننده‌ها گذاشته است و به طور مداوم در حال تقویت توانایی خود در ایجاد تطبیق است.

مطالب دیگر :  با مشتری های خود همدلی کنید تا نیازهای واقعی شان را بفهمید

در آینده شاهد این خواهیم بود که شرکت‌های بیشتری روش کار خود را از تولید محصول به تولید پلتفرم تغییر خواهند داد. حتی کسب و کارهایی که کارشان کشتن حیوانات است کمتر خود را درگیر تولید تله‌موش‌های بهتر می‌کنند و بیشتر بر ایجاد پلتفرم‌هایی برای گرفتن موش‌ها متمرکز می‌شوند. برای نمونه، تله‌موشی هوشمند و دارای حسگر را در نظر بگیرید که به صورت بی‌سیم با یک سامانه موش‌گیر ارتباط برقرار می‌کند.

صاحبان خانه‌ها و شکارچیان حیوانات می‌توانند وضعیت تله را بر روی تلفن همراه خود مشاهده و بررسی کنند و هر زمان که طعمه‌ها تمام می‌شود یا تله نیاز به بررسی دارد، پیامکی برای آنها ارسال می‌شود. در حال حاضر تله‌های هوشمند در بازار وجود دارند. اما تغییر رویکرد از تولید محصول به پلتفرم در مثال بالا منجر به ایجاد سرویسی می‌شود که به وسیله آن هر کسی با داشتن تله هوشمند می‌تواند به پلتفرم وصل شود و با دیگران ارتباط برقرار کند.

هر کسب و کاری امروزه با سوالی اساسی مواجه می‌شود که بر پایه تفکر پلتفرمی است: چگونه دیگران را قادر به خلق ارزش کنیم؟

 

اشتراک گذاری:
برچسب ها: استراتژی های پلتفرمیپلتفرمتفکر پلتفرمیمدل پلتفرمی
مطالب زیر را حتما بخوانید
  • گوگل تگ منیجر GTM چیست و چطور می توانیم از آن استفاده کنیم؟
    گوگل تگ منیجر GTM چیست و چطور می توانیم از آن استفاده کنیم؟

    74 بازدید

  • فین تک چیست و چرا به سرعت در حال رشد می باشد؟
    فین تک چیست و چرا به سرعت در حال رشد می باشد؟

    218 بازدید

  • اینترنت اشیا یا IOT چیست و چه کاربردهایی دارد؟
    اینترنت اشیا یا IOT چیست و چه کاربردهایی دارد؟

    185 بازدید

  • دیده شدن در اکسپلور اینستاگرام
    ۱۰ راز پنهان دیده شدن در اکسپلور اینستاگرام – راهنمای جامع ۲۰۱۹

    630 بازدید

  • تحلیل PESTEL
    تحلیل PESTEL چیست و چه کاربردهایی دارد؟ – توضیحات کامل

    708 بازدید

جدید تر 10 مدل محتوای تصویری برای جذب بیشتر مخاطب
قدیمی تر داستان موفقیت UBER

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
دسته‌ها
  • برنامه نویسی
  • بلاک چین
  • بیگ دیتا و هوش مصنوعی
  • داستان موفقیت
  • دیجیتال مارکتینگ
  • رابط کاربری و تجربه کاربری
  • کسب و کار
  • گیمیفیکیشن
  • مدیریت محصول
  • همه دسته ها
  • جدید
  • محبوب
قبلی بعدی
محصولات
  • پکیج جامع آموزش سئو
    پکیج جامع آموزش سئو 2020
  • درخواست افزایش حقوق
    تکنیک های کاربردی درخواست افزایش حقوق
  • آموزش بوت استرپ 4
    پکیج آموزش بوت استرپ 4 - کاملا پروژه محور
  • آموزش مقدماتی نرم افزار طراحی کورل دراو
    آموزش مقدماتی نرم افزار طراحی کورل دراو (Corel draw)
  • آموزش ساخت بازی مهمان اصغر آقا در یونیتی
  • تکنیک سوال پرسیدن در مذاکره
    تکنیک های سوال پرسیدن در مذاکره
دوره های آموزش آنلاین

دوره های آموزش آنلاین کسب و کار

دوره های آموزش آنلاین برنامه نویسی

دوره های آنلاین آموزش دیجیتال مارکتینگ

دوره های آموزش آنلاین چندرسانه ای

آموزش آنلاین امنیت و شبکه

آموزش آنلاین طراحی

آموزش آنلاین ارز دیجیتال

آموزش زبان

پیشنهاد لحظه ای
پیشنهاد لحظه ای
راهکارهای اشتغال فوری دانشجویان پس از فارغ التحصیلی 19,000 تومان 5,700 تومان آموزش جامع برنامه نویسی اندروید با بیسیک ۴ اندروید (قسمت اول) 29,000 تومان 8,700 تومان آموزش جامع بازاریابی عصبی (نورومارکتینگ) 38,000 تومان 11,400 تومان رابطه ایزو و مدیریت فرآیند 59,000 تومان 17,700 تومان آموزش زبان آلمانی با کتاب Menschen A1.1 – درس یازدهم 40,000 تومان 12,000 تومان آموزش جامع سئو مقدماتی و بازاریابی اینترنتی 48,000 تومان 14,400 تومان پکیج جامع آموزش کاتلین – به همراه ۱۲ پروژه عملی 80,000 تومان 24,000 تومان پکیج آموزش امنیت وردپرس – وبسایت خود را ضد گلوله کنید ! 69,000 تومان 20,700 تومان آموزش پردازش تصویر با پایتون – پردازش چهره 80,000 تومان 24,000 تومان آموزش مدیریت پروژه چابک به روش اسکرام 34,000 تومان 10,200 تومان

درباره داناپ

داناپ با هدف آسان سازی فرآیند ورود به بازار کار و یادگیری تخصص ها و مهارت های لازمه، کار خود را آغاز کرده و امیدوار است نقش بزرگی در رشد سطح دانش تخصصی و افزایش نرخ اشتغال در جامعه ایفا کند.

  • location_on
    تهران، شریعتی، انتهای خواجه عبداله انصاری، خیابان بنی هاشم، پلاک 68
  • phone_android
    021-22534127
  • perm_phone_msg
    021-22534127
  • email
    Info@danup.ir
دسترسی سریع
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ داناپ
  • سبد خرید
  • حساب کاربری
  • قوانین و مقررات
  • تدریس در داناپ
  • تماس با ما
  • درباره ما

تمامی حقوق برای وبسایت داناپ محفوظ می باشد.
keyboard_arrow_up
70 درصد تخفیف شگفت انگیز جشنواره یلدانه فقط تا شب یلدا !
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
مشاهده دوره های آموزشی
پایان جشنواره