20 نکته مهم در انتخاب اسم برند (راهنمای جامع)
احتمالا شما هم از فکر کردن برای انتخاب اسم برند خودتان مثل تصویر بالا خسته شده باشید! امروزه با توجه به گسترش تبلیغات و فضای کسب و کارها، مشتریان توجه ویژهای به اسم برند یک کسب و کار دارند. کسب و کارهای زیادی در انتخاب اسم برند خود دقت میکنند تا علاوه بر داشتن یک برند منحصر به فرد به خوبی نوع فعالیت خود را به اطلاع مشتری برسانند.
اسم برند یک کسب و کار هویت آن سازمان است و باید در انتخاب آن دقت زیادی کرد. یک کسب و کار نوپا که قصد انتخاب اسم برند دارد باید بداند که تا آخر عمر کسب و کار خود با آن نام شناخته میشود و اگر اسم مناسبی انتخاب نشود فرصت برای تغییر وجود ندارد و اگر مجبور به تغییر شوند ممکن است زیانهای مالی بسیار زیادی در برندینگ و بازاریابی ببینند. بنابراین صاحبان کسب و کار در انتخاب نام برند باید بسیار هوشمندانه عمل کنند. در ادامه به 20 نکته مهم در انتخاب اسم برند میپردازیم که رعایت آنها میتواند نهایتاً منجر به انتخاب نام برند مناسب و جذاب شود.
20 نکته مهم در انتخاب اسم برند
1. از اهمیت اسم برند غافل نشوید.
انتخاب اسم برند مناسب برای یک کسب و کار اهمیت فوق العاده ای دارد. دلیل آن نیز این است که اولین چیزی که مشتری از یک کسب و کار میشنود نام برند آن کسب و کار است. حال تصور کنید که یک شرکت یک نام بی مفهوم و نامناسب برای برند خود انتخاب کند. طبیعتاً مشتری در همان دیدار اول حس خوشایندی نخواهد داشت و احتمال زیاد خریدی نیز انجام نمیدهد.
انتخاب نام برند خود را با دقت انجام دهید چرا که اسم برند یک شرکت برای همیشه با شرکت میماند و نمیتوان آن را بعد از چند سال تغییر داد. برند جزء جدایی ناپذیر کسب و کار شماست و اگر به درستی انتخاب شود میتواند کمک زیادی به سودآوری و بیشتر دیده شدن کسب و کار شما کند. بنابراین انتخاب نام برند یک فعالیت استراتژیک برای یک کسب و کار است که اگر به درستی انتخاب شود همیشه در ذهن مشتری میماند و این باعث میشود تعداد مشتریان وفادار آن کسب و کار افزایش یابد.
2. نام برند خود را کوتاه انتخاب کنید.
اگر به نام برند بعضی از معروف ترین کسب و کارهای جهان بی اندیشید متوجه میشوید که این نامها علاوه بر اینکه کوتاه هستند جذابیت خاصی نیز دارند. برند کمپانی های بزرگی همچون اپل، تسلا، نایک و اینتل فقط یک کلمه هستند و مردم و مشتریان به راحتی میتوانند آن را تلفظ کنند و به خاطر بسپارند. غول ترین استارتاپ های دنیا که به آنها استارتاپ یونیکورن گفته می شود نیز بهترین انتخاب را برای نام برند خود داشته اند. از آمازون و نتفلیکس گرفته تا اوبر و ای بی! بنابراین در هنگام انتخاب اسم برند باید دقت داشته باشید که اسم برند شما روی زبان بنشیند و تلفظ آن سخت نباشد.
اگر لازم است که اسم برند خود را به صورت دو کلمهای انتخاب کنید، قابل تلفظ بودن، کوتاه بودن و سادگی باید در آن رعایت شود. بنابراین در انتخاب نام برند باید دقت داشته باشید که حتی اگر لازم شد که برندهای چند کلمهای انتخاب کنید طول هر کلمه را کوتاه تر انتخاب کنید. کوتاه بودن نام برند یک ترفند بازاریابی فوق العاده است که اگر رعایت شود میتواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد. اگر شما در انتخاب اسم برند خود از کلمههای طولانی استفاده کنید مردم با آن ارتباط برقرار نمیکنند و حتی ممکن است در صحبتهای روزانه، نام برند شما را خلاصه کنند و یا حتی آن را نادیده بگیرند.
3. مطمئن شوید که اسم برند شما املای راحتی دارد.
تصور کنید که مردم نام برند کسب و کار شما را برای اولین بار از رادیو یا از همکاران خود بشنوند و به دنبال جستجو کردن آن در موتورهای جستجو بروند. حال اگر اسم برند شما یک اسم با املای سخت باشد کاربر نمیتواند آن را درست جستجو کند و در نتیجه برند شما را پیدا نخواهد کرد. در واقع کاربر چون املای صحیح برند شما را نمیداند به مشکل میخورند و قید بازدید از وب سایت شما و یا خرید آنلاین از شما را میزند.
بنابراین در هنگام انتخاب اسم برند دقت داشته باشید از کلمههایی استفاده کنید که املای مشخص، دقیق و آسانی داشته باشند. ممکن است تصور کنید که مردم وقتی یکبار برند شما را در تبلیغات تلویزیونی، اینترنتی و یا در سطح شهر ببینند میتوانند نام برند شما و نحوه صحیح نوشتن آن را به خاطر بسپارند. ولی واقعیت این است که اگر اسم برند شما عجیب و غریب و دارای املای سختی باشد مردم آن را فراموش میکنند و در هنگام نوشتن برند شما به مشکل میخورند.
4. نام تجاری خود را به مولفه خاص محدود نکنید.
در انتخاب نام برند خود دقت داشته باشید که برند خود را به محصول خاص، مکان خاص یا بازار خاصی محدود نکنید. به عنوان مثال اگر کسب و کار شما در مورد فروش ساعت مچی مردانه است نباید برند خود را محدود به ساعتهای مردانه کنید. چرا که بعد از مدتی شاید لازم باشد اقدام به فروش ساعت مچی زنانه نیز کنید و برند شما گویای کار شما نباشد.
برای مثال کسب و کار آنلاینی که در برند خود از کلمه «دیجی» استفاده کند و محصولات دیجیتالی نیز عرضه کند اگر بعد از مدتی به فروش لباس، اسباب بازی، لوازم آرایشی و … روی بیاورد چون با برندش همخوانی ندارد برای مشتری جذابیت نخواهد داشت. یا مثلاً اگر در انتخاب اسم برند از موقعیت فیزیکی فروشگاه صحبت کند در هنگام تغییر مکان فروشگاه به مشکل میخورد.
5. نام دامنه را بررسی کنید.
در هنگام انتخاب اسم برند برای کسب و کار خود دقت کنید که دامنه آن توسط کسب و کار دیگری انتخاب و یا رزرو نشده باشد. اگر این نکته را رعایت نکنید مجبور هستید بعد از راه اندازی کسب و کار خود وب سایتی با نام دیگر یا دامنه دیگر برای کسب و کار خود داشته باشید که این به هیچ عنوان جالب نخواهد بود.
بنابراین در هنگام انتخاب نام برند و به صورت همزمان باید دامنههای وب سایت نیز چک شود و اسم برندی انتخاب شود که هم جذابیت داشته باشد و هم دامنه خالی برای تأسیس وب سایت نیز وجود داشته باشد. کاربران در ایران عادت کردهاند که با دامنه های .com و یا .ir با کسب و کارها در ارتباط باشند و شما باید هنگام انتخاب اسم برند خود این دامنه ها را چک کنید.
6. خاص باشید.
اسم برند شما باید خاص، به یاد ماندنی و جذاب باشد. پس از اسمهای رایج، معمولی و پر تکرار در هنگام انتخاب اسم برند باید پرهیز کنید. برندهایی مثل «لباس فروشی پیمان» یا «پارچه فروشی محمدی» آنقدر تکراری و عامیانه شدهاند که نمیتواند برای مشتریان جذابیت داشته باشد.
بنابراین سعی کنید از اسم برندهایی استفاده کنید که به صورت هوشمندانهای وضعیت کسب و کار شما را نشان دهد. به بیان دیگر به جای به کار بردن کلمه «لباس فروشی» از یک اسم برند خاص مثل پوشاپ (پوشاک + شاپ) استفاده کنید که گویای کار شما باشد. همچنین دقت داشته باشید که نام برند شما نباید با کسب و کارهای رقبای شما ارتباطی داشته باشد.
7. در انتخاب اسم برند با اعضای تیم خود همفکری کنید.
برای انتخاب اسم برند نیازی نیست که شما این کار را به تنهایی انجام دهید. شما میتوانید با همفکری با سایر اعضای تیم خود این کار را شروع کنید. در فرآیند انتخاب اسم برند کسب و کار خود ایدههای اعضای تیم را بشنوید و سعی کنید نامی را انتخاب کنید که همه اعضای کسب و کار بر روی آن نظر مثبت داشته باشند.
وقتی اعضای یک تیم متوجه میشوند که نظرشان در انتخاب اسم برند شنیده میشود و در نهایت اسم برندی انتخاب شده است که با نظر آنها همخوانی داشته است نسبت به آن برند تعلق خاطر دارند. در نتیجه آنها سعی میکنند همه تلاش خود را برای هر چه بهتر شدن این کسب و کار انجام دهند.
8. نام برند خود را در شبکه های اجتماعی بررسی کنید.
مشابه کاری که در هنگام انتخاب اسم برند برای نام دامنه وب سایت خود انجام دادید برای دامنههای مختلف در شبکههای اجتماعی محبوب نیز باید انجام دهید. شما باید سعی کنید اسم برندی را انتخاب کنید که در شبکههای اجتماعی محبوب مثل اینستاگرام، تلگرام، توییتر و یوتیوب انتخاب نشده باشد.
اگر شما در هر شبکه اجتماعی یک نام داشته باشد این موضوع باعث گیج شدن مشتریان خواهد شد و مشتریان احساس خوبی در این مورد نخواهند داشت. بنابراین سعی کنید نام برندی برای کسب و کار خود انتخاب کنید که بتوانید آن را در شبکههای اجتماعی معروف و محبوب نیز داشته باشید.
9. اسم برند شما نباید قبلا ثبت شده باشد.
در هنگام انتخاب اسم برند باید دقت داشته باشید که از اسمی استفاده نکنید که قبلا ثبت شده باشد. چرا که در هنگام ثبت شرکت و برند خود دچار مشکل میشوید. مثلا اگر نام برندی را انتخاب کنید که قبلا ثبت شده و تکراری باشد نمیتوانید کسب و کار خود را به صورت رسمی شروع کنید و دچار مشکل میشوید.
بنابراین تحقیق در مورد ثبت نشدن نام برند باید حتما قبل از انتخاب اسم برند انجام شود. برای این کار شما میتوانید از شرکتهای مختلفی که در این زمینه کار میکنند کمک بگیرید و اسم پیشنهادی خود را به آنها بگویید تا آنها استعلام تکراری بودن آن را بگیرند.
10. نام برند خود را مرتبط انتخاب کنید.
نام برندی که برای کسب و کار خود انتخاب میکنید باید نشان دهنده فعالیت شما باشد و در واقع با فعالیت شما مرتبط باشد. اگر نامی برای کسب و کار خود انتخاب کنید که با نوع فعالیت شما همخوانی نداشته باشد مشتری آن را جدی نمیگیرد و در نتیجه احتمال خرید او نیز کاهش مییابد.
انتخاب اسم برند تصادفی، مبهم و نامرتبط میتواند بدترین انتخاب برای کسب و کار شما باشد. مثلا اگر شرکت شما بر روی فروش محصولات معدنی کار میکند باید نامی انتخاب کنید که هنگامی که فردی آن را شنید بتواند ارتباط آن با کسب و کار شما را متوجه شود.
11. لوگو خود را در نظر بگیرید.
در هنگام انتخاب اسم برند برای کسب و کار خود به لوگوی خود و رنگی که برای آن در نظر دارید نیز فکر کنید. سعی کنید اسم برندی انتخاب کنید که بتوانید یک لوگوی جذاب، گیرا و خاص را با آن هماهنگ کنید. تصاویر اگر در کنار کلمات استفاده شوند میتوانند به خوبی سلیقه افراد را جذب کنند.
بنابراین بهتر است که نامی برای برند خود انتخاب کنید که بتوان از آن یک لوگوی جذاب و غیرتکراری ساخت. به عنوان مثال اگر شما یک اسم برند طولانی برای کسب وکار خود انتخاب کنید، طراحی یک لوگوی جذاب که بتواند چند کلمه برند شما را پوشش بدهد کمی سخت خواهد شد.
12. فرآیند انتخاب اسم برند را منظم پیش ببرید.
انتخاب اسم برند برای یک کسب و کار مهم است ولی نه آنقدر که افراد آن کسب و کار 6 ماه زمان بگذارند تا یک نام مناسب انتخاب کنند. تمرکز اصلی یک کسب و کار بر نحوه تولید و ارائه محصولات و خدمات باید باشد و نیم نگاهی نیز به انتخاب یک برند جذاب و محبوب داشته باشد. حساسیت زیاد در انتخاب اسم برند میتواند نهایتاً منجر به انتخاب یک نام نامناسب شود.
بنابراین اگر کیفیت محصولات و خدمات خود را افزایش دهید و با مشتریان خود ارتباط همیشگی و مناسب داشته باشید کم کم مردم برند شما را خواهند شناخت. فقط کافی است یک برند مناسب و شیک برای کسب و کار خود داشته باشید. بنابراین اگر هزینهای نیز برای انتخاب اسم برند کسب و کار خود میکنید این هزینه باید معقولانه باشد.
13. مطمئن شوید که از نام تجاری خود راضی هستید!
شما به عنوان صاحب یک کسب و کار اولین فردی هستید که باید حس خوبی نسبت به برند انتخابی خود داشته باشید. در انتخاب نام برند توجه داشته باشید که همه توجه خود را جلب رضایت مردم و مشتریان نکنید و خود را نیز در نظر داشته باشید.
اگر شما در انتخاب اسم برند برای کسب و کارتان، خودتان را در نظر بگیرید میتوانید یک اسم خوب انتخاب کنید و خودتان رضایت درونی خواهید داشت. در نتیجه برای بهتر دیده شدن و موفقیت این کسب و کار تلاش خود را خواهید کرد.
14. اسم برند باید انرژی داشته باشد.
در هنگام انتخاب اسم برند توجه کنید که اسم انتخابی باید زنده و سرحال باشد. اسم انتخابی باید یک انرژی خارق العاده به اعضای کسب و کار و مردم بدهد و افراد زمانی که نام برند شما را ببرند احساس سرزندگی و افتخار کنند. اگر بر روی اسم انتخابی فکر کنید قطعاً میتوانید یک اسم زیبا، هیجان انگیز و خاص برای برند خود داشته باشید. به بیان دیگر اسم انتخابی برند شما باید دوست داشتنی باشد و مردم با آن ارتباط خوبی بگیرند. اسمهایی که معنای نامناسبی در بین مردم دارد به هیچ عنوان نباید در برند کسب و کار استفاده شود.
15. اسم برند باید جنبه انسانی داشته باشد.
در هنگام انتخاب اسم برند توجه داشته باشید که شما قرار است محصولات و خدمات خود را به انسانها ارائه دهید و نه به کامپیوترها. بنابراین توجه به جنبه انسانی نام در هنگام انتخاب نام برند بسیار اهمیت دارد. باید از اسمهایی برای کسب و کار خود استفاده کنید که مردم با آن خاطرات خوبی دارند و آنها را به یاد چیزهای خوبی میاندازند.
برای اینکار حتما باید با فرهنگ مردم آشنا باشید و بدانید مردم به چه چیزهایی علاقه بیشتری دارند. چه چیزهایی بین مردم محبوب تر است و چه چیزهایی بین مردم محبوبیتی ندارد. بنابراین اسم برند نباید خنثی و منفعل باشد و باید طوری گرما و حرارت داشته باشند که مردم از شنیدن و نام بردن آن حس خوبی داشته باشند.
16. اسم برند باید خلاقانه و متمایز باشد.
استفاده از خلاقیت در هر حوزهای میتواند اطرافیان را به وجد بیاورد و به جذابیت آن بیفزاید. در هنگام انتخاب اسم برند نیز باید توجه داشته باشید که اسمی که انتخاب میکنید خلاقیت زیادی در آن به کار رفته باشد. خلاقیت باعث ماندگاری اسم میشود و این همان چیزی است که یک کسب و کار به آن نیاز دارد.
مثلا شرکت آسان پرداخت با برداشتن حروف ابتدایی نام شرکت خود که حروف «آ» و «پ» است، برند جذاب «آپ» را ایجاد کرده است. برند آپ علاوه بر کوتاهی و تلفظ راحت به صورت خلاقانهای ایجاد شده است. این برند همیشه در ذهن مردم میماند به طوری که امروزه کمتر کسی نام آسان پرداخت را به جای آپ به کار میبرد.
17. رقبای خود را چک کنید.
در هر حوزهای که فعالیت میکنید وظیفه شما قبل از انتخاب اسم برند برای کسب و کار خود این است که وضعیت برند رقبای خود و میزان محبوب بودن آنها در میان مردم را چک کنید. مثلا اگر در حوزه فروش بذر گیاهان مشغول به فعالیت هستید برند رقبای خود را بررسی کنید و ببینید بهترین رقیب شما از چه برندی استفاده کرده است.
شما میتوانید محبوب ترین برندی که در صنعت شما فعالیت میکند را کاملاً بررسی کنید و به دنبال این بگردید که این اسم برند چه چیزی داشته است که اینقدر محبوب شده است. بررسی دقیق برندهای رقیبان میتواند نکات بسیار خوبی برای شما به همراه داشته باشد. در واقع شما با نظر و سلیقه مردم در حوزه فعالیت خود آشنا میشوید و طبیعتاً میتوانید یک اسم برند منحصر به فرد و محبوب برای کسب و کار خود انتخاب کنید.
18. قوانین را فراموش نکنید.
در هر کشوری مجموعهای از قوانین وجود دارد که کسب و کارهایی که به دنبال انتخاب نام برند هستند باید به آن توجه داشته باشند. به عنوان مثال در مجموعه قوانین کشور ما به فارسی بودن، عدم منافات با شئونات اسلامی، غیر تکراری بودن، عدم استفاده از اعداد ریاضی، عدم استفاده از عناوین شهدا و ایثارگران و سایر موارد اشاره شده است.
پس حتما باید قوانین کشوری که در آن قصد پیاده سازی کسب و کار خود را دارید بررسی کنید. در بعضی از کشورها قوانین آزادانه تر است و بعضی از کشورها محدودیتهایی در این مورد ایجاد شده است. قوانین هر کشوری بسته به فرهنگ مردم آن کشور تبیین شده است و لازم است که حتما شما آن قوانین را رعایت کنید. اگر شما قبل از انتخاب اسم برند این قوانین را مطالعه نکنید نام انتخابی شما مورد قبول واقع نمیشود و باعث ایجاد دوباره کاری برای شما و کسب و کارتان خواهد شد.
19. آینده نگر باشید.
در هنگام انتخاب اسم برند خود دقت داشته باشید که ممکن است روزی به فکر صادرات محصولات خود باشید. پس باید نامی برای کسب و کار خود انتخاب کنید که در زبانهای دیگر نیز قابل تلفظ باشد. به عنوان مثال حروف ق و خ در زبان انگلیسی و حروف گ چ پ ژ در زبان عربی حروفی هستند که یا خوانده نمیشوند یا تلفظ سختی دارند.
پس بهتر است که آینده نگر باشید و حداقل در مورد نام انتخابی برای کسب و کار خود تحقیق کنید که مبادا نام انتخابی شما در زبان های دیگر معنا و مفهوم بدی داشته باشد. همیشه شروع کسب و کار با دوران بلوغ آن کسب و کار متفاوت است. شاید در ابتدای راه شما تصور نکنید که روزی محصولات شما به کشورهای مختلف صادر شود ولی ممکن است این اتفاق برای کسب و کار شما بیفتد.
در هنگام انتخاب اسم برند برای کسب و کار خود از نام و نام خانوادگی خود استفاده نکنید. چرا که ممکن است روزی به دلایلی مجبور شوید که کسب و کار خود را بفروشید و مشتری کسب و کار شما با مشاهده برند شما از خرید منصرف شود. همچنین در نام گذاری برند خود دقت کنید که نام نهایی کسب و کار شما موجب برانگیختن حساسیت قشر مشخصی از مردم نشود. مثلا انتخاب نام یک تیم ورزشی ممکن است موجب حساس شدن طرفداران تیمهای رقیب شود و این باعث میشود شما نتوانید فروش خوبی داشته باشید. بنابراین آینده نگری شما باید به همه جنبههای انتخاب اسم برند معطوف شود.
20. تغییر نام برند همیشه کار اشتباهی نیست!
بسیاری از صاحبان کسب و کارها نام خوبی برای نام برند خود انتخاب نکردهاند و حالا که مدت زمانی گذشته است و متوجه شدهاند که مردم با برند آنها ارتباط برقرار نمیکنند دچار مشکل شدهاند. این افراد برند خود را تغییر نمیدهند و در انتظار معجزه برای حل این مشکل هستند..
بنابراین شما باید هنگام انتخاب اسم برند توجه داشته باشید که اشتباه این افراد را تکرار نکنید. انتخاب یک نام آسان و مناسب در ابتدای شروع کسب و کار بسیار راحت تر از تغییر نام برند چند سال بعد از فعالیت آن کسب و کار خواهد بود. حتی اگر چندین سال است که کسب و کاری را آغاز کردهاید و احساس میکنید برند نامناسبی دارید نباید بر عدم تعویض آن اصرار کنید. درست است که تعویض برند مشکلاتی را برای کسب و کار شما ایجاد میکند ولی در بعضی از موارد تعویض نام برند میتواند کسب و کار شما را دچار تحول مثبتی کند.
جمع بندی
انتخاب نام برند قطعا یکی از مهم ترین مراحل راه اندازی یک کسب و کار است. کسب و کارهای بسیاری بوده اند که با بی دقتی در انتخاب نام برند شانس موفقیت را از دست داده اند. در مقابل کسب و کارهای موفق بسیاری وجود دارند که بخش کوچکی از موفقیت خود را مدیون نام برند مناسبی هستند که انتخاب کرده اند. با رعایت 20 نکته ای که در این مقاله ذکر شد به احتمال زیاد می توانید مناسب ترین نام برای برند خود را انتخاب کنید. اگر نکته مهم دیگری به نظر شما می رسد که در این مطلب به آن اشاره ای نشده لطفا در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.