Search Intent چیست؟ + انواع آن + تاثیر آن در سئو
سئو وب سایت به شما کمک میکند تا رتبه بالاتری در نتایج جستجو گوگل داشته باشید. داشتن رتبه بالاتر در گوگل به معنای ترافیک بیشتر است. ترافیک بیشتر یعنی افراد بیشتری با خدمات یا کالای مجموعه شما آشنا خواهند شد. یکی از موارد مهم در سئو Search intent نام دارد. Search intent به معنای هدف کاربر از جستجو است.
گوگل از خود میپرسد: چرا یک کاربر یک کلمه کلیدی را جستجو میکند؟ الگوریتم های گوگل از جمله Hummingbird و RankBrain تلاش میکنند تا هدف جستجوی کاربر را تفسیر کرده و بهترین نتایج را نمایش دهند. یکی از بهترین مثالها زمانی است که شما یک سوال از گوگل میپرسید. گوگل سعی میکند تا نزدیکترین پرسش و پاسخ را پیدا کرده و در قالب “Answer Box” به شما نمایش دهد.
سوالات پرسیده شده توسط کاربران نشان میدهد که مردم در دنیای وب، در جستجوی چه مواردی هستند. شما میتوانید با تولید محتوای مرتبط به نیاز مردم پاسخ دهید و افراد بیشتری را به مخاطب وب سایت خود تبدیل کنید.
چرا Search intent در سئو اهمیت بالایی دارد؟
میزان درک از هدف جستجوی کاربر، به شما کمک میکند تا محتوای هدفمند ایجاد کنید. اگر مخاطب در محتوای شما به پاسخ سوال خود برسد، مدت زمان حضور کاربر در وب سایت افزایش داشته و گوگل رتبه وب سایت شما را افزایش میدهد. موتورهای جستجو مانند گوگل در دستورالعملهای ارزیابی کیفیت خود، تمام جزئیات وب سایت را در نظر میگیرند.
مثلا اگر شما در مورد کاربرد موتورسیکلت در گوگل جستجو کنید و تمام نتایج جستجو فقط مرتبط با فروشندگان موتورسیکلت باشند، باعث نا امیدی شما خواهد شد. به همین دلیل گوگل با در نظر گرفتن Search intent از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری می کند.
به طور کلی درک کامل هدف جستجو می تواند به شما در موارد زیر کمک کند:
- می توانید تحقیق کلمات کلیدی بهتری را انجام دهید اگر بدانید مخاطبان شما چه کلمات کلیدی و عباراتی را مرتبط با کسب و کار شما جستجو می کنند.
- می توانید محتوایی ایجاد کنید که به تمام سوالات مخاطبان شما پاسخ دهد و در عین حال مناسب موتورهای جستجو باشد.
- می توانید با ایجاد محتوایی که موتورهای جستجو آن را ارزشمندتر می دانند و مرتبط با نیاز مخاطبان شما هستند، رتبه بالاتری را در نتایج کسب کنید.
بنابراین شما در سئو خارجی و فرآیند تحقیق کلمات کلیدی باید حتما نیت کاربر یا Search intent را مورد توجه قرار دهید تا صفحات سایت خود را برای کلمات کلیدی اشتباه بهینه سازی نکنید.
درک هدف جستجو چطور به ما کمک میکند؟
- به ما کمک میکند تا محتوا را در جهت رفع نیاز مخاطبین ایجاد کنیم.
- با درک درست از هدف جستجوی کاربران میتوانیم صفحات را به شکلی ساختار بندی کنیم که هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو مناسب باشند.
- اگر محتوای شما، از نظر موتورهای جستجو برای کاربران مفید باشد، رتبه بالاتری در نتایج جستجو خواهید داشت.
- درک هدف کاربران از جستجو به ما کمک میکند تا کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کرده و هدف قرار دهیم.
مزایای Search intent در سئو
Search intent بخش بزرگی از سئو را تشکیل میدهد. چراکه موتورهای جستجو تلاش میکنند تا نتایج نمایش داده شده به هدف کاربر از جستجو نزدیک باشد. بهینه سازی یک وب سایت بر اساس Search intent باعث میشود تا رتبه شما در جستجوی گوگل به مقدار قابل توجه افزایش پیدا کند.
- افزایش زمان بازدید از وب سایت: اگر کاربران آنچه را که نیاز دارند در وب سایت شما پیدا کنند، مدت زمان بیشتری در وب سایت باقی میمانند.
- افزایش تعداد بازدید: اگر کاربر به هدف خود از جستجو برسد، دیگر مطالب وب سایت شما را هم مطالعه خواهد کرد.
- ویژگیهای بیشتر: اگر محتوای وب سایت برای سرویس “Google’s rich” بهینه سازی شده باشد، در رتبه 0 و بالاتر از دیگر نتایج جستجو قرار خواهد گرفت.
- دسترسی گسترده مخاطبین: هرگز هوش گوگل را دست کم نگیرید. گوگل سوالات کاربران را تفسیر میکند. اگر سوالات مختلف به یک معنی باشند، صفحه وب سایت شما در پاسخ به سوالات بیشتری نمایش داده خواهد شد.
انواع Search intent
به طور کلی اکثر اهداف کاربران از جستجو با یکدیگر همپوشانی دارد اما به طور کلی میتوانیم هدف جستجو را به چهار دسته اصلی تقسیم کنیم:
- ناوبری (Navigational intent): تلاش برای یافتن کالا یا خدمات. برای مثال: جستجوی “پکیج آموزش سئو” در گوگل
- اطلاعاتی (Informational intent): تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کالا یا خدمات. برای مثال: جستجوی “بهترین ماشین سال” در گوگل
- تراکنشی (Transactional intent): تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کالا یا خدمات مشخص. برای مثال: جستجوی “بهترین مدل آیفون” در گوگل
- تجارتی (Commercial intent): تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از کالا یا خدمات. برای مثال: جستجوی “آیفون در برابر اندروید” در گوگل
پس از آشنایی با یک وب سایت، کاربران از کلمات کلیدی برای کسب اطلاعات بیشتر استفاده میکنند. با آشنایی بیشتر احتمالا خرید خود را انجام میدهند. شاید هم از کلمات کلیدی مربوط به یک محصول خاص استفاده کنند. ما باید برای تمام حالات رفتاری کاربران آمادگی داشته باشیم.
1- ناوبری (Navigational intent):
جستجو با هدف ناوبری به این معنا است که یک کاربر میخواهد یک صفحه، دامنه یا آدرس فیزیکی مشخصی را پیدا کند. این جستجوی کاربر شامل جستجوی محلی میشود و با اهداف کاربر همخوانی دارد.
کلید درک هدف کاربر از جستجو با هدف ناوبری این است که بدانیم کاربران به یافتن چه چیزی فکر میکنند. در نتیجه اگر شما یک کلمه کلیدی به این شکل را هدف قرار دهید، قطعا کالا یا خدمات شما به فروش خواهد رفت.
وظیفه گوگل این است که سوال کننده را به جواب سوال برساند و این کار را به سادهترین و سریعترین شکل ممکن انجام دهد. برای این کار گوگل از ویژگیهای SERP کمک میگیرد.
به مثال زیر نگاه کنید، در این مثال کاربر استادیوم آزادی را جستجو میکند. گوگل برای ایجاد بهترین دسترسی به استادیوم آزادی و آشنایی با این مجموعه ورزشی آن را در نقشه گوگل نمایش میدهد. وب سایت این مجموعه نیز در رتبه دوم جستجو قرار دارد.
جستجو با هدف ناوبری چرا برای کسب و کارها اهمیت دارد؟
کلمات کلیدی مربوط به ناوبری باعث میشوند تا مشتریان به راحتی کسب و کار شما را پیدا کنند. اکثر این کلمات کلیدی میتوانند به بینش شما در مورد نحوه تعامل یا تفکر کاربران کمک کنند. برای مثال اگر اکثر جستجوها برای یک صفحه خاص از وب سایت شما باشد، یعنی این صفحه یا کالای موجود در این صفحه برای کاربران محبوب است. همچنین میتوانید واکنش کاربران در استفاده از کلمات کلیدی مختلف را بررسی کرده و آن را اصلاح کنید.
چطور وب سایت خود را برای جستجوی ناوبری بهینه سازی کنیم؟
در قدم اول باید مطمئن شوید که ساختار وب سایت شما سازماندهی شده است. به این معنی که بتوانیم وب سایت را به سمت کلمات کلیدی ناوبری، جهت دهی کنیم. هر بخش از وب سایت شما باید به درستی و با شفافیت کامل برچسب گذاری شود. برچسب گذاری در یک وب سایت میتواند با عناوین صفحات، تگها، هدرها و توضیحات انجام شود.
مطمئن شوید که هر کدام از محصولات یا خدمات شما صفحه لندینگ مخصوص به خود را دارد. شما باید در صفحه لندینگ تمام اطلاعات مرتبط با کسب و کار خود را به شکلی جذاب بنویسید. سپس هر صفحه را با استفاده از برند تجاری و محصولات مرتبط بهینه سازی کنید. در آخرین قدم آدرس URL هر صفحه را با توجه به محتوای موجود در آن صفحه تطبیق دهید.
2- اطلاعاتی (Informational intent):
زمانی که کاربر با هدف کسب اطلاعات کلمات کلیدی را جستجو میکند که قصد یادگیری داشته باشد. کاربران در این نوع جستجو از جملات سوالی مانند چه کسی، چه چیزی، کجا و چگونه استفاده میکنند. سوالات پرسیده شده میتوانند بسیار خاص (علی دایی چند ساله است؟) تا بسیار پیچیده (نقد دوران رنسانس در فلسفه غرب) باشد.
در سوالات خاص، گوگل از ویژگی SERP برای پاسخ استفاده میکند. استفاده از ویژگی SERP به این دلیل است که کاربران صفحه گوگل را ترک نکنند و در صفحه اول به پاسخ سوال خود برسند.
به مثال زیر نگاه کنید. در جستجوی سن علی دایی گوگل سن او را کاملا شفاف نمایش میدهد. در کنار سن او، تاریخ تولد نیز ذکر شده است. گوگل برای ترغیب کاربران به ادامه جستجو، سن اشخاص مشهور دیگری را نیز نمایش میدهد.
جستجو با هدف کسب اطلاعات چرا برای کسب و کارها اهمیت دارد؟
کاربران در بیشتر موارد برای کسب اطلاعات در گوگل جستجو میکنند. اگر میخواهید وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل دیده شود، باید به این نیاز کاربران توجه کنید. ارائه اطلاعات مرتبط با کسب و کار در قالب وبلاگ، یک راه عالی برای رشد کسب و کارهای مختلف است.
چطور وب سایت خود را برای جستجوی با هدف کسب اطلاعات بهینه سازی کنیم؟
برای جذب کاربرانی که جستجوی خود را با هدف کسب اطلاعات انجام میدهند، باید به اطلاعات مورد نظر آنها دقت کنیم. محتوای نوشته شده باید کاملا واضح باشد و ساختار ارائه اطلاعات در نظر گرفته شود. کاربر در قدم اول باید به پاسخ سوال خود برسد. پس از پاسخ به سوال، میتوانیم با ارائه اطلاعات بیشتر نظر کاربر را به مطالعه دیگر بخشهای وب سایت جلب کنیم.
3- تراکنشی (Transactional intent):
جستجو با قصد خرید یا انجام معامله زمانی انجام میشود که کاربران میخواهند از کالا یا خدماتی استفاده کنند. جستجوی آنها میتواند شامل خرید خودرو، خرید تلفن همراه یا خدمات ایمیل باشد. برخی از جستجوها با قصد انجام خرید یا استفاده از خدمات انجام خواهد شد. برای مثال شما بهترین فیلمهای در حال اکران را جستجو میکنید، گوگل در پاسخ به این سوال وب سایتهای فروش بلیط را به شما نمایش میدهد که البته این سایت ها صفحه ای از سایت خودشان را برای این کلمه کلیدی بهینه سازی کرده اند و به همین دلیل هم در نتایج نمایش داده می شوند.
در مواردی دیگر، سوال کاربر شبیه به قصد خرید یا استفاده از خدمات است اما هدف او از جستجو، کسب اطلاعات بیشتر است. این حالت زمانی اتفاق میافتد که کاربران نام یک محصول را جستجو میکنند. در این حالت وب سایتهایی با محتوای مرتبط و فروشندگان نمایش داده میشود.
جستجو با قصد خرید چرا برای کسب و کارها اهمیت دارد؟
کلمات کلیدی مربوط به این نوع از جستجو معمولا به خرید منجر میشود. این نوع از کلمات کلیدی زمانی استفاده میشوند که کاربر آماده خرید است. با هدف قراردادن کلمات کلیدی مربوط و صفحه لندینگ بهینه، شما میتوانید بازدیدکنندگان را به مشتری محصولات خود تبدیل کنید.
چطور وب سایت خود را برای جستجوی با قصد خرید اطلاعات بهینه سازی کنیم؟
در قدم اول باید مشخص کنید که هدف شما از جذب کاربران چیست. آیا میخواهید کاربران در وب سایت شما ثبت نام کرده یا کالا و خدماتی را خریداری کنند؟ مشخص شدن هدف از جذب کاربران به روند بهینه سازی کمک میکند. سپس باید اطلاعات کافی در مورد کالا یا خدمات مجموعه خود را در وب سایت منتشر کنید.
فرآیند پیش روی کاربران برای ثبت نام یا انجام خرید باید ساده باشد. هرچه مراحل خرید کوتاهتر باشد، کاربران بیشتری به خرید یا استفاده از خدمات وب سایت شما جذب میشوند. در نهایت برای هر گروه از خدمات یا کالا باید صفحه لندینگ مناسب طراحی شود.
ویژگیهای صفحه لندینگ مناسب
- عنوان صفحه، توضیحات و هدرها باید شامل کلمات کلیدی باشند و هدف از ایجاد صفحه را به کاربران نمایش دهند.
- CTA (دعوت به اقدام، مثل دکمه خرید یا ثبت نام یا…) باید کاملا واضح باشد تا کاربران به راحتی آن را درک کنند.
- طراحی صفحات باید کاملا واضح باشد تا کاربران بتوانند اطلاعت مورد نیاز خود را دریافت کنند.
- متن صفحه باید به شکلی جذاب کاربران را به استفاده از خدمات یا خرید کالا مجاب کند.
- در نهایت با استفاده از اطلاعات ساختار یافته به گوگل کمک کنید تا بتواند به درستی وب سایت شما را بررسی کرده و در میان نتایج مرتبط با جستجوی کاربران قرار دهد.
4- تجارتی (Commercial intent):
زمانی که کاربران با هدف انجام معاملات یا تجارت جستجو میکنند، به ترکیبی از نتایج جستجو با هدف کسب اطلاعات و قصد خرید نیاز دارند. در زمان جستجو با هدف تجارت، کاربران از کلمات کلیدی شبیه به کلمات کلیدی استفاده شده در جستجو با قصد خرید و کسب اطلاعات کمک میگیرند. برای مثال شما به خرید یک تلفن همراه جدید فکر میکنید و بین دو تلفن همراه گلکسی اس 22 و آیفون 13 مردد هستید. در نتیجه عبارت جستجوی شما “مقایسه آیفون 13 و گلکسی اس 22” خواهد بود.
گوگل با استفاده از ویژگی SERP هر دو محصول را با یکدیگر مقایسه میکند. البته که مقایسه گوگل بسیار خلاصه است و کاربران به اطلاعات بیشتری نیاز دارند.
کاربران در مورد مقایسه دو محصول به دنبال موارد زیر هستند:
- نظرات کاربران و منابع معتبر
- مشخصات فنی و جزئیات محصول
- فهرست معرفی بهترین محصولات سال
- بررسی محصول در قالب متن و ویدئو
چطور وب سایت خود را برای جستجوی با قصد خرید اطلاعات بهینه سازی کنیم؟
در قدم اول باید نیاز کاربر را تشخیص دهیم. آیا اکثر کاربران به دوربین اهمیت میدهند؟ با تشخیص این که کدام بخش از مقایسه دو محصول برای کاربران جذابیت بیشتری دارد، میتوانیم یک متن جذاب تهیه کنیم. بخش بزرگی از مقایسه با جداول و نمودارها انجام خواهد شد. به کمک یک جدول میتوانیم توانایی دو تلفن هوشمند را در قالب اعداد مقایسه کنیم.
شما میتوانید از وب سایتهای مشهور الهام بگیرید. مطالب منتشر شده در وب سایتهای تراز اول دنیا کاملا سازمان یافته هستند و بر اساس بررسی کلمات کلیدی مورد استفاده کاربران ساخته شدهاند. اگر ساختار کلی ایجاد محتوا در وب سایت شما و یکی از وب سایتهای مشهور برابر باشد، نکات بسیار زیادی برای یاد گرفتن پیدا خواهید کرد.
جمع بندی
هدف ما تاثیر گذاری هرچه بیشتر است. یک وب سایت تاثیر گذار باید بر اساس هدف ایجاد آن بهینه شود. برای بهینه سازی وب سایت باید مسائل مربوط به Search intent را در نظر بگیریم. همانطور که در این مقاله از مجله کارخانه خواندیم، Search intent یا هدف کاربران از جستجو به چهار دسته کلی تقسیم میشود. با تشخیص درست کلمات کلیدی و هدف کاربران از جستجو میتوانیم برای ایجاد محتوای وب سایت خود برنامه ریزی درستی داشته باشیم.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.