کامل ترین چک لیست سئو
همانطور که می دانید سئو و داشتن تخصص در این حوزه یکی از مزیت های رقابتی شرکت ها و استارتاپ ها نسبت به یکدیگر می باشد. رقایت بین این همه وبسایت و پیشنهاداتی که گوگل به کاربر ارائه می کند، قرار گرفتن در صفحه اول نتایج یکی از دشوارترین کارهای دیجیتال مارکتینگ است.
در این مقاله از داناپ در مجموع با 22 مورد از مهم ترین موارد چک لیست سئو آشنا می شوید، که اگر این چک لیست ها را در فعالیت مارکتینگ خود به درستی انجام دهید به طور قطع تاثیر بسیار زیادی روی سئو شما خواهد گذاشت. در ادامه با داناپ همراه باشید :
1. اکانت گوگل تگ منیجر (tagmanager.google.com) خود را بسازید و آن را بر روی وبسایت خود نصب کنید. (توجه داشته باشید که این سرویس هم مانند google analytics برای ایران تحریم می باشد و باید با VPN از آن استفاده کنید.)
گوگل تگ منیجر چیست؟
ابزاری برای بکارگیری تمام کدهای ردیابی وبسایت ها در یک جا و مدیریت آسان این کدها. برای مثال شما می توانید کد هر سرویسی که می خواهید از آن استفاده کنید را به جای اینکه خودتان به سختی آنها را در کدهای وبسایت قرار دهید، به راحتی وارد ابزار گوگل تگ منیجر کنید و از آن سرویس ها استفاده کنید.
2. تمام کدهای ردیابی خود را در tag container وارد کنید. پس برای اینکار کد ردیابی صفحه فیسبوک، توییتر، Quora، Adwords، LinkedIn، Reddit و… خود را دریافت و در tag container وارد کنید. حتما همه آنها را وارد کنید! همچنین کدهای ردیابی hotjar.com یا crazyegg.com را نیز دریافت کنید تا بتوانید عکس العمل واقعی و تصویری کاربران، مثل کلیک کردن، حرکت موس، مدت زمان توقف روی صفحه و… را ببینید. همه چیز برای شما ثبت می شود تا ببینید کاربران واقعا آنچه که شما فکر می کنید را انجام می دهند یا خیر!
3. مورد بعدی چک لیست سئو 2019 این است که توصیه می شود کنسول جستجوی گوگل (گوگل وبمستر) و گوگل آنالیتیکس و گوگل ادوردز خود را به یکدیگر متصل کنید. چون این کار باعث می شود بهتر و راحت تر بتوانید کمپین ها، رشد طبیعی و دیگر موارد را مشاهده و مدیریت کنید.
4. تنظیمات پیکسل تبدیل (conversion pixel events) را نیز برای تمام مواردی که در مورد دوم (فیسبوک و…) توضیح داده شد فعال کنید (این قابلیت رایگان نیست). این کدها با کدهای ردیابی متفاوت هستند، چون این پیکسل ها ردیابی می کنند که مردم در صفحات اجتماعی شما چه فعالیتی انجام می دهند، چه کسانی از طریق صفحه اجتماعی شما خرید انجام داده اند و یا حتی چه افرادی در خبرنامه شما عضو شده اند. این کدها کمک بسیاری به افزایش درآمد شما می کنند.
5. در فیسبوک، توییتر و همه مواردی که در مورد 2 ذکر شده مخاطبان سفارشی ایجاد کنید. شما با داشتن ایمیل هایی از مشتریان خود در یک فایل CSV یا TXT و آپلود آن در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک می توانید اکانت های آنها را پیدا کنید و به صفحه خود اضافه کنید. اگر شما فقط 100 یا 200 ایمیل از مشتریان خود دارید، با وجود اینکه تعداد کمی است اما شما می توانید از طریق آنها به افرادی هم سلیقه و هم فکر با آنها که باز هم در دایره مخاطبان هدف شما هستند بگردید و آنها را نیز به صفحه خود اضافه کنید.
6. مورد بعدی در این چک لیست سئو این است که یک خبرنامه به شکل پاپ آپ ایجاد کنید و زمانی آن را نمایش دهید که کاربران داخل سایت اسکرول انجام می دهند. کاربران به هر صورت از وبسایت شما خارج می شوند اما شما با این کار شاید بتوانید اطلاعات آنها مثل ایمیل را دریافت کنید.
7. کاربرانی را که بر روی دکمه ای خاص کلیک کرده اند یا صفحه ای خاص را مشاهده کردند و یا در حال خرید محصول شما بوده اند اما به یک باره منصرف از خرید شده اند را می توانید با ردیابی پیکسل ها دوباره مورد هدف قرار دهید و بر روی آنها مارکتینگ کنید. حتما برای شما هم زیاد پیش آمده که یک محصول را در جایی از اینترنت دیدید و بعد از آن به هر جای دیگری در اینترنت که می رفتید این تبلیغات شما را دنبال می کردند تا بار دیگر خود را به شما نشان دهند و شاید این بار شما تصمیم به خرید بگیرید.
8. اکانت گوگل آنالیتیکس خود را با بخش تجارت الکترونیک (حسابداری وبسایت) خود هماهنگ کنید. با این کار هر زمان که کاربران شروع به خرید کنند، شما می توانید ببینید که کجا هستند، با چه دستگاهی در حال خرید هستند، بهترین زمان تصمیم گیری برای خرید چه موقع است، قبل از اینکه خرید انجام دهند چند بار به سایت شما آمده اند و اطلاعات واقعی و بسیار مفید دیگری که به شما کمک می کند فروش استارتاپ خود را بالا ببرید.
9. حتما یک بیزنس اکانت در اینستاگرام ایجاد کنید و از تگ های خرید در اینستاگرام استفاده کنید. این کار به فروش شما کمک بسیاری خواهد کرد، چرا که مردم به راحتی تصویر محصول شما را بدون تبلیغات مزاحم می بینند و اگر قصد خرید داشته باشند به راحتی با کلیک بر روی تگ می توانند این کار را انجام دهند. تنها مساله مهم این است که شما برای استفاده از این ویژگی جدید اینستاگرام باید ابتدا اکانت بیزنس خود را تایید کنید.
10. کسب و کار خود را از طریق Google My Business معرفی کنید و تنظیمات مورد نیاز را انجام دهید. در موارد قبل به گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجو گوگل اشاره کردیم. اما زمانی که شما تمام تنظیمات Google My Business را به درستی انجام دهید و اطلاعات کسب و کار (از جمله مشخص کردن محل دفتر روی نقشه، شماره تلفن ثابت، ساعت باز بودن و…) خود را در آن وارد کنید، از آن پس گوگل برای معرفی کسب و کار شما در جستجوها از پلاگین های نمایش نظرات، نمایش موقعیت جغرافیایی، نمایش اطلاعات تماس و… استفاده می کند و این یک مزیت رقابتی برای کسب و کار شما خواهد بود.
11. با محتوای ویدئویی می توانید غوغا کنید! داخل کلیپ تبلیغاتی خود برخی از محصولات و خدمات خود را به تصویر بکشید. داخل کلیپ خود از مشتریان خوشحال که در حال استفاده از محصولتان هستند استفاده کنید. از کودکان استفاده کنید در حالی که لباسی با تصویر لوگو شما به تن کرده اند. سعی کنید با کارهای این چنینی به قلب مخاطبان هدف نفوذ کنید و بر روی آنها تاثیر بگذارید و به یاد داشته باشید روی احساسات کسانی سرمایه گذاری کنید که کلیپ تبلیغاتی شما را تماشا می کنند.
12. کانال آپارات خود را راه اندازی کنید – ویدئوهایی که در مورد 11 گفتیم را در کانال آپارات ،صفحه فیسبوک و اینستاگرام کسب و کارتان و حتی صفحه فیسبوک و اینستاگرام شخصی خود آپلود کنید. در صفحه شخصی خود کار کنید و تمام شبکه های اجتماعی را به عنوان راه های اصلی کسب و کار ببینید. اما حداقلی برای فعالیت در شبکه های اجتماعی قائل شوید تا چیزی برای شفاف سازی از سوی شما باقی بماند و همه چیز در پست های شبکه های اجتماعی شما نمایان نباشد.
13. ویدئو های خود را همراه با زیرنویس منتشر کنید. (خیلی از مواقع افراد در جایی هستند که نمی توانند صدای ویدئو شما را گوش دهند.)
14. در طول محتوای ویدئویی خود از واترمارک استفاده کنید و آدرس وبسایت را برای گرفتن بک لینک در طول ویدئو قرار دهید.
15. به صورت زنده با مخاطبان خود صحبت کنید (می توانید از لایو اینستاگرام استفاده کنید) و با صحبت هایتان احساسات آنها را برانگیخته کنید. این کار باعث می شود ویدئو لایو شما به سرعت دست به دست شده و عده زیادی آن را تماشا کنند.
16. استفاده از افراد تاثیرگذار اینستاگرام خیلی می تواند به شما کمک کند. اما اول از همه صفحه آنها را بررسی کنید تا ببینید چند نفر از آنها دنبال کنندگان تقلبی هستند و چند نفر واقعی…
17. گمان می رود که هزینه های تبلیغات در اینستاگرام، فیسبوک و یوتیوب کمتر از گوگل ادوردز باشد و در عین حال بازدهی بیشتر و نرخ تبدیل بیشتری برای شما داشته باشد.
18. سعی کنید روابط عمومی (PR) خود را تقویت کنید. برای این کار ابتدا با افرادی که در مجلات، تلویزیون و… هستند ارتباط برقرار کنید تا شاید بتوانید از طریق آنها کسب و کار خود را در رسانه ها و مجلات و روزنامه ها معرفی کنید.
19. در مورد وبسایت رقبای خود تحقیق کنید تا ببینید آنها روی چه کلمات کلیدی بیشتر کار می کنند (برای مثال استفاده از سرویسی مثل Kwfinder). سپس در وبلاگ خود پست هایی حول این کلمات کلیدی بنویسید و یا حتی برای این کلمات کلیدی در گوگل ادوردز هزینه کنید.
20. گاهی اوقات کاربر شما می خواهد قبل از خرید با شخصی صحبت کند. پس حتما شماره تماس خود را در وبسایت قرار دهید یا از ویجت های پاسخگویی آنلاین استفاده کنید.
21. اگر قصد دارید برای کاربران خود خبرنامه ارسال کنید، باید از نرم افزارهای CRM مناسب استفاده کنید تا بتوانید محتوایی جذاب را برای آنها ارسال کنید. می توانید از Mailchimp یا Active Campaign یا wowtools.io استفاده کنید. با Active Campaign و wowtools.io شما می توانید یکسری برچسب (Tag) ایجاد کنید و ارسال محتوا را بر اساس این برچسب ها انجام دهید.
22. در سیستم های سوال و جواب مثل جواب کو فعالیت کنید و به سوالاتی که به حوزه کاری شما مربوط می شود پاسخ های صریح و شفاف دهید و در پایان پاسخ ها لینک وبسایت خود را وارد کنید.
23. بروزرسانی مطالب قدیمی بلاگ می تواند در افزایش رتبه آن پست بسیار مفید باشد منتهی باید حواستان باشد که تغییرات جرئی دقیقا می تواند نتیجه ای عکس داشته باشد. سعی کنید اطلاعات قدیمی را حذف کنید و اطلاعات جدیدتر را جایگزین کنید و در صورت امکان به آن ویدئو اضافه کنید.
24. سرعت وبسایت خود را بهینه کنید. سرعت بارگذاری صفحات یکی از مهم ترین نکاتی است که گوگل در رتبه بندی نتایج به آن توجهی ویژه دارد. یادتان باشد که هدف اصلی گوگل ایجاد رضایت یرای کاربران است و به همین دلیل افزایش سرعت بارگذاری صفحات یکی از مهم ترین فاکتورها برای افزایش رتبه سایت می باشد.
برای اینکار می توانید از ابزارهای آنلاین مثل GTmetrix و Pingdom استفاده کنید که خطاها و کمبود های وبسایت شما را نشان می دهند و شما می توانید با رفع این خطاها سرعت سایت خود را بهبود دهید.
25. وبسایت خود را برای تلفن های همراه بهینه سازی کنید. بر اساس تحقیقی که اخیرا انجام شده تعداد جستجوهای انجام شده از طریق گوشی های موبایل کمی بیشتر از کامپیوترهای شخصی و خانگی است و همین امر دلیل کافی برای گوگل است تا به ریسپانسیو بودن صفحات و به اصطلاح Google friendly بودن آنها توجهی ویژه داشته باشد.
برای اینکار می توانید از ابزار گوگل به نام Mobile friendly استفاده کنید و به کمک آن خطاهای موجود را بر طرف کنید تا در نتایج گوگل پیشرفت کنید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
عالی بود
ای کاش تک تک موارد رو هم آموزش بدین در مقالات مختلف.
ممنون از سایت خوبتون