OKR چیست؟ + چگونه باید از آن استفاده کرد؟
OKR چیست؟
اهداف و نتایج کلیدی (OKR) (Objectives and Key Results) یک فرایند رهبری محبوب برای تنظیم، ارتباط و نظارت اهداف و نتایج به صورت سه ماهه در سازمان هاست. هدف OKR ها اتصال اهداف شرکت، استارتاپ و اشخاص به صورت سلسله مراتب به یکدیگر برای رسیدن به نتایجی قابل اندازه گیری است، و همه کارکنان با هم در یک جهت واحد و برای تحقق یک هدف متحد می شوند. OKR ها معمولا در نرم افزار OKR مخصوص اجرا می شوند.
بخش بزرگی از OKR ها اطمینان حاصل می کنند که هر فرد داخل سازمان می داند چه کارهایی از آنها انتظار می رود. OKR ها در برابر همه عموم نگهداری می شوند، بنابراین افراد و تیم ها به سوی همان اهداف حرکت می کنند و می دانند که دیگران روی چه چیزی تمرکز می کنند.
OKR ها شامل یک لیست از 3 تا 5 هدف با اهمیت بالا هستند. در زیر هر هدف، معمولا 3 تا 5 نتیجه کلیدی و قابل اندازه گیری ذکر شده است. هر نتیجه کلیدی دارای یک نشانگر پیشرفت یا نمره ( 0-100٪ یا 0 تا 1.0 ) است که نشان دهنده دستاورد هر کدام می باشد. در اینجا می توانید مثال های متنوعی از OKR ها را مشاهده کنید تا راحت تر بتوانید آنها را تعریف کنید.
معمولا OKR ها یک برنامه ریزی سه ماهه تکرار شونده هستند. در حالی که اکثر استفاده از OKR ها سه ماهه هستند، برخی از شرکت ها OKR هارا سالانه و یا ماهانه تعیین می کنند.
گفته می شود اگر یک رهبری و مدیریت تیم وجود داشته باشد که هر رهبری باید آن را اجرا کند، OKR ها هستند. OKR ها ساده هستند و در حالی که زمان و منابع را داخل سازمان مصرف نمی کنند، مزایای بسیاری برای افزایش بهره وری، تمرکز و فرهنگ شرکت فراهم می کنند.
ابتدا در سال 1970 توسط رئیس اینتل اندی گروو (Andy Grove) در دهه 1970 اجرا شد و بعدا در میان بسیاری از شرکت های فناوری گسترش یافت و حتی Google نیز شروع به استفاده از آنها کرد. امروزه OKR ها توسط ده ها هزار تیم و شرکت های کوچک از SME ها گرفته تا لیست 500 شرکت برتر آمریکا (Fortune 500) استفاده می شود. Google، LinkedIn، Intel، Zynga، Sears، Oracle و توییتر فقط برخی از کاربران مشهور OKR هستند که آن را دوست دارند و از آن استفاده می کنند.
برای پیاده سازی اهداف و نتایج کلیدی، از نرم افزار OKR آنلاین مانند Weekdone استفاده کنید.
ساختار OKR
ساختار OKR بسیار ساده است:
-
- اهداف : شما با تعریف 3 تا 5 هدف کلیدی در سطوح شرکت، تیم یا شخص شروع می کنید. اهداف باید بلندپروازانه، کیفی، دارای محدودیت زمانی و قابل اجرا توسط فرد یا تیم باشند.
- نتایج : در زیر هر هدف، 3 تا 4 نتیجه قابل اندازه گیری را تعیین کنید، نه بیشتر. نتایج کلیدی باید قابل سنجش و قابل دستیابی باشند، منجر به درجه بندی هدف شوند و دشوار باشند، نه غیر ممکن ! نتایج OKR می تواند بر اساس رشد، عملکرد، درآمد یا مشارکت باشد. اغلب این نتایج عددی هستند، اما همچنین می توانند نشان دهند که آیا چیزی انجام شده یا لغو شده است، بنابراین می تواند باینری (0 یا 1) نیز باشد.
نمونه ای از یک OKR را در تصویر زیر مشاهده می کنید :
چگونه از OKR استفاده کنیم؟
پس از تعریف، اهداف OKR و نتایج کلیدی را برای همه ذینفعان ارسال کنید و مطمئن شوید که آنها کاملا متوجه شده اند. در صورت نیاز، متن را با هم ویرایش کنید تا به درک مشترکی از آن برسید.
همانطور که افراد شروع به کار می کنند، شاخص های نتیجه خود را به طور مرتب به روز می کنند که هفته ای یک بار دوره مناسبی برای آن می باشد. یک هدف زمانی انجام شده در نظر گرفته می شود که 70-75٪ از نتایج آن به دست آمده باشد. اگر 100٪ از نتایج اهداف به دست آمده باشد یعنی اهداف شما به اندازه کافی دشوار و بلند پروازانه نبوده است.
OKR ها را به صورت منظم در صورت نیاز بررسی کنید. سعی کنید انعطاف پذیر باشید، اگر اهداف شرکت، تیم یا شخصی شما تغییر کرد، احساس راحتی کنید و به سادگی OKR ها را عوض کنید. دقت کنید که هیچ فرآیندی نباید مهم تر از منطق و تجارت روزمره شما باشد.
فواید
مزیت اصلی آن حفظ چشم انداز و اهداف است و اهداف همیشه در دید کارکنان قرار دارد. آنها دقیقا میدانند که دقیقا چه انتظاراتی از آنها می رود. پس آنها میتوانند کار خود را با اهداف گروه، دپارتمان و شرکت هماهنگ کنند.
OKRها هنگامی که به طور منظم تنظیم و استفاده می شوند واقعا استفاده آسانی دارند و زمان زیادی برای پیاده سازی و یا پیگیری نمی گیرند. اغلب فقط چند ساعت در هر سه ماهه برای بررسی OKR ها طول می کشد، با این حال به آنها به عنوان یک نشانه نگاه خواهید کرد و پیشرفت خود را به صورت هفتگی بررسی خواهید کرد.
OKR ها را اغلب رهبران و مدیرانی که دوست دارند سازمانشان به سوی اهداف مهم گام بردارند استفاده می کنند. این مدیران دوست ندارند سازمانشان مشغول انجام وظایف کوچک و بی اهمیت باشند. تمرکز و بهرهوری نتیجه یک فرآیند OKR خوب است.
چه زمانی از OKR ها استفاده کنیم؟
گفته می شود اگر شما به دنبال یک ابزار مدیریت بهتر برای تیم یا شرکت خود هستید، نتایج و اهداف کلیدی (OKR) گزینه ای مناسب برای شماست. هر زمان که می خواهید سازمانتان در مسیری درست حرکت کنند، فقط OKR را اجرا کنید و کارکنان به راحتی چشم انداز شما را دنبال می کنند. جای تعجب نیست که OKR ها دره سیلیکون و بقیه جهان را به سرعت فرا گرفته اند.
می توانید برای یادگیری بیشتر از دوره آموزش OKR استفاده کنید و پس از تماشای دوره به طور عملی از آن در سازمان خود استفاده کنید.
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
جناب الهامی علت این همه مانور روی okr چیه؟ گوگل، اینتل، آمازون!!
من فکر میکنم صرفا یک رویکرد ذهنی برای انتقال مطلبه، چیزی هست که من جا انداختم یا درست درک نکردم؟