هویت برند چیست؟ + اصول طراحی آن
همانطور که هر شخص یک هویت منحصر به فرد دارد، هویت برند نیز وجه تمایز یک کمپانی با شرکت های دیگر محسوب می شود. طراحی هویت برند ساختار کسب و کار شما را شکل می دهد. شما در این مطلب با مفهوم هویت برند یا Brand Identity و نحوه تدوین آن آشنا خواهید شد، پس با ما همراه باشید.
هویت برند چیست؟
هویت برند (Brand Identity) به مجموعه عناصری گفته می شود که یک کمپانی از طریق آن، تصویری را از خود به مصرف کنندگان ارائه می دهد. هویت برند با تصویر برند (Brand Image) و برندسازی (Branding) متفاوت است، اما این اصطلاحات در برخی اوقات به عنوان مترادف نیز به کار گرفته می شوند. در ادامه با یک مثال، مفهوم هویت برند را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
فرض کنید که یک دانش آموز در مقطع دبیرستان هستید، شما به عنوان یک نوجوان دوست دارید که در جمع های دوستانه خونسرد به نظر برسید. در واقع می خواهید هویت خود را اینگونه به آنها منتقل کنید. شما نمی توانید چنین تصویری را به زور در ذهن دوستان خود فرو کنید، بلکه باید اقداماتی خاصی در جهت انجام این کار انجام دهید. برای مثال شما می توانید ویدیوهای آموزشی در رابطه با الگوهای رفتاری صحیح را تماشا کرده یا اینکه رفتار یکی از معلمان خوب خود را تقلید کنید.
شما ممکن است با پس انداز خود آخرین مدل کفش ورزشی آدیداس را خریداری کنید، علاوه بر این ممکن است موهای خود را بر اساس مد روز آرایش کرده و عضو تیم فوتبال یا بسکتبال شوید. در حقیقت تمام این موارد و نظایر آن را می توان به عنوان هویت برند در نظر گرفت.
هویت برند همان چیزی است که مشتریان از طریق آن، کسب و کار شما را شناسایی خواهند کرد. مشتریان همچنین محصولات و خدمات یک کمپانی را با هویت برند آن مرتبط می پندارند. به عبارت دیگر، هویت برند باعث ایجاد ارتباط بین مشتری و کمپانی مربوطه شده و میزان وفاداری مشتریان را نیز مشخص خواهد کرد.
چرا هویت برند اینقدر مهم است؟
هویت برند در واقع تجسمی از کلیه عناصر و فعالیت های برند شماست. به گفته شرکت طراحی برند Purely Branded، “یک برندینگ قدرتمند موجب می شود که هویت برند تجسم یافته و در ذهن و قلب مصرف کنندگان به تکامل برسد.” بنابراین، برندینگ و هویت برند را می توان از مهم ترین عوامل موثر در آینده تجاری یک برند دانست. بنابراین، اگر برند شما حرفی برای گفتن دارید باید از خود سوال کنید که چگونه می توانید مانند برندهای مشهور و محبوب دیگری چون کوکاکولا رفتار کنید؟ چگونه می توانید همان عناصر را در برندینگ نام تجاری خود هم به کار ببرید؟
چگونه می توان یک هویت برند قدرتمند طراحی کرد؟
1- شناخت خود:
قبل از طراحی هویت برند باید خود را به طور کامل بشناسید. در این مرحله باید سوالات کلیدی زیر را مطرح کنید:
- رسالت کسب و کار شما چیست؟
- ارزش های کمپانی شما چیست؟
- شخصیت کسب و کار شما به چه شکلی است؟
- شرکت شما در بازار رقابتی چه جایگاهی دارد؟
- برند شما چطور با مشتریان ارتباط برقرار می کند؟
این عناصر همان چیزهایی هستند که هویت برند شما را مشخص می کنند. بنابراین قبل از فرآیند طراحی هویت برند باید درک کاملی از هر کدام از این موارد داشته باشید. شما همچنین می توانید از تکنیک طوفان فکری (Brain Storming) برای بهتر درک کردن ابعاد مختلف برند خود استفاده کنید. شما باید سوالات زیر را در فرآیند طوفان فکری از خود بپرسید:
- دلایل شما برای شروع این کسب و کار چیست؟
- کدام ارزش ها و ایده ها برای کمپانی شما مهم هستند؟
- کمپانی شما در چه زمینه ای مهارت دارد؟
- چه چیزی کسب و کار شما را منحصر به فرد کرده است؟
- کسب و کار خود را در 3 کلمه چگونه توصیف می کنید؟
- مشتریان چگونه کمپانی شما را در 3 کلمه توصیف خواهند کرد؟
شما پس از پاسخ به سوالات ذکر شده می توانید هویت برند خود را طراحی کنید و کسب و کارتان را نیز به مشتریان نشان دهید.
2- شکل ظاهری برند :
درست مانند یک نوجوان که هویت خود را با پوشیدن کفش های ورزشی آدیداس نشان می دهد، ظاهر شما نیز نمایانگر هویت برندتان خواهد بود. در حقیقت لوگو، بسته بندی محصولات، طراحی وبسایت، شبکه های اجتماعی، کارت ویزیت و البسه کارمندان عناصری هستند که هویت برند شما را به مشتریان نشان خواهند داد. قبل از توسعه هویت برند باید تمرکز خود را بر روی اصول اولیه ساختار طراحی قرار دهید که در ادامه برخی از آنها را نیز توضیح خواهیم داد:
-
طراحی حروف ( Typography) :
طراحی حروف یا تایپوگرافی به معنی نوع فونت انتخابی شما برای عناصر ظاهری برند است. در حقیقت اندازه و شکل ظاهری حروف به کار رفته در لوگو یکی از موارد مهم در طراحی برند محسوب می شود که باید به آن توجه کرد. به طور کلی 4 نوع تایپوگرافی در طراحی برند وجود دارد که عبارتند از:
1- فونت Serif
حروف سریف (مانند Times New Romans یا Garamond) در پایین خود دارای یک برجستگی هستند، بنابراین اگر می خواهید که برند شما در عین قابل اعتماد بودن کمی حس کلاسیک به مشتریان القا کند، حتماً از این فونت در طراحی آن استفاده کنید.
2- فونت Sant Serif
حروف سانس سریف (نظیر Helvetica و Franklin Gothic) دارای لبه صاف و فاقد برجستگی هستند. استفاده از این فونت باعث می شود که برند شما ظاهری مدرن و شیک تری به خود بگیرد.
3- حروف Script
این تایپوگرافی شبیه به دست خط شکسته دانش آموزان مقطع دبستان است! این فونت ها (نظیر Allura و Pacifico) حس لوکس بودن به برند شما خواهند بخشید و برای محصولات مربوط به بانوان بسیار مطلوب است.
4- فونت Display
این فونت در نوع خود بسیار منحصر به فرد است به گونه ای که شکل، حروف حاشیه و سایه زنی خاص خود را دارد. اگر می خواهید هویت برند شما در ذهن مشتری ماندگار شود باید از این فونت استفاده کنید.
-
پالت رنگ :
انتخاب رنگ یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در طراحی برند محسوب می شود. در حقیقت مشتریان ارتباط روانشناختی با رنگ ها برقرار می کنند. بنابراین استفاده استراتژیک از رنگ در برندینگ و لوگوی کمپانی تاثیر بسزایی در جلب توجه مشتریان شما خواهد گذاشت. در ادامه تاثیرات رنگ های مختلف در هویت برند را مورد بررسی قرار خواهیم داد:
1- قرمز :
رنگ قرمز نشان دهنده شور و هیجان است. در حقیقت رنگ قرمز برای برندهای جوان پسند و پرشور گزینه بسیار مناسبی به شمار می رود.
2- نارنجی :
نارنجی نیز یکی دیگر از رنگ های پر انرژی محسوب می شود. اگر دوست دارید که برندتان صمیمی و بازیگوش به نظر برسد می توانید از آن استفاده کنید. به طور کل نارنجی مانند قرمز خیلی مورد استفاده صاحبان کسب و کار قرار نمی گیرد، بنابراین استفاده از آن باعث خاص بودن شما خواهد شد.
3- زرد :
رنگ زرد تداعی کننده طلوع خورشید و خوشبختی است. شادابی موجود در این رنگ باعث می شود که برندتان حس با ارزش و در دسترس بودن را به مشتریان القا کند.
4- سبز :
سبز یک رنگ همه کاره است به گونه ای که می توان از آن در هر برندی استفاده کرد. به طور کلی مردم با دیدن رنگ سبز به پول یا طبیعت فکر می کنند بنابراین اگر کسب و کار شما مربوط به این دو عنصر است، رنگ سبز بهترین گزینه برای شما محسوب می شود.
5- آبی :
طیف رنگ آبی به برند شما ثبات و اعتماد می بخشد بنابراین اگر کسب و کار شما با مخاطبان زیادی سر و کار دارد، رنگ آبی بهترین گزینه برای برندتان به شمار می رود.
6- بنفش :
بنفش رنگ جلال و شکوه است؛ به عبارت دیگر اگر می خواهید حس لاکچری بودن به مشتریان خود القا کنید، رنگ آبی بهترین گزینه برای شما محسوب می شود.
7- صورتی :
برخی معتقدند که صورتی رنگ محبوب بانوان به شمار می رود بنابراین اگر برند شما با مشتریان خانم سر و کار دارد، رنگ صورتی بهترین گزینه برای شما محسوب می شود. علاوه بر این، رنگ صورتی هویتی لوکس به برند شما می بخشد.
8- قهوه ای :
رنگ قهوه ای خیلی در طراحی برند مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما استفاده از آن باعث تمایز شما از دیگر برندها خواهد شد. این رنگ همچنین حس قدرت و استقامت را به مشتریان القا خواهد کرد.
9- مشکی :
استفاده از رنگ مشکی در طراحی برند باعث می شود که کسب و کار شما در نگاه مصرف کننده بسیار مدرن و پیشرفته به نظر برسد.
-
شکل ظاهری :
ظاهر برند نیز یکی از عناصر مهم در طراحی هویت برند محسوب می شود. در حقیقت این مقوله در عین جزیی بودن، در واکنش مشتریان به برند شما تاثیرگذار است. برای مثال لوگوی دایره ای شکل اثرگذاری متفاوتی در مقایسه با یک لوگوی مربعی شکل خواهد داشت. در ادامه نحوه تاثیرگذاری اشکال مختلف در هویت برند را مورد بررسی قرار می دهیم:
1- طراحی دایره ای شکل :
این نوع طراحی شامل اشکال هندسی دایره، بیضی و هلالی شکل است که صمیمیت و دوستی را در ذهن مخاطب تداعی می کند. در حقیقت برندهایی که از اشکال گرد و دایره ای در طراحی خود استفاده می کنند، حس یکپارچگی و عشق را به مشتریان انتقال خواهند داد. لبه های گرد نیز برای برندهای مخصوص بانوان گزینه مناسبی به شمار می رود.
2- طراحی نوک تیز :
اشکالی نظیر مربع، مستطیل و مثلث تصاویری هستند که حس قدرت و کارآمدی را در ذهن مشتریان تثبیت می کنند. استفاده از خطوط معنادار نیز نشان دهنده ثبات و اعتماد به نفس برند است؛ البته برای این کار باید دقت لازم را داشته باشید چرا که اگر چنین طرحی با رنگ های پویا ترکیب نشده باشد، قادر به برقراری ارتباط با مخاطب نخواهد بود.
3- خط مستقیم :
استفاده از خطوط مستقیم نیز تاثیر مثبتی در ذهن مشتریان دارد؛ به عبارت دیگر خطوط عمودی نشان دهنده قدرت یا مردانگی و خطوط افقی نمایانگر آرامش است.
3- طراحی هویت برند
پس از شناسایی و تعیین اصول اولیه طراحی برند، شما می توانید با کمک یک طراح حرفه ای این عناصر را بر روی برند خود پیاده سازی کنید. هویت برند را می توان با استفاده از عناصر نامحدودی به نمایش گذاشت که میزان آن با توجه به نوع کسب و کار متفاوت است. برای مثال یک رستوران باید تمرکز اصلی خود را بر روی طراحی منو و دکوراسیون داخلی بگذارد، در حالی که یک آژانس دیجیتال مارکتینگ باید بر روی وبسایت و شبکه های اجتماعی متمرکز باشد.
مهم ترین اجزای هویت برند عبارتند از:
-
لوگو :
طراحی لوگو به عنوان سنگ بنای هویت برند شما محسوب می شود. هنگام طراحی لوگو باید به موارد زیر توجه کرد:
- آیا لوگو ایده و هویت برند شما را به سادگی نشان می دهد؟
- آیا لوگوی طراحی شده جذاب، ساده و شفاف است؟
- آیا لوگو بیش از حد کلاسیک و غیر مرسوم است؟
- شما باید لوگوی مربوطه را با توجه به زمینه کسب و کار خود انتخاب کنید؛ البته اگر تصمیم به ساختار شکنی دارید با هدف قبلی این کار را انجام دهید.
- لوگوی برند شما باید تاثیر ماندگاری در ذهن مخاطب باقی گذارد.
شما همچنین می توانید تمام فرمت های لوگو (مانند طرح سیاه و سفید) را از طراح درخواست کنید تا همواره لوگوی مرتبط با هویت برند را در اختیار داشته باشید.
-
وبسایت :
طراحی وبسایت یکی از مهم ترین بخش های هویت برند محسوب می شود. اگر شما در زمینه کسب و کار آنلاین فعالیت داشته باشید، مشتریان قبل از خرید حتما از وبسایت شما بازدید خواهند کرد. در این صورت وبسایت مکانی است که هویت برند شما باید با تمام قدرت در آن نمایش داده شود. در طراحی وبسایت خود حتما از المان های هویت برند خود از جمله رنگ، ظاهر و دیگر فاکتورها استفاده کنید.
-
بسته بندی محصولات :
اگر در زمینه تولید محصولات فیزیکی فعالیت دارید، نحوه بسته بندی یکی از بهترین روش های جذب مشتری به شمار می رود. این فرآیند از بسته بندی ظاهری تا ارسال محصولات را شامل می شود. این مقوله باعث افزایش وفاداری مشتری و خرید مجدد وی خواهد شد.
-
کارت ویزیت :
کارت ویزیت زیبا باعث جلب توجه مشتریان خواهد شد. برای طراحی این کارت باید لوگوی برند خود را در یک طرف و مشخصات مهم دیگر را در طرف دیگر کارت چاپ کنید.
-
ایمیل و اس ام اس :
ارسال ایمیل یا اس ام اس بهترین روش ها برای درگیر کردن مخاطبان و جذب مشتری محسوب می شود. اما برای این کار باید از یک استراتژی مناسب استفاده کنید تا ایمیل یا اس ام اس شما در صندوق پیام های مشتری دیده شود. برای مثال اگر می خواهید کالکشن پوشاک تابستانی خود را به مشتری معرفی کنید باید ایمیل خود را در نهایت سادگی به همراه چند عکس مناسب از البسه برای وی ارسال کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.