۶۰ نکته طلایی هک رشد مخصوص استارتاپ ها (بخش سوم)
تا پست قبلی 30 مورد از نکات طلایی هک رشد را با هم مرور کردیم. در این پست به 15 مورد دیگر خواهیم پرداخت :
31. گیمیفیکیشن
گیمیفیکیشن یا بازی سازی، هنر تعبیه کردن مکانیزم های بازی در فضاهایی است که به صورت پیشفرض برای بازی طراحی نشده اند .ما در زندگی روزمره ی خود، با نمونه های زیادی از بازی سازی ها مواجه می شویم . همین که به ما یک بروشور می دهند و می گویند اگر آن را با خودمان به رستوران ببریم به ما تخفیف خواهند داد، شکل ساده ای از بازی سازی محسوب می شود . امروز انسانها ترجیح می دهند بازی و تفریح را هم به صورت در هم تنیده با فعالیت های روزمره ی خود، تجربه کنند و هر جا که کارها و فعالیتهایشان با بازی گره میخورد، عموماً اشتیاق بیشتری از خود نشان می دهند . با ساختن بازی ها می توانید با کمترین هزینه انسان ها را در کسب و کارتان درگیر کنید.
32. محصول خود را بومی سازی کنید.
در دنیای کسب و کار امروز، مرزهای جغرافیایی و فرهنگی برداشته شده و در بسیاری از کسب و کار هایی که با نگاه رشد طراحی و اجرا می شوند ،مشتریانی از شهرها، مناطق یا کشورهای مختلف وجود دارند که مدیریت کردن ارتباط کسب و کار با این افراد و تامین نیاز های آنها مطابق با شاخص های فرهنگی شان نیازمند مهارت هایی خاص برای طراحی و بومی سازی محصول است که باید حتما به آنها دقت شود. عدم توجه به نکات فرهنگی محصولات، موجب شکست آنها می شود.
33. سنجه های با اهمیت را اندازه گیری کنید و اقدام های لازمه را سریع انجام دهید.
در هر کسب و کار نوپایی تعداد خیلی زیادی فعالیت اساسی باید برای تولید محصول انجام شود که برای سرانجام رسیدن این فعالیت ها نیازمند تعیین و اندازه گیری سنجه های درست است. علاوه بر این نیاز است که کارهای اساسی و کلیدی بر حسب اولویت (فوری یا غیر فوری) تقسیم بندی شود و کارهای مهم و و فوری سریعا انجام شوند.
34. محصول خود را با یک ویدئو کوتاه معرفی کنید.
هیچ چیزی نمی تواند به اندازه یک ویدئو کوتاه، اثری بهتر و مطلوب بگذارد. از سال 2008 به بعد محتوای ویدیویی یک راه حل عالی برای معرفی محصولات پیچیده بوده است، زیرا به سادگی و در کمتر از دو دقیقه به معرفی محصولات جدید می پردازد . ویدئوها می توانند به صورت 24 ساعته و بدون کوچکترین وقفه ای در کار، محصولات و کسب و کارتان را معرفی کنند و با هزینه ای کمتر شما بهترین استفاده را در این زمینه داشته باشید. شما برای داشتن یک فروشنده باید هر ماه مبلغی پرداخت کنید و گاهی هم کار دچار وقفه می شود اما با ویدئو و ساخت آن شما یک بار برای ساخت آن هزینه می کنید و ماه ها از آن استفاده می کنید.
35. تولید محتوای با کیفیت
طبق نتایج آخرین تحقیقات صورت گرفته در زمینه علل موفقیت و شکست برنامه های بازاریابی محتوا، استمرار و پیوستگی در تولید محتوای جذاب مهمترین عامل موفقیت است. سرمایه گذاری در زمینه بازاریابی محتوا در صورتی که بدون برنامه ریزی دقیق برای انتشار پیوسته و مستمر محتوا انجام شود تنها اتلاف منابع مالی و زمانی است. در بازاریابی محتوا کمپین های شما به هر میزان هم جذاب باشند و مخاطبین زیادی را جذب خود کنند، اگر محتوای دیگری پس از آن طبق برنامه برای مخاطبین تولید نشود، شکست شما حتمی است. اهمیت استمرار در بازاریابی محتوا این است که همواره تصویر شما را در ذهن مخاطبین زنده نگه می دارد.
36. مشتریان وفادار خود را حفظ کنید.
نویسنده کتاب (اثر وفاداری) معتقد است نگه داشتن مشتری های قدیمی و وفادار سودمندتر از یافتن مشتری های جدید است. از نظر او مشتری های وفادار سود بیشتری را با خود به مغازه می آورند. این مشتری ها به جای هدر دادن وقت و گشتن مکان های دیگر برای پیدا کردن کالایی با قیمت ارزان تر، ترجیح می دهند از مغازه ای خرید کنند که به آن اعتماد دارند . بنابراین وقتی مشتریان قدیمی تان دوباره به شما سر می زنند سعی کنید با روش های مختلف از جمله ارائه هدایا و تقدیر از آنها و رفتار مودبانه آنها را به بازگشت دوباره ترغیب کنید. هرچه دوره حضور یک مشتری در کسب و کارتان را افزایش دهید موجب رشد بیشتر کسب و کارتان خواهید شد.
37. محصول خود را سریع به بازار ارائه کنید و سریع تر بروزرسانی کنید.
به جای اینکه ایده آل گرا باشید و منتظر بمانید تا یک محصول عالی ایجاد کنید باید محصولی را که حداقل نیاز مشتری را برآورده می کند (MVP) به بازار ارائه کنید و در ادامه با سرعت زیاد آن را به روز رسانی کنید. این امر نشان دهنده اهمیت دادن شما به مشتری ها و زنده بودن استارتاپتان است.
38. شرایط سیاسی،اقتصادی،اجتماعی و فناوری را برای کپی کردن یک کسب و کار موفق در نظر بگیرید.
شبیه سازی محصولات موفق یکی از راه هایی است که می تواند شما را به موفقیت برساند اما عدم تحلیل درست شرایط سیاسی،اقتصادی،اجتماعی و فناوری می تواند برای شما چالشی جدی درست کند و در موارد متعددی منجر به شکست خواهد شد. پس قبل از اینکه شروع به کپی کردن یک کسب و کار موفق کنید بررسی کنید که محیط شما و کسب و کار اصلی چه تفاوت و شباهت هایی دارد.
39. بازخورد گرفتن باید مهم ترین بخش کاری شما باشد.
تغییر تنها چیزی است که تغییر نمی کند. بازخورد هایی که از مشتریان دریافت می کنید مبنای اساسی تغییرات و اصلاحاتی است که مورد نیاز سیستم شما هستند تا در نهایت سیستمی عالی ایجاد شود. بهبود مستمر و بروز رسانی های سریع بر اساس این امر می تواند هزینه های شما را شدیدا کاهش دهد. هرچه سریعتر این کار را انجام دهید موفق تر خواهید بود.
40. پلتفرم ایجاد کنید.
لازم است که ساختاری در کسب و کارتان ایجاد کنید که بتواند به سرعت با تغییر ویژگی هایی از محصول ،آن را برای بازارهای مختلف با مشتریان متفاوت آماده کند. گاهی تنها تغییرات ساده می تواند بازارهای تازه ای برای شما بگشاید.
41. محدودیت زمانی یک محرک فوق العاده برای فروش محصولات و خدمات شماست.
یکی از بهترین روش ها برای افزایش خرید مشتریان این است که آنها را در خصوص اینکه وقت کمی برای استفاده از فرصت ها وجود دارد مطلع کنید. اغلب فشارهای زمانی منجر می شود که مشتریان مردد بتوانند تصمیم بگیرند. وقتی زمان زیادی صرف تصمیم گیری مشتری شود عملا به دلایل متعددی مانند فراموشی و غیره ممکن است کلا خرید منتفی شود.
42. امکان استفاده رایگان از ویژگی های محصولتان را به مشتری بدهید.
این ویژگی را طوری انتخاب کنید که مشتری بعد از استفاده از محصولتان بتواند به راحتی برای خرید اشتراک و یا پرداخت وجه برای ویژگی های بیشتر تصمیم بگیرد. اغلب مشتریان برای محصولات تازه با نوعی بی اعتمادی مواجه هستند بنابر این باید سعی کنید از کارکرد درست محصول آنها را مطمئن کنید.
43. از قدرت پادکست های صوتی غافل نشوید.
حس شنوایی که جز مهمترین حواس انسان محسوب می شود که به وسیله آن بسیاری از نیازهای ارتباطی انسان را برآورده می سازد و اطلاعاتی که موردنیاز مخاطبان است را به صورت شنیداری در اختیار آن ها می گذارد . پادکستینگ روشی برای ساخت و انتشار محتویات صوتی و تصویری بصورت سریالی از قطعات و فایل های با زمینه و تم مشترک می باشد. این فناوری پتانسیل بالایی برای بهبود کیفیت تجربیات مشتریان از محصولات و خدمات و افزایش رضایت آنان دارد.
پادکست یک رسانه است و وظیفه انتقال پیام را از ذهن برنامه ساز به مخاطب بر عهده دارد. اگر آن را با وبلاگ ها و رسانه های نوشتاری آنلاین مقایسه کنیم، روند انتشار و انتقال پیام در آن پردردسر به نظر می رسد. اما به نسبت رادیو ها، بسیار رسانه ارزان قیمتی به شمار می رود .در مرحله پس از تولید پیام، این رسانه بسیار سریع عمل می کند چرا که در فاصله آپلود فایل توسط برنامه ساز و دانلود آن از سوی مخاطب، نیاز به رعایت بسیاری از کاغذبازی های معمول و کسب مجوز ندارد. در نتیجه پخش آن سریع و کم هزینه است.
44. تا جایی که ممکن است فرآیند خرید را برای مشتری ساده کنید.
استفاده از تکنولوژی های مصرفی مانند گوشی های هوشمند، تبلت ها و ابزارهای شبکه سازی اجتماعی و نیز خدمات ابری جدید با استفاده از اپلیکیشن ها و سرورهای قدیمی و زیرساخت های شبکه ای کهنه همزمان شده و این موضوع نوعی پیچیدگی شدید را برای مشتریان به وجود آورده است. اما یک راز بزرگ وجود دارد. مردم از فرآیندهای پیچیده متنفرند و دنبال ساده ترین راه می گردند. پس تا جایی که می توانید پیچیدگی ها را کم کنید .
45. باشگاه مشتریان ایجاد کنید.
ایده ایجاد باشگاه مشتریان نخستین بار در دهه 1970 در آمریکا مطرح شد. خطوط هوایی آمریکا، پیشتاز راه اندازی باشگاه های مشتریان بوده اند. یعنی زمانی که برنامه های پرواز خود (AAdvantage) را راه اندازی کردند .باشگاه مشتریان برنامه ای است که از طریق آن برای ایجاد وفاداری در مشتریان، مزایایی به گروهی از مشتریان شرکت اختصاص داده می شود.
باید بدانید که هزینه جذب مشتری جدید 6 تا 11 برابر هزینه فروش محصولات به مشتریان فعلی شماست . احتمال خرید مشتریان فعلی کسب و کار شما 60 درصد بیشتر از یک مشتری جدید است. با ایجاد پیشنهاد های جذاب بین مشتریان فعلی رقابت ایجاد کنید و سعی کنید این رقابت با برنامه های مختلف گسترش یابد تا به موفقیت های بیشتری برسید.
15 مورد آخر را می توانید در این پست مطالعه فرمایید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.