آموزش ساخت لینک UTM دار + نکات مهم آن
ساخت لینک UTM دار، مانند ساخت یک اکسیر جادویی است. این اکسیر، شما را نسبت به اطلاعات مفیدی که می تواند چراغ مسیر موفقیت کسب و کارتان باشد، هوشیار و آگاه می سازد. آیا شما کمپین تبلیغاتی آنلاینی را می شناسید که بتوانید به واسطه آن، بیشترین ترافیک ممکن را روانه وبسایت خود کنید؟
به احتمال زیاد، شما برای پاسخ دهی به این سوال، بخش های مختلفی از گزارش های ثبت شده از منابعی که به سمت سایتتان ترافیک ارسال می کنند را در گوگل آنالیتیکس خود بررسی می کنید.
حال اگر به شما بگویند که یک کد، مشخصه یا کلیدی خاص وجود دارد که به واسطه آن قادر به ردیابی و شناسایی کمپینی هستید که می تواند بیشترین حد ممکن از ترافیک را برای سایت شما داشته باشد؛ چه خواهید گفت؟ این موضوع تا چه حد می تواند در کسب و کار شما تاثیر گذاشته و گام های بعدی شما در طی کردن مسیر تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ را ساده کند؟
UTM چیست؟
پارامترهای UTM یا Urchin Tracking Module به معنای (ماژول ردیابی جوجه تیغی)، همان کلید اسرار آمیزی است که کافیست نحوه ایجاد و استفاده از آن را بلد باشید تا بتوانید بسیاری از اطلاعات لازم جهت تصمیم گیری درباره گام های بعدی مسیر پیشرفت کسب و کار خود را اتخاذ نمایید. با چسباندن پارامترهای UTM به انتهای آدرس صفحات وبسایت خود، قادر هستید رفتار مخاطبین با آن صفحه از وبسایتتان را بررسی کنید. در واقع پس از ساخت اینگونه لینک ها به گزارش گیری لینک UTM دار در گوگل آنالیتیکس بپردازید.
شاید سوال های زیادی در ذهن شما در مورد UTM وجود داشته باشد، اما به احتمال زیاد دو نمونه از اساسی ترین آنها به شرح زیر است:
- این پارامترها را بر چه اساس و چگونه باید به انتهای آدرس صفحات وبسایت خود متصل نماییم؟
- بر اساس این پارامترهای اتصال یافته به انتهای آدرس صفحات وبسایتمان، به چه اطلاعاتی دست خواهیم یافت؟
شما پس از مطالعه این مقاله، پاسخ هر دو سوال بالا را خواهید گرفت.
آشنایی با ماهیت UTM در گوگل آنالیتیکس
پیش از آنکه به سراغ نحوه ساخت UTM یا اطلاعاتی که از UTM به دست می آید برویم، بهتر است به یک تعریف واضح و مختصر از این مفهوم دست یابیم.
پارامترهای UTM، برچسب های ساده ای هستند که شما به URL صفحات مد نظر در وبسایت خود اضافه می کنید. زمانی که شخصی بر روی URL یا آدرس آن صفحه ای که شما به آن UTM اضافه کرده اید، کلیک می کند، آن برچسب ها، اطلاعات بازدید آن شخص را به گوگل آنالیتیکس شما ارسال می کنند.
اکنون که تا حدودی به مفهوم UTM مسلط شدیم، بهتر است ببینیم که چطور می توانیم آن را ایجاد کرده و به URL های مورد نظر خود متصل کنیم.
نحوه ساخت لینک UTM دار
سایت ها و ابزارهای زیادی برای ساخت لینک UTM دار وجود دارند. همچنین اگر فرمول یا به عبارتی ترتیب و نحوه قرارگیری پارامترهای UTM را حفظ باشید، خودتان بدون نیاز به این سایت ها می توانید UTM را در انتهای URL مدنظر خود بنویسید.
اما یکی از سایت هایی که می توانید برای ساخت لینک UTM دار، به راحتی از آن بهره مند شوید، Google’s URL Builder است.
در مرکز راهنمایی گوگل آنالیتیکس یا همان Google Analytics Help Center، یک فرم با فیلدهای خالی وجود دارد که شما با پر کردن آن فیلدها قادر به ساخت لینک UTM دار خود به صورت اتوماتیک هستید. نحوه پر کردن این فرم به شرح زیر است:
-
آدرس صفحه مورد نظر :
در ابتدا باید آدرس صفحه ای که قصد دارید برای آن لینک UTM دار بسازید، را وارد فرم کنید. در این فیلد شما باید URL صفحه مدنظر خود را بدون کم یا زیاد کردن هیچ بخشی از آن، یادداشت نمایید. سپس 5 فیلد دیگر وجود دارد که شما باید آنها را یکی پس از دیگری به شرح زیر پر نمایید.
-
منبع کمپین:
در این بخش، شما باید منبعی که قصد دارید لینک UTM دار خود را در آن درج کنید و قصد دارید میزان ترافیک برآمده از آن را دریافت کرده و مورد مطالعه قرار دهید، یادداشت می کنید. برای مثال اگر قرار است لینک UTM دار شما در لینکدین درج شود، در این قسمت باید آدرس آن صفحه از لینکدین که قرار است این لینک UTM دار در آن درج شود را وارد نمایید.
-
رسانه کمپین:
در این قسمت، شما مشخص می کنید که این کمپین به راه افتاده از چه قانونی تبعیت می کند، آیا در دسته تبلیغات CPC یعنی Cost Per Click یا تبلیغات کلیکی قرار دارد، یا در دسته تبلیغات بنری جای می گیرد. این عنوان را در این قسمت درج می کنید. توجه داشته باشید که پر کردن گزینه های 1 تا 3 الزامی است و شما با خالی گذاشتن این سه فیلد قادر به ایجاد لینک UTM دار خود نیستید.
-
شرایط کمپین:
در این قسمت شرایط کمپین را یادداشت می کنید، برای مثال اگر شما این کمپین تبلیغاتی را از گوگل ادز (Google Ad) تهیه کرده اید، می توانید در این قسمت هزینه ای که بابت هر کلیک پرداخت می کنید را یادداشت نمایید. پر کردن این قسمت اختیاری است و در صورتی که آن را خالی بگذارید، مشکلی در روند ساخت لینک UTM دار شما، رخ نخواهد داد.
-
محتوای کمپین:
در این قسمت می توانید توضیحاتی که کمپین شما را از سایر کمپین های در حال اجرایتان در گوگل آنالیتیکس متمایز می کند، درج نمایید. حتی می توانید یک لینک از صفحه ای که توضیحات کمپینتان در آن درج شده است را در این قسمت قرار دهید. پر کردن این فیلد نیز مانند گزینه 4 اختیاری است.
-
نام کمپین
این قسمت از شما می خواهد که یک اسم برای کمپین خود انتخاب نموده و وارد نمایید تا به این وسیله کمپین شما در گوگل آنالیتیکس قابل شناسایی و متفاوت از سایر کمپین های در حال اجرا باشد. پر کردن این قسمت اجباری است و بدون آن، ساخت لینک UTM دار شما میسر نخواهد شد.
پس از آنکه این فرم را پر کردید، کافی است بر روی گزینه SUBMIT کلیک کنید تا لینک UTM دار شما تشکیل شده و به شما نمایش داده شود. سپس می توانید این لینک را کپی کرده و در هر جایی که قصد استفاده از آن را داشتید پیست نمایید.
ابزارها و وبسایت های دیگری نیز وجود دارند که به واسطه آن ها قادر به ساخت لینک UTM دار هستید. برای مثال: UTM Builder و utm.io
پیش نیازهایی که اطلاعات به دست آمده از UTM شما را خواناتر می کند
سه راهکار زیر، به شما در ساخت یک لینک UTM دار که اطلاعات را به روشی خواناتر برای گوگل آنالیتیکس ارسال می کند، کمک خواهند کرد:
1- برای UTMهای خود، از اسامی قراردادی استفاده کنید.
اگر قصد دارید، لینک های UTM دار سایتتان، واقعا به عنوان یک کمک و راهنما، در مسیر شناسایی کمپین های مفید تبلیغاتی برای شما عمل کنند، باید تا حد ممکن آنها را بهینه سازی کرده و از ایجاد ابهام در گزارش های ثبت شده توسط آنها جلوگیری کنید.
- در اولین گام، به جای استفاده از علامت هایی مانند (_) یا (%) در URL های سایت خود، از Dash یا همان خط تیره (-) استفاده نمایید. الگوریتم های گوگل، شما را به خاطر استفاده از این علامت جریمه نخواهند کرد. همچنین این علامت برای url شما بهتر و خواناتر عمل خواهد کرد.
- در گام دوم، به یاد داشته باشید، استفاده از حروف کوچک در نام کمپین ها، نسبت به حروف بزرگ ارجحیت دارد. خواندن اطلاعات از utm_source=LinkdIn با utm_source=Linkdin برای گوگل آنالیتیکس متفاوت است. اگر به این شیوه از حروف بزرگ استفاده نمایید، علاوه بر آنکه نتایج به دست آمده از نحوه تایپ مخاطبین با نتایج به دست آمده از شیوه تایپ شما متفاوت خواهد بود، شما باید همیشه این طرز نوشتن را به یاد داشته باشید و تا آخرین مرحله برای هر گزارش گیری خود همه کلمات را به این شیوه تایپ نمایید. بنابراین نیازی به استفاده از حروف بزرگ نیست.
- در سومین گام، به یاد داشته باشید، بهتر است همیشه لینک های سایت خود را تمیز، واضح، بدون علائم، حروف و عبارات اضافی و قابل خوانش برای گوگل بنویسید.
به مثال زیر دقت کنید. فرض کنید که این لینک سایت شماست و با توجه به شیوه ای که فیلدهای مربوط به UTM را پر کرده اید، به شکلی که در زیر می بینید utm دار شده است:
در واقع شما با این شیوه از utm سازی، سبب تکرار کلمه facebook و استفاده از آن بیش از یکبار در لینک خود شده اید.
اکنون ممکن است با خود فکرکنید که برای خوانا تر بودن این لینک، می توانیم قسمت utm_medium را با جزئیات بیشتری پر کنیم و لینک را به شیوه ای که در زیر می بینید تغییر دهیم:
بد نیست، اما بازهم تکرار دوباره کلمه facebook، خوانش اطلاعات را از لینک شما با ضعف هایی رو به رو می سازد. پس راه حل چیست؟ به لینک زیر دقت کنید، شما به سادگی می توانید به صورتی کاملا مختصر اما همچنان گویا و واضح، لینک utm خود را به صورتی بهینه تر ایجاد نمایید:
2- فهرست های مرتبی از لینک های utm دار خود تهیه نمایید.
در اینترنت ابزارهای زیادی وجود دارند که به صورت رایگان می توانید آنها را دانلود کرده و لینک های utm داری که ساخته اید را در آنها به شیوه ای مرتب و طبقه بندی شده، وارد نمایید. با استفاده از این قبیل بایگانی ها، افراد تیم شما همیشه به صورت متمرکز علاوه بر آن که به خوبی می دانند در چه مسیر و مرحله ای از کارهای مربوط به کمپین هستند، به جزئیات آنچه ساخته شده و آنچه باید ساخته شود نیز مسلط هستند.
template by Sam Wiltshire و tagging tool by Rafflecopter از جمله لیست هایی هستند که به صورت رایگان می توانید از آنها در جهت ثبت و طبقه بندی لینک های utm دار خود استفاده نمایید.
3- این کار را بعد از احداث لینک utm دار خود انجام دهید.
آنچه که حائز اهمیت است، تعداد کلیک های کاربران بر روی لینک utm دار شما یا میزان حجم ترافیک جاری شده از آن لینک utm دار نیست، بلکه مسئله مهم و حیاتی درآمد حاصل از آنهاست.
پس بعد از آنکه لینک utm دار خود را ساختید و آن را منتشر کردید، گزارش های به دست آمده را با واحد CRM مجموعه خود به اشتراک بگذارید. چرا که این موضوع، تاثیرات ناشی از تبلیغات آنلاین بر روی مسیر اصلی بیزینس شما را نمایش می دهد.
اطلاعاتی نظیر میزان زمانی که مخاطبین در صفحه ای که لینک آن را در اختیارشان گذاشته اید، مانده اند، میزان زمانی که به مطالعه محتوای تولید شده توسط شما اختصاص داده اند و فعالیت هایی از این دست، با استفاده از لینک utm قابل دریافت است. این اطلاعات می توانند خوراک مناسبی برای CRM به حساب آید.
نکات مهم ساخت لینک UTM دار که از آسیب های احتمالی به سایت جلوگیری می کند
در این قسمت نکاتی را درباره مبحث ساخت لینک UTM دار بیان می کنیم که دانستن آنها از ورود آسیب های احتمالی به سایت و کسب و کار آنلاین شما جلوگیری می کند:
- اگر فرصت کافی برای ساخت لینک utm داری دقیق، تمیز، خوانا و با کیفیت را ندارید، از ابزارهای کوتاه کننده لینک مانند bit.ly استفاده نمایید. لینک های طولانی، چند خطی و شلوغ، علاوه بر آنکه تجربه کاربری خوبی را رقم نمی زنند، برای گوگل نیز دقیق و خوانا نیستند.
- به یاد داشته باشید که عبارات، کلمات و علامت های استفاده شده توسط شما به هنگام ساخت لینک utm دار، برای کاربر قابل مشاهده و خواندن هستند؛ لذا از به کار بردن مواردی که نمی خواهید کاربران ببینند یا بخوانند خودداری کنید و به جای آنها از کلمات رمزی که برای خودتان قابل فهم است استفاده نمایید.
آیا UTM معایب یا محدودیت هایی نیز دارد؟
پارامترهای UTM، موجودهای سمجی هستند که به URL صفحه مدنظر شما چسبیده و در هیچ شرایطی او را رها نمی کنند! حتی زمانی که شما آن را به یک شبکه یا رسانه دیگر منتقل می کنید.
منظور از این جمله را می توانیم با مثالی، شفاف تر کنیم. در نظر داشته باشید حتی اگر یک بازدید کننده، لینک UTM دار صحفه مدنظر شما را از توییتر کپی کرده و در فیسبوک، پیست کرده و به اشتراک بگذارد، این حرکت او توسط پارامترهای UTM، به عنوان یک اشتراک گذاری از توییتر، محسوب می شود.
بر اساس یک تحقیق به عمل آمده توسط BuzzFeed در سال گذشته، محتواها در بین شبکه های اجتماعی محتلف به صورت تابعی از نمودار درختی جا به جا می شوند. همچنین تحقیقات انجام شده توسط 33across، نشان می دهد که 82% اشتراک گذاری های انجام شده به واسطه کپی پیست کردن URL های صفحات صورت می گیرد.
این حاکی از آن است که UTM ها همه جا به آدرس صفحات چسبیده اند و اطلاعات زیاد و بعضا مبهمی را در اختیار صاحبان وبسایت ها و محققان پژوهش های دنیای آنلاین قرار می دهند.
البته یک راه حل برای فرار کاربران اینترنتی از این تله UTM ها وجود دارد. آن هم حذف قسمت UTM از URL و سپس کپی و اشترک گذاری URL باقی مانده است. اما در این صورت، آنالیتیکس برای شما یک بازدید مستقیم به ثبت می رساند که اطلاعات ناشی از آن، می تواند سبب گمراه شدن شما و ایجاد ابهام در مطالعات و بررسی هایتان شود.
با اشاره به این قبیل محدودیت های موجود در مبحث UTM ها، متوجه می شویم که آنها یک ابزار بی عیب و نقص برای کسب و کار آنلاین ما محسوب نمی شوند. اما قطعا به ما در بررسی ورودی لینک ها و آنالیز دقیق تر کاربران کمک می کند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.