7 گام تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال
به جرات می توان گفت تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال اولین و مهم ترین گام برای پیاده سازی کمپین های موفق با بازدهی بالاست. امروزه دیجیتال مارکتینگ برای تمامی مشاغل یک ضرورت به حساب می آید و تدوین و طراحی یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ مناسب برای موفقیت کسب و کارها بسیار حساس و مهم خواهد بود.
در این مقاله ما قصد داریم تا تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال را که می تواند به شما در دستیابی به اهداف خاص در بازاریابی کمک کند، را آموزش دهیم. پس در ادامه با داناپ همراه باشید :
7 گام تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال
1- آنچه را که می خواهید انجام دهید، مشخص کنید.
می خواهید کمپین های دیجیتال مارکتینگ خود را به چه صورتی انجام دهید؟ آیا می خواهید برند خود را به همگان معرفی کنید؟ آیا می خواهید میزان فروش یا مشتریان خود را افزایش دهید؟ به هر حال هدف شما هر چه که است، باید به طور دقیق آن را برای خود مشخص کنید.
این اولین گامی است که شما باید برای طراحی یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موفق آن را انجام دهید. شما اگر به طور کورکورانه از فردی تقلید کنید و هیچ هدفی از کار و فعالیتتان نداشته باشید، به هیچ عنوان در مسیر موفقیت قرار نمی گیرید و نمی توانید رویاها و آمار و ارقام مورد نظر خود را محقق سازید. شما همچنین می توانید یک لیستی از ویژگی های مثبتی که در نظرتان است تهیه کنید و به مرور زمان تلاش کنید تا این ویژگی ها و خصوصیات را در خودتان به وجود آورید.
بنابراین اهداف شما بسیار مهم هستند، شما باید برای تحقق هر یک از اهدافتان گام های خاصی بردارید. در ادامه کمی عمیق تر به این موضوع خواهیم پرداخت.
2- قیف فروش را درک کنید.
قیف فروش یک مفهوم مهم بازاریابی است که شما باید قبل از طراحی استراتژی بازاریابی دیجیتال خود آن را به طور کامل درک کنید. این قیف از چندین مرحله مختلف تشکیل شده که صاحبان کسب و کار برای رسیدن به فروش محصولات خود یا به دست آوردن مشتریان وفادار و بلند مدت باید آن را به طور دقیق بشناسند.
بسته به اینکه شما از چه کسی سؤال می کنید، مراحل ممکن است از نظر تعداد یا نام دقیق آنها متفاوت باشد، اما به طور کلی موارد زیر را شامل می شوند:
1- کشف : مردم برای اولین بار نام برند یا محصول شما را می شوند.
2- تحقیق و بررسی : افراد نام محصول و برند تجاری شما را شنیده اند و مایل هستند برای کسب اطلاعات بیشتر محصولات یا خدمات شما را جستجو کند. آنها همچنین ممکن است در این مرحله در مورد رقبای شما نیز تحقیق کنند.
3- خرید : کاربران حاضرند در این مرحله مشتری شوند و از شما خریداری کنند.
4- وفاداری : مشتری ممکن است به برند یا محصول شما وفادار و در نهایت ممکن است طرفدار برند شما شود.
کاربرانی که در مرحله کشف قرار دارند، نمی توانند به همان روشی که در مرحله وفاداری است، به یک تبلیغ واکنش نشان دهند. قطعا افرادی که در مرحله کشف و آشنایی ابتدایی با برند و کسب و کار شما هستند هیچ اطلاعاتی از شما و خدمات و محصولات شما ندارند و این در حالی است که افرادی که در بخش وفاداری قرار دارند به خوبی با شما و خدمات و محصولاتتان آشنا هستند. بنابراین باید به دقت پیام های تبلیغاتی خود را منتشر کنید تا قابل درک و فهم برای عموم مردم باشد.
3- جذب مشتری و خریدار
گام بعدی که برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود باید انجام دهید این است که درک کاملی از مخاطبان خود و اینکه چه چیزی باعث ایجاد انگیزه در آنها می شود، داشته باشید. این امر ضروری خواهد بود، زیرا به شما کمک می کند تا در طراحی پیام های تبلیغاتی خود هوشمندانه تر عمل کنید.
پرسونای مشتری باید خاص باشد. شما قطعا نمی خواهید فقط یک قشر خاص مشتری شما باشند. شما می خواهید تمامی افراد، از جوان ترین افراد گرفته تا پیرترین آنها، محصولات شما را خریداری نمایند. علاوه بر این شما می خواهید تمامی افراد جامعه از قشر ضعیف و متوسط گرفته تا قشر مرفه مشتری برند شما باشند و بتوانند از محصولاتت و خدمات شما استفاده کنند. به همین دلیل شما باید سعی کنید که اطلاعات کاملی از مخاطبین خود داشته باشید تا بتوانید راحت تر با آنها ارتباط برقرار نمایید و استراتژی بازاریابی دیجیتال متناسبی را برای جذب آنها طراحی کنید.
توجه به این نکته ضروری است که تمامی اقدامات شما باید مبتنی بر تحقیقات باشد. از احتمالات دوری کنید و در عوض از آنالیزها و مستنداتی که در گذشته به دست آورده اید استفاده کنید. به عنوان مثال در گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) می توانید علاوه بر آمارها علاقه مندی ها و دموگرافی کاربران خود را نیز مشاهده کنید و از این اطلاعات در جهت جذب مشتریان و کاربران جدید استفاده کنید.قبلا به دست آورده اید، استفاده نمایید.
4- مشخص کنید که در مراحل مختلف قیف فروش چگون کاربران خود را پیدا و جذب کنید.
حال شما درک خوبی از مخاطبان خود دارید، بنابراین اکنون می خواهید بفهمید که چگونه و کجا می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید. بار دیگر، به آمارها و مستندات خود در این زمینه مراجعه کنید و به کمک آنها و پرسونای مشتری خود مشخص کنید که می توانید هر دسته از مشتریان را از چه طریقی و چگونه جذب کنید.
برای مثال فرض کنید که شما یک شرکت بازسازی و نوسازی خانه ها هستید. شما هر کاری را از تعمیر کفپوش های آسیب دیده گرفته تا طراحی و اجرای آشپزخانه های مدرن برای مشتریان خود انجام می دهید و این فرصت خوبی است که شما مشتریان بسیاری را با خواسته های گوناگون جذب کنید.
حال فرض کنید شخصی که زمان زیادی است به دنبال یک طراحی جذاب و مدرن برای حمام خانه خود می گردد، با جست و جوی عبارت “ایده های مدرن طراحی حمام” یا “نقاش خوب برای حمام” با برند شما آشنا شود. اگر در وبلاگ شما تصاویری از بازسازی هایی که انجام داده اید پیدا کند، می تواند راحت تر تصمیم بگیرد و کار خود را به شرکت شما بسپارد.
یا شخص دیگری را فرض کنید که خانه اش بعد از نشتی لوله دچار آبگرفتگی شده است، در حال حاضر به دنبال کسی است که بتواند کفپوش ها را تعمیر کند. قطعا این شخص عجله بسیاری برای دریافت خدمات خواهد داشت و بعد از جستجو کردن در گوگل احتمالا نتیجه اول را به سرعت انتخاب می کند و با شما تماس می گیرد. بنابراین اگر شرکت شما توانایی تعمیر ترکیدگی لوله را نیز دارد استفاده از گوگل ادوردز و قرار گرفتن در رتبه اول می تواند شانس شما را تا حد زیادی برای جذب مشتری افزایش دهد!
یا برخی از افراد علاقه زیادی به وان حمام دارند، اما بودجه کافی برای نصب یا تعمیر آن در اختیارشان نیست. شما می توانید با یک تبلیغ جذاب در اینستاگرام به آنها نشان دهید که با هزینه بسیار کم می توانند رویایشان را به حقیقت تبدیل کنند.
حال فردی را تصور کنید که یکی از مشتریان قدیمی شماست و از خدمات شما بسیار راضی و خشنود است. شما به سادگی می توانید با اس ام اس مارکتینگ یا ایمیل مارکتینگ او را به خرید مجدد تشویق کنید.
بنابراین شما باید تمام کانال های بازاریابی پولی و ارگانیک را در نظر بگیرید و به این فکر کنید که کدام یک از مخاطبان شما از کدامیک از آنها استفاده می کنند. این به شما کمک می کند کانال های بازاریابی مورد نظر خود را تعیین کنید و افرادی را که می خواهید مورد هدف قرار دهید.
5- دستورالعمل های خاصی را برای رسیدن به اهداف خود اجرا کنید.
بعد از اینکه آمیخته بازاریابی یا marketing mix خود را به خوبی شناختید وقت آن رسیده است که همه چیز را به هم گره بزنید و تاکتیک های خاصی را ایجاد کنید که به شما در رسیدن به اهداف نهایی کمک می کند.
برخی از این تاکتیک ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- شما می توانید در انتهای هر پست یا تبلیغی که با دیگران به اشتراک می گذارید، تمامی راه های ارتباطی خود را یادداشت کنید.
- به اشتراک گذاری مطالب تأثیرگذار در رسانه های اجتماعی به منظور ایجاد رابطه و افزایش شناخت مشتریان نسبت به برند شما
- نظرات کاربران درباره محصولاتتان را در سایت خود قرار دهید و از آنها بخواهید که برای ارتقا کیفیت محصولات و خدماتتان نظراتشان را بیان کنند.
باز هم برنامه ریزی در اینجا بسیار مهم است. گام های بسیار مشخصی را که می خواهید برای تحقق اهداف خود بردارید، مشخص کنید. شما باید بتوانید در وبلاگ خود مطالب جذابی منتشر کنید تا نظر مثبت مشتریان به شما جلب شود و ترغیب شوند تا از محصولاتتان استفاده نمایند. تنها در این صورت است که تلاش های شما نتیجه می دهد و می توانید از رسیدن به موفقیتتان لذت ببرید.
6- اتوماسیون و شخصی سازی
حال با افزایش فعالیت و راه اندازی کمپین های مختلف، می خواهید راه هایی را برای تاثیرگذاری بیشتر تبلیغات پیدا کنید. برای این کار دو روش خوب وجود دارد: شخصی سازی و اتوماسیون. در بسیاری از موارد، این دو می توانند با هم همپوشانی داشته باشند.
گاهی اوقات، به ظاهر شخصی ترین و مرتبط ترین پیام های بازاریابی که مخاطبان شما دریافت می کنند، در نتیجه اقدامات خاصی است که آنها انجام داده اند. به عنوان مثال شاید شما از تبلیغات ریتارگتینگ استفاده کنید و محصولات خود را مجددا در سایت های دیگر در معرض نمایش کاربران خود قرار دهید. یا شاید محصولاتی مشابه به محصولی که مشتری آن را خریداری کرده به صورت اتوماتیک برای آنها ایمیل کنید تا شانس خود را برای فروش بیشتر به آنها امتحان کنید.
بنابراین می توانید با شخصی سازی کردن پیام های تبلیغاتی و اتوماتیک کردن آنها به سرعت فروش خود را افزایش دهید.
7- به دنبال سوپاپ اطمینانی در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود باشید.
من نام این مرحله را “عیب یابی” گذاشته ام. فرض کنید که استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما در حال اجراست و شما هم در همان روزهای ابتدایی و یا بعد از یک بازه زمانی بلند می خواهید نحوه کار و بازدهی استراتژی خود را با دقت ارزیابی کنید.
گوگل آنالیتیکس به همراه تجزیه و تحلیل بومی شبکه ها و کانال هایی که از آنها استفاده می کنید، می تواند کمک بزرگی برای بررسی عملکرد و بازدهی استراتژی مارکتینگ شما باشد. شما می خواهید ارزیابی کنید که مشتریان چگونه با کمپین های شما ارتباط برقرار می کنند و چگونه این امر به شما در رسیدن به اهدافتان (برای مثال افزایش فروش) کمک می کند. فرقی نمی کند پست وبلاگ شما در طی دو روز 5000 بار به اشتراک گذاشته شود یا خیر، مهم این است که در این مدت میزان فروش شما چقدر بوده است.
اهداف خود را در Google Analytics تنظیم کنید و اقدامات خود را مشخص کنید تا بتوانید موفقیت را به دست آورید. شما می توانید همین کار را تقریبا با هر ابزار دیگری مشابه گوگل آنالیتیکس انجام دهید. آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که مطلب یا پستتان بازدید بسیار زیادی داشته باشد ولی میزان فروشتان بسیار اندک باشد؟ شما در این هنگام باید به دنبال دلایلی بگردید که چرا مخاطبینتان تبدیل به مشتری نمی شوند. (برای تنظیم هدف در گوگل آنالیتیکس و کار با آن می توانید مقاله آموزش صفر تا صد گوگل آنالیتیکس را مطالعه فرمایید.)
نتیجه گیری
اگرچه به نظر می رسد که فقط شروع همه این مراحل مهم و کمی دشوار به نظر می رسد اما شما در طول اجرای این مراحل نیز باید بسیار دقیق و نکته بین باشید. اجرای هر نوع کمپین بازاریابی بدون داشتن هدفی خاص، مانند راه رفتن در پاریس بدون GPS است !
بدون داشتن یک استراتژی بازاریابی دیجیتال، شما نتیجه نخواهید گرفت، زیرا شما محتوای مناسب را در دست ندارید. شما باید برای اینکه زمان و سرمایه گذاریتان به هدر نروند تمامی نکات ذکر شده را رعایت کنید و یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ فوق العاده را برای کسب و کار خود طراحی کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.