تاثیر تجربه کاربری و محتوا بر روی سئو
تمام موتورهای جستجوگر از جمله گوگل که مادر تمام موتورهای جستجو است به دنبال ارائه بهترین نتایج به کاربران خود هستند. امروزه تمام موتورهای جستجو به خوبی می دانند که چه وبسایتی می تواند برای کاربر مفید واقع شود و جواب سوالات او را به خوبی بدهد. به طور کل چنین تشخیصی از سوی موتور جستجو بر اساس 4 فاکتور اساسی زیر انجام می شود :
- طراحی مناسب و تطابق داشتن با تمام مرورگرها
- داشتن محتوایی مفید و با کیفیت
- ارائه اطلاعاتی مرتبط و سودمند
- به راحتی توسط کاربر قابل استفاده باشد
با وجود پیشرفت های چشم گیر تکنولوژی، هنوز هم قدرت تشخیص و درک تصاویر در موتورهای جستجو با انسان تفاوتی بسیار دارد. موتورهای جستجو محتواها را بر اساس توضیحات متای آنها رتبه بندی می کنند. توضیحات متا به طور معمول به چگونگی تعامل کاربران با سایت ها و صفحات یک سایت بستگی دارد و مرجع اصلی موتورهای جستجو برای تشخیص میزان کیفیت سایتها به حساب می آیند.
تاثیر تجربه کاربری روی سئو و رتبه سایت
معمولا موتورهای جستجو، معیارهای کمی را به صورت مستقیم در رتبه یک سایت تاثیر می دهند. کلمات کلیدی، لینک ها و ساختار کلی سایت از جمله چنین معیارهای مستقیم هستند. علاوه بر این ها امروزه موتورهای جستجو با استفاده از ساختار لینک ها، معیارهای مرتبط با بازدید کاربران و یادگیری ماشین (Machine Learning)، درک شهودی بالایی از سایت ها پیدا کرده اند.
کاربردپذیری (Useability) و تجربه کاربری (User Experience)، در رتبه بعدی معیارها قرار دارند. این دو معیار یک تاثیر غیر مستقیم و در عین حال زیادی روی میزان محبوبیت سایت ها دارند و این محبوبیت فاکتوری بسیار مهم برای موتورهای جستجو است. تعداد کلیک ها و مدت زمانی که کاربر در یک سایت مشغول فعالیت و یا مطالعه می باشد، از نشانه های محبوبیت یک سایت از نظر گوگل می باشند.
نشانه های محتوای با کیفیت
1. میزان مشارکت
وقتی شما بعد از جستجو در گوگل، روی لینک یکی از سایت ها کلیک می کنید، گوگل علاوه بر توجه به این موضوع (کلیک کردن شما روی لینک آن وبسایت) رفتار شما را بعد از کلیک و زمانی که در سایت مقصد هستید را نیز مورد بررسی قرار می دهد. برای مثال اگر شما وارد یک سایت شوید و بلافاصله به صفحه قبلی بازگردید، از نظر گوگل این سایت نتواسته رضایت شما را جلب کند و بالعکس اگر شما برای مدتی در وبسایت مقصد بمانید، برای گوگل به این معنی است که محتوای آن سایت برای شما مفید واقع شده است.
در نهایت گوگل با جمع آوری داده های عملی و رفتاری کاربر و آنالیز آنها به با کیفیت بودن یا نبودن محتوای یک وبسایت پی می برد.
2. یادگیری ماشین (Machine Learning)
گوگل در سال 2011 الگوریتم های خود را بروزرسانی کرد و الگوریتم جدیدی به اسم پاندا را به آن اضافه کرد. الگوریتم پاندا (Panda Algorithm) تاثیر بسیار زیادی روی تشخیص صحیح کیفیت محتوای وبسایت ها گذاشت. گوگل در گذشته به کمک ارزشیابی های انسانی و به صورت دستی کیفیت محتوای وبسایت ها را تعیین می کرد اما بعد از مدتی با کمک یادگیری ماشین توانست محتوای با کیفیت و بی کیفیت را تشخیص دهد.
الگوریتم پاندا بعد از آزمایش مورد استفاده قرار گرفت و نتایج جستجو ها رابیش از 20 درصد تغییر داد. 5 مورد زیر باعث می شود الگوریتم پاندا و در نهایت گوگل محتوای شما را به عنوان محتوایی با کیفیت نشناسد :
- قالبهای سنگین
- تعداد زیاد تبلیغات در صفحه
- تعداد مقالات مشابه فراوان
- محتوایی که توسط ربات توبید می شوند
- محتوای خالی
3. الگوهای لینک کردن
امروزه الگوریتم های تحلیل لینک به صورت قابل توجهی پیشرفت کرده اند. موتورهای جستجو مدتی است متوجه شده اند سایت های با کیفیت، لینک های بسیار زیادی از سایت های کم کیفیت تر از خودشان می گیرند. این لینک ها امروزه باعث افزایش اعتبار یک سایت می شوند و هرچه تعداد این بک لینک ها بیشتر باشد گوگل نیز اهمیت بیشتری به آن وبسایت خواهد داد. برای درک بهتر تصویر زیر را مشاهده کنید:
تولید محتوای با کیفیت
مدت هاست که درباره تولید محتوای با کیفیت و تاثیر آن بر سئو شنیده ایم. اما خالی از لطف نیست که بار دیگر به این موضوع اشاره کنیم که محتوا پادشاه وبسایت شماست و تاثیرگذارترین عامل روی افزایش رتبه شما در موتورهای جستجو می باشد. موتورهای جستجو نتایج خود را به گونه ای نمایش می دهند که کاربران در کوتاهترین زمان ممکن به هدف خود برسند. پس بهترین توصیه ای که می توان کرد این است که محتوای خود را برای کاربران و مخاطبان و جلب رضایت آنها تولید کنید، نه جلب توجه کردن برای گوگل.
انواع جستجوها
1. جستجو با هدف تراکنش (Transactional Search)
این جستجوها شامل تعاملات شما با یک وبسایت از جمله خرید از یک وبسایت، ثبت نام برای آزمایش خدمات رایگان و یا حتی پیدا کردن یک کافه می باشد.
2. جستجو با هدف یافتن آدرس (Navigational Search)
زمانی که یک کاربر به دنبال آدرس یک وبسایت یا موقعیت مکانی شرکتی خاص است دست به چنین جستجوهایی می زند. برای مثال شما نام فلان برند را برای پیدا کردن سایت آن برند در گوگل جستجو می کنید.
3. جستجو با هدف کسب اطلاعات (Informational Search)
این نوع جستجوها شایع ترین مدل جستجوها هستند و تقریبا می توان گفت تمام افراد روزانه حداقل یک بار از آن استفاده می کنند. اگر شما به دنبال پاسخ یک سوال هستید و یا می خواهید درباره موضوعی اطلاعات خود را افزایش دهید، در اصل شما این جستجو را با هدف کسب اطلاعات انجام داده اید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.