رپورتاژ دانشگاهی چیست؟ + فواید بک لینک EDU
گرفتن رپورتاژ دانشگاهی یا بک لینک EDU نیز بخشی از فعالیت لینک سازی در سئو محسوب می شود. لینک سازی پربحث ترین موضوع در سئو سایت است که نظرات ضد و نقیض بسیاری در مورد تاثیر آن بر سئو وجود دارد. لینک سازی به فرآیند دریافت بک لینک از سایر سایتها برای سایت خودمان گفته میشود.
منظور از بک لینک، متن یا تصویری است که با کلیک بر روی آن کاربر به صفحه دیگری در اینترنت منتقل میشود. رباتهای گوگل زمانی که به بررسی یک صفحه میپردازند، لینک های موجود در آن را نیز بررسی میکنند و کمی از اعتبار آن صفحات را به صفحه یا صفحات لینک شده منتقل می کند.
به احتمال زیاد شنیده باشید که برخی از کسب و کارها در رسانههای پرمخاطب و سایتهای پربازدید، رپورتاژ آگهی منتشر کردهاند. در کنار اهداف تبلیغاتی، رپورتاژ آگهی در گرفتن بک لینک نیز نقش به سزایی دارد. در این مطلب تلاش میکنیم دریابیم رپورتاژ دانشگاهی یا بک لینک EDU چیست و پس از آن به بررسی فواید رپورتاژ دانشگاهی در سئو سایت میپردازیم.
رپورتاژ آگهی چیست؟
قبل از آن که به صورت کامل به معرفی رپورتاژ دانشگاهی و بک لینک EDU بپردازیم، لازم است تا با مفهوم رپورتاژ آگهی آشنا شوید. رپورتاژ آگهی در واقع نوعی تبلیغ متنی است که در قالب یک گزارش یا خبر منتشر میشود.
رپورتاژ آگهی را میتوان نوعی از تبلیغات همسان دانست که به صورت یک گزارش نوشته میشود. شما در رپورتاژ آگهی مخاطبانتان را به سمت مسیری که مدنظر دارید، سوق میدهید تا به سمتی که میخواهید هدایت شوند و اتفاقی که میخواهید رقم بخورد.
شما میتوانید با انتشار رپورتاژ آگهی در سایت های پرطرفدار که مخاطب هدف شما نیز در آنجا حضور دارد، برنامه تبلیغاتی خود را پیاده کنید. رپورتاژ آگهی در کنار ابعاد تبلیغاتی که برای کسب و کار شما دارد، بر سئو سایتتان نیز تاثیر مثبت و مهمی میگذارد.
هرچه اعتبار دامنه سایتی که در آن رپورتاژ آگهی منتشر می کنید و به صفحات خود بک لینک می دهید بیشتر باشد و اسپم اسکور کمتری داشته باشد، کیفیت بک لینک ها بالاتر و تاثیر آن بر سئو بیشتر خواهد بود.
انواع رپورتاژ آگهی
اگر به تازگی وارد دنیای کسب و کارهای اینترنتی شدهاید، قطعا این گونه سوالات برایتان به پیش میآید که رپورتاژ چند نوع دارد؟ جالب است بدانید که به طور کلی رپورتاژها در دنیای وب به 2 دسته تقسیم میشوند:
1- رپورتاژ خبری
رپورتاژ خبری به محتوای بهینهای گفته میشود که در سایتهای خبری منتشر میشوند و به صورت غیر مستقیم برای بازاریابی و برندسازی استفاده میشوند. البته گاهی صاحبان کسب و کارها کاربران را برای انجام یک عمل خاص مانند خرید یا پر کردن یک فرم ترغیب میکند.
2- رپورتاژ دانشگاهی
بک لینک EDU مخفف واژه لاتین EDUCATION به معنای آموزش است. وب سایتهای دانشگاهی هم مانند سایتهای خبری از پیج آتوریتی و دامین آتورتی بالایی برخوردار هستند و انتشار محتوای رپورتاژ در آنها مانند سایتهای خبری باعث بهبود سئو سایت و افزایش بازدید و رتبه خواهد شد. لازم به ذکر است که تنها تفاوت رپورتاژ خبری با رپورتاژ دانشگاهی، در نوع وب سایتی است که محتوای رپورتاژ در آن منتشر میشود.
انتشار رپورتاژ آگهی در هر سایت تکنیکها و نکات مخصوص به خودش را دارد. برای همین اگر با دقت و برنامه ریزی رپورتاژها اجرا نشوند باعث اتلاف وقت و هزینه خواهد شد. رپورتاژ دانشگاهی یا بک لینک edu یکی از قدرتمند ترین بک لینکهایی است که میتوانید برای سایت خود تهیه کنید. این رپورتاژها معمولا در سایتهای معتبر دانشگاهی که دارای پسوند edu یا ac هستند، منتشر میشوند و چون گوگل این دسته از سایتها را معتبر میداند، لینک گرفتن از آنها بسیار مفید است.
گرفتن بک لینک از وب سایتهای دانشگاهی به اعتبار سایت شما میافزاید و میتواند تا حد بسیار زیادی رتبه سایت شما را بهبود ببخشد. البته باید بدانید که بک لینک گرفتن از این سایتها تقریبا غیر ممکن است و اگر هم امکان پذیر باشد با هزینه بسیار بالایی انجام میشود.
لیست دامنههای مناسب برای رپورتاژ دانشگاهی
دامنههای EDU دامنههای سطح بالا و حمایت شده هستند که کمی خاص تر از بقیه وب سایتها هستند. آنها تا حدودی شبیه به بک لینکهای GOV هستند که اغلب به سازمانها یا موسسات دولتی تعلق دارند. به همین دلیل، بسته به جایگاهی که وب سایت شما در آن قرار دارد، دستیابی به چنین بک لینکهایی اگر غیر ممکن نباشد، بسیار سخت است.
تقریبا تمام دانشگاهها وب سایتهای خوب و مناسبی دارند. اما تفاوتهایی نیز بین آنها وجود دارد، که به معیارهای شما برای انتخاب یک وب سایت برای انتشار رپورتاژ بستگی دارد. برای مثال دانشگاههای خصوصی رتبههای پایین تری به نسبت دانشگاههای دولتی دارند و از نظر گوگل نیز وب سایتهای دانشگاهی که چندین دهه است سایت خود را راه اندازی کردهاند، بک لینکهای با کیفیت بالاتری دارند. چرا که اکثر این دامنهها قدیمی هستند و به همین خاطر بک لینک گرفتن از آنها میتواند از سئو سایت شما تاثیر به سزایی داشته باشد.
در اینجا چند نمونه از دامنههای خوب edu وجود دارد که ممکن است بتوانید از آنها بک لینک دریافت کنید. البته در بسیاری از آنها نمی توان به سادگی رپورتاژ آگهی منتشر کرد و لیستی که خدمات دهنده رپورتاژ دانشگاهی برای شما ارسال می کند با این لیست تفاوت های عمده ای دارد.
- Harvard.edu
- Ualr.edu
- Umich.edu
- Bu.edu
- Ufl.edu
- Udel.edu
- Uky.edu
- open.edu
- Openuniversity.edu
- Lifewest.edu
- Sterling.edu
- Ucdenver.edu
- Rosemont.edu
نکات مهم برای انتشار رپورتاژ دانشگاهی
اگر میخواهید بک لینک EDU خریداری کنید، توصیه ما به شما این است که از سایتی که فروشنده رپورتاژ دانشگاهی است بخواهید نمونهای از URL رپورتاژهای منتشر شده را به شما نشان دهد. سپس این شما هستید که باید بگویید مسیر صفحه اصلی به آن بخش از سایت چگونه باشد.
دانستن این نکته مهم است که صفحه اصلی یک سایت اولین جایی است که خزندههای گوگل با رسیدن به سایت شما به آن مراجعه میکنند. بهترین صفحات در یک سایت برای دریافت بک لینک، صفحاتی با عمق 1، 2 یا 3 هستند، اما اگر عمق صفحات بیشتر از این باشد، ممکن است رباتهای گوگل به درستی نتوانند در سایت خزش کنند و لینک ها را تشخیص دهند و یا اگر تشخیص دهند به آنها اهمیت زیادی نخواهند داد. به عنوان مثال، اگر وبسایت یک دانشگاه لینکی به وبلاگ خود درست در صفحه اصلی داشته باشد، وبلاگ این سایت دارای عمق 1 خواهد بود و هر یک از مقالات احتمالاً در عمق 2 یا 3 هستند.
در ادامه مثال هایی برای اینکه بهتر متوجه عمق و لایه های یک وبسایت شوید آورده شده است :
آدرس اصلی سایت : Example.edu
عمق 1 : Example.edu/blog
عمق 2 : Example.edu/blog/categories
عمق 3 : Example.edu/blog/categories/what-is-edu-backlink
عامل دیگری که باید در نظر بگیرید، این است که آیا اصلا ایده خوبی است که بودجه خود را برای خریداری بک لینک edu هزینه کنید. اگر بک لینکی از یک وب سایت دانشگاهی دریافت کنید که تقریبا از نظر گوگل در جایگاه شما است، سرمایه خود را هدر دادهاید، چرا که تاثیر خاصی در سئو سایت شما نخواهد داشت.
هزینه خریداری بک لینک دانشگاهی نیز یکی دیگر از جزئیاتی است که باید در مورد آن فکر کنید. گاهی اوقات، بک لینکهای edu میتوانند بسیار گران باشند. چرا که وب سایتهای دانشگاهی با فروش یک لینک به شما اعتبار خود را به خطر میاندازند. اگر توانایی پرداخت هزینه رپورتاژهای دانشگاهی را ندارید، میتوانید از رپوتاژ آگهیهایی با قیمت مناسب تر استفاده کنید. البته این نکته را نیز فراموش نکنید که بهتر است از وب سایتی بک لینک دریافت می کنید، مخاطبان هدف شما در آن سایت حضور داشته باشند.
آیا دریافت لینک از سایتهای دانشگاهی میتواند به سئو سایت کمک کند؟
اگر وب سایتهای دانشگاهی به موضوع سایتتان مرتبط باشند و اعتبار بالایی نیز داشته باشند و شما نیز از آنکرتکست مناسب استفاده کنید، بک لینک EDU میتواند کمک زیادی به سئو سایت شما کند.
در واقع، از آنجایی که گوگل اعتبار بسیاری برای این دسته از وب سایتها قائل است، منطقی تر است که از نام سایت خود به عنوان انکر تکست استفاده کنید و به صفحه اصلی وب سایت خود لینک بدهید. البته لینک دهی به دسته بندی محصولات یا خدمات هم گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.
نحوه پیدا کردن وب سایت دانشگاهی مناسب
برای پیدا کردن سایتهای دانشگاهی، ساده ترین راه این است که «site: .edu» در گوگل جستجو کنید. سپس لیستی از تمام دامنههای این دسته را دریافت میکنید.
اگر در یک منطقه جغرافیایی خاص به بک لینک دانشگاهی نیاز دارید، میتوانید به سادگی «site: .edu» و مکان مورد نظر خود را جستجو کنید. شما همچنین میتوانید از همین نوع جستجو برای یک پیدا کردن یک وب سایت دانشگاهی با موضوع مورد نظرتان نیز استفاده کنید. اگر وب سایتتان در زمینه نگهداری از حیوانات خانگی است، «site: .edu animal» را در نوار جستجو تایپ کنید و ببینید چه نتایجی به شما نمایش داده میشود.
فواید رپورتاژ دانشگاهی چیست؟
خرید رپورتاژ دانشگاهی میتواند تاثیرات مهمی را بر روی سایت شما بگذارد:
- کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوی گوگل
- افزایش سریع دامین آتوریتی (DA) و پیج آتوریتی (PA) وب سایت تان
- کاهش اسپم اسکور به دلیل لینک گرفتن از یک سایت دانشگاهی و معتبر
- افزایش تراست رنک وب سایتتان نزد گوگل
شرایط درج رپورتاژ دانشگاهی چیست؟
- متن رپورتاژ میتواند از 500 تا 2000 کلمه باشد.
- تعداد لینکها از 3 عدد بیشتر نشود.
- تعداد تصاویر حداکثر 2 تا باشد.
- متن رپورتاژ هم میتواند به زبان فارسی و هم به زبان انگلیسی باشد.
- رپورتاژ برای سایتهای غیر اخلاقی و غیر قانونی به اعتبار سایت شما لطمه میزند.
- تعدادی از رپورتاژهای دانشگاهی که در وب سایتهای خارجی منتشر میشوند، با وی پی ان باز میشوند و این موضوع تاثیری در اعتبار بک لینک نخواهد داشت.
نکات مهم برای دریافت بک لینک edu
- برای ایندکس شدن سریع تر رپورتاژ دانشگاهی بهتر است در چند وبلاگ رایگان فارسی به صفحه رپورتاژ لینک دهید. توصیه میشود وبلاگها را در سرچ کنسول ثبت کنید و بعد از این که نوشته وبلاگ منتشر شد درخواست fetch را ثبت کنید.
- روی متن رپورتاژ خود تمرکز کنید و سعی کنید یک متن جدید و کاربردی تهیه کنید تا گوگل به رپورتاژ شما امتیاز بیشتری بدهد و در نهایت موجب بهبود رتبه سایت اصلی شما شود.
- از کلمات کلیدی هم خانواده صفحه هدف در هر پاراگراف از رپورتاژ خود استفاده کنید.
جمع بندی
به طور کلی بک لینک دانشگاهی یا همان EDU می تواند تاثیر مثبت خوبی بر روی رتبه کلمات کلیدی شما داشته باشد اما به شرطی که به طور درست و اصولی از آنها استفاده کنید. در استفاده از رپورتاژهای دانشگاهی باید این نکته را مدنظر داشته باشید که اغلب رپورتاژها در این سایت ها بعد از 2 الی چند ماه شناسایی و حذف می شوند و لازم است شما مجدد آنها را ثبت کنید. پس اینگونه رپورتاژها ماننده رپورتاژهای آگهی های دیگری که ثبت می کنید و دائمی هستند متفاوت است و باید قبل از خرید از این مساله مطمئن شوید که آیا بعد از حذف رپورتاژ بدون هزینه مجددا برای شما رپورتاژ را ثبت می کنند یا خیر.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.