تگ کنونیکال یا Canonical Tag چیست + نحوه ساخت و قرارگیری در سایت
مفهوم تگ کنونیکال Canonical Tag یکی از مباحث داغ این روزهای حوزه سئو و بهینه سازی سایت به شمار می رود. در ادامه این مطلب نحوه ساخت و قرار گیری آن در سایت را به شما آموزش خواهیم داد. البته بهتر است قبل از یادگیری نحوه ساخت، مفهوم آن را مورد بررسی قرار دهیم.
تگ کنونیکال چیست؟
تگ کنونیکال موسوم به rel canonical روشی است که مدیران سایت از طریق آن به موتورهای جستجو اعلام می کنند که یک آدرس URL خاص نشانگر نسخه اصلی یک صفحه است. به عبارت دیگر مشکلات ناشی از محتوای یکسان یا کپی در URL های متعدد یک وبسایت با استفاده از تگ های کنونیکال رفع خواهد شد. به طور عملی می توان گفت که تگ های کنونیکال به موتورهای جستجو خواهند گفت که کدام نسخه از آدرس URL را در نتایج جستجو نشان دهند.
چرا تگ کنونیکال مهم است؟
محتوای تکراری (Duplicate Content) یکی از مشکلات پیچیده در مدیریت وبسایت محسوب می شود، به گونه ای که اگر خزنده های (Crawlers) موتور جستجوگر صفحاتی تکراری در یک وبسایت مشاهده کنند، مشکلات عدیده ای برای سئوی آن وبسایت ایجاد خواهد شد. در وهله اول اگر خزنده های موتور جستجو مجبور باشند که زمان خود را برای بررسی محتوای تکراری وبسایت بگذارند، آنگاه صفحات منحصربفرد وبسایت را از دست خواهند داد.
علاوه بر این محتوای کپی و تکراری در مقیاس بزرگ باعث کاهش رتبه وبسایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو می شود. حتی اگر محتوای وبسایت رتبه خوبی در صفحات نتایج به دست آورد، موتورهای جستجو URL اشتباهی را به کاربران اینترنتی نمایش خواهند داد. البته شما می توانید محتوای تکراری خود را با استفاده از تگ های کنونیکال مدیریت کرده و از بروز چنین مشکلاتی خودداری کنید.
به عنوان مثال اگر شما دو مقاله در مورد بیت کوین چیست نوشته باشید، حتما باید مقاله ای را که می خواهید در نتایج بالاتر نمایش داده شود به کمک تگ کنونیکال مشخص کنید. یعنی در مقاله ای که نمی خواهید در نتایج بالاتر نمایش داده شود با استفاده از تگ کنونیکال به مقاله اصلی اشاره کنید.
دلیل استفاده از تگ کنونیکال
شاید به این فکر کنید که چرا فردی یک صفحه را کپی می کند؟ مشکل این است که ما انسان ها تمام صفحات را به چشم یک مفهوم یکسان در نظر می گیریم، در حالی که موتورهای جستجوگر هر URL منحصربفرد را به عنوان یک صفحه جداگانه به شمار می آورند. برای مثال خزنده های موتور جستجوگر از روش های زیر می توانند به صفحه اصلی وبسایت شما دسترسی پیدا کنند :
- http://www.example.com
- https://www.example.com
- http://example.com
- http://example.com/index.php
- http://example.com/index.php?r…
در نظر انسان، تمام URLهای ذکر شده نشان دهنده یک صفحه مشابه هستند. اما هر کدام از URLهای بالا در نظر خزنده های موتور جستجوگر به عنوان یک صفحه منحصربفرد در نظر گرفته می شوند. سیستم های مدیریت محتوای (CMS) مدرن و سایت های کد محور (Code-Driven) این مشکل را دو چندان می کنند.
بسیاری از وبسایت ها به صورت خودکار تگ اضافه کرده یا چندین مسیر و URL را به یک محتوا اختصاص می دهند، علاوه بر این پارامترهای URL را برای بخش جستجوها، دسته بندی ها و غیره اضافه می کنند. به عبارت دیگر شما ممکن است صدها URL تکراری بر روی سایت خود داشته باشید، بدون آن که از این موضوع باخبر باشید.
بهترین روش های استفاده از تگ کنونیکال
مشکلات مربوط به محتوای تکراری بسیار گیج کننده است، اما با رعایت نکات زیر می توانید به راحتی از تگ های کنونیکال استفاده کنید.
1- استفاده از تگ کنونیکال برای ارجاع به خود (Self-Referential)
به خاطر داشته باشید که اشکالی ندارد اگر تگ کنونیکال در URLهای فعلی نیز مورد استفاده قرار گیرد. به عبارت دیگر اگر URLهای X، Y و Z دارای محتوای یکسان و کپی باشند و صفحه X به عنوان نسخه اصلی محتوا در نظر گرفته شود، بهتر است که تگ کنونیکال را در آن صفحه نیز ایجاد کنید به گونه ای که آدرس صفحه X را برای خود آن صفحه اعمال کنید. این موضوع در ظاهر شفاف و ساده به نظر می رسد اما در عمل باعث سردرگمی می شود.
2- فعال سازی تگ کنونیکال برای صفحه اصلی (Homepage)
محتوای تکراری در صفحه اصلی یکی از مشکلات عمده وبسایت محسوب می شود به گونه ای که کاربران می توانند از مسیرهای گوناگونی که تحت کنترل شما نیست وارد صفحه اصلی وبسایت شوند. بنابراین بهتر است که تگ کنونیکال را بر روی قالب Homepage اعمال کنید و با این کار از بروز مشکلات غیر قابل پیش بینی جلوگیری بعمل آورید.
3- بررسی تگ های کنونیکال داینامیک (Dynamic)
کدهای مخرب در برخی اوقات باعث می شوند که سایت مجبور به استفاده از تگ های کنونیکال متفاوت برای هر URL شود (تگ کنونیکال به طور کل از دست می رود). بنابراین همواره URLهای وبسایت را مورد بررسی قرار دهید، مخصوصاً اگر از سایت های سی ام اس محور (CMS-Driven) استفاده می کنید و یا فروشگاه اینترنتی دارید.
4- اجتناب از سیگنال های ترکیبی
اگر شما سیگنال های ترکیبی و مبهم ارسال کنید، موتورهای جستجوگر ممکن است از دریافت آنها اجتناب کرده یا اینکه ترجمه ای نادرست از آن داشته باشند. به عبارت دیگر اگر برای اشاره به صفحه B از تگ کنونیکال در صفحه A یعنی استفاده کرده اید، دیگر نباید از تگ کنونیکال در صفحه B برای اشاره به صفحه A استفاده کنید. علاوه بر این باید از استفاده از تگ کنونیکال در صفحه A برای اشاره به صفحه B و سپس ریدایرکت کردن (301 redirect) صفحه B به آدرس صفحه A خودداری کنید. به طور کل سعی کنید سیگنال واضح ارسال کنید، در غیر این صورت موتورهای جستجو با خطا مواجه خواهند شد.
5- استفاده از تگ کنونیکال برای صفحاتی با محتوای تقریباً مشابه
اکثر مردم فکر می کنند که تگ های کنونیکال فقط برای محتوای کپی کاربرد دارد، در حالی که می توان از این تگ ها در صفحاتی که محتوای تقریباً مشابه دارند نیز استفاده کرد. اگرچه اختلاف نظرهایی در این باره وجود دارد اما می توان از تگ های کنونیکال برای صفحات خرید محصول که تنها از لحاظ موقعیت مکانی، قیمت یا توضیحات با یکدیگر تفاوت دارند نیز استفاده کرد. به خاطر داشته باشید که صفحات غیر کنونیکال رتبه بندی خوبی بدست نخواهند آورد یا اگر تفاوت این صفحات خیلی زیاد باشد، موتورهای جستجو به تگ های کنونیکال توجه نخواهند کرد.
6- استفاده از تگ کنونیکال برای دامنه های خارجی
اگر صاحب دو وبسایت هستید، می توانید از تگ های کنونیکال در هر دو دامنه استفاده کنید. برای مثال فرض کنید که شما به عنوان یک کمپانی تولید محتوا، مطالب خود را در چندین سایت منتشر می کنید. در این صورت می توانید با استفاده از تگ های کنونیکال، تمرکز خود را بر روی بهبود رتبه بندی یک سایت بگذارید. به خاطر داشته باشید که استفاده از این تگ در حقیقت از رتبه بندی سایت های غیر کنونیکال جلوگیری خواهد کرد، بنابراین بهتر است از کاربردی بودن تگ کنونیکال در کسب و کار خود اطمینان حاصل کنید.
تگ های کنونیکال و ریدایرکت 301
اغلب کارشناسان حوزه سئو بر این باورند که تگ کنونیکال عملکردی مشابه با ریدارکت 301 دارد. اگرچه این موضوع در اکثر اوقات درست به نظر می رسد اما به خاطر داشته باشید که این دو راه حل، نتایج بسیار متفاوتی برای خزنده های موتور جستجوگر و بازدیدکنندگان در پی خواهد داشت.
اگر شما صفحه A را به B ریدایرکت 301 کرده باشید، آنگاه بازدیدکنندگان بدون این که صفحه A را مشاهده کنند به صفحه B هدایت خواهند شد. اما اگر شما با استفاده از تگ کنونیکال صفحه A را به صفحه B پیوند دهید، موتورهای جستجوگر متوجه کنونیکال بودن صفحه B خواهند شد، اما کاربران اینترنتی می توانند از هر دو URL بازدید کنند. بنابراین سعی کنید که راه حل متناسب با نیازهای خود را انتخاب کنید.
نکات مهم تگ های کنونیکال در رابطه با سئوی سایت
برای بهبود سئوی سایت باید نکات زیر را حتماً در نظر بگیرید:
- آیا صفحه مربوطه دارای تگ کنونیکال است؟
- آیا تگ کنونیکال به صفحه درستی اشاره می کند؟
- آیا صفحات قابلیت ایندکس دارند و در دسترس خزنده های موتورهای جستجو هستند؟
یکی از مشکلات رایج سئو، استفاده از تگ کنونیکال در URL هایی است که توسط robots.txt مسدود شده یا بر روی noindex تنظیم شده باشند؛ این موضع باعث ارسال سیگنال های مبهم برای موتورهای جستجو می گردد. در ادامه چند روش برای بررسی تگ های کنونیکال را معرفی خواهیم کرد:
1- افزونه View-Source
در اکثر مرورگرهای اینترنتی می توانید با راست کلیک View-Source را مشاهده کنید یا این که آدرسی همانند view-source:https://moz.com/learn/seo/cano… را در نوار آدرس تایپ کنید، سپس تگ های کنونیکال را در قسمت <head> جستجو کنید.
2- استفاده از MozBar
ابزار رایگان MozBar تمام تگ های کنونیکال یک صفحه را به شما نمایش خواهد داد. پس از نصب این ابزار باید تب Page Analysis را باز کرده و بر روی گزینه General Attributes کلیک کنید و از این طریق تمام اطلاعات مربوط به تگ های کنونیکال یک صفحه را مشاهده خواهید کرد.
3- استفاده از نرم افزارهای دیگر
اکثر نرم افزارهای مدیریت سئو امکان مشاهده و رسیدگی به تگ های کنونیکال را در اختیار شما قرار می دهند. برای مثال نرم افزار Moz Pro قادر است تگ های کنونیکال 100 صفحه مختلف را به سرعت بررسی کند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.