تقویم محتوا چیست + آموزش گام به گام ساخت آن
امروزه برای افزایش تعداد مشتری و در نهایت فروش، تولید محتوا به تنهایی کافی نیست بلکه نظم بخشیدن به تولید و انتشار آن نیز بر اساس استراتژی های بازاریابی محتوا یک امر بسیار مهم به شمار می رود. بنابراین شما برای موفقیت هر چه بیشتر در بازاریابی محتوایی به یک تقویم محتوا Content Calendar نیاز دارید.
این تقویم همانگونه که از نامش پیداست با دو مفهوم “زمان” و “محتوا” سر و کار دارد بدین معنی که به شما کمک می کند تا بتوانید زمان مناسب برای انتشار محتوا را یافته و بر همان اساس برای سوددهی و جذب مشتری بیشتر، استراتژی های معینی طرح ریزی کنید. در این مقاله شما را با مفهوم این تقویم، ضرورت استفاده، مراحل ساخت آن و چگونگی استفاده از آن آشنا خواهیم کرد.
تقویم محتوا چیست؟
برای اینکه از لحاظ زمانی و بازدهی محتوا بهترین عملکرد را داشته باشید باید حتما به فکر تهیه یک تقویم محتوا باشید. در واقع این تقویم ابزاری برای برنامه ریزی بهتر استراتژی های محتوای تولیدی شماست. با استفاده از تقویم محتوا شما خواهید دانست که در چه زمانی دقیقا چه محتوایی باید بر روی کدام کانال بازاریابی شما از جمله وبسایت، صفحه اینستاگرام، توییتر، لینکدین یا تلگرام منتشر شود.
امروزه پروسه تحریک و جذب مشتری برای کسب و کارهای آنلاین کار ساده ای نیست. با داشتن یک تقویم محتوا می توانید به یک برنامه یکپارچه و با ثبات برای انتشار تصاویر، ویدیو ها و مقالات خود دست بیابید که در نتیجه باعث پیشرفت روز افزون کیفیت ارتباطی شما با مشتریان بالقوه و در نتیجه افزایش فروش خواهد شد.
علاوه بر این ارسال منظم محتوای باکیفیت روی وبسایت باعث تقویت چشم گیر سئو وبسایت شما خواهد شد و به سرعت می تواند شما را در نتایج بالا بیاورد. کاربران شبکه های اجتماعی شما با مشاهده بی نظمی و هرج و مرج در انتخاب موضوعات رفته رفته اعتمادشان را نسبت به صحت فعالیت شما از دست خواهند داد.
کسب و کارهای اینترنتی معمولا دارای یک تیم متشکل از افراد مختلف مانند کارشناس سئو، کارشناس تولید محتوا، مترجم، ویراستار، گرافیست و… هستند که در راستای یک هدف در کنار یکدیگر فعالیت می کنند. مدیریت این تیم با داشتن یک تقویم محتوای جامع ساده تر می شود چرا که با رعایت جزء به جزء برنامه های تقویم محتوا، مراحل تولید محتوا، ویرایش، طراحی تصاویر لازم، تجزیه و تحلیل نظرات کاربران و… به سرعت و به نحو احسنت انجام خواهد شد.
به نوعی می توان گفت با اعمال نکات تولید محتوا در تقویم محتوا هر یک از اعضای سیستم می دانند که در چه زمانی چه کار معینی را باید انجام دهند که این امر به خودی خود گام بزرگی در رشد یک کسب و کار اینترنتی می باشد.
هدف از تهیه و تدوین تقویم محتوا :
- کل اعضای تیم از برنامه آتی سازمان آگاه خواهند شد و در نتیجه باعث بازدهی بیشتر منابع انسانی سازمان می شود.
- این تقویم در حقیقت از بالا به موضوعات نگاه می کند که باعث دستیابی به ایده های خلاقانه تر می شود.
- سردرگمی شما برای انتخاب متن، عکس و ویدئوی مناسب به طور کامل از بین می رود.
- وضعیت پیشرفت یا پسرفت پروژه به کمک آن به وضوح قابل ردیابی است.
- تغییر فرمت آن از روزانه به هفتگی یا حتی ماهانه باعث پویایی بیشتر تولید محتوا می شود.
- هرچه انتشار محتوا منظم تر و محتوا با کیفیت تر باشد، مشتری با اعتماد بیشتری از خدمات شما بهره مند می شود.
- از ایجاد محتوای تکراری جلوگیری می کند و تا یکسال عملکرد بدون نقص وبسایت شما را از نظر تولید محتوا تضمین می کند!
- تاریخ های مهم و تاثیر گذار در جذب مشتری را پیدا خواهید کرد.
- چون از قبل موضوعات معینی را برای بهینه سازی و انتشار در نظر گرفته اید بنابراین در آینده زمان زیادی را صرفه جویی خواهید کرد.
- با داشتن یک تقویم محتوای قدرتمند قادر به پالایش، بهینه سازی و ارتقای نوشته های خود می باشید.
فواید تهیه و تدوین تقویم محتوا
استفاده از این تقویم امکاناتی را در اختیار ما قرار می دهد که زیر سایه آنها می توان رشد کرد و کمک می کند تا بازار تولید محتوای آنلاین را در حوزه ای که در آن فعالیت می کنیم را در دست بگیریم. در ادامه به بررسی برخی از فواید استفاده از تقویم محتوا خواهیم پرداخت :
- جدول زمانی (TimeLine) :
تقویم محتوا باعث می شود شما برای هر مناسبت و ایامی در زمینه تولید محتوا، دوره های تخفیف و جشنواره و تبلیغات، برنامه ریزی زمانی صحیح و جامعی داشته باشید.
- سازماندهی (Organization) :
متن ،عکس و هر فاکتور رسانه ای دیگر مربوط به انتشار محتوا قبل از انتشار، به سادگی قابل دسترسی و بهینه سازی می باشند.
- حرفه ای گری (Professionalism) :
انتشار منظم محتوای با کیفیت باعث رشد و تقویت برندسازی شما نیز می شود. در اصل شما از طریق تقویم محتوا به خواسته های مشتری خود نزدیکتر خواهید شد.
- کاهش تماس های تلفنی :
دقیقا از زمانی که مدیران این تقویم را به تیم خود ابلاغ می کنند شاهد کاهش تماس های تلفنی از اعضای تیم به مدیر و بالعکس هستند چرا که تمامی وظایف به طور منظم در تقویم محتوا برای اعضا و مدیران به طور واضح نوشته شده و در دسترس می باشد. در واقع این ویژگی باعث صرفه جویی در زمان و افزایش چشم گیر بازدهی می شود.
- انتخاب بهترین موضوع :
در پروژه های بزرگتر که نیاز به تدوین تقویم محتوای یکساله می باشد، طراحان و کارشناسان پروژه تمام سعی و تلاش خود را برای انتخاب بهترین موضوع خواهند کرد چرا که بازه برنامه ریزی طولانی بوده و تغییر دادن موضوعات در طول این یکسال غیر ممکن است. بنابراین تیم بیشترین دقت را برای انتخاب موضوعات محتوا خواهد گذاشت.
- تعیین ابزار تبلیغاتی مناسب :
از آنجایی که در این تقویم تمامی مناسبت ها، موضوعات و استراتژی های مرتبط با آنها قابل مشاهده است، شما به عنوان کارشناس تولید محتوا دقیقا می دانید در چه زمان برای جذب مشتری به کدام نوع از محتوا نیاز دارید و علاوه بر این قادر به انتخاب ابزار تبلیغاتی مناسب از جمله کدهای تخفیف، اعطای جوایز ویژه، حراج های فصلی و مناسبتی و غیره خواهید بود.
- تعیین کلمه کلیدی مناسب :
از آنجایی که شما قصد دارید رتبه سایت خود را در یک یا چند کلمه کلیدی افزایش دهید ایجاد برنامه ریزی مناسب برای دست یافتن به این مهم امری ضروری تلقی می شود. به عنوان مثال فرض کنید شما مدیر یک سایت فروش محصولات نرم افزاری آنلاین هستید، تقویم محتوای شما برای جذب مشتری بیشتر باید به صورتی باشد که در روز خاصی معرفی محصولات را انجام دهید و در یک روز دیگر از هفته تخفیف های ویژه خود را اعمال کنید و در روزی دیگر مقالات جدید را بارگذاری کنید.
- رصد نوع تولید محتوای سایت های رقیب :
بعد از تعیین کلمات کلیدی باید نوع انتشار محتوای سایت های رقبا در رسانه های اجتماعی را بررسی کنید. برای مثال نوع پست های آنها (خبری، آموزشی، ویدیویی) را بررسی کنید یا اینکه در روز چند بار و در چه زمان هایی محتوای خود را منتشر می کنند. این کار باعث می شود از نوع عملکرد آنها ایده بگیرید که در نهایت باعث پیشرفت کسب و کار خودتان خواهد شد.
مراحل ساخت تقویم محتوا
حال که اهمیت استفاده از تقویم محتوا برای شما کاملا روشن شده است، وقت آن رسیده تا به بررسی مراحل ساخت یک تقویم محتوای بی نقص بپردازیم. همچنین در ادامه با ارائه چند مثال فرآیند یادگیری را برای شما آسوده تر خواهیم کرد :
- گام اول : تعیین موضوع مناسب
از موضوعات مختلفی که نیاز رسانه ای شما هستند یک لیست تهیه کنید و بین نوشته های قبلی خود جستجو کنید تا اگر موضوعی را از قلم انداخته اید آن را یاداشت و در وقت مناسب محتوای با کیفیتی در رابطه با آن منتشر کنید. نباید فراموش کنید که شما محتوا را برای مشتریان یا کاربران خود تولید می کنید، بنابراین باید نیازهای محتوایی آنها را در مراحل مختلف (از زمان آشنایی با برند شما تا خرید) به درستی شناسایی کنید و محتوای با کیفیتی برای آنها در آن موضوع تولید کنید.
- گام دوم : تعیین کانال های انتشار
برای توزیع و انتشار محتوای تولید شده راه های مختلفی وجود دارد. به عبارت دیگر هر نوع به خصوصی از محتوا باید از طریق کانال یا رسانه های معینی منتشر شود تا در دسترس عموم مخاطبین (از لحاظ سنی، شغلی، میزان دسترسی در منطقه و غیره) قرار گیرد. در ادامه به معرفی برخی از رسانه های در دسترس می پردازیم :
- وبلاگ که مناسب برای انتشار مقالات، تصاویر و ویدیو های انحصاری کسب و کار شماست و علاوه بر این انتشار محتوای منظم در آن باعث پیشرفت رتبه وبسایت شما در گوگل و در نتیجه افزایش اعتبار و فروش شما می شود.
- سایت های اشتراک گذاری ویدیو ( مثل آپارات) که برای انتشار ویدیو کلیپ های پشت صحنه، مصاحبه و تدریس ویدئویی بسیار مفید می باشند.
- شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام، توییتر، لینکدین و… به علت اینکه کاربران زیادی دارند برای معرفی محصولات و برنامه های مربوط به رویدادهای خاص بسیار مناسب هستند.
- ایمیل برای برقراری ارتباط منظم با کاربران، انتشار اخبار و مقالات جدید، اطلاع رسانی تخفیف ها و جشنواره ها و… گزینه بسیار مناسبی به شمار می رود.
- کتاب الکترونیک
- پادکست
- اینفوگرافیک
- گام سوم : تعیین فرکانس انتشار
برای موفقیت هر چه بیشتر باید روزی حداقل یک محتوا در رسانه های اینترنتی خود منتشر کنید که برای آن نیاز به منابع و مقالات متعدد و متنوع دارید. بنابراین می توانید در فرآیند ساخت تقویم محتوا منابع مهم و مورد نیاز خود را نیز درج کنید تا بعدها دچار کمبود منبع برای تولید محتوای با کیفیت نشوید.
- گام چهارم : ایجاد یک صفحه در اکسل
برای ارتباط با اعضای تیم، یک صفحه در اکسل ایجاد کنید و آن را در یکی از فضاهای ابری موجود (مانند Google Drive) آپلود کنید تا همیشه در دسترس اعضای تیم قرار داشته باشد. این صفحه اکسل باید شامل موارد زیر باشد:
- تاریخ انتشار
- نویسنده
- موضوع محتوا
- توضیحات محتوا
- کانال انتشار
- کلمات کلیدی سئو
- منابع معتبر
- گام پنجم : تکمیل تقویم محتوا
زیبایی تقویم محتوا به انعطاف پذیری آن است، محتوای فصلی در جای خود قرار دارند اما تمامی موارد بر مبنای اهداف تجاری شما قابل تغییر خواهند بود. ایده های مختلف و پراکنده همیشه برای تولید محتوا ایجاد مزاحمت می کنند. با در دست داشتن تقویم محتوا همیشه بر اساس منابع و اهداف از پیش تعیین شده عمل خواهید کرد.
- گام ششم : تعیین جریان کار
برای اینکه فرآیند کسب و کار بهتر رشد کند یک راهنمای جامع محتوا به هر کدام از اعضای تیم خود بدهید. این راهنما باید شامل موارد زیر باشد :
- اهداف کلی سازمان شما
- آموزش تولید انواع محتوای مناسب برای کسب و کار شما
- آموزش استفاده از تقویم محتوا و آشنایی با بخش های مختلف آن
- اسامی و مسئولیت هر یک از اعضای تیم
- راه های ارتباطی با شما
نمونه تقویم محتوا
برای اینکه بهتر متوجه مطالب این مقاله و همچنین گام های ساخت یک تقویم محتوای با کیفیت شوید، می توانید از طریق لینک زیر نمونه ای از این تقویم را دانلود نمایید :
نتیجه گیری
در دنیای دیجیتال مارکتینگ امروز واژه تولید محتوا خیلی به چشم می خورد به گونه ای که به یکی از محبوبترین خدمات در این حوزه تبدیل شده است. موفقیت در این زمینه فقط تولید محتوای با کیفیت نیست بلکه باید بدانید چه نوع محتوایی را در چه زمانی منتشر و یا بهینه سازی کنید. بنابراین با استفاده از یک تقویم محتوا Content Calendar می توانید استراتژی بازاریابی محتوایی خود را بروز رسانی کنید که در نهایت منجر به پیشرفت شبکه های اجتماعی و کسب و کار اینترنتی شما خواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.