۶۰ نکته طلایی هک رشد مخصوص استارتاپ ها (بخش دوم)
در پست قبلی با 15 نکته طلایی هک رشد آشنا شدید و در این پست قرار است 15 نکته دیگر را نیز برای شما شرح دهیم. توجه داشته باشید که 30 نکته بعدی در قالب دو پست دیگر تهیه و خدمت شما کارآفرینان عزیز ارائه خواهد شد :
16. انتظار نداشته باشید راه صد ساله را یک شبه طی کنید.
رشد مداوم خصیصه اصلی یک کسب و کار استارتاپی است . بدون رشد ماه به ماه عملا شما موفق نخواهید شد .روند این رشد را همیشه باید زیر نظر داشته باشید. انتظار موفقیت سریع از یک استارتاپ انتظار بسیار دور از واقعیتی است . خودت را برای سه سال تلاش حاضر کنید. فروش اول بسیار مهم است، سریعتر به این فروش برسید. با استفاده از نسبت رشد طلایی و طراحی برای فروش بر اساس این نسبت می تواند به موفقیت شما کمک کند.
17. قیف فروش خود را زیر نظر داشته باشید و آن را تقویت کنید.
در بهینه سازی نرخ تبدیل (یا به شکل مخفف CRO)، شما قیف فروش کسب و کارتان را ارزیابی و تحلیل می کنید تا بتوانید روشهای بهبود سایت خود را شناسایی کنید. به این ترتیب، درصد بالاتری از بازدیدکنندگان خود را به ثبت نام یا خرید محصول خود ترغیب کنید. منظور از نرخ تبدیل این است که وقتی کاربری با کسب و کار شما تماس گرفت، همان اقدامی را انجام دهد که شما از او می خواهید.
18. فقط روی حل یک مشکل تمرکز کنید نه بیشتر
وقتی به یک نفر کتابی را می فروشید، مشتی کاغذ و جوهر و چسب نفروخته اید! در واقع به سوالات او پاسخ داده اید. شاید هم اگر کتاب خوبی نوشته باشید، نوع نگرش جدید و روش زندگی بهتری را به او عرضه کرده اید.” سعی کنید در هر محصول مسئله ای مشخص و یکتا از مشتری را حل کنید . خودتان را درگیر کارهای متعدد نکنید. نیروی تان را روی یک موضوع متمرکز کنید. اغلب استارتاپ ها با این اشتباه کار می کنند که قرار است از روز اول همانند یک شرکت موفق عمل کنند.
19. جامعه ای از مخاطبین (مشتریان بالقوه) بسازید.
شما هستید تا کسب و کار راه بیندازید ٬ ولی ایجاد یک حس اجتماعی در سراسر کسب و کار شما ،حضور فعال مشتریان و تولید موج اجتماعی حمایت و دهان به دهان شدن پیام شما را در کوچه و خیابان تضمین می کند. در مدل کسب و کار بخش شرکای کلیدی می تواند در این امر به شما کمک کند. باید سعی کنید با این شرکا ارتباطات خوبی برقرار کنید. برگزاری رویداد های مختلف می تواند به شما در این امر کمک کند.
20. بساز – بسنج – بیاموز
چرخه یادگیری و برنامه ریزی دوباره و ارزیابی و ساختن را بارها و بارها و مدام تکرار کنید. این چرخه ها به شما کمک می کند تا ایده اولیه تان را توسعه دهید و با یادگیری از بازخورد های مشتری ایده های جدیدی برای خلق ارزش های مورد نیاز آنها ارائه کنید. هر چه پیش میروید تجربه شما از چرخه های بهبود افزایش می یابد و می توانید از این تجربه ها در کاهش هزینه ها و زمان در چرخه های بعدی استفاده کنید.
21. ویدئو مارکتینگ را جدی بگیرید.
چه باور داشته باشید چه نه، این موضوع یک حقیقت است که امروزه مردم زمان بسیار زیادی را برای تماشای ویدئو بصورت آنلاین اختصاص می دهند. در واقع بر اساس تحقیقی که توسط موسسه comScore منتشر شده است، بیش از 100 میلیون نفر از کاربران اینترنت در دنیا عادت به دیدن ویدئوهای آنلاین دارند. ویدئو اثرات زیادی دارد و می تواند به شما کمک کند .شبکه های داخلی و خارجی زیادی این امکان را برای نشر ویدئو برای شما فراهم می کنند. از این امکان استفاده کنید و البته دقت کنید که مخاطباتان در این رسانه ها حضور دارند یا خیر.
22. مدل های درآمدی استارتاپ خود را با دقت پیدا کنید.
مدل های درآمدی نشان دهنده درآمدی است که شرکت از هر بخش از مشتری کسب می کند. شرکت باید از خود بپرسد که هر بخش مشتری واقعاٌ برای چه ارزشی تمایل به پرداخت پول دارد؟ در صورتی که شرکت به این سؤال پاسخ درستی دهد، قادر به ایجاد یک یا چند جریان درآمدی برای هر بخش مشتری می شود. مدل کسب و کار می تواند شامل دو نوع مختلف از جریان های درآمدی باشد اول درآمدهای تراکنشی و دوم درآمد تکرارپذیر. راه های گوناگونی برای ایجاد جریان درآمدی وجود دارد آنها را یاد بگیرید و توسعه دهید.
23. به دنبال حل مشکل باشید نه اضافه کردن ویژگی های جدید
مشتری به دنبال حل مسئله اصلی خود است و گاهی افزودن ویژگی های جدید بدون آنکه کمکی به حل مسئله اصلی مشتری بکند نه تنها برای او جذاب نیست ممکن است موجب سردگمی و آزار و مهاجرت او به محصول رقیب شود . پس دست از اصلاحات بی مورد و بدون اثر بردارید. با بررسی نقشه سفر مشتری می توانید بفهمید دقیقا چه چیزی لازم دارد به بازخورد ها توجه کنید تا با هزینه و زمان کمتری به نتیجه دلخواه برسید.
24. قبل از شروع به فعالیت بخش پشتیبانی و خدمات مشتری را راه اندازی کنید.
بخش خدمات مشتریان برای یک استارتاپ مهم است، زیرا اغلب، این قسمت، تنها راه ارتباطی است که استارتاپ با مشتریان خود دارد. مشتریان از عناصر حیاتی کسب و کار محسوب می شوند. مشتریان هزاران و حتی میلیون ها تومان از پول خود را در سال صرف و هزینه در یک کسب و کار می کنند. در نتیجه، زمانی که سوالی برایشان پیش بیاید یا این که مشکلی با محصول خریداری شده داشته باشند، انتظار دارند که خدمات مشتریان این مشکلات را برای آن ها برطرف نماید.این امر ایجاد اعتماد می کند و اعتماد یعنی ماندگاری .
25. برای معرفی محصول خود از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید.
موتور های جستجو برای پیدا کردن سایت شما از کلمات کلیدی استفاده می کنند و به جرات می توان گفت که کلمات کلید از اصلی ترین و مهم ترین بخش یک وبسایت هستند، که تاثیر بسازای در سئو سایت شما دارد. در صورتی که بتوانید بطور صحیح کلمات کلیدی را انتخاب کنید، باعث می شود رتبه سایت شما رشد کند. با بررسی و آزمایش کلمات کلیدی از طریق ابزارهایی که موتور های جستجو در اختیار شما قرار میدهند میتوانید این کلمات را پیدا کنید و به صورت موثر تری روی آنها برنامه ریزی کنید.
26. قبل از معرفی محصول، پذیرندگان آغازین را شناسایی کنید.
پذیرندگان آغازین (Early adopters) به افرادی گفته می شود که به “احتمال زیاد” به استفاده از کالا یا خدمات شما علاقه نشان خواهند داد. برای مثال اگر شما یک لوله کش باشید ، پذیرندگان آغازین شما صاحبین ملک خواهند بود یا اگر یک اسباب بازی فروشی داشته باشید پذیرندگان آغازین شما می توانند کسانی باشند که دارای فرزند هستند. پس بر اساس محصول یا خدمت خود جامعه پذیرندگان آغازین را آماده کنید.
27. کسب و کار جدید خود را با کسب و کارهای دیگر خود (در صورت وجود) متصل کنید.
منظور از برقراری ارتباطات بین کسب و کارها در شبکه سازی ، ایجاد یک ارتباط و تعهد بلند مدت است که موجب می شود شرکت ها نسبت به خود و سایرین شناخت بهتری پیدا نموده و کارهایی را با کمکدیگران انجام دهند که به تنهایی از عهده ی انجام آن بر نمی آیند.در بین شرکت های نوپا این یک اصل اساسی است و باید اعضای این اکوسیستم به یکدیگر کمک کنند تا در مقابل رقبای بزرگ و قدیمی بتانند ماندگار باشند.
28. قبل از ارائه محصول به بازار درباره آن صحبت کنید.
قبل از اینکه محصول به بازار وارد شود می توان در مورد آن با دوستان آشنایان و شبکه مخاطبین صحبت کرد و با کمک تمرکز بر روی مشکلی که محصول حل می کند و منافع آن و روش کارکرد آن جامعه را برای ورود محصول آماده کرد. سعی کنید تا می توانید از ارزش پیشنهادی کسب و کارتان بگویید. این ارزش ها باید دقیقا به مردم بگوید که شما چه منافعی برایشان به ارمغان می آورید و چطور به آنها در حل دردسرهایشان کمک می کنید و کارکرد اصلی محصول شما چیست.
29. برای تمام بخش ها نیروی حرفه ای بیابید.
تیم سازی مستلزم شناخت و جذب افراد مناسب برای نقش های مختلف است که البته اصلا کار ساده ای نیست. 10 نفر اول کسب و کار شما معین می کند که آیا موفق خواهید شد یا خیر . نقش ها و سطوح فعالیت در مراحل مختلفِ تشکیل هر استارتاپ تغییر می کند. اگر افراد نامناسبی برای تیمتان انتخاب کنید، درواقع گامی بزرگ به عقب برمی دارید، زمان را از دست می دهید و در ادامه، باید انرژی خود را صرف کارهایی کنید که در برنامه ریزیتان جایی نداشته اند. در شرایط رقابتی، انتخاب نیرو و اعضای نامناسب برای تیم به پاشنه ی آشیل شما بدل خواهد شد، به ویژه زمانی که رقبا از شما جلوترند و نیروهای بهتری جذب کرده اند.
30. هویت بصری (لوگو، فونت، طراحی و…) برند خود را جدی بگیرید.
هویت بصری شرکت CVI ، نام، نماد یا لوگو، تایپوگرافی، رنگ، شعار و- اغلب موارد- عناصر گرافیکی اضافی را شامل می شود. لوگو یا نماد، توانایی بیان ویژگی های شرکت را دارد. عناصر CVI در ارتباطات و در کاربردهای مختلف مانند ساختمانها، وسایل نقلیه، و لباس کارکنان بکار میروند. در کل، CVI سبب شناخته شدن می شود .هر تغییر مهمی در یک CVI به زمان و سرمایه قابل توجهی برای ارتباط با نام یا طراحی جدید شرکت، تأکید بر حضور سازمان (جدید) و راه هایی که آن را از دیگران متمایز می کند، نیاز دارد. پس از همین اول کار خوب و عالی در این مورد انجام دهید.
در پست بعدی می توانید 15 مورد دیگر را نیز مطالعه کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.