بازاریابی B2C چیست + 10 استراتژی پیاده سازی آن
بازاریابی کسب و کار به مشتری (Business To Customer Marketing) که معمولا با نام B2C و بازاریابی مصرفی شناخته می شود، مجموعه ای از استراتژی ها، اقدامات و تاکتیک هایی است که یک کمپانی از آنها برای عرضه محصولات و خدمات خود به مخاطبان استفاده می کند. در حقیقت کمپین های بازاریابی B2C فقط بر روی مزایا و ارزش هایی که یک محصول ارائه می دهد متمرکز نیستند بلکه عواطف و احساسات مشتریان را نیز هدف قرار می دهند.
بازاریابی B2C چیست؟
اساس کار بازاریابی B2C بر این اصل استوار است که مشتریان برای رفع نیازهای فوری خود به دنبال خرید محصولات و خدمات مختلف می گردند و برای انجام این کار تحقیقات زیادی انجام نمی دهند. در حقیقت کاربران در همان ساعات یا روزهای اولیه آشنایی با یک محصول آن را خریداری می کنند.
برای اجرای یک کمپین B2C موفقیت آمیز، صاحبان کسب و کار باید از عادات خرید مشتریان، ترندهای موجود در بازار و استراتژی های رقبا آگاهی داشته باشند. تبلیغات B2C نیز باید برای مشتریان قابل فهم بوده و به صورت دقیق بر روی رفع نیاز آنها متمرکز باشد.
اهمیت بازاریابی B2C
بازاریابی عملکردی برای تمام کسب و کارهایی که محصولات و خدمات مبتنی بر مصرف کننده را ارئه می کنند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای مثال بازاریابی B2C در نزد رستوران ها، داروخانه ها، شرکت های خودروسازی، کسب و کارهای مربوط به مد و فشن، شرکت های تولید کننده نرم افزار و فروشگاه های مواد غذایی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
امروزه فضای اینترنت نیز به دلیل رشد فضای دیجیتال بهترین کانال برای تبلیغ محصولات و خدمات کسب و کارهای B2C محسوب می شود. علاوه بر این، شرکت های B2C علاقه دارند که هر کدام سهمی از بازار بزرگ تجارت الکترونیک (E-Commerce) داشته باشند. بنابراین فضای بازاریابی خود را به شکل آنلاین تغییر داده اند. به طور کلی بازاریابی B2C مزایای زیر را برای یک کسب و کار به ارمغان می آورد:
-
افزایش بازدید وبسایت :
کمپین های بازاریابی B2C باعث می شوند که مشتریان بالفعل برای آگاهی هرچه بیشتر از برند از وبسایت شما بازدید کنند.
-
افزایش مشترکین (Subscribers) :
هنگامی که تعداد مشتریان لید (Lead) بیشتری از وبسایت یک کسب و کار بازدید کنند، میزان مشترکین جدید آن وبسایت نیز افزایش پیدا می کند.
-
تعامل بهتر با مشتریان :
کمپانی های B2C با آگاهی از مخاطبان هدف خود می توانند پیام خاص تری را در زمانی استراتژیک برای آنها ارسال کنند؛ علاوه بر این دسته بندی مخاطبان نیز در این مرحله بسیار کمک کننده است.
-
بهبود رتبه وبسایت در موتورهای جستجوگر :
به کار بردن کلمات کلیدی هدفمند توسط یک وبسایت رتبه بهتری را برای آن در موتورهای جستجوگر به ارمغان می آورد، در نتیجه شانس دیده شدن آن برند در اینترنت بیشتر می شود.
-
افزایش نرخ تبدیل و اگاهی از برند :
استراتژی های B2C این امکان را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می دهد تا از طریق ایمیل مارکتینگ، شبکه های اجتماعی و کانال های دیگر با مخاطبان بیشماری ارتباط برقرار کنند، بنابراین محبوبیت و نرخ تبدیل (Conversion) یک برند نیز به شکل چشمگیری افزایش پیدا می کند.
ویژگی های بازاریابی B2C
بازاریابی B2C ویژگی های بسیار منحصر به فردی دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:
-
چرخه فروش کوتاه مدت :
بازاریابی B2B چرخه فروش طولانی دارد به گونه ای که مشتریان آن وقت بسیار زیادی را برای تحقیق و مقایسه محصولات صرف می کنند. اما مشتریان کمپانی های B2C معمولا محصولاتی را خریداری می کنند که توسط دوستانشان پیشنهاد شده است بنابراین فرآیند کلی آن برای مشتریان و فروشندگان اضطراب آور نیست.
-
ارجحیت عنصر احساس در مقابل منطق :
مشتریان B2C خیلی در مورد خرید فکر نمی کنند بلکه بر اساس علایق و نیازهای خود به دنبال راه حل های فوری هستند. در حقیقت اگر یک برند قادر به ارائه راه حل فوری به مشتریان باشد، آنها برای دفعات بعدی نیز به همان برند رجوع می کنند.
-
تعامل با مشتری نهایی :
کمپانی های B2C اغلب به صورت مستقیم با مصرف کنندگان محصولات و خدمات خود سر و کار دارند. این موضوع باعث می شود تا کمپانی ها با استفاده از کلمات مناسب و تکنیک های خاص بتوانند به راحتی مشتریان را متقاعد کنند. در حالی که در بازاریابی B2B فروشنده قبل از عرضه محصولات باید با اینفلوئنسرهایی که نماینده شرکت هستند، مذاکره کند.
-
اهمیت بالای شبکه های اجتماعی :
تعامل با مشتریان نهایی بدون حضور در شبکه های اجتماعی عملا امکان پذیر نیست. کاربران قبل از تصمیم گیری برای خرید یک محصول، بازخورد دیگر مشتریان را در تمام کانال های موجود مورد بررسی قرار می دهند. در حقیقت کاربران فقط به مرور نظرات مشتریان اکتفا نمی کنند بلکه در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک و اینستاگرام نیز با برند مورد نظر خود ارتباط برقرار می کنند.
امروزه شما کمتر کسی را پیدا می کنید که برای خرید از دفتر یک کمپانی بازدید کند برای همین اکثر کمپانی ها با استفاده از Chatbot به صورت شبانه روزی شبکه های اجتماعی خود را مدیریت می کنند.
استراتژی های بازاریابی B2C
بازاریابی B2C برای مدت زمانی طولانی است و با اتکا به کانال های ارتباطی مختلف مورد استفاده صاحبان کسب و کار قرار می گیرد. پیشرفت تکنولوژی در سال های اخیر باعث افزایش تعداد کانال های ارتباطی بازاریابی شده است و بازاریابی B2C نیز از این قاعده مستثنی نیست. به طور کلی مهم ترین کانال ها برای اجرای بازاریابی B2C عبارتند از:
1- ایمیل مارکتینگ :
ایمیل مارکتینگ برای آن دسته از برندهایی که به دنبال افزایش فروش و رسیدن به مخاطبان هدف بیشتر هستند، روشی محبوب و بسیار کاربردی به شمار می رود. این نوع از بازاریابی با ارسال انبوه ایمیل یا ایمیل های سفارشی برای مشتریان جدید و وفادار صورت می پذیرد. با این حال این روش تنها در صورتی به موفقیت منجر می شود که ایمیل های ارسالی با علایق کاربران مرتبط باشند.
2- موبایل مارکتینگ :
تحقیقات نشان داده است که بیش از نیمی از کاربران خرید خود را از طریق دستگاه های موبایل انجام می دهند. بنابراین کمپانی های B2C برای دسترسی به این افراد باید از تبلیغات تعاملی و بهینه سازی شده در دستگاه های موبایل استفاده کنند. هدف از اجرای موبایل مارکتینگ در واقع جذب مخاطبان از طریق وبسایت، اپلیکیشن ها، اس ام اس، نوتیفیکیشن و شبکه های اجتماعی است.
3- ارسال نوتیفیکیشن :
ارسال نوتنیفیکیشن یکی از روش های اطلاع رسانی درباره فروش، جشنواره های تخفیف و ارائه محصولات به کاربرانی است که قبلا اجازه ارسال نوتیفیکیشن به یک وبسایت یا اپلیکیشن را داده اند.
4- بازاریابی شبکه های اجتماعی :
صاحبان کسب و کار می توانند از طریق بازاریابی شبکه های اجتماعی یا همان SMM، محصولات و خدمات خود را به صورت مستقیم در پلتفرم هایی نظیر فیسبوک، اینستاگرام و توییتر تبلیغ کنند. کمپانی های B2C معمولا از شبکه های اجتماعی برای تعامل با مخاطبان هدف، مشتریان وفادار و عموم مردم استفاده می کنند.
5- سئو :
بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجوگر یا همان سئو یک روش بازاریابی ارگانیک و واقعی برای بهتر دیده شدن یک کسب و کار در صفحات نتایج موتورهای جستجوگر محسوب می شود. در حقیقت سئوی مطلوب باعث افزایش ترافیک و در نتیجه فروش یک کمپانی می شود.
استراتژی بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجوگر نیز یک فرآیند بلند مدت به شمار می رود که به جستجوهای کاربران، سرعت بارگذاری صفحات وبسایت و لینک سازی و… وابسته است.
6- تبلیغات کلیکی :
در این نوع از بازاریابی صاحبان برند در ازای نمایش تبلیغات خود در گوگل یا دیگر وبسایت ها مبلغی را به ازای هر کلیک پرداخت می کنند. مکان قرارگیری و تعداد این نوع از تبلیغات به نرخ پرداختی و کیفیت محتوای تولید شده بستگی دارد. معمولا تبلیغات کلیکی بازدهی مناسبی دارند و از آنها می توان برای ریتارگت کردن مشتریان نیز استفاده کرد. منظور از ریتارگت کردن این است که محصولی را که قبلا مشتری به آن در وبسایت ما علاقه نشان داده است را در جای دیگر به صورت تبلیغ مجدد به او نمایش دهیم تا شاید این بار تصمیم به خرید آن بگیرد! (برای استفاده از این سرویس می توانید از پلتفرم تبلیغاتی یکتانت استفاده کنید.)
7- بازاریابی محتوایی :
احتمالا شعار معروف کمپانی مایکروسافت به نام محتوا پادشاه است را شنیده باشید. اکثر برندهای معروف در بخش بازاریابی محتوایی سرمایه گذاری می کنند. این استراتژی در تولید مشتریان لید، افزایش مخاطبان هدف، آگاهی از برند و تعامل با کاربران، فروش و وفاداری مشتری به کسب و کارهای مختلف کمک می کند.
قالب های متنوعی برای رسیدن به اهداف ذکر شده در اختیار شما قرار دارد. به عنوان مثال برای هدایت ترافیک به وبسایت و اطلاع رسانی درباره محصولات می توانید با راه اندازی یک وبلاگ و انتشار مطالب مفید در حوزه کاری خودتان این کار را شروع کنید.
8- اینفلوئنسر مارکتینگ :
شما برای جذب مخاطب بیشتر می توانید تبلیغات محصولات خود را به معروف ترین اینفلوئنسرهای فعال در این حوزه کاری سفارش دهید. اینفلوئنسرها در حقیقت برند شما را به طیف وسیعی از مخاطبان خود نشان می دهند. علاوه بر این اگر از محصولات شما راضی باشند می توانید از مزایای عقد قرارداد بلند مدت با آنها و افزایش چشمگیر فروش نیز بهره مند شوید. تنها کاری که برای اجرای استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ باید انجام دهید، تحقیق جامع برای پیدا کردن یک مورد مناسب است.
9- برنامه های عضویت و پاداش :
مشتریان وفادار نه تنها نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را بهبود می بخشند بلکه خریداران جدیدی را نیز برای شما به ارمغان می آورند. بنابراین سعی کنید برنامه ای در رابطه با پاداش به مشتریان ترتیب دهید؛ برای مثال می توانید در ازای معرفی محصولات یک کد تخفیف به آنها هدیه دهید.
10- برندسازی :
با ایجاد یک ارتباط خوب با مشتری می توانید برندسازی خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. سعی کنید به کمک استراتژی های برندینگ اعتماد مشتریان را جلب کنید و تصویری مناسب را در ذهن مشتری از خود ایجاد کنید. در این صورت می توان امیدوار بود که مشتری مورد نظر استفاده از محصولات و خدمات شما را به دوستان و آشنایان خود نیز پیشنهاد دهد.
برندسازی به صورت تمام و کمال منوط به نوع رفتار شما در قبال مشتریان است. اگر بتوانید به خوبی یک پل ارتباطی صمیمانه و تنگاتنگ با مخاطبین خود برقرار کنید، قدم اصلی برای معتبر کردن برند خود را به درستی برداشته اید. به همین منظور میتوانید از بازاریابیهای مرتبط مثل بازاریابی با نظرات مشتریان بهرهمند شوید. روشهای زیادی برای افزایش بازدید و رفت و آمد بازدیدکنندگان از سایت شما وجود دارد اما وقتی این روشها هدفمند نباشند، پس این حجم از بازدیدهای بیهدف چه سودی برای شما خواهد داشت؟ در این شرایط تنها راه شما ایجاد یک رابطه قابل اعتماد برای کاربران است. با کمک استراتژیهای مربوط به برندینگ میتوانید اعتماد مشتریان را به دست بیاورید و از همین طریق مشتریان ثابت و وفادار داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.