کاربردهای بلاک چین در کسب و کار – فهرست جامع
بلاک چین Blockchain یک فناوری جوان و پرکاربرد است که هر نوع مبادله ای را در قالب یک دفتر کل دیجیتال به نحوی ثبت می کند که دیگر قابل تغییر و ویرایش نیست. این موارد ثبت شده که به آن ها بلوک های اطلاعاتی (Block) نیز گفته می شود، بر اساس فناوری رمز نگاری شده به وجود آمده اند.
اطلاعات و داده های ذخیره شده در بلوک ها به راحتی قابل تایید شدن هستند و همه افراد عضو بلاک چین به آن ها دسترسی دارند. از آنجایی که تکنولوژی بلاک چین غیر متمرکز بوده و وابسته به نهاد، سازمان یا فرد حقیقی و حقوقی خاصی نیست، هر شخصی در جهان با اتصال کامپیوترش به شبکه بلاک چین قابلیت دسترسی به آن و استفاده از این فناوری را داراست.
اپلیکیشن های زیادی بر اساس بلاک چین ساخته شده اند. اپلیکیشن های بلاک چین، طیف گسترده ای از راه حل ها و امکاناتی را که هر شخصی برای ارتقای کسب و کار خود نیاز دارد، فراهم کرده اند. اما شما به عنوان یک صاحب کسب و کار، چطور می توانید از بلاک چین در کسب و کار خود استفاده کنید؟ کاربردهای بلاک چین برای شغل شما چیست؟
کاربردهای بلاک چین در کسب و کارها
در این بخش 5 مورد از کاربردهای بلاکچین در کسب و کارهای مختلف را بررسی کرده و توضیحاتی درباره آن ها ارائه می کنیم.
1- از قراردادهای هوشمند (Smart Contract) استفاده کنید.
یک قرارداد هوشمند، قراردادی است که توسط شخص شما و بر اساس نیازها و قوانین مورد نظر طرفین قرارداد، کدنویسی شده است. این کدها و قوانین بر روی شبکه غیر متمرکز بلاکچین قرار می گیرند. به این ترتیب قرارداد هوشمند به شما تضمین می دهد که تمام طرفین و اعضای شرکت کننده در آن، به وعده هایی که در این قرارداد ارائه کرده اند، عمل خواهند کرد.
تمام این مراحل بدون دخالت هیچ شخص یا سازمان خارجی به اجرا در می آید. اما این قرارداد هوشمند و در واقع استفاده از فناوری بلاکچین، چگونه به کسب و کار شما در جهت حفظ سرمایه و بودجه و جلوگیری از هدر رفتن آن کمک می کند؟
درواقع قرارداد هوشمند به شما این اطمینان را می دهد که پس از انجام تعهداتتان، وجهی را که به شما قول داده شده بود، دریافت خواهید کرد. برای مثال اگر قرار است محموله ای را به خریداری ارائه داده و به دست او برسانید، بر اساس قرارداد هوشمند، شما به محض آنکه وظیفه خود را به اتمام رساندید، وجه خود را دریافت خواهید کرد.
جالب تر آنکه اگر طرف دیگر قرارداد به وعده خود عمل نکرده و وجه شما را پرداخت نکند، محموله شما برگشت خورده و مجدد به دست خودتان می رسد. این یعنی شما به هیچ عنوان نیازی به استخدام وکیل ندارید، قرار نیست وجهی را بابت پشتیبانی و حمایت دولت از این قرارداد پرداخت نمایید و همچنین نیاز نیست شخص یا سازمان واسطه ای را برای حسن ضمانت قرارداد خود ذینفع قرار دهید.
به این ترتیب و با وجود این شرایط، شما به عنوان یک صاحب کسب و کار به راحتی می توانید با هر نوع شرکت یا سازمانی به معامله پرداخته و به هر شخص حقیقی یا حقوقی ناشناسی اعتماد کرده و با او به تعاملات کاری بپردازید.
معروف ترین و محبوب ترین پلتفرم برای تعریف قرارداد هوشمند اتریوم (Ethereum) می باشد که با داشتن دانش برنامه نویسی بلاک چین می توانید به راحتی قرارداد هوشمند خود را با ویژگی ها و شروط مورد نظر خود بر روی آن تعریف کنید و یک توکن (Token) نیز برای آن تعیین کنید تا مبادلات لازم به کمک آن صورت گیرد.
2- به کمک بلاک چین نیروهای بهتری استخدام کنید!
قدرت یک تیم به اندازه قدرتِ ضعیف ترین عضوش است. این موضوع درباره کسب و کارها هم صادق است. انتخاب افراد مناسب و استخدام نیروهای درست و کارآمد برای کسب و کار، سبب رشد و ارتقای آن می شود. اما به خوبی می دانیم که پیدا کردن نیروهای مناسب و استخدام آن ها نیازمند صرف زمان و انرژی بسیار زیادی است. بلاک چین برای این موضوع هم راه حلی ارائه کرده است.
آیا تاکنون برای درج آگهی های استخدامی خود به فکر استفاده از ادبیاتی تاثیرگذار یا جملاتی بوده اید که بتواند توجه نیروهای جویای کار را به خود جلب کند؟ دنبال راهکارهایی بوده اید که آگهی شما را بسیار جذاب تر نمایش داده و سبب شود که نیروهای جویای کار به سمت آن جذب شوند؟
این دقیقا همان کاری است که نیروهای جویای کار نیز برای رزومه خود انجام می دهند. اغلب آن ها به بزرگنمایی توانایی ها و مهارت های خود می پردازند. حتی بسیاری از آن ها از فتوشاپ و ادیت هایی از این قبیل برای ساختن رزومه هایی جذاب استفاده می کنند. برخی از آن ها به مهارت ها و توانایی هایی در دوره تحصیل خود اشاره می کنند که شاید در واقعیت حتی کوچکترین تجربه ای هم در این باره نداشته باشند.
برای مثال می گویند که در نوجوانی و جوانی عضو تیم بسکتبال مدرسه بودند. به این ترتیب شما از اینکه اکنون شانس ملاقات با نیروی کاری فعال و پر انرژی را دارید خدا را شاکر هستید؛ اما از کجا می خواهید بدانید که این شخص تاکنون حتی یک توپ بسکتبال هم از نزدیک ندیده است؟
تنها دلیلی که مردم معمولا دست به چنین بزرگ نمایی هایی می زنند یا دروغ های کوچکی مانند مثال ذکر شده را چاشنی رزومه های خود می کنند، این است که آن ها به خوبی می دانند شما وقت، انرژی و نیروی لازم برای بررسی حقیقت را ندارید. به راستی کدام شرکت زمان و سرمایه خود را صرف بررسی عضویت متقضای کار در تیم بسکتبال مدرسه می کند؟
اما تصورش را بکنید چه می شد اگر شرایطی فراهم بود که شما در کسری از ثانیه و به راحتی نوشیدن یک لیوان آب، می توانستید راست و دروغ بودن آنچه در رزومه ها درج شده است را بررسی کنید. اطلاعات ثبت شده از تحصیلات مدرسه و دانشگاه، اطلاعات ثبت شده از تیم های ورزشی که شخص عضو آن ها بوده است، اطلاعات ثبت شده از سوابق شغلی و هرگونه اطلاعات دیگری که برای استخدام یک فرد نیاز است بدانید.
بلاکچین این امکان را به شما می دهد که در صورت تمایل به استخدام یک نیروی کار، بتوانید صحت آنچه او درباره خودش بیان کرده است را متوجه شده و بررسی نمایید.
بنابراین متوجه شدیم که شما می توانید یک استارتاپ به کمک بلاک چین راه اندازی کنید که این خدمت را ارائه کند.
3- پرداخت های خود را سریع تر و ارزان تر انجام دهید.
بیشتر ما به خوبی می دانیم که بلاکچین فعالیت گسترده خود را با بیت کوین آغاز کرد و با همین ارز دیجیتال نیز شهرت یافت. پس تعجبی ندارد اگر بگوییم که شما به راحتی می توانید حقوق کارمندان خود و یا حتی سایر پرداخت های خارج از شرکت را از طریق ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین انجام دهید.
مزایای این امکان زمانی بیشتر به چشم می آید که شما کارمندان بین المللی داشته باشید. کارمندانی که در نقطه دیگری از جهان به صورت دورکاری با شرکت شما همکاری می کنند. بنابراین به جای آنکه هزینه های زمانی و مالی رفتن به صرافی ها و باز کردن حساب های بین المللی و تبدیل ارزهای دولتی کشورهای مختلف را متحمل شوید، به راحتی می توانید از ارزهای دیجیتال برای پرداخت هزینه های شرکت خود به کشورهای دیگر یا همکاری های بین المللی استفاده نمایید.
در این صورت علاوه بر آنکه در وقت و پول صرفه جویی کرده اید، تمامی نقل و انتقالات مالی شما در بلوک های اطلاعاتی ذخیره شده و قابل دسترس هستند. به این ترتیب اشتباهات پرداختی شما کاهش می یابند و همه موارد مربوط به پرداختتان قابل پیگیری هستند.
بنابراین می توانید به راه اندازی یک استارتاپ به کمک بلاک چین فکر کنید که درگاه پرداخت ارزهای دیجیتال باشد و تمامی افراد از سراسر جهان بتوانند به سادگی از آن استفاده کنند.
4- مشتریان خود را بهتر بشناسید.
بلاکچین مدیریت هویت های قابل اعتماد را برای کسب و کارها به امری سهل تبدیل کرده است. چرا که تمام کارکنان و تمام مشتریان شما دارای یک ID دیجیتالی هستند که شما با استفاده از آن ها می توانید از هویت صحیحشان مطلع شده و اطمینان حاصل نمایید.
در این صورت دزدی ها، پولشویی ها، کسی را به جای شخص دیگری جا زدن ها، هویت های جعلی، قراردادهای بی پایه و اساس، امضاهای بی ارزش و بسیاری از خطرات دیگری که یک کسب و کار را تهدید می کند به حداقل ترین حالت ممکن می رسد.
از آنجایی که اطلاعات ذخیره شده در بلوک های بلاک چین قابل ویرایش و تغییر نیستند، احراز هویت افراد کاری اطمینان بخش و آسان است. علاوه بر این، با استفاده از بلاکچین می توانید برای خود مشتریان وفادار بسازید، چرا که به سابقه خرید آن ها و اطلاعاتی که برای شناختشان لازم است دسترسی دارید و می توانید با استفاده از پی بردن به سلیقه و رفتارشان به آن ها نزدیک تر شده و از آن ها مشتریانی راضی و وفادار بسازید.
بنابراین می توانید به کمک بلاک چین یک سرویس تشخیص هویت راه اندازی کنید و این سرویس را در اختیار کسب و کارهای آنلاین قرار دهید تا کاربران خود را احراز هویت کنند.
5- کمپین های تبلیغاتی خود را بهینه سازی کنید.
بازاریابی یا همان مارکتینگ درست و اصولی، یک امر حیاتی برای هر کسب و کاری است. اما امروز در دنیایی زندگی می کنیم که میلیون ها کسب و کار در حال تلاش برای جلب توجه مشتریان به سمت کالاها و خدمات خود هستند. پس تلاش شما در بین آن ها مانند شخصی است که میان هزاران نفر که در حال فریاد زدن هستند، ایستاده و سعی می کند فریادی رساتر داشته باشد.
اگر در حال مطالعه این خطوط هستید، به طور قطع شما فردی هستید که به اندازه کافی می داند چطور باید :
- از شبکه های اجتماعی
- بیلبوردهای تبلیغاتی نصب شده در محیط های پر تردد
- تبلیغات تلویزیونی موجود میان برنامه های پرمخاطب
- درج تبلیغ در روزنامه های پرفروش
- و ارسال ایمیل هایی که توسط مخاطبین باز شده و خوانده می شود
استفاده نماید.
اما با تمام این تفاسیر، باید بدانید که بلاک چین چطور می تواند تلاش های شما را در زمینه بازاریابی موثرتر از تمام این موارد به ثمر برساند.
همانطور که پیش تر در مورد شماره 4 اشاره شد، بلاک چین اطلاعات مربوط به سلیقه، رفتار و سوابق خرید مشتریان را در بلوک های اطلاعاتی خود ثبت و ذخیره می کند. به وسیله این اطلاعات، بازاریابان ماهر و باهوش کمپین های تبلیغاتی جذابی را تشکیل می دهند که مورد مناسبی برای جلب توجه مشتریان است.
نکته مهم تر آنکه، بلاک چین به شما این امکان را می دهد که مسیر تبلیغات و بازاریابی خود را رصد نمایید و اگر اشتباهی در پیش گرفته اید از آن مطلع شده و آن را اصلاح نمایید. همچنین می توانید نقاط قوت کمپین های تبلیغاتی خود را مشاهده کرده و بیشتر بر روی آن ها مانور دهید.
بنابراین به کمک بلاک چین می توانید یک پلتفرم تبلیغاتی راه اندازی کنید و اطلاعات افرادی که تبلیغات را مشاهده می کنند ثبت کنید و سپس از آن برای بهینه سازی کمپین های تبلیغ دهندگان استفاده نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.