چگونه یک بیو جذاب برای پیج اینستاگرام بنویسیم؟
بیو اینستاگرام چیست؟
بیو اینستاگرام بر اساس نوع کاربری، شخص صاحب صفحه و هدف او از ایجاد حساب کاربری، تعاریف متفاوتی دارد. اما در حالت کلی می توان گفت: بایو اینستاگرام یک بیوگرافی کوتاه است که به شما این امکان را می دهد تا قابلیت های خود را به دنبال کننده های خود در محیط اینستاگرام معرفی کنید.
همچنین بیو یا بایو اینستاگرام برای دنبال کننده ها مشخص می کند که شما چه کسی هستید، چه علایقی دارید و چرا مخاطبین باید شما را دنبال کنند. پاسخ به این سؤالات بسته به هدف شما از ایجاد حساب کاربری در اینستاگرام که می تواند شخصی، علمی، کاری و شغلی، تبلیغات، برندینگ و غیره باشد، متفاوت خواهد بود؛ با این حال وجود بیو در پروفایل اینستاگرام می تواند به دستیابی شما به هدف مورد نظرتان، کمک بسزایی کند.
چرا باید بیو اینستا جذابی بنویسیم؟
بیشتر افراد، زمانی بیو اینستاگرام شما را می خوانند که برای اولین بار از پروفایل اینستاگرام شما دیدن می کنند. بیو به عنوان یک توصیف کلی و مختصر از شخصیت، اهداف، ویژگی ها و علایق شما، می تواند بازدیدکنندگان جدید را تحت تأثیر قرار داده و آنها را به عنوان یک فالوور جذب کند. بیو، یکی از بخش های مهم و مورد توجه افراد موفق در شبکه اینستاگرام است. زیرا اولین بخشی است که بازدیدکننده آن را می بیند و اولین ابزاری است که صاحب صفحه، می تواند به کمک آن بازدیدکننده جدید را به عنوان یک دنبال کننده، جذب کند.
بایو اینستاگرام کجاست؟
بیو اینستاگرام در بالای پروفایل اینستاگرام و درست در مقابل عکس پروفایل قرار دارد. این بخش که در قسمت پایین نام کاربری نوشته می شود، می تواند حاوی اطلاعات طراحی شده باشد. به عنوان مثال در پروفایل زیر، بیو اینستاگرام با کادر قرمز رنگ مشخص شده است.
نکته مهم این است که متن نوشته شده در بخش بیو تنها محدود به 150 کاراکتر است، بنابراین قابلیت این بخش برای جذب مخاطب باید به اندازه ای باشد که علی رغم محدودیت موجود، بتواند او را به مطالعه کامل محتوای بیو، ترغیب کند. برای افزودن و یا ویرایش بیو اینستاگرام کافی است مراحل زیر را دنبال کنید (برای android و ios مراحل یکسان است):
- وارد پروفایل اینستاگرام خود شوید.
- گزینه Edit Profile را در بالای صفحه انتخاب کنید.
- بیو اینستاگرام خود را نوشته و در صورت لزوم لینک URL وبسایت شخصی خود را قرار دهید.
- گزینه Done را انتخاب کنید.
اجزای تشکیلدهنده بایو اینستاگرام
بایو اینستاگرام حداقل باید شامل آیتم های زیر باشد:
- عکس پروفایل: عکس پروفایل یکی از اولین آیتم هایی است که مخاطب را به صفحه اینستاگرام شما جذب می کند.
- نام کاربری و عنوان: نام کاربری یکی از مهم ترین بخش ها در بیو اینستاگرام است و انتخاب مناسب آن تا حد زیادی منعکس کننده هدف شما از ایجاد حساب اینستاگرام است.
- توصیف: این بخش به معرفی علایق، خصوصیات، اهداف شخصی و ویژگی های شغلی می پردازد.
- لینک URL قابل کلیک: در این بخش، لینک قابل کلیک به وبسایت و سایر حساب های کاربری (تلگرام، فیس بوک، توئیتر و غیره) قرار می گیرد.
- دسته بندی یا Category: این بخش نیز نشان دهنده رسته شغلی در حساب هایی است که با هدف کسب و کار ایجاد شده اند.
- دکمه های تماس یا Call To Action (CTA): برای ایجاد ارتباط با مخاطبان و دنبال کننده ها مورد استفاده قرار می گیرند.
- لینک در بیو یا Link in Bio: این بخش مخاطب را به مکانی خارج از فضای اینستاگرام هدایت می کند.
استفاده مناسب از این هفت آیتم برای تقویت آگاهی مخاطب از شما و اعتباردهی به هدف مورد نظرتان ضروری هستند.
دسته بندی یا Category
حساب کاربری ایستاگرام دو نوع اصلی دارد: حساب کاربری Creator و حساب کاربری Business. توجه داشته باشید که دسته بندی یا Category تنها برای حساب های Business قابل تعریف است. بنابراین اگر مایل هستید که از این ویژگی بهره مند شوید، باید اول حساب کاربری خود را به Business تغییر دهید. برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:
- آیکون 3 خط منوی پروفایل در گوشه بالا سمت راست را انتخاب کرده و وارد قسمت Setting شوید.
- سپس Account را انتخاب کنید. در انتهای این بخش، گزینه Switch to Professional Account را انتخاب کنید.
- حالا آیتم Business را انتخاب کنید.
- سپس اینستاگرام از شما می خواهد که دسته بندی خود را انتخاب نمایید.
امکان به روز رسانی و ویرایش دسته بندی بعد از ایجاد حساب کاربری نیز وجود دارد. برای این منظور می توانید به قسمت Edit Profile رفته و در قسمت Public Business Information گزینه Category را انتخاب کرده و دسته بندی مورد نظر خود را تعیین کنید. این دسته بندی در پایین نام کاربری و درست بالای بیو اینستاگرام نمایش داده می شود.
به عنوان مثال اگر صاحب یک رستوران هستید، می توانید در دسته بندی آیتم Restaurant را انتخاب کنید. توجه داشته باشید انتخاب دسته بندی مناسب و مرتبط با حرفه شما، نقش کلیدی در موفقیت شغلی تان در محیط اینستاگرام خواهد داشت.
دکمههای تماس یا Call To Action در بیو اینستاگرام
دکمه تماس یا Call To Action (CTA)، یک روش ارتباطی مهم میان شما به عنوان یک شخصیت تجاری و مشتریان تان است. این ابزار، در واقع یک عامل تحریک کننده و مشوق برای بازدیدکنندگان است که آنها را به انجام یک عمل (Action) ترغیب می کند.
این عمل ممکن است دنبال کردن صفحه شما، بازدید از گالری محصولات، مراجعه به وبسایت و غیره باشد. یک CTA علاوه بر اینکه مخاطب را ترغیب به انجام عمل می کند، چگونگی انجام آن و روش کار را نیز برای او مشخص می کند. در سایر محیط های اینترنتی، CTA ممکن است یک جمله باشد. اما در محیط اینستاگرام به دلیل محدودیت تعداد کاراکترها، معرفی یک موضوع کلیدی است. برخی از عبارت های مختصر و ساده CTA که تنها از چند جمله تشکیل شده اند عبارت اند از:
- Join us
- Subscribe
- Sign up
- Learn more
همه این اصطلاحات به طور مستقیم، بدون تعارفات لفظی، روش ایجاد ارتباط را به مخاطب شما نشان می دهد. استفاده از ابزار CTA در بخش های مختلف محیط اینستاگرام نشان می دهد که شما آماده کمک به مخاطب و خدمات دهی به او هستید. بخش های مختلفی در اینستاگرام وجود دارد که می توان CTA را در آن ایجاد کرد:
- بیو اینستاگرام
- CAT در پروفایل اینستاگرام
- کپشن پست اینستاگرام
- استوری اینستاگرام
- IGTV
- تبلیغات یا Ads
افزودن CTA به همه یا بیشتر بخش های فوق، موفقیت شما را در حرفه خود تضمین می کند. در این بخش، افزودن CTA را به بیو اینستاگرام توضیح می دهیم. در بایو اینستاگرام، علاوه بر معرفی و توصیف حرفه خود، می توانید یک CTA نیز اضافه کنید. مثلا بنویسید : برای خرید ادکلن با 20 درصد تخفیف کلیک کنید. (با یک استیکر دست در انتهای جمله به لینک موجود در بیو اشاره کنید.)
به طور کلی روش دیگری نیز برای ایجاد CTA در بایو اینستاگرام وجود دارد. از آنجایی که متن بایو اینستاگرام از لحاظ تعداد کاراکتر محدودیت دارد، راه کار بهتر، استفاده از ایموجی (به عنوان مثال انگشت و یا اشاره گر) به جای استفاده از متن است، تا در استفاده از تعداد کاراکتر نیز صرفه جویی شود. نمونه ای از این روش در شکل نیز آورده شده است.
در تصویر بالا، mensuitsteam از سه ایموجی برای جلب توجه مخاطب به لینک خرید آنلاین استفاده کرده است که روشی مفید و به صرفه برای استفاده از فضای محدود بیو اینستاگرام است.
لینک در بیو یا Link in Bio
اگر در فضای اینستاگرام جستجو کرده باشید، حتماً تاکنون با این جمله که در برخی از پست ها نوشته شده است، برخورد کرده اید: «لینک در بیو». وقتی فردی از جمله «لینک در بیو» در پست های خود استفاده می کند، به آدرس url اشاره دارد که انتهای بیوی پروفایلش قرار داده شده و شما را به وبسایت یا حساب کاربری دیگری در خارج از اینستاگرام هدایت می کند. شاید برایتان این سؤال مطرح شده باشد که چگونه می توان لینک هایی خارجی را در قسمت های مختلف اینستاگرام درج کرد؟
در پاسخ باید گفت که اینستاگرام به کاربران خود اجازه نمی دهد که در پست های خود، لینک هایی به سایر وبسایت ها قرار دهند. تنها مکانی که می توان در آن لینک قرار داد، قسمت تنظیمات ویرایش پروفایل است که در آن، گزینه ای برای اضافه کردن یک لینک قرار دارد.
این فضا محدود است و تنها برای یک لینک در نظر گرفته شده است. با این حال، افراد معمولاً تمایل دارند لینک وبسایت شخصی، تلگرام، فیس بوک، توئیتر و غیره را در پروفایل خود قرار دهند. برای این منظور ابزاری تحت عنوان bio link tool در نظر گرفته شده است که به شما این امکان را می دهد که از یک لینک، به بخش های مختلف آدرس دهید. این ابزار به شما امکان تغییر، بروز رسانی و ویرایش، حذف و اضافه کردن لینک های مختلف را در هر زمان می دهد.
نوشتن متن جذاب برای بیو اینستاگرام
بیو اینستاگرام در واقع کارت ویزیت، پروفایل و صفحه اصلی وبسایت شخصی شما است که همگی در یک فضای محدود تجمیع شده اند. ساخت یک بایو اینستاگرام جذاب و خلاقانه که توجه مخاطب را جلب کرده و اون را علاقه مند سازد، یک اولویت کلیدی برای همه برندها و حتی اینفلوئنسرها است. بیو اینستاگرام جذاب، نشان دهنده شخصیت یک برند بوده و به نوعی ابزار تشویقی برای افراد است که یک محصول را تهیه کرده و یا یک فرد را دنبال کنند.
از آنجایی که تنها 150 کاراکتر برای بایو اینستاگرام در نظر گرفته شده، رسیدن به همه اهداف فوق کار دشواری است. بنابراین باید حداکثر استفاده را از این فضای محدود به عمل آورد. در ادامه، فاکتورهای کلیدی در تهیه یک بیو اینستاگرام جذاب را بیان می کنیم.
- تعیین یک سرویس و یا حرفه خاص
اگر در یک حرفه و یا صنعت خاص مشغولید، و یا به واسطه ارائه خدماتی خاص شناخته شده هستید، در این صورت بیان این مسئله در بیو اینستاگرام ضروری بوده و به شما کمک می کند در کمترین زمان ممکن، به مخاطب مرتبط با حرفه خود دسترسی پیدا کنید.
- مهارت ها و تجریبات
مهارت ها و تجربیات خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارید. این امر سبب افزایش معیارهای حرفه ای کسب و کار شما شده و در مخاطب مورد هدف، ایجاد اعتماد خواهد کرد.
- عادات و علایق
اگر برند شما به خودتان به عنوان یک شخص حقیقی وابسته است، در این صورت ایجاد ارتباط صمیمانه با مخاطبین و دنبال کننده ها، یک فاکتور کلیدی در موفقیت محسوب می شود. کمی درباره خصوصیات، عادات، علایق، ارزش ها و باورهای خود بنویسید تا در مخاطبان ایجاد علاقه کنید.
- استفاده از ایموجی
استفاده از ایموجی در بایو اینستاگرام از نظر بصری، پروفایل شما را جذاب و سرگرم کننده ساخته و برند شما را از سایر موارد مشابه، متمایز می سازد. همچنین ایموجی ها نسبت به کلمات، فضای کمتری را اشغال کرده و در نتیجه می توانید توضیحات بیشتری در مورد برند و یا حرفه خود ارائه دهید، بدون آنکه با محدودیت متن مواجه باشید. توجه به موارد زیر در استفاده از ایموجی ها مفید است:
- خلاق باشید و سعی کنید از ترکیبی از ایموجی ها و کلمات برای انتقال بهتر مفهوم استفاده کنید.
- از ایموجی ها برای تأکید بر نکات کلیدی در محتوای مورد نظر استفاده کنید. این کار به درک بهتر مفاهیم کمک خواهد کرد.
- ایموجی های مرتبط با برند خود را به کار ببرید. این امر در تهیه یک بیو اینستاگرام حرفه ای، ضروری است.
- استفاده از ایموجی ها به تنهایی بدون متن های توضیحی، توصیه نمی شود. این امر ممکن است مخاطب شما را دچار سردرگمی کرده و همچنین باعث شود که از فضای تبلیغاتی که در اختیار دارید، به نحو مطلوب استفاده نکنید.
- به یاد داشته باشید که ایموجی ها ثابت و بدون تغییر نباشند. با تغییر ایموجی ها و استفاده از ترکیب های مختلف ایموجی و متن، مخاطب را کنجکاو کرده و بر اساس بازخورد آنها، بهترین ترکیب مرتبط با برند خود را انتخاب کنید.
- استفاده از هشتگ ها
اضافه کردن هشتگ به بایو اینستاگرام یک استراتژی مهم دیگر در تبلیغات موفق است. استفاده از هشتگ اینستاگرام نه تنها به ایجاد مشارکت در پست ها کمک خواهد کرد، بلکه در شکل گیری یک جامعه تجاری با محوریت برند مورد نظر شما نیز مؤثر خواهد بود. این روش به دنبال کننده ها و مخاطبان نیز این امکان را می دهد که محتوای خود را با شما به اشتراک گذاشته و عضوی از جامعه تجاری شما شوند. در نهایت خواهید دید که با استفاده از این ابزار، یک قطب تجاری با محوریت برند خودتان در فضای اینستاگرام ایجاد کرده اید.
- استفاده از CTA
همان طور که قبلاً نیز بیان شد، بیو اینستاگرام فضای مناسبی برای اضافه کردن CTA است. با این روش به مخاطبین خود بگویید که چه اقدامی را با چه روشی انجام دهند. برای مثال، از مخاطب خود بخواهید که شما را در اینستاگرام و یا سایر رسانه های اجتماعی دنبال کند. اگر سازمان شما خدمات خاصی را ارائه می دهد، آدرس ایمیل سازمان را قرار داده و از مخاطبین بخواهید که برای بحث و گفتگو و یا ارائه پیشنهاد با شما در تماس باشند.
اگر صاحب یک فروشگاه هستید، آدرس فروشگاه و زمان بازگشایی آن را بنویسید. این مسئله به مخاطب کمک خواهد کرد که فروشگاه شما را به آسانی پیدا کرده و از آن دیدن کند. همچنین اگر می خواهید مخاطب تان یک صفحه خاص را در وب باز کند، آدرس URL وبسایت مورد نظر را به فیلد Website اضافه کنید.
- فاصله گذاری و ایجاد فضای خالی
گاهی اوقات شلوغ بودن بایو اینستاگرام به دلیل استفاده از ایموجی ها و اطلاعات متعدد و متوالی، خواننده را خسته کرده و باعث می شود به صورت کامل محتوای آن را نخواند. در صورت نیاز، با ایجاد فضای خالی و یا استفاده از سرتیترهای کوتاه با فاصله گذاری مناسب، مطالعه بیو اینستاگرام را برای خواننده ساده تر کنید. مزیت استفاده از سرتیتر این است که می توان دکمه های CTA را نیز در ادامه متن اضافه کرد.
نمونههایی از بیو اینستاگرام پیجهای موفق
در این بخش نمونه هایی از بهترین، جذابت ترین و در عین حال ساده ترین بیوهای اینستاگرام را معرفی می کنیم.
-
اینستاگرام
جای تعجب نیست که خود اینستاگرام، دارای بیو فوق العاده ای باشد. جمله توصیفی «نزدیک کردن شما به افراد دیگر و هر آنچه که دوست دارید» به اندازه کافی ساده، شیرین، و دلچسب است و نشان می دهد که مأموریت و هدف این برند، چیزی فراتر از کسب درآمد است.
-
Ben & Jerry’s
شرکت Ben & Jerry’s از یک کپشن ساده استفاده کرده است: «صلح، عشق و بستنی». این یک توصیف ساده، به معنای واقعی کلمه شیرین و حاوی نکته اصلی است.
-
شرکت Ford Motor
شاید گاهی اوقات هدف شما از ایجاد بیو اینستاگرام، تعریف از خود و بیان قابلیت هایتان باشد. نمونه ای از این مدل، آن چیزی است که شرکت فورد در بیو اینستاگرام خود نوشته است. «ما سازنده خط مونتاژ، دوست داشتنی ترین کامیون در جاده، ماشین نمادین اسپرت آمریکایی و خودروی شاسی بلند هستیم». در این بیو، شرکت فورد از خود به عنوان یک قدرت قابل اطمینان نام می برد که در تمام زمینه ها فعالیت دارد.
-
Pura Vida
علاوه بر متن، می توان به طراحی بخش بایو اینستاگرام نیز توجه کرد.Pura Vida یک شرکت فروش دستبند و انواع اکسسوری برای خانم ها است که به بسیاری از صنعتگران در سرتاسر دنیا در زمینه فروش محصولاتشان کمک می کند. بایو اینستاگرام این شرکت بسیار جذاب است و خواندن آن نیز به واسطه استفاده از ایموجی ها ساده به نظر می رسد.
-
Starbucks
شرکتStarbucks ، کمپانی چندملیتی قهوه، یک نمونه دیگر برای بیو اینستاگرام جذاب و متفاوت است. جمله توصیفی در بیو اینستاگرام این شرکت اینگونه است: «برای الهام بخشیدن و پرورش روحیه انسانی – تنها یک نفر، یک فنجان و یک محل کافیست». در این توصیف، پیوند میان افراد و قهوه به عنوان یک نیاز روحی انسان بیان شده و سادگی این پیوند به تصویر کشیده شده است.
نتیجه گیری
بیو اینستاگرام تنها یک متن ساده برای معرفی و بیان اهداف حرفه ای و شغلی نیست. در اصل، ویترین یک فروشگاه یا شرکت تولیدی و کارت ویزیت یک فرد حقیقی است که باید به جذاب ترین شکل ممکن، در حین سادگی، مخاطب را در اولین نگاه جذب کرده و حس کنجکاری و علاقه را در او ایجاد کند. القای این دو حس به صورت همزمان به هر بازدیدکننده، او را ترغیب می کند که علاوه بر دنبال کردن شما، از سایر بخش های معرفی شده توسط شما نیز دیدن کند، به وبسایت شما سر بزند، محصولات را ببیند و در هر بخش از پروفایل شما که مسیری جدید را معرفی می کند، قدم بردارد.
با بهره گیری از نکات کلیدی در تهیه یک بیو اینستاگرام جذاب و رعایت اصول و قواعد جذب مخاطب، هر بازدیدکننده به یک دنبال کننده تبدیل شده و ممکن است دنبال کننده های متعددی را نیز به سمت شما بکشاند که این یعنی موفقیت شما در حرفه خودتان!
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.