بک لینک چیست؟ + ویژگی های یک Backlink قدرتمند
بک لینک ها یکی از موثرترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل هستند و از اهمیت فوق العاده بالایی برخورداند. در این مقاله می خواهیم به تعریف بک لینک، معرفی انواع آن و ویژگی های یک بک لینک قوی بپردازیم.
فصل اول : معرفی بک لینک
در این فصل می خواهیم درباره اصول ابتدایی بک لینک ها صحبت کنیم.
ابتدا، می خواهیم دقیقا بیاموزیم که بک لینک چیست و سپس توضیح خواهیم داد که چرا لینک ها برای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) بسیار مهم هستند.
بک لینک چیست؟
بک لینک ها در واقع لینک هایی هستند که از وب سایت های دیگر به وب سایت شما داده می شوند. موتورهای جستجو، بک لینک ها را به عنوان یک رای مثبت نسبت به وبسایت یا محتوای شما می بینند که می تواند رتبه بندی سایت شما را در نتایج جستجو بهبود دهد.
چرا شما به بک لینک ها نیاز دارید؟
همانطور که کمی قبل تر گفتیم، لینک ها اساسا یک رای از وبسایت های دیگر هستند. هریک از این آرا به موتورهای جستجو می گوید که: “این محتوا ارزشمند، معتبر و مفید است”.
بنابراین اگر شما تعدادی از این آرا داشته باشید، سایت شما در نتایج جستجو گوگل بالاتر از سایرین قرار خواهد گرفت.
استفاده از بک لینک ها به عنوان یک سیستم رای گیری چیز جدیدی نیست. در حقیقت، بک لینک ها پایه و اساس الگوریتم اصلی گوگل (به نام “PageRank”) هستند.
با توجه به این که گوگل تاکنون هزاران تغییر در الگوریتم های خود ایجاد کرده است، اما همچنان بک لینک ها یکی از مهم ترین سیگنال های رتبه بندی محسوب می شوند.
به عنوان مثال، بر اساس تحقیقی که اخیرا انجام شده اس، تعداد بک لینک ها رابطه کاملا مستقیمی با رتبه یک وبسایت در نتایج گوگل دارد :
علاوه بر این ها گوگل تایید کرده است که بک لینک ها یکی از سه عامل مهم رتبه بندی در موتورهای جستجو هستند.
حال که با مفهوم بک لینک و تاثیر آن بر روی نتایج آشنا شدیم، وقت آن است که به چگونگی ایجاد این بک لینک ها بپردازیم.
فصل 2: لینک سازی و ایجاد بک لینک دقیقا چگونه عمل می کند؟
بک لینک هایی وجود دارند که می توانند تفاوت های کوچکی را در رتبه و سئو شما ایجاد کنند.
همچنین بک لینک هایی نیز وجود دارند که می توانند تفاوت های بزرگی را در رتبه و سئو شما ایجاد کنند. (حتی بک لینک هایی وجود دارند که می توانند به رتبه و سئو وبسایت شما آسیب برسانند.)
در این فصل قرار است به شما نشان دهیم که چگونه بک لینک هایی مناسب برای وبسایت خود ایجاد کنیم.
در واقع همه بک لینک ها با هم برابر نیستند. به عبارت دیگر، اگر می خواهید در گوگل رتبه خوبی داشته باشید، باید روی ایجاد بک لینک های با کیفیت تمرکز کنید.
بگذارید صادقانه بگویم که یک بک لینک با کیفیت می تواند از 10،000 لینک باکیفیت پایین هم قوی تر باشد !
اما سوال اینجاست که چطور می توانیم دریابیم یک بک لینک با کیفیت است یا کم کیفیت؟
به نظر می رسد، تمامی بک لینک های با کیفیت دارای 5 ویژگی مشابه هستند که در ادامه به توضیح تک تک آنها خواهیم پرداخت :
1. بک لینک هایی که از وبسایت هایی با اعتبار و اعتماد بالا گرفته می شود.
به طور کل هرچه وبسایتی که به شما لینک می دهد داراری اعتبار دامنه (Domain Authority) بالاتری باشد، ارزشی که به وبسایت شما منتقل می شود نیز بالاتر و بیشتر خواهد بود. میزان اعتبار دامنه را می توانید به کمک برخی ابزارها مانند MOZ که مخصوص مرورگر ساخته شده است استفاده کنید.
برای مثال اعتبار دامنه وبسایت زومیت بر اساس آمار moz برابر 70 می باشد :
بنابراین گرفتن یک بک لینک از این وبسایت بسیار ارزشمندتر از گرفتن بک لینکی از یک وبسایت با اعتبار دامنه 20 تا 30 است. به طور کلی گوگل به بک لینک هایی که از وبسایت هایی با اعتبار دامنه (دامین آتوریتی) بالا می آیند توجهی ویژه دارد.
حال سوال اینجاست که گرفتن چنین بک لینک هایی آسان است یا دشوار؟ قطعا کار دشواری است اما ارزش آن را دارد.
برای گرفتن بک لینک از وبسایت هایی مانند زومیت می توانید با کمی هزینه از رپورتاژ آگهی استفاده کنید.
در فصل سوم، به شما نشان خواهیم داد که چگونه می توانید لینک هایی از سایت های با دامین آتوریتی بالا مانند Forbes، Mashable، CNN و غیره دریافت کنید.
2. بک لینک هایی که با استفاده از آنکر تکست (Anchor text) به کلمه کلیدی مورد نظر شما اشاره می کنند.
به طور کلی، شما می خواهید بک لینک هایی که به شما داده می شوند در قالب کلمه کلیدی مورد نظر شما باشند تا در آن کلمه کلیدی رتبه خود را افزایش دهید.
برای مثال ما برای وبسایت داناپ می توانیم از کلمه کلیدی دوره های آموزش ویدئویی استفاده کنیم و رتبه های بالاتری را برای جستجوی این کلمه کلیدی به دست آوریم.
در تصویر زیر می توانید با ساختار یک آنکر تکست بیشتر آشنا شوید :
تحقیقات نشان داده است که رابطه مستقیمی بین بک لینک های غنی شده با کلمات کلیدی (مثال بالا) و بدست آوردن بالاترین رتبه ها در آن کلمات کلیدی وجود دارد.
نکته : استفاده از بک لینک هایی شبیه به : “برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره خرید آنلاین به وبسایت ما مراجعه کنید”، از نظر گوگل اسپم می باشد و احتمال دارد شما را جریمه کند و در مقابل اگر شما با استفاده از کلمات کلیدی در یک متن بک لینک ایجاد کنید، در واقع شما تیر خود را به هدف زده اید و می توانید منتظر تاثیرات مثبت آن باشید.
3. بک لینک هایی که از وبسایت های مرتبط با شما می آیند.
گوگل به این موضوع دقت می کند که بک لینک های شما از وبسایت های مشابه شما می آیند یا خیر…
فرض کنید وبسایت و مقالات شما درباره دیجیتال مارکتینگ است. اگر شما در وبسایتی که مرتبط با ماشین و تحلیل و بررسی ماشین های مختلف است بک لینک ایجاد کنید، در واقع نه تنها ارزشی را ایجاد نمی کنید، بلکه ریسک جریمه شدن از سوی گوگل را نیز به جان وبسایت خود خریده اید!
برای درک بهتر این موضوع تصور کنید که شما وبسایتی هستید با موضوع رژیم های لاغری که یک مقاله قوی با هدف فروش رژیم منتشر کرده اید و قصد دارید با گرفتن بک لینک، مقاله خود را به صدر نتایج گوگل برسانید. به طور قطع مانند تصویر زیر، گرفتن بک لینک از وبسایتی را موضوع ورزش و سلامتی می تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد :
4. بک لینک هایی که دریافت می کنید “Dofollow” باشند.
گوگل و سایر موتورهای جستجو، لینک هایی که با برچسب “Nofollow” هستند را نادیده می گیرند. به عبارت دیگر آنها اینگونه لینک ها را در الگوریتم رتبه بندی خود تاثیر نمی دهند.
خوشبختانه، اکثریت قریب به اتفاق لینک ها در وب، لینک های “dofollow” هستند و بسیاری از لینک هایی که دارای برچسب nofollow هستند برای شروع با ارزش نیستند. به عنوان مثال، لینک هایی که از منابع زیر می آیند، به صورت Nofollow هستند :
- نظرات وبلاگ ها
- مطبوعات
- تبلیغات پولی
- لینک های داخل پروفایل (مانند وارد کردن وبسایت در پروفایل فروم ها)
اینگونه بک لینک ها برای موتورهای جستجو فاقد ارزش هستند و اگر شما زمانی برای ساختن آنها نمی گذارید، چیزی را از دست نداده اید.
جستجوگرها فوق العاده مفید نیست، بنابراین از دست دادن بزرگ نیست که آنها بدون هیچ نتیجه ای هستند.
به طور خلاصه : اگر شما در حال استفاده از روش های سئو کلاه سفید هستید، نباید در مورد لینک های Nofollow نگران باشید. همانطور که گفتیم، تنها لینک های Dofollow هستند که برای شمارش از سوی موتورهای جستجو به حساب می آیند و شما باید سعی کنید تعداد بسیاری از آنها را برای وبسایت خود ایجاد کنید.
5. گرفتن بک لینک از وبسایت هایی که تا به حال به شما لینک نداده اند.
فرض کنید شما یک لینک از وبسایت A دریافت می کنید که برای شما بسیار مفید واقع می شود. سپس تصمیم می گیرید برای بار دوم، سوم و حتی چهارم نیز برای دریافت بک لینک از این وبسایت اقدام کنید. آیا بک لینک های دوم، سوم و چهارم به اندازه بک لینک اول ارزشمند هستند؟
قطعا خیر !
در تصویر زیر می توانید رابطه قدرت بک لینک ها و تعداد آنها در یک وبسایت را مشاهده کنید :
بنابراین بهتر است به جای آنکه 1000 بک لینک از یک وبسایت بگیرید، 100 بک لینک از 100 وبسایت مختلف دریافت کنید.
بر اساس تحقیقات انجام شده درباره این موضوع، مشخص شده است که تعداد سایت هایی که به وبسایت شما لینک داده اند از هر فاکتور دیگری مانند تعداد کل بک لینک های دریافتی مهم تر می باشد.
رابطه تعداد سایت هایی که به یک وبسایت لینک داده اند و رتبه در نتایج را می توانید در نمودار زیر مشاهده کنید :
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.