60 نکته طلایی هک رشد مخصوص استارتاپ ها (بخش اول)
در گذشته تعریف از محصول یک موجودیت فیزیکی بود، مانند: شامپو، مبل، میز و … ولی در دنیای دیجیتال تعریف محصول به کلی تغییر کرده است. امروزه یک نرم افزار، یک پلتفرم و به بسیاری از چیزهایی که نمی توان با دست لمس کرد هم محصول حساب می شوند. اینترنت به مردم نوع جدیدی از محصول را ارائه داده که نیازمند دیدگاه جدیدی هم از لحاظ رشد است.
به دلیل این باز تعریف، برای اولین بار یک محصول می تواند خود در اتخاذ و استفاده اش نقش داشته باشد. برای مثال محصولی مانند اینستاگرام به شما اجازه می دهد تا محصولش را با دیگران به اشتراک بگذارید تا کیفیت تجربه تان از پلتفرم آن ها افزایش یابد. یک محصول فیزیکی مثل میز نمی تواند چنین کاری کند.
نمونه دیگری از تعریف محصول در دنیای دیجیتال، نرم افزار دراپ باکس (Dropbox) است که یک سرویس اشتراک گذاری فایل محسوب می شود. دراپ باکس در ازای معرفی این محصول از طرف شما به دوستان تان، به شما فضای ذخیره سازی رایگان می دهد. در این تعریف محصول در توسعه استفاده از خودش دخیل است. اگر شما ایده باز تعریف محصول در دنیای دیجیتال را به درستی درک نکنید، نمی توانید از پتانسیل های موجود در هک رشد آگاه شوید.
اگرچه محصول مهم است اما باید به شیوه های توزیع آن هم توجه کرد. همانطور که اینترنت باعث تغییر تعریف محصول شده، تعریف توزیع هم تغییر داده است. برای هک رشد باید کانال های مناسب را جهت توزیع محصول در اینترنت شناسایی کرد. اگر شما بتوانید محصول خود را اصطلاحا در بزرگراه های اینترنتی قرار دهید، آنگاه افراد بیشتری با محصول تان آشنا خواهند شد. درست در همین بخش اهمیت فعالیت های مرتبط با طراحی وب سایت و سئو روشن می شود .
امروزه که افراد برای پیدا کردن محصولات و خدمات مورد نیاز خود از موتورهای جستجوی اینترنتی مانند گوگل استفاده می کنند، شما با سئو سایت خود می توانید به صدر نتایج گوگل رسیده و از این طریق ترافیک سایت خود را افزایش دهید و محصولات و خدماتتان را به تعداد افراد بیشتری معرفی کنید.
همچنین با تولید و بازاریابی محتوایی در سایت ها و شبکه های اجتماعی که کاربران فعال زیادی دارند، می توانید امکان دیده شدن برند شرکت خود را افزایش دهید و از این طریق مشتریان جدیدی بدست آورید. در ادامه 60 نکته هک رشد را با هم مرور می کنیم که در 4 بخش جداگانه و هر بخش 15 نکته ارائه خواهد شد :
1. از لینک های کوتاه استفاده کنید.
حتما تاکنون با لینک های بسیار بلند و نامفهوم روبه رو شده اید . این مشکل به دلیل پشتیبانی نکردن سایت ها از زبان فارسی و همین طور عدم صحیح نوشتن کد لینک به وجود می آید . آدرس صفحات سایت هم بر سئو تاثیر می گذارد و هم بر روی جذب بازدیدکننده بیشتر و در کل بر بهینه سازی سایت تاثیر زیادی دارد و سبب افزایش بازدید سایت شما می شود.
همچنین بر روی سئو تاثیر می گذارد چون گوگل دوست دارد لینک های بهینه شده ای را ببیند و فهرست کند که الگوریتم آن را قبلا اعلام کرده است. بر روی کاربران تاثیر می گذارد چراکه وقتی یک آدرسی را که کوتاه و حفظ کردنی باشد خیلی راحت می تواند به خاطر بسپارد و بارها از آن استفاده کند و حتی خیلی راحت به دیگران پیشنهاد دهد.
2. فقط روی رشد متمرکز بمانید.
برای بسیاری از افراد، در نظر گرفتن اهداف، کار سادهای محسوب میشود اما تلاش برای رسیدن به آن بسیار سخت است. به گفتهی دیانا هانت (Diana Hunt)، اهداف همان رؤیاهای ما هستند که برای آنها ضرب الاجل تعیین می کنیم. هر کسی رؤیایی در سر دارد اما افراد موفق کسانی هستند که این رؤیاها را به اهداف قابل دستیابی تبدیل میکنند.
برای اینکه خط پایان موفقیت را لمس کنید و به اهداف خود برسید، باید روی آن تمرکز کنید. برای این منظور بهتر است یک نفر در سازمان مسئول این امر باشد و این کار را به صورت متمرکز دنبال کند. بررسی مداوم چرخه بساز، بسنج، بیاموز از اصول اساسی این کار است.
3. به ارزش پیشنهادی (Value Proposition) خود اهمیت بسیار دهید.
همه ما چنین تجربه ای داشته ایم: ایده ای را در ذهن خود سبک سنگین کرده ایم، از دوستان خود سوالات فرضی پرسیده ایم، روندها را مشاهده کرده ایم و درنهایت، تلاش کرده ایم تا مشخص کنیم که آیا مفهوم تجاری موردنظر ما می تواند به نیازی در بازار پاسخ دهد و مورد استقبال قرار گیرد یا خیر. علت شکست یا موفقیت کسب و کارها، ارزش پیشنهادی آنهاست. فقط انجام یک کار، یا درست کردن و ارایه یک چیز کافی نیست. بلکه آن کار و آن چیز باید ازنظر مشتری بالقوه ارزشمند باشد.
4. قبل از ارائه محصول یک لیست ایمیل از مخاطبین هدف خود بسازید.
بازاریابی از طریق ایمیل یکی از سریع ترین روشها برای پیش بردن فروش نسبت به هر راه ارتباطی آنلاین است. به این فکر کنید… از چه راه ارتباطی دیگری می توانید محصول یا خدمتی را عرضه کنید و بلافاصله آن را به فروش برسانید؟ اما بزرگترین چالشی که اکثر کسب وکارها با آن روبرو می شوند این است که آنها پایگاه داده ایمیلی ندارند که آنقدر بزرگ باشد تا بتوانند فواید استفاده از ایمیل را ببینند. باید یه پایگاه بزرگ از پست الکترونیک مخاطبتان بسازید. این پایگاه داده را مدام بروز رسانی و پالایش کنید.
5. در اینستاگرام نشان دهید که محصول شما چه تغییری در سبک زندگی آنها ایجاد می کند.
اینستاگرام به عنوان پلتفرمی عمل می کند که مزایای زیادی را برای رشد یک تجارت به همراه دارد و به عنوان یک ابزار موثر بازاریابی عمل می کند . اینستاگرام از قابلیت بالایی برای رشد در بازار برخوردار است و برای مشاغل مدرن نیز اهمیت و کارایی بالایی دارد. بسیاری از برندهای برتر نیز در حال حاضر از اینستاگرام استفاده می کنند و میزان به اشتراک گذاری مطالب در بین آنها و تعداد لایک های دریافت شده و تفاسیر در بین آنها نیز بیشتر است.
این پلتفرم رسانه اجتماعی , این امکان را برای بازاریاب ها فراهم می کند تا داستان های مربوط به موفقیت و تجارب خود را با هم به اشتراک بگذارند و این امر نیز از طریق محتوای عینی و بصری امکان پذیر است.
6. توجه به بازخوردهای منفی مشتری بهترین راه برای بهتر شدن محصول شماست.
مشتری ناراضی عدم رضایتش را به چند نفر اعلام می کند؟ 13 نفر؟ بین 10 تا 15 نفر؟ آیا این عدد برای توجه به آنها کفایت نمی کند؟ جالب است بدانید این اعداد مربوط به دهه 1970 است. در سال 2011 این عدد به 280 نفر رسیده است. بله مشتری ناراضی در سال 2011 عدم رضایتش را به 280 نفر اعلام می کند و این افزایش به دلیل دسترسی سریع مشتریان به سایت ها و شبکه های اجتماعی است.
همه شرکت ها (حتی بهترین آنها) گاه گاهی در روند ارائه خدمت خود دچار مشکل شده و باعث نارضایتی در مشتری خود می شوند. یکی از مهمترین تفاوت های شرکت ها نحوه عملکرد آنها برای رفع نارضایتی مشتری است. مشتری که شکایت می کند در واقع می خواهد فرصتی مجدد برای جبران به ما بدهد، نا امیدش نکنیم.
7. درباره بازار و مشتریان خود اطلاعات جمع آوری کنید.
دانش مشتری یعنی اطلاعات شما از مشتریان! این دانش کلیه ی نیازها، خواسته ها و اهداف مشتریان شما را شامل می شود. اگر کسب و کار شما کلیه ی محصولات، خدمات، تولیدات و … را برای ساختن روابط واقعی با مشتری منطبق می کند “دانش مشتری” اهمیت بیشتری می یابد. این امر شامل مسائل محرمانه و ضمنی از قبیل اطلاعات مدیران صاحب حساب اصلی یا دانش قابل بررسی مثل اطلاعات داده ها، برای فروش یا امور آنلاین و … می باشد.
بدیهی است که شرکت ها باید اطلاعات خوبی درباره ی مشتریان خود داشته باشند. اما اغلب می بینیم که این اطلاعات نزد شرکت، کامل نیست! یا در فرم های متعدد جای گرفته که جمع آوری آنها توسط افراد مختلف کار را بسیار دشوار می نماید! حتی در برخی موارد اطلاعات کسب شده، اصلاً قابل بررسی نبوده اند! استفاده از فرم های گوگل طراحی شده و یا ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان می تواند به شما در این امر کمک کند.
8. محصول را هرچه سریع تر روانه بازار کنید.
به جای ایده آل گرا بودن بهتر است همیشه به این فکر کنیم کارها را در بهترین حالت ممکن انجام دهیم و تمرکزمان را روی این بگذاریم که محصول را سریعتر روانه بازار کنیم تا بتوانیم زودتر بازخورد لازم را از مشتری دریافت کنیم. به جای این که بخواهیم به دنبال محصول ایده آل باشیم که ممکن است در نهایت مشتری آن را نخواهد. سرعت چرخه های بازخورد مشتری را افزایش دهید تا در مدت زمان کوتاه تری به نیاز اصلی مشتری دست یابید.
9. محصول خود را ساده ارائه کنید.
سادگی، غایتِ کمال است.”بسیاری از مردم این دفترچه های راهنما را دوست ندارند؛ زیرا وقتی خریدار محصول را از جعبه ی مخصوصش خارج می کند هیجانی دارد که مایل است بطور مستقیم به سمتِ خود محصول حرکت کند. اما این دفترچه ها از شدت ذوق و انرژی او می کاهد. محصولتان را ساده کنید تا مردم مشتاق آن شوند.
10. به خوبی بازار را تجزیه و تحلیل کنید.
تجزیه و تحلیل بازار یکی از مهمترین بخش های هر استراتژی راه اندازی کسب و کار است. تجزیه و تحلیل بازار می تواند به کاهش ریسک راه اندازی کسب و کار کمک کند، زیرا اگر شما واقعا مشتریان بالقوه و شرایط بازار را درک کرده باشید، می توانید محصولات یا خدماتی را ارائه دهید که دارای قابلیت اعتماد و رشد و ترقی بیشتری باشند.
این کار همچنین به شما کمک می کند تا مزیت رقابتی خودتان را شناسایی کنید یعنی چه چیزی شما را از رقبا متفاوت می کند که این امر می تواند شانس بقا و ماندگاری شما را در بازار افزایش دهد. باید به صورت مداوم تحلیل هایتان از بازار را به روز کنید تا غافلگیر نشوید.
11. محصول را زود ارائه کنید تا بتوانید زودتر آن را اصلاح کنید.
به جای برنامه ریزی های دقیق، از آزمایش و به جای حدس و شهود تقاضای بازار، از بازخورد مشتری استفاده کنید و به جای طراحی کامل یک محصول از تکرار در طراحی و اصلاح سریع طراحی ها بر اساس بازخورداستفاده کن. از چرخش های سریع برای اصلاح محصول نترسید و سعی کنید به سرعت محصول رو دوباره در معرض آزمایش مخاطب قرار دهید.
12. محصول را مطابق با نیازهای بازار ارائه کنید.
یکی از جدی ترین مراحل توسعه ی هر استارتاپ، رساندن آن به بازاری است که بتواند در آن بازار درآمدزا باشد و پایدار بماند. مشکل اغلب استارتاپ ها این است که با یک پیشفرض غلط شروع به کار می کنند. آنها احساس می کنند محصول یا خدمتی که طراحی کرده اند حتماً مورد استقبال مشتریان قرار خواهد گرفت.
استارتاپ ها با همین تصور کارشان را آغاز می کنند و با صرف زمان و هزینه محصولی را به بازار عرضه می کنند که با نیازها و مسئله های مشتری همخوانی ندارد و درنتیجه مشتری آن را نخواهد خرید؛ به همین دلیل موفقیت استارتاپها به این بستگی دارد که محصول یا خدمتشان تا چه میزان توانسته مشکل مشتریان را حل کند؛ آنچه برای یک استارتاپ اهمیت زیادی دارد این است که بتواند به جایی برسد که محصولش متناسب با بازار باشد و یا به اصطلاح به همخوانی محصول با بازار رسیده باشد.
13. تعداد چرخه های بازخورد (Build-Measure-Learn) را هر چه بیشتر کنید بازخوردها بهتر و بهتر خواهند شد.
بهبود مستمر یکی از نیازهای اساسی در کسب و کار نوپای شماست .باید به صورت مداوم چرخه بازخورد را تکرار کنید تا بتوانید ایرادات هر مرحله را برطرف کنید و در نهایت محصولتان روز به روز موفق تر شود. هر چه این چرخه را سریعتر تکرار کنید و بازخورد ها را در ویرایش های جدید محصول لحاظ کنید محصول زودتر میتواند مورد توجه مشتریان قرار خواهد گرفت.
14. از اشتباهات خود درس بگیرید و از آنها برای پیشرفت استفاده کنید.
یکی از منابع یادگیری موفقیت یادگیری از شکست ها و نا کامی ها در طی مسیر است. واقعا این یکی از با ارزش ترین منابع یادگیری است که ما می توانیم همواره از آن استفاده کنیم.تشخیص ،تحلیل و تولید شکست های هوشمندانه سه مرحله اصلی یادگیری از شکست ها هستند.
به هر حال چون ما در شرایط عدم قطعیت زندگی می کنیم برخی از تلاش های ما به شکست می انجامد و چه بهتر است که این شکست ها هوشمندانه باشند به عبارتی شکست های هوشمندانه سبب رشد ما هستند و به طور حتم از اینکه کاری انجام ندهیم بهتر هستند.مهمترین مانع در یادگیری از شکست ها ،ترس از سرزنش شدن به خاطر شکست است.عدم توجه به شکست های کوچک منجر به وقوع شکست های بزرگ می شوند.
15. از ابتدای کار یک دامنه مرتبط با ارزش پیشنهادی و نام استارتاپ خود انتخاب کنید.
دنیای کسب و کار اینترنتی به شدت رقابتی است. مهم نیست که چه بخشی از بازار را انتخاب می کنید به هر حال باید رقابت خیلی سختی داشته باشید. یکی از چیزهایی که می تواند برای مثال موفقیت دراز مدت فروشگاه آنلاین شما را بسازد یا خراب کند، نام دامنه ی فروشگاه است. برای خیلی ها بهترین طراحی سایت و داشتن محصولات با کیفیت مهم نیست اگر که نام دامنه ی شما خوب نباشد.
در پست بعدی می توانید 15 مورد دیگر را نیز مطالعه کنید.
منبع : راهنمای هک رشد – نوشته محسن مولایی نسب
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.