کنیبالیزیشن یا هم نوع خواری چیست؟ + شناسایی و رفع آن
مهمترین وظیفه سئو (SEO) این است که به موتورهای جستجوگر در درک محتوای وبسایت کمک کرده و بهترین نتایج را در اختیار کاربران قرار دهد. البته در برخی اوقات صفحات وبسایت برای رتبه بندی با یکدیگر به رقابت می پردازند که به آن هم نوع خواری یا Cannibalization در سئو گفته می شود. امروز در داناپ به بررسی این پدیده پرداخته و روش های برطرف کردن آن را توضیح خواهیم داد.
کنیبالیزیشن کلمه کلیدی (Keyword Cannibalization) چیست؟
کانیبالیزیشن یا هم نوع خواری کلمه کلیدی زمانی اتفاق می افتد که چند صفحه از یک وبسایت بر روی یک کلمه کلیدی مشابه متمرکز شده باشند. در این شرایط گوگل باید تشخیص دهد که کدامیک از صفحات مشابه با عبارت جستجو (Search Query) مرتبط هستند و در نهایت یکی از آنها را به کاربر نمایش خواهد داد. هم نوع خواری کلمه کلیدی به دلایل مختلف برای سئو وبسایت شما خطرناک است که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.
چرا کنیبالیزیشن برای سئو مضر است؟
یکی از دلایل بهینه سازی SEO این است که بتوانیم کنترل بهتری بر روی تجربه کاربری وبسایت خود داشته باشیم. اگر ما همکاری های لازم را با موتورهای جستجوگر انجام ندهیم، آنها باید زمان بیشتری را برای درک صفحات وبسایت اختصاص دهند که نتیجه مطلوبی در پی نخواهد داشت.
شاید فکر کنید که اگر چند صفحه از وبسایت شما دارای یک کلمه کلیدی مشابه باشند، موتورهای جستجو آنها را در اولویت قرار می دهند. البته قضیه کاملاً فرق دارد چون صفحاتی که بیش از حد شبیه به یکدیگر هستند در واقع مشکلات زیر را برای وبسایت شما ایجاد می کنند.
-
کیفیت پایین محتوا:
فرض کنید که شما به عنوان نویسنده یک کتاب نوشته اید اما محتوای آن سازمان دهی خوبی ندارد و چند صفحه از آن نیز دارای متن تکراری است. در حقیقت چنین کتابی هیچگاه نظر مخاطبان را به خود جلب نخواهد کرد. تولید محتوای وب نیز به همین شکل است؛ به عبارت دیگر شما با ارائه مطالب جذاب و مفید به بازدیدکنندگان قصد دارید تا آنها را به لید تبدیل کنید. البته به خاطر داشته باشید که گوگل در ازای محتوای با کیفیت و سازمان دهی شده نیز به وبسایت شما پاداش خواهد داد و شما را به مرور زمان در نتایج بالاتر نمایش می دهد.
-
لینک های خارجی تقلیل یافته:
فرض کنید که محتوای چند صفحه از وبسایت شما درباره ارزهای دیجیتال است و هر کدام از صفحات نیز دارای چند پیوند خارجی هستند. در این صورت بهتر است به جای پخش کردن لینک های خارجی در صفحات متعدد، تمام آنها را به یک صفحه اختصاص دهید. به عبارت دیگر یکی کردن لینک های خارجی موجب تقویت عملکرد صفحات وبسایت خواهد شد.
-
لینک های داخلی و اکنر تکست های تقلیل یافته:
زمانی که چندین صفحه از وبسایت دارای یک موضوع یا کلمه کلیدی مشابه باشند، شما با استفاده از ارزش لینک های داخلی یا انکر تکست (Anchor Text) نمی توانید بهترین یا مرتبط ترین صفحه وبسایت خود را به موتورهای جستجوگر معرفی کنید.
-
نرخ تبدیل کمتر:
در برخی اوقات ممکن است یک یا دو صفحه از وبسایت شما دارای نرخ تبدیل بیشتری نسبت به دیگر صفحات مشابه باشند. شما می توانید این موضوع را با استفاده از ابزارهای گوگل آنالتیکس نظیر Tracking goals یا Ecommerce Conversions Tracking مورد بررسی قرار دهید.
به خاطر داشته باشید که کانیبالیزیشن به سادگی اتفاق می افتد. برای مثال حتی اگر محتوای صفحات با یکدیگر متفاوت باشد اما تگ های عنوان در اطلاعات متا دارای یک کلمه کلیدی مشابه باشند، هم نوع خواری بین صفحات وبسایت رخ خواهد داد.
راه های برطرف کردن هم نوع خواری صفحات
راه حل مشکل کنیبالیزیشن Cannibalization مربوط به سازمان دهی صفحات است که از لحاظ تئوری ساده به نظر می رسد اما در عمل نیازمند اقدامات عملی زیر خواهد بود:
-
شناسایی تگ های عنوان (Title Tags):
ابتدا باید محتوای وبسایت خود را مورد ارزیابی قرار داده تا مشخص کنید که هم نوع خواری کلمه کلیدی در کجا اتفاق افتاده است. سپس باید موضوعات وبسایت را به گونه ای طراحی کنید تا هر صفحه یک موضوع (کلمه کلیدی) منحصربفرد را پوشش دهد.
شما می توانید از ساده ترین روش برای شناسایی مشکل استفاده کنید به گونه ای که باید تگ عنوان های تکراری را در سطح سایت شناسایی کنید. ابزارهای خزنده وب نظیر Screaming Frog نیز برای این کار در دسترس شما قرار دارد. این ابزارها به درون صفحات وبسایت خزیده و یک فایل خروجی شامل اطلاعات متا و تگ عنوان را در اختیار شما قرار می دهد.
شما می توانید با بررسی ستون Title Tag تمام تگ عنوان های تکراری را به سادگی مشاهده کنید. علاوه بر این می توانید فایل خروجی را در نرم افزار اکسل (Excel) بارگذاری کرده و با استفاده از فیلترهای آن صفحات مشابه را شناسایی کنید. به محض پیدا کردن مشکل می توانید محتوای صفحات را به روز رسانی کنید.
-
سازماندهی معماری وبسایت :
اگرچه به نظر می رسد که این کار به سادگی شناسایی تگ عنوان های تکراری است اما رسیدگی به صفحاتی که محتوای بدنه (Body Content) مشابهی دارند مستلزم یک ساختار محتوایی قدرتمند خواهد بود. یکی از بهترین روش های سازماندهی معماری اطلاعات این است که ابتدا یک معماری سازمان یافته را در ذهن خود تجسم کنید، سپس می توانید صفحات و کلمات کلیدی سایت خود را شناسایی کرده و در صورت نیاز آنها را با یکدیگر ترکیب کنید.
این موضوع همچنین شکاف های موجود در مطالب وبسایت را نیز به شما نشان خواهد داد بنابراین ممکن است برای پر کردن این شکاف نیاز به تولید محتوای جدید داشته باشد. شما برای این کار می توانید از ابزارهای مختلفی نظیر Balsalmiq یا اکسل استفاده کنید.
در حقیقت نقشه ایده آل برای معماری وبسایت باید به شکل زیر باشد:
همانطور که مشاهده می کنید چینش معماری اطلاعات در تصوير بالا به درستی صورت گرفته است. در موضوع اصلی در یک صفحه اصلی (Main Page) قرار داده شده است و توسط صفحاتی با زیر عنوان (Subtopics) پشتیبانی می شود. در این شرایط گوگل بهترین صفحه وبسایت شما را برای عبارت جستجو (Query) انتخاب خواهد کرد و کاربران نیز می توانند به راحتی مطالب مورد نظر خود را در وبسایت پیدا کنند. به عنوان مثال می توانید یک صفحه را با عنوان اصلی لوازم آرایشی بهداشتی ایجاد کنید و زیر عنوان های مرتبط با آن را در زیر آن قرار دهید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.