سئو کلاه خاکستری چیست؟ + 15 ترفند و تکنیک Gray Hat SEO
شما برای بهتر دیده شدن در فضای دیجیتال به بهینه سازی سئو (SEO) احتیاج دارید. سئو مجموعه ای از استراتژی ها و مهارت هایی است که باعث می شود صفحات وبسایت شما در نتایج جستجوی گوگل جایگاه بسیار خوبی کسب کنند و از این طریق کاربران بیشتری از وبسایت شما بازدید کنند.
سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO) در این مسیر عصای دست شما خواهد بود. سئو کلاه خاکستری یکی از روش های بهینه سازی صفحات وب برای قرارگیری در صفحه اول نتایج جستجو محسوب می شود که طرفداران زیادی در بین سئوکاران، خصوصاً سئوکاران حرفه ای دارد. امروز می خواهیم، سئو کلاه خاکستری را به طور کامل مورد بررسی قرار داده و بهترین ترفندها و تکنیک های آن را با یکدیگر مرور کنیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراهی کنید.
سئو کلاه خاکستری چیست؟
اگر بخواهیم سئو را به چند بخش تقسیم کنیم می توانیم آن را با 3 گزینه سئو کلاه سفید (White Hat SEO)، سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) و سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO) دسته بندی کنیم. تکنیک های سئویی که از نظر موتور جستجوی گوگل قانونی هستند در دسته سئو کلاه سفید و موارد غیرقانونی جزو دسته سئو کلاه سیاه قلمداد می شوند. اما برخی از کارشناسان سئو طرز فکر جالبی دارند و می گویند که گوگل تکلیفش با خودش مشخص نیست!
گوگل همواره تاکید می کند که از تکنیک های قانونی سئو کلاه سفید برای بهینه سازی صفحات وب استفاده کنید اما با این کار برای گرفتن جایگاه در صفحه اول گوگل، موهایمان رنگ دندان هایمان سفید خواهد شد! از طرفی دیگر با اعمال تکنیک های غیرقانونی سئو کلاه سیاه نیز به دشت برخورد می کند به گونه ای که تا سال ها نمی توانیم کمر راست کنیم! البته این وسط سئوکاران حرفه ای چهارچوبی را کشف کرده اند که مشکل این رفتار دوگانه گوگل را حل خواهید کرد. درست حدس زدید، سئو کلاه خاکستری ترکیبی از دو هر دو روش سفید و سیاه است که به صورت پنهانی به دیده شدن هر چه بهتر صفحات وب کمک می کند.
کارشناسان سئو کلاه خاکستری را به تکنیک های زیرزمینی بهینه سازی صفخات وبسایت تشبیه می کنند. ریسک اجرای سئو کلاه خاکستری از سئو کلاه سفید بیشتر است چون در برخی سطوح از قوانین گوگل برای رتبه گرفتن در صفحات نتایج سو استفاده می کند. در حقیقت می توان گفت که سئو کلاه خاکستری همان سئو کلاه سیاه است که نقاب بر صورت دارد.
به عبارت دیگر می توان گفت که تکنیک های سئو کلاه خاکستری توسط گوگل قابل تشخیص نیستند و الگوریتم ها آن را به عنوان تکنیک های سئو کلاه سفید در نظر می گیرند. البته روال کار در سئو Gray Hat اینگونه است که کارشناسن از تکنیک های کلاه سفید استفاده می کنند اما در مواقعی که نتیجه دهی استراتژی های سئو کلاه سفید ممکن است زمان بر باشد، با کمی شیطنت از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده می کنند.
مگر گوگل استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه را غیر قانونی اعلام نکرده است ؟ پس چرا با سئو کلاه خاکستری مشکلی ندارد؟ قضیه در اینجا کمی فرق دارد. در واقع، متخصصان سئو در زمان پیاده سازی استراتژی های سئو کلاه سیاه، آنچنان دقت و ظرافتی به خرج می دهند که گوگل متجه تقلب نمی شود. به عبارت دیگر، در سئو کلاه خاکستری برخی از تکنیک ها قانونی و برخی غیرقانونی هستند اما گوگل متوجه این موضوع نمی شود. فراموش نکنید که پیاده سازی سئو کلاه خاکستری کار سئوکاران حرفه ای است و اگر توسط افراد مبتدی اجرا شود، گوگل مچ آنها را خواهد گرفت.
سئوکاران حرفه ای برای پیاده سازی سئو کلاه خاکستری از روش های مختلفی استفاده می کنند که در ادامه برخی از مهم ترین آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.
ترفندها و تکنیک های سئو کلاه خاکستری
سئوکاران با تجربه با استفاده از چند ترفند کاربردی می توانند به گونه ای سئو کلاه خاکستری را اجرا کنند که آب از آب تکان نخورد. در ادامه محبوب ترین تکنیک های کلاه خاکستری را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.
1- خرید دامنه های منقضی شده
یکی از ترفندهای سئو کلاه خاکستری خرید دامنه های منقضی شده است. در این روش، صاحب اصلی دامنه عمداً باعث منقضی شدن آن شده است. این دامنه به خاطر بک لینک های متعدد و باکیفیت خود هنوز هم از نظر گوگل از اعتبار بالایی برخوردار است. خرید دامنه منقضی شده به منظور اجرای سئو کلاه خاکستری از دو طریق امکان پذیر است:
- انجام ریدایرکت 301 (انتقال دائمی): با این کار می توانید تمام لینک های موجود در آن را به دامنه فعلی خود انتقال داده تا به سرعت اعتبار آن را افزایش دهید.
- انتشار مجدد محتوای قدیمی: با استفاده از وبسایت هایی نظیر Wayback Machine می توانید محتوای قدیمی وبسایت را پیدا کرده و با انجام بروزرسانی و انتشار مجدد به سرعت ترافیک ارگانیک و هدفمند دامنه را افزایش دهید.
البته به خاطر داشته باشید که دامنه مورد نظر باید با زمینه کاری شما مطابقت داشته باشد. علاوه بر این، مراقب باشید که دامنه خریداری شده قبلاً توسط گوگل مشمول جریمه نشده باشد. شما همچنین می توانید مطالب جدید آن دامنه منتشر کنید ودر آنها به محتوای وبسایت خود لینک دهید.
2- خرید یا تبادل لینک
خرید و تبادل لینک یکی از محبوب ترین تکنیک های سئو کلاه خاکستری است که بیشتر وبمستران از آن برای بهبود رتبه صفحات وبسایت استفاده می کنند. اگرچه خرید لینک یکی از خط قرمزهای گوگل و مصداق بارز سئو کلاه سیاه به شمار می رود، اما با اجرای 4 روش زیر می توانید آن را در وبسایت خود پیاده سازی کنید.
- سعی کنید لینک های موجود در مطالبی که قبلاً در گوگل ایندکس شده اند، را خریداری کنید
- پست های مهمان موجود در سایت های دیگر را خریداری کنید و از آنها به عنوان بک لینک استفاده کنید.
- لینک وبسایت های دیگر تبادل لینک کنید.
- خدمات یا محصولات خود را در ازای لینک دادن به وبسایت های دیگر بدهید.
3- شبکه های وبلاگ شخصی (PBN)
استفاده از شبکه های وبلاگ های شخصی (Private Blog Networks) یا همان PBN یکی از روش های سئو کلاه سیاه به شمار می رود که گوگل بسیار بر روی آن حساس است. در این روش شما تعداد زیادی وبسایت طراحی می کنید و با تولید محتوای مستمر، به وبسایت اصلی که قصد بالا آمدن آن را دارید بک لینک می دهید. روش PBN یکی از خط قرمزهای گوگل است اما اگر به صورت کاملاً محرمانه انجام دهید گوگل متوجه فعالیت غیرقانونی شما نخواهد شد. به طور کلی، اگر سئو کار با تجربه ای نیستید، انجام این کار بر روی وبسایت شما پیشنهاد نمی شود.
4- توسعه میکرو سایت و وبلاگ
طراحی وبسایت های کوچک (Micro-sites) یا وبلاگ روشی است کهبا انجام آن می توانید رتبه وبسایت اصلی خود را بدون ترس از جریمه شدن ارتقا دهید. این روش تا حدودی شبیه به PBN است با این تفاوت که اجرای خطر و ریسک کمتری دارد. در واقع، در این روش شما صاحب دامنه های متعدد نیستید و وبلاگ یا میکروسایت ها به صورت عمومی و مستقل اداره می شوند. برای مثال، طراحی بلاگ هایی در شبکه های معروف نظیر Tumbler و Blogger جزو این تکنیک به شمار می روند.
5- بازنویسی محتوا (Spinning Content)
بازنویسی محتوا یکی دیگر از تکنیک های کاربردی سئو کلاه خاکستری به شمار می رود که وضعیت رتبه وبسایت را در کوتاه مدت ارتقا می دهند. به طور کلی، بازنویسی محتوا به معنی این است که مطالب وبسایت های رقیب را کلمه به کلمه بازنویسی کرده و در وبسایت خود منتشر کنید. بازنویسی را به این خاطر انجام می دهیم تا گوگل و نرم افزارهای تشخیص سرقت ادبی (Plagiarism) کپی بودن محتوا را تشخیص ندهند.
بازنویسی مطالب سایت های دیگر باعث می شود که ازطریق کلمات کلیدی موجود در آنها، به سرعت به صفحات اول گوگل راه پیدا کنید. البته باید مراقب باشید که محتوا طوری باز نویسی شود که توسط الگوریتم های گوگل به عنوان محتوای تکراری (Duplicate Content) شناخته نشود.
6- اتوماسیون محتوا
اتوماسیون یا خودکارسازی محتوا به شرایطی گفته می شود که فرآیند تولید محتوای دستی از طریق نرم افزارهای خاص به صورت اتوماتیک انجام خواهد شد. هدف از انجام اتوماسیون، این است که وبلاگ شما به صورت زنده محتوا تولید کند تا بتوانید رتبه بهتری در صفحات نتایج گوگل کسب کنید. اتوماسیون محتوا به دو روش انجام می شود که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.
- تجزیه و تحلیل و شناسایی محتوای مفید در وبسایت های دیگر و جمع آوری آن ها در یک صفحه از وبسایت خود، یکی از روش های خودکارسازی محتوا به شمار می رود. برای این که از کپی خوردن محتوا در امان باشید، می توانید مطالب جمع آوری شده را با دقت بازنویسی و یونیک کنید.
- یکی دیگر از روش های اتوماسیون محتوا استفاده از هوش مصنوعی یا همان بات های محتوا نویسی است که به صورت مستمر و به طور اتوماتیک برای صفحات وب محتوا تولید می کنند. این بات ها که معروف ترین آنها ChatGPT نام دارد با استفاده از تکنیک تولید زبان طبیعی (Natural Language Generation) می توانند بدون دخالت نویسندگان برای شما تولید کنند.
7- افزایش تراکم کلمات کلیدی با استفاده از محتوای پنهان
استفاده از نوشته های پنهان یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه محسوب می شود که قوانین گوگل را نقض می کند. سئو کلاه خاکستری از این کلمات مخفی برای افزایش تراکم کلمات کلیدی استفاده می کند اما به خزنده های گوگل اجازه مشاهده آنها را می دهد. مهمترین روش های استفاده از کلمات کلیدی مخفی عبارتند از:
- مخفی کردن کلمات در پشت تصاویر
- استفاده از CSS برای ایجاد متون پشت پرده صفحه اصلی
- استفاده از سایز فونت صفر
8- تکنیک کلوکینگ (Cloaking)
تکنیک کلوکینگ یکی از روش های سئو کلاه خاکستری است که در آن مجموعه ای از مطالب با یک URL و محتوا به کاربران و با یک URL و محتوای متفاوت به خزنده های گوگل نشان داده می شوند! در حقیقت این تکنیک باعث می شود که گوگل فریب خورده و صفحات را جزء گزینه های اول نتایج جستجو نمایش دهد. در حالی که کاربران با ورود به این صفحات، محتوای چنان با ارزشی پیدا نمی کنند و اغلب با محتوای تبلیغاتی مواجه خواهند شد.
9- ثبت دامنه وبسایت در وب دایرکتوری
یکی از بهترین روش های سئو کلاه خاکستری، ثبت دامنه در وبسایت های مرجع با همان وب دایرکتوری (Web Directory) است. استفاده از وب ایرکتوری بک لینک های رایگان برای شما به ارمغان می آورد. استفاده معقولانه از وب دایرکتوری جزو تکنیک های سئو کلاه سفید به شمار می رود و گوگل از انجام آن اسقبال می کند.
زمانی که زیاد از این تکنیک استفاده کنید، به خصوص وقتی بک لینک ها را به صورت انکر تکست استفاده کنید، جزو دسته بندی سئو کلاه خاکستری قرار خواهد گرفت.
10- ساخت حساب در تمام شبکه های اجتماعی
ساخت حساب و فعالیت در تمام شبکه های اجتماعی محبوب، یکی از تکنیک های سئو کلاه سفید محسوب می شود. این تکنیک باعث می شود که میزان به اشتراک گذاری محتوا و در دسترس بودن ویترین محتوایی وبسایت افزایش یابد. البته اگر، تعداد حساب های شما زیاد باشد و به نوعی مصنوعی به نظر برسد، دیگر جزو تکنیک های سئو کلاه خاکستری خواهد بود.
11- خرید نظرات مثبت کاربران
اگر اکثر کاربران نظر مثبتی درباره وبسایت شما داشته باشند، گوگل نگاه ویژه ای به صفحات وبسایت شما خواهد داشت. در واقع این رویکرد گوگل، جزو اصول و استانداردهای Local SEO (لوکال سئو) محسوب می شود. یکی از روش هایی که می توانید از طریق آن الگوریتم های گوگل را فریب دهیدف پرداخت پول به کاربران در ازای نوشتن نظرات مثبت است. شاید تعجب کنید اما شرکت هایی هستند که در ازای تولید نظرات مثبت کاربران ازگانیک فعالیت دارند و در ازای دریافت وجه این کار را بدون آن که گوگل متوجه شود انجام می دهند.
12- طراحی مجدد وبسایت
کارشناسان سئو معتقدند که وبسایت ها هر چند سال یکبار باید مجدداً طراحی شوند. دلیل این کار شاید تغییر کدها و دستورات وبسایت است و گوگل از این طریق آن را به عنوان یک محتوای تازه و جدید شناسایی می کند. در حقیقت، خزنده های گوگل دوباره به درون صفحات وبسایت می خزند و موتور جستجوی گوگل نیز برای محتوای آن ارزش قائل می شود.
13- به کار گیری کلمات کلیدی در عنوان
برخی از سئوکاران توصیه می کنند که کلمات کلیدی مورد نظر فقط در عنوان استفاده شوند و در متن خیلی به آن پرداخته نشود. البه فراموش نکنید که شما باید محتوای وبسایت خود را مطابق با استانداردهای سئو تولید کنید. بنابراین، استفاده از کلمات کلیدی در عنوان بسیار حائز اهمیت اما اگر فقط در عناوین از آن استفاده شود، گوگل سریع متوجه می شود که قصد دور زدن آن را دارید بنابراین وبسایت شما را جریمه خواهد کرد. البته این تکنیک برای محتوای کوتاه و خبری که زیر 1000 کلمه هستند کاربرد دارید و برای مطالب طولانی توصیه نمی شود.
14- استفاده از لینک های سازمان های خیریه
در این روش شما به چند موسسه خیریه مبلغی به عنوان کمک پرداخت خواهید کرد. سپس، با انتشار محتوای درباره آن ها و لینک دادن به موسسات از آن ها می خواهید که لینک وبسایت شما را نیز در مطالب خود منتشر کنند.
15- تولید اخبار
گوگل معمولاً نسبت به وبسایت های خبری حساس نیست. سایت های خبری هم خیلی از منابع واقعی چیزی منتشر نمی کنند. بنابراین می توانید با کمی تغییر در اخبار، آن ها را در وبسایت خود منتشر کنید. انتشار اخبار روز در وبسایت به نوعی ترافیک وبسایت را افزایش می دهد اما اخبار باید به گونه ای باشند که کپی به حساب نیایند.
احتیاط در استفاده از تکینک های سئو کلاه سیاه
استراتژی های غیرقانونی موسوم به سئو کلاه سیاه از نظر گوگل به هیچ وجه قابل قبول نیستند. اما اگر بتوانید این تکنیک ها را به با دقت و احتیاط کامل انجام دهید، در اجرای سئوی کلاه خاکستری بسیار به شما کمک می کنند. منظور از احتیاط یعنی استفاده از آنها باید به صورت حداقلی انجام پذیرد، در غیر اینصورت گوگل به سرعت متوجه فریبکاری شما خواهد شد. علاوه بر این، شما حتی می توانید از بعضی از این تکنیک ها برای کاهش اعتبار وبسایت های رقیب نیز استفاده کنید.
- شما می توانید محتوای غیرمجاز تبلیغ کنید. برای مثال، وبسایت هایی که کتاب ها و آثار هنری را بدون اجازه منتشر می کنند گزینه خوبی برای جذب ترافیک زیاد است.
- برخی از سئوکاران تکنیک های سئو کلاه سیاه را برای وبسایت های رقیب اجرا می کنند و سپس گزارش آن ها را به گوگل ارسال می کنند. با این روش وبسایت های رقیب جایگاه خود را از دست داده و شما جایگزین آنها خواهید شد. البته باه خاطر داشته باشید که اجرای این تکنیک از لحاظ اخلاقی درست نیست و انجام آن به هیچ وجه توصیه نمی شود.
- کامنت های نامربوط و انتقادی در وبسایت های رقیب منتشر کنید. اگر بخش نظرات وبسایت های رقیب پر از امتیاز منفی و نظرات انتقادی باشد، گوگل درجه اعتبار آنها را کاهش می دهد.
- یکی دیگر از تکنیک هایی که می توانید انجام دهید این است که به صفحه ای از وبسایت رقیب که وجود ندارد لینک دهید. برای مثال، در یک شبکه اجتماعی پرمخاطب با کلید واژه نامربوط مثل «ازدواج مجدد ستاره فوتبال» به صفحه ای غیرواقعی از وبسایت رقیب لینک دهید. در این صورت تعداد ارورهای 404 وبسایت رقیب افزایش پیدا کرده و گوگل جایگاه آن ها را کمرنگ تر می کند.
سخن پایانی
صاحبان کسب و کار برای بالا بردن اعتبار یک وبسایت و بهتر دیده شدن صفحات آن از تکنیک های سئو استفاده می کنند. سئو به مجموعه ای از استراتژی های مربوط به بهینه سازی صفحات وب گفته می شود که به 3 دسته سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری تقسیم می شوند. سئو کلاه سفید مورد علاقه گوگل و سئو کلاه سیاه خط قرمز آن است.
در این میان سئو کلاه خاکستری چیزی مابین سئو کلاه سیاه و سفید است و به سئوکاران کمک می کند تا در کمترین زمان، صفحات وبسایت را به صفحه اول نتایج جستجوی هدایت کنند. البته به خاطر داشته باشد که اجرای تکنیک های سئو کلاه خاکستری باید توسط سئوکاران با تجربه انجام شود و اجرای ان ها توسط افراد مبتید نتیجه عکس خواهد داشت.
سوالات متداول
استفاده از سئو کلاه خاکستری باعث پنالتی می شود؟
خیر، اگر تکنیک ها به درستی و با ظرافت و کاملا طبیعی پیاده سازی شود، گوگل متوجه آنها نخواهد شد و سایت شما نیز پنالتی نمی شود.
چرا سئو کلاه خاکستری بهتر از سئو کلاه سفید است؟
شما در سئو کلاه سفید ماه ها و شاید سال ها باید صبر کنید تا به یک نتیجه مطلوب برسید. این در حالی است که تکنیک ها و ترفندهای سئو کلاه خاکستری به شما کمک می کند خیلی سریع تر در نتایج پیشرفت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.