بازاریابی 360 درجه چیست؟ + آموزش رایگان اجرای آن
بازاریابی 360 درجه یا همان 360 Degree Marketing یک کمپین بازاریابی است که صاحبان کسب و کار از طریق اجرای استراتژی های مارکتینگ آن را به صورت جامع و همه جانبه اجرا می کنند. حتما برای شما هم پیش آمده است که تبلیغ یک برند را در سطح بیلوردهای شهری، در مترو، روی اتوبوسهای شهری و حتی بین دو نیمه فوتبال از تلویزیون دیده باشید و همان تبلیغ را در شبکه های اجتماعی، وبسایت های خبری و ورزشی نیز مشاهده کنید.
درست حدس زدید! این تبلیغ در فضای آنلاین و آفلاین دست از سر شما بر نمی دارد. شما عملاً نمی توانید از آن تبلیغ فرار کنید و آن را در همه جنبه های زندگی خود مشاهده خواهید کرد. این مثال یکی از نمونه های اجرای صحیح کمپین مارکتینگ 360 درجه است. شاید فکر کنید که این نوع از تبلیغات تاثیر منفی در دیدگاه مخاطبان خواهد گذاشت اما نتیجه آن کاملاً برعکس است و بازاریابی 360 درجه کاملاً تاثیر مثبتی در جذب مشتری و افزایش درآمد یک کسب و کار دارد.
امروز در داناپ قصد داریم بازاریابی 360 درجه را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم و نحوه اجرای کمپین های آن را نیز با یکدیگر مرور کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
کمپین بازاریابی 360 درجه چیست؟
شما به عنوان یک برند باید از انواع داده و ابزارهای موجود برای شناخت بیشتر مشتری، نیازها، رفتار و ترجیحات آنان استفاده کنید. شما فقط از طریق در دست داشتن اطلاعات صحیح و انتخاب روش بازاریابی درست است که می توانید مخاطبان خود را افزایش دهید. بد نیست بدانید که بیشتر افراد برای خرید یک اتومبیل به طور میانگین 900 بار با فروشندگان، متخصصان و اعضای خانواده خود ارتباط برقرار می کنند. این موضوع در واقع همان مسیر سفر مشتری (Customer Journey) است که در برخی اوقات می تواند برای او گیج کننده شود.
صاحبان کسب و کار برای درک بهتر سفر مشتری می توانند کمپین های بازاریابی 360 درجه را اجرا کرده و از این طریق با همراهی مشتری در این مسیر او را به خرید محصولات یا خدمات خود ترغیب کنند. مارکتینگ 360 درجه یک طرح و پلن جامع است که با هدف جذب مخاطبان هدف از تمامی کانال ها و پلتفرم های مختلف به صورت همه جانبه توسط صاحبان کسب و کار اجرا می شود.
استراتژی های بازاریابی 360 درجه اغلب از ترکیب بازاریابی سنتی و کانال های دیجیتال مارکتینگ که در طی مسیر سفر مشتری با او همراه هستند، انجام می شوند. در حقیقت، در استراتژی مارکتینگ 360 درجه فرقی نمی کند که مخاطب در کدام منطقه جغرافیایی قرار دارد و یا این که از چه دستگاه و رسانه هایی استفاده می کند، تمام مخاطبان باید دیدگاه مثبتی از تعامل با یک برند داشته باشند.
برای مثال فرض کنید که صبح در مسیر رفتن به کار، تبلیغ برند اسنپ را بر روی یک بیلبورد تبلیغاتی مشاهده می کنید. پس در زمان استراحت وقتی در شبکه های اجتماعی هستید نیز یک تبلیغ دیگر از اسنپ را می بینید. در مسیر برگشت به خانه نیز پیام تبلیغاتی اسنپ بر روی گوشی همراه خود را مشاهده می کنید و در نهایت زمانی که در خانه در حال تماشای فوتبال هستید نیز یک آگهی دیگر مربوط به اسنپ بر روی تلویزیون نمایش داده می شود. به طور کلی می توان گفت که این نوع از تبلیغات را بازاریابی 360 درجه می نامند؛ به گونه ای که مانند یک دایره دور شما را احاطه کرده است.
بازاریابی 360 درجه باعث می شود که صاحبان کسب و کار رفتار و علایق مشتریان را بهتر درک کنند. این موضوع دقیقاً مشابه وضعیتی است که یک دکتر با استناد به پرونده پزشکی و عادات یک بیمار می تواند مشکل او را بهتر تشخیص دهد. برای مثال، دکتر می تواند به راحتی از سابقه بیماری های زمینه ای و تست های سلامتی اطلاع پیدا کرده و بهترین روش درمان را برای بیمار تجویز کند.
تجربه کاربری (User Experience) مولفه بسیار مهمی برای صاحبان کسب و کار به شمار می رود. بازاریابی 360 درجه به تیم مارکتینگ کمک می کند تا به راحتی به اطلاعات شخصی مشتریان دسترسی داشته باشند. در حقیقتف صاحبان برند با استناد به اطلاعات شخصی مخاطبان می توانند در کل مسیر سفر مشتری با آن ها همراه باشند. برای مثال، موسسات مالی برای ارائه خدمات به مشتریان، به اطلاعات شخصی آن ها مانند سنشان دسترسی دارند. بنابرین زمانی که مشتریان به سن بازنشستگی نزدیک می شوند، موسسات مالی می توانند طرح های بازنشستگی خود را برای آن ارسال کرده و در نهایت خدمات خود را به آن ها بفروشند.
آموزش اجرای کمپین بازاریابی 360 درجه
یکی از مهمترین مزایای بازاریابی 360 درجه این است که تیم مارکتینگ و فروش شما ارتباط و تعامل بیشتری با یکدیگری برقرار خواهند کرد. در واقع، این موضوع باعث می شود که متخصصان تیم مارکتینگ یک کسب و کار بتوانند با استفاده از تحلیل شرایط فعلی و ابزارهای موجود کمپین های بهتر و مفیدتری را طراحی و اجرا کنند. برای مثال اگر بیشتر مشتریان شما به خرید محصولات چوبی علاقه دارند، شما می توانید کمپین بازاریابی 360 درجه را با تمرکز بر روی این محصولات اجرا کنید. به طور کلی برای اجرای کمپین های بازاریابی 360 درجه باید به موارد زیر توجه داشته باشید.
1- شناخت مخاطبان هدف
قبل از اجرای کمپین های بازاریابی 360 درجه باید از خود بپرسید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و در کجا قرار دارند. شما باید پلتفرم هایی که قرار است کمپین های بازاریابی در آن ها اجرا شوند را محدود کنید و دقیقاً مسیری که مخاطبان هدفتان در آن قرار دارند را شناسایی کرده و تمام تمرکز خود را بر روی آن بگذارید.
شما با تحقیق بر روی مخاطبان هدف خود می توانید کانال های مورد علاقه آنان برای دریافت محتوای تبلیغاتی را شناسایی کنید. رسانه های اجتماعی و گوگل آنالتیکس (Google Analytics) بهترین ابزارهایی هستند که می توانند به شما در شناخت مخاطبان علایق مخاطبان کمک کنند.
شما باید هر نوع وجه اشتراک مخاطبان را در ابزارهای ذکر شده مورد تحلیل قرار دهید. این کار باعث می شود که تمام اطلاعات جمعیتی و پلتفرم های مورد علاقه مشتریان را شناسایی کرده و از این طریق طراحی پرسونای مشتری (Buyer Persona) را انجام دهید. شما همچنین با طراحی نظرسنجی و طرح های آماری می توانید مخاطبان هدف را بهتر شناسایی کنید.
2- تعیین طرح و نقشه
پس از این که متوجه شدید مخاطبان هدف شما در چه کانال هایی حضور دارند باید هدف خود از اجرای کمپین بازاریابی 360 درجه را تعیین کنید. برای مثال، برخی از برندها برای افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) یک کمپین بازاریابی 360 درجه اجرا می کنند و برخی دیگر با هدف معرفی محصولی جدید آن را پیاده سازی می کنند. هدف شما چه که باشد، باید با توجه به مطالعات و تحقیقات قبلی خود و بر اساس بودجه و منابع در دسترس، کمپین را طراحی کنید. به عبارت دیگر با تعیین اهداف می توانید مراحل کمپین مارکتینگ 360 درجه را قدم به قدم طراحی کنید.
3- ترسیم مسیر سفر مشتری
شما باید برای هر مرحله از قیف مشتری (Costumer Funnel) برنامه داشته باشید. در واقع محتوا، پلتفرم و استراتژی تبلیغاتی که قرار است از آن در کمپین های مارکتینگ 360 درجه خود استفاده کنید برای هر مرحله از سفر مشتری متفاوت خواهد بود. به عبارت دیگر هدف شما از اجرای کمپین های تبلیغاتی 360 درجه این است که به مخاطبان هدف خود در بهترین زمان و مکان دسترسی داشته باشید.
برای این کار باید مشتری را از بدو آشنایی با برند و پس از آن در مرحله خرید و سپس در فاز طرفداری زیر نظر بگیرید. نقاط تماس مشتری با برند شما، در طول مسیر تغییر می کند، بنابراین شما باید برای رسیدن به مخاطبان در هر مرحله از سفر مشتری برنامه ای خاص داشته باشید و یک نقشه سفر مشتری بی نقص را طراحی کنید. برای مثال، در مرحله اول، مشتریان به دنبال راه حلی برای برطرف کردن مشکل و دغدغه خود هستند، بنابراین شما باید با انتشار محتوای متنوع در پلتفرم های مورد علاقه مخاطبان به کمک آن بشتابید.
4- انتخاب کانال تبلیغاتی
در ادامه طراحی کمپین بازاریابی 360 درجه، شما باید از کانال هایی که قصد دارید از آن ها برای رسیدن به مخاطبان هدف استفاده کنید، یک فهرست جامع تهیه کنید. نکته حائز اهمیت این است که نباید فقط بر روی کانال های سنتی یا دیجیتالی تمرکز کنید بلکه بیاد هر کانالی که در دسترستان است را مورد استفاده قرار دهید.
البته شاید نتوانید کمپین بازاریابی 360 درجه را در تمام کانال ها اجرا کنید اما بهتر است پلتفرم های جدید را همواره مد نظر داشته باشید. در نهایت این رویکرد به شما در تولید محتوای مرتبط و یکپارچه کمک می کند. بنابراین تبلیغات شما در تمام مسیر مشتری او را همراهی خواهند کرد.
5- افزایش فعالیت در شبکه های اجتماعی
کانال های زیادی برای دسترسی به مخاطبان هدف در اختیار صاحبان کسب و کار قرار دارد اما شبکه های اجتماعی، در عصر دیجیتالی امروز نقش بسیار مهمی را برای جذب مشتری ایفا می کند. هیچ کدام از شبکه های اجتماعی شبیه به یکدیگر نیستند و برخی افراد فعالیت در یک شبکه اجتماعی را به موارد دیگر ترجیح می دهند.
شما باید از شبکه اجتماعی محبوب مخاطبان هدف را شناسایی کرده و محتوای خود را با در آن منتشر کنید؛ برای مثال استراتژی تولید محتوای در اینستاگرام کاملاً با فیسبوک متفاوت است. شما با اتکا به تحلیل قبلی خود و اطلاعاتی که در دسترس دارید باید بهترین شبکه اجتماعی را انتخاب کرده و با تنظیم یک تقویم محتوایی، پست های خود را به صورت مستمر در آن منتشر کنید. علاوه بر این، شما باید با استفاده از ابزارهای تحلیلی، زمام مناسب برای انتشار محتوا را شناسایی کنید چون ساعت فعالیت کاربران در هر شبکه های اجتماعی متفاوت است.
به خاطر داشته باشید که همواره بر روی موضوعات ترند در شبکه های اجتماعی مانور دهید و از محتوای ویدویی و تصویری برای افزایش نرخ تعامل با مخاطبان استفاده کنید.
6- استفاده از تبلیغات کلیکی
اگر می خواهید تبلیغات خود را به سرعت جلوی دیدگان مخاطب قرار دهید، تبلیغات کلیکی (PPC) بهترین گزینه برای شما به شمار می روند. تبلیغات کلیکی از محتوای متنی، پست های منتشر شده در شبکه های اجتماعی، محتوای نمایشی، آگهی های ریمارکتینگ (Remarketing) و تبلیغات فروشگاهی گوگل برای تعامل به مخاطبان هدف استفاده می کنند.
این نوع از تبلیغات در کوتاه مدت نتیجه بخش هستند و به همین دلیل جذابیت زیادی برای صاحبان کسب و کار دارند. البته نباید از این نکته غافل شوید که تبلیغات کلیکی می تواند بودجه مد نظر شما را در عرض چند روز ببلعد، بنابراین نباید تمام تمرکز کمپین بازاریابی 360 درجه بر روی آن باشد.
تبلیغات PPC همچنین موجب بهبود وضعیت آگاهی از برند و فروش می شود. علاوه بر این، این نوع آگهی باعث می شود که رتبه سئو بهتر شده و مقبولیت شبکه های اجتماعی متعلق به برند نیز بیشتر خواهد شد. به خاطر داشته باشید که لینکی استفاده شده در بنرهای کلیکی، مخاطب را مستقیم به صفحه مورد نظر هدایت کند. برای بازدهی بیشتر تبلیغات کلیکی می توانید از تست های A/B استفاده کنید. تست A/B این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا ببینید کدام استراتژی بهتر است و در صورت نیاز به تغییرات، آن را در لحظه بر روی بنر تبلیغاتی اعمال کنید.
7- استفاده از بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی (Content Marketing) یکی از اجزای اصلی کمپین های بازاریابی 360 درجه به شمار می رود. بنابراین بهتر است زمانی را به انتخاب موضوعات جذاب برای تولید محتوا اختصاص دهید و سپس با اتخاذ استراتژی های مختلف، محتوای تولید شده را به مخاطبان هدف تحویل دهید. برای بازدهی بیشتر، باید از انواع محتوا نظیر مطالب وبلاگی، مقاله های آموزشی، محتوای اینفوگرافیک، ویدیوهای آموزشی، وایت پیپر (White Paper) و کتاب الکترونیکی (eBooks) در کانال های مختلف استفاده کنید.
در حقیقت دلیل استفاده از انواع مختلف محتوا این است که شما از واکنش مخاطبان هدف به محتوای خود آگاهی ندارید بنابراین باید انواع مختلف آن را با حوصله امتحان کنید. هدف از بازاریابی محتوایی این است که با استفاده از محتوای ارزشمند و باکیفیت، دانش مخاطبان هدف را افزایش دهید. علاوه بر این، محتوای شما باید به گونه ای باشد که کاربران هدف را به خرید و استفاده از سرویس های خود ترغیب کنید.
دز زمان تنظیم تقویم محتوایی باید به این نکته توجه داشته باشید که در کنار انتشار محتوای همیشه سبز (Ever Green Content) از مطالبی که بعداً امکان بروز رسانی دارند نیز استفاده کنید؛ این کار باعث می شود که حجم کاری شما در آینده کمتر شود.
8- استفاده از ایمیل مارکتینگ
اگر لیستی از مشتریان بالفعل یا بالقوه خود تنظیم کرده باشید، استفاده از استراتژی ایمیل مارکتینگ گزینه بسیار خوبی محسوب می شود. ایمیل مارکتینگ باعث می شود که ارتباط خود را با مشتریان فعلی نیز حفظ کنید که این امر در نهایت باعث افزایش اعتماد مشتریان و بازگرداندن مجدد آن ها به چرخه فروش خواهد شد.
شما همچنین با اختصاص دادن کمی وقت بیشتر می توانید ایمیل های ارسالی برای مشتریان خود را به سلیقه خود ویرایش کنید. شخصی سازی ایمیل های ارسالی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین می توانید پنل ارسال ایمیل انبوه و ابزار مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) مورد استفاده خود را با یکدیگر لینک کرده و از این طریق راندمان کمپین ایمیل مارکتینگ را افزایش دهید.
علاوه بر این، با استفاده از تست A/B می توانید عملکرد اجزای مختلف ایمیل نظیر بازخورد کلیک بر روی تصاویر یا دیگر دکمه های فراخوان عمل (Call To Action) را تجزیه و تحلیل کنید؛ حتی عملکرد متن استفاده شده در بخش Subject ایمیل نیز با استفاده از تست A/B قابل اندازه گیری است.
9- یکپارچگی پلتفرم های تبلیغاتی
فرقی نمی کند که از چه کانال بازاریابی استفاده می کنید، تمامی محتوای منتشر شده در آن ها باید یکپارچه و همراستا باشند. در این مرحله شما آشنایی بیشتری با مخاطبان هدف و نقاط تماس پیدا کرده اید. بنابراین با استفاده اطلاعات بدست آمده می تواتید مسیر تولید محتوای خود را برنامه ریزی کنید. نکته کلیدی این است که فرقی نمی کند کجا پیام تبلیغاتی خود را منتشر می کنید، مفهوم پیام در همه حالات باید یکی و مشابه باشد. برای مثال شعار تبلیغاتی شما بر روی بیلبورد و ایمیل های ارسالی اگر مشابه هم باشد تاثیر بیشتری خواهد داشت.
10- کنترل نتیجه و ردیابی نرخ تبدیل
به عنوان آخرین مرحله از کمپین بازاریابی 360 درجه باید به این نکته توجه داشته باشید که نتیجه نهایی و نرخ تبدیل را به دقت پیگیری کنید. در برخی از کانال های تبلیغاتی، شما با استفاده از ابزارهای موجود می توانید به صورت روزانه وضعیت کمپین خود را بررسی کنید و تغییرات مورد نیاز را به سرعت اعمال کنید. با تجزیه و تحلیل مستمر اطلاعات، می توانید از درستی مسیر خود مطمئن شوید. علاوه بر این، سعی کنید همواره در اجرای کمپین های بازاریابی 360 درجه انعطاف پذیری لازم را داشته باشید زیرا نیازهای مخاطبان هدف بر اساس ترندهای جامعه ممکن است در طول زمان تغییر کند.
11- بازاریابی رخداد و فصلی
رخدادهای مهمی نظیر تورنمنت های ورزشی یا تعطیلات نوروزی باید در کمپین های مارکتینگ 360 درجه مورد توجه قرار گیرند. اجرای کمپین های 360 درجه در چنین مواردی باعث بهبود تعامل و ارتباط با مخاطبان هدف خواهد شد. این رخدادهای مهم مقبولیت بسیاری در نزد عموم مردم دارد و پیاده سازی کمپین های بازاریابی 360 درجه در آن ها باعث می شود که تصویر برند قدرتمندی را به دست آورید.
12- بازاریابی حضوری
بازاریابی in-store یا درون فروشگاهی که به بازاریابی حضوری (in-person) نیز معروف است یکی از اجزای مهم مارکتینگ 360 درجه به شمار می رود. در حقیقت، روش بازاریابی که فروشندگان شما به صورت حضوری به کار می گیرند باید با استراتژی های دیجیتال مارکتینگ در یک راستا باشند. استراتژی های بازاریابی حضوری شامل برقراری تماس با مشتریان، شرکت در رویدادهای اجتماعی، برگزاری کنفرانس و برپایی غرفه در نمایشگاه های مربوطه است.
13- روابط عمومی
روابط عمومی (Public Relation) مهمترین بخش بازاریابی 360 درجه است. برقراری ارتباط با مشتریان قبل و بعد از خرید باید همواره حفظ شود. تعامل با مشتریان به خصوص بعد از مرحله خرید، تاثیر بسیار مثبتی بر روی جایگاه برند دارد. اگر محصولی به علت نقص فنی، تاثیر منفی بر روی ذهن مخاطبان داشته باشد، گوش دادن به انتقاد آن ها و رسیدگی به مشکلشان می تواند دیدگاه مخاطبان نسبت به برند را تا حدود بسیار زیادی را برطرف سازد.
بیشتر کسب و کارهای معتبر در مراحل مختلف سفر مشتری، اطلاعات تکمیلی نظیر تاریخ تولد را از مشتریان دریافت می کنند تا در مواقع مناسب برای ایجاد تعامل با آن ها مورد استفاده قرار دهند. برای مثال، دریافت تاریخ تولید مشتری در مراحل اولیه ثبت نام مشتری این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا هر سال پیام تبریک تولد برای آن ها ارسال کرده و یا تخفیف های ویژه ای را برای آن ها در نظر بگیرید.
14- آگاهی از تاثیر سئو بر روی کمپین بازاریابی 360 درجه
جستجوی اورگانیک حدود 93% از نتایج جستجوی آنلاین را شامل می شود. بیشتر لینک هایی که کاربران در صفحات نتایج موتورهای جستجوگر (SERP) از آنها بازدید می کنند، لینک های ارگانیک به شمار می روند. اگر وبسایت بیزینس شما به صورت ارگانیک رتبه خوبی کسب نکرده است و یا در یک کلمه کلیدی خاص در صفحه اول گوگل قرار ندارد، این موضوع برای کسب و کار شما خوب نیست و مخاطبان نمی توانند محصولات و سرویس های شما را به راحتی در فضای آنلاین پیدا کنند.
رقبای شما همواره زمان و و پول بسیار زیادی را برای ارتقای سئوی صفحات وبسایت خود صرف می کنند. وبسایت آن ها جایگاه بسیار خوبی در صفحه اول گوگل دارد و شما نیز باید برای کسب چنین جایگاهی رقابت کنید. در واقع، مخاطبان برای یافتن پاسخ سوالات خود به اولین جایی که به صورت مستقیم مراجعه می کنند، صفحات وبسایت شما خواهد بود. این موضوع از طریق آنالیز مخاطبان و کلمات کلیدی مربوط به کسب و کار میسر می شود. شناسایی دقیق کلمات کلیدی و عباراتی که مخاطبان هدف شما در اینترنت استفاده می کنند، کمک بسیار شایانی در بهبود سئوی مطالب وبسایت خواهد کرد.
برای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی محبوب کسب و کار خود می توانید از گوگل سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس و دیگر ابزارهای جستجوی کلمه کلیدی استفاده کنید. این ابزار همچنین امکان مشاهده رتبه وب سایت را در اختیار شما قرار می دهد.
15- استفاده از روش های بازاریابی ستنی
نصب بنرهای تبلیغاتی بر روی بیلبوردهای شهری، آگهی روزنامه و رادیو تلویزیون از جمله روش های بازاریابی به شمار می روند که از قدیم مورد استفاده صاحبان کسب و کار بوده است. استفاده از پلتفرم های فیزیکی و سنتی باعث می شود که به بازارهای محلی دسترسی داشته و از این طریق به جایگاه بسیار خوبی در میان کسب و کارهای محلی دست پیدا کنید.
چرا و چه زمانی از مارکتینگ 360 درجه استفاده کنیم؟
شاید از خود بپرسید که در چه زمانی باید از کمپین بازاریابی 360 درجه استفاده کرد؟ حال به صورت دقیق با استراتژی های بازاریابی 360 درجه آشنا شدید، باید با هدف اجرای آن نیز آشنا شوید. در ادامه فهرستی از شرایط بیزینسی مختلف تهیه کرده ایم که که اکثر کسب و کارهای بزرگ با هدف رسیدن به آن ها اقدام به اجرای کمپین های بازاریابی 360 درجه می کنند.
-
استراتژی ریبرندینگ (Rebranding)
ریبرندینگ یا برندسازی مجدد یکی از مولفه های جدانشدنی هر کسب و کار محسوب می شود. تغییر موقعیت مکانی یک کسب و کار یا برندینگ اولیه ضعیف از دلایل اصلی اجرای ریبرندینگ محسوب می شود. تغییر لوگو نیز یکی از اجزای اصلی ریبرندینگ است که در بسیاری از برندهای معروف نظیر اپل اتفاق افتاده است.
به عبارت دیگر، زمانی که برند می خواهد تصویر کاملاً جدیدی از خود ارائه دهد، اجرای کمپین های بازاریابی 360 درجه می تواند در زمینه ارائه تصویر جدید به صاحبان کسب و کار کمک شایانی کند.
-
ارائه یک محصول جدید
زمانی که یک برند می خواهد یک محصول یا سرویس جدید را به مخاطبان هدف یا مشتریان قبلی خود معرفی کند، پیاده سازی کمپین های بازاریابی 360 درجه می تواند توجه همه مخاطبان را به آن جلب کند. برای مثال، معرفی یک محصول در شبکه های اجتماعی می تواند مخاطبان هدف را تحت تاثیر قرار دهد یا معرفی همان محصول به مشتریان قبلی از طریق ارسال ایمیل و پیامک قادر است توجه آن ها را مجدداً به برند معطوف کند.
-
احیای محصولات ضعیف
برخی محصولات عملکرد ضعیفی دارند و صاحبان کسب و کار با اصلاح نسخه قدیمی محصول، با استفاده از کمپین بازاریابی 360 درجه قصد دارند مجدداً آن را به مخاطبان هدف معرفی کنند. در واقع دلیل اصلی عملکرد ضعیف این محصولات این است که تبلیغات چندانی برای معرفی آن ها انجام نشده است، بنابراین اجرای استراتژی های بازاریابی 360 درجه برای احیای دوباره آن ها صورت خواهد گرفت.
-
تغییر جایگاه برند
جایگاه یابی برند (Brand Positioning) در اصل به مجموعه ای از استراتژی های بازاریابی گفته می شود که تاثیر مثبتی در ذهن مخاطبان می گذارد و تصویر برند را برای همیشه در ذهن آن ها منحصر بفرد خواهد کرد. این روش بازاریابی باعث می شود که برند به جایگاه متمایزی در میان رقبا دست پیدا کند. این جایگاه جدید از طریق ارتباط مستمر با مشتریان شکل می گیرد اما تبلیغات تلویزیونی یا بیلبوردهای تبلیغاتی برای رسیدن به این جایگاه کافی نخواهد بود.
کمپین های بازاریابی 360 درجه بهترین روش برای رسیدن به اهداف جایگاه یابی برند است. بهترین مثال کمپین بازاریابی 360 درجه کمپانی Nike با شعار تبلیغاتی Do it Yourself یا «خودت انجامش بده» است که در طی آن جایگاه برند نایک در ذهن مخاطبان بسیار متمایز جلوه می کند. شرکت نایک در ابتدای مسیر خود فقط کفش های ورزشی تولید می کرد اما با قصد ورود به بازار لوازم ورزشی، استراتژی های بازاریابی 360 درجه را پیاده سازی کرد.
اصول رفتاری صاحبان کسب و کار در زمان اجرای کمپین بازاریابی 360 درجه
صاحبان کسب و کار در زمان اجرای کمپین های بازاریابی 360 درجه باید به چند نکته رفتاری توجه داشته باشند که در ادامه برخی از مهم ترین آن ها را معرفی خواهیم کرد.
- ثبات پیام؛ صاحبان کسب و کار با خلق یک شعار تبلیغاتی جذاب باید از آن در تمام کانال های تبلیغاتی خود استفاده کنند. علاوه بر این، کانال های تبلیغاتی که از قبل انتخاب کرده اید نیز باید مکمل همدیگر باشند و در هر مرحله از مسیر سفر مشتری، پیام شما را در اختیار مخاطبان قرار دهند. به طور کلی، اجزای مختلف کمپین بازاریابی 360 درجه باید انسجام داشته باشند و مشتری را در تمامی مراحل همراهی کنند.
- رهبری مناسب؛ شما به عنوان صاحب کسب و کار باید رهبری تیم بازاریابی را بر عهده بگیرید. تنظیم محتوا، پیاده سازی کمپین بازاریابی، شناسایی مخاطبان هدف و پلتفرم های مورد علاقه آنان از وظایف اصلی صاحبان کسب و کار است که اگر به درستی انجام نشود، کمپین بازاریابی 360 درجه با شکست روبرو خواهد شد.
- انعطاف پذیری و ردیابی مخاطبان هدف؛ دنیای مدرن، عصر ظهور شبکه های اجتماعی جدید است که کاربران زیادی را به خود اختصاص داده اند. مخاطبان هدف شما یک کسب و کار نیز در انواع شبکه های اجتماعی فعالیت دارند. تولید محتوای تبلیغاتی در هر کدام از رسانه های اجتماعی متفاوت است و وظیفه تهیه و تدوین آن به عهده مدیران کسب و کار خواهد بود.
- خوشحال کردن مشتریان؛ سفر مشتری با انجام مرحله خرید به پایان نمی رسد. خدمات پس از فروش و برقراری ارتباط با مشتریان باعث می شود تا آن ها پس از خرید به سفیران برند تبدیل شده و بدون هرگونه هزینه اضافی محصولات شما را با اشتیاق تبلیغ کنند.
نتیجه گیری
همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، برای این که کمپین بازاریابی 360 درجه به بهترین شکل اجرا شود باید محتوای تبلیغاتی در تمام کانال های در دسترس منتشر شوند. بازاریابی 360 درجه یعنی مدیران کسب و کار برای ترغیب مخاطبان به خرید، از هیچ تلاشی دریغ نکرده و تمامی راه های ممکن را امتحان کرده باشند. استراتژی های بازاریابی 360 درجه، کسب و کار شما را متحول کرده و میزان فروش شما را چندین برابر می کند.
این استراتژی طیف وسیعی از روش های تبلیغاتی و بازاریابی متنوع را شامل می شود. ارسال ایمیل، برنامه ریزی برای انتشار پست در شبکه های اجتماعی، تماس های تلفنی سرد (Cold Calls) و انتشار محتوای سئو شده در فضای آنلاین همگی جزو استراتژی های کمپین بازاریابی 360 درجه است. نکته حائز اهمیت این است که کنار گذاشتن هر کدام از کانال های ذکر شده منجر به کاهش راندمان و بازدهی بازاریابی 360 درجه خواهد شد.
سوالات متداول
چه زمانی از بازاریابی 360 درجه استفاده می کنیم؟
برای استراتژی های برندینگ، ارائه یک محصول جدید، احیای محصولات ضعیف قدیمی، تغییر جایگاه برند و...
مزایای مارکتینگ 360 درجه چیست؟
استفاده از کمپین های بازاریابی 360 درجه می تواند به سرعت موجب آگاه سازی مشتریان از وجود یک برند یا یک محصول خاص شود و اجرای آن منجربه شناخت بیشتر مشتریان از یک برند و یا محصول می شود.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.