کپی رایتینگ چیست؟ + 30 پیش نیاز کپی رایتر شدن!
کپی رایتینگ یا همان تبلیغ نویسی مهم ترین عنصر بازاریابی یک کسب و کار می باشد. در اصل برای قانع کردن مخاطبان به خرید و جذب بیشتر مشتریان، باید از کلمات و ساختارهای جذاب استفاده کرد که اینکار توسط یک کپی رایتر (Copy Writer) انجام می شود.
در واقع کپی رایتر فروشنده ای است که پشت کامپیوتر نشسته و با تولید محتواهای تبلیغاتی جذاب، مخاطبان را به خرید هر چه بیشتر تشویق می کند. طراحی شعار روی بیلبورد، تنظیم سناریوی یک آگهی تلویزیونی، نوشتن عنوان یک محتوای رپورتاژ، تولید بروشور تبلیغاتی و غیره نمونه هایی از کپی رایتینگ هستند. در این مقاله ابتدا به بررسی مفهوم کپی رایتینگ می پردازیم و سپس ویژگی های یک کپی رایتر خوب را بیان خواهیم کرد. تا انتهای مقاله همراه ما باشید :
کپی رایتینگ چیست؟
در ابتدا باید بدانید مفهوم کپی رایتینگ (Copy Writing) با کانتنت مارکتینگ (Content Marketing) متفاوت می باشد. به طور کلی کپی رایتینگ به معنای نوشتن کلمات با هدف ترویج یک کسب و کار، ایده یا فرهنگ می باشد. به عنوان مثال از متون تبلیغاتی ساده در تراکت های کاغذی گرفته تا تبلیغات حرفه ای در رادیو و تلویزیون، همگی مبتنی بر تکنیک های کپی رایتینگ تولید شده اند.
این در حالی است که در بازاریابی محتوایی (کانتنت مارکتینگ) روی تولید محتوای ارزشمند و انتشار و به اشتراک گذاری آن با دیگران تمرکز می کنیم. در واقع استفاده از تکنیک های کانتنت مارکتینگ به منظور ارائه محتوای مناسب به مخاطب درست می باشد.
کسب و کارها از کانتنت مارکتینگ عموما برای جذب بیشتر لید (مشتری بالقوه) و ایجاد Awareness (آگاهی از برند) استفاده می کنند، درحقیقت کانتنت مارکتینگ قانع کننده و کپی رایتینگ ترغیب کننده است ولی برای رسیدن به موفقیت هر چه بیشتر کسب و کار، شما ملزم به استفاده از هر دو آنها می باشید.
در واقع کپی رایتینگ شامل آگهی، شعارها و عناوین تبلیغاتی، ایمیل ها و برچسب های تبلیغاتی و حتی ترانه های تجاری می باشد که در بستر رادیو و تلویزیون، اینترنت، ماهنامه های خبری و روزنامه ها و مجلات، انتشار پیدا می کنند. به علاوه بروشورها و بیلبوردهای تبلیغاتی، کارت های پستی و تراکت های کاغذی، مکان های دیگری برای انتشار محتوای کپی رایتینگ هستند.
هنر کپی رایتینگ !
در حقیقت کلماتی که یک کپی رایتر در متون تبلیغاتی خود استفاده می کند، می تواند تفکر، نگرش و رفتار مخاطبان را تغییر دهد. اگر محتوای یک تبلیغ در برانگیختن احساسات، علایق و تمایلات مخاطبان ناکام بماند در حقیقت استراتژی های کپی رایتینگ به خوبی اجرا نشده است.
یک از قدیمی ترین فرمول های کپی رایتینگ AIDA است که مخفف کلمات کلیدی توجه کردن (Attention)، علایق (Interests) ، تمایلات (Desires) و عمل کردن (Action) می باشد. در صورتی که یک محتوای تبلیغاتی توجه کافی مخاطبان را جلب کند، به دنبال آن قادر به برانگیختن تمایلات و احساسات وی نیز خواهد بود و در مرحله آخر او را برای خرید می تواند تحریک کند.
پیش نیاز های کپی رایتر شدن !
همانطور که قبلا هم گفتیم، کپی رایتر کسی است که در محیط های مختلف (مانند تلویزیون ، اینترنت،…) به منظور بازاریابی موثر، جذب مشتری بیشتر و معرفی یک کسب و کار ، محتوای تبلیغاتی تولید می کند. کپی رایتر اصلا کار آسانی پیش روی خود ندارد چرا که جذب مشتری در دنیای بسیار وسیع و رو به رشد تبلیغات، کاری بسیار مشکل و تخصصی است.
البته یک Copywriter با کسب تجربه می تواند بهتر از رقبای دیگر عمل کرده و در نتیجه محتوای باکیفیت تری را تولید نماید. در ادامه 30 مورد از ویژگی های مورد نیاز کپی رایترها را به طور مختصر بیان خواهیم کرد :
- کنجکاوی : کپی رایتر باید همانند یک کودک 6 ساله کنجکاو باشد. این حس کنجکاوی در نهایت باعث شفافیت بیشتر محتوای تبلیغاتی می شود.
- شفاف سازی : Copywriter باید محتوای تبلیغاتی را برای مخاطبان شفاف سازی کند تا دچار سردرگمی نشوند.
- عشق ورزی : کپی رایتر نباید عنوان کاری خود را کسل کننده و تکراری بپندارد، در عوض باید با عشق و علاقه محتوای مورد نظر را تولید کند.
- دانش لغات: علاوه بر دانستن معنای تمامی لغات، یک کپی رایتر باید بداند که در کجا از لغات مناسب تری استفاده کند.
- دقت : کپی رایتر باید به تمامی نکات گرامری، املایی و معنایی جملات در تبلیغات دقت کند، چرا که مخاطبان از خواندن محتوای کم کیفیت متنفر هستند.
- سخت کوشی : برای اینکه در این زمینه حرفه ای شوید باید تمام توان خود را برای حل بحران ها و مشکلات بوجود آمده بگذارید.
- چند کاره بودن : یک Copywriter موفق کسی است که توانایی انجام چندین کار را به طور همزمان داشته باشد.
- انگیزه : برای اینکه یک کپی رایتر خوب داشته باشید سعی کنید به طرق مختلف به او انگیزه دهید.
- ویرایش : یک Copywriter خوب می داند که در کجا ایده هایش را پیاده سازی کند و به نوعی با سلیقه خود محتوای تبلیغاتی را ویرایش کند.
- تنوع در سبک و سیاق : در کپی رایتینگ باید از سبک های مختلفی برای نگارش محتوای تبلیغاتی در حیطه های مختلف استفاده شود.
- تداوم کیفیت : کپی رایتر باید کیفیت را در تمامی کارهای خود به حداکثر برساند و در اینکار مصمم باشد.
- خودآموزی : به علت کم بودن زمان، کپی رایترها باید خیلی از مفاهیم و آموزش های لازم را خودشان بیاموزند.
- انتقاد پذیری : مخاطبان و مدیران پروژه اغلب از محتوای تولید شده ایراد می گیرند، یک Copywriter باید با روی باز تمامی انتقاد ها را گوش کند و از آنها تجربه کسب کند.
- از کار خود دفاع کند : برخی اوقات که انتقادها غیر منطقی باشد، کپی رایتر باید از کار خود در برابر مدیران پروژه، ویراستارها و مخاطبان دفاع کند.
- آشنایی با اصول و روش تحقیق : در کپی رایتینگ در کنار دانش نوشتاری و گرامری باید آشنایی با فرمت ها و اصول نگارش تحقیق نیز وجود داشته باشد.
- زیر پا گذاشتن قوانین : یک Copywriter خوب باید بداند در کجا می تواند با شکستن و زیر پا گذاشتن قوانین یا اصول رایج، یک محتوای تبلیغاتی جذاب تولید کند. به عنوان مثال شعار تبلیغاتی شرکت Apple مشهور به (متفاوت فکر کن !) با زیر پا گذاشتن ساختارهای رایج تبلیغاتی ساخته شده است.
- دانستن زبان انگلیسی : کپی رایتری که در حوزه تولید محتوای تبلیغاتی به زبان فارسی کار می کند باید تسلط کافی به زبان انگلیسی نیز داشته باشد چرا که در این راه با کلمات انگلیسی بسیاری سر و کار دارد.
- خلاصه نویسی : کپی رایتری خوب است که یک موضوع را در 200 الی 300 کلمه به طور تمام و کمال توضیح دهد.
- آشنایی با دنیای کسب و کار : یک Copywriter اگر دانش خود درباره علم کسب و کار را افزایش دهد، محتوای تبلیغاتی که درباره آن تولید می کند با کیفیت تر و تمیزتر از آب در می آید.
- همکاری با طراحان مجرب : کپی رایتینگ فقط به تولید متن های تبلیغاتی محدود نمی شود، بلکه در کنار واژگان باکیفیت باید از رنگ، گرافیک و طرح های جذاب نیز استفاده کند.
- آشنایی با مفاهیم سئو : به منظور تولید محتوای تبلیغاتی مورد علاقه موتورهای جستجوگر، Copywriter باید با اصول و مفاهیم اولیه سئو آشنا باشد.
- شنونده و مشاهده گر بودن : برای تولید محتوای تبلیغاتی جذاب، Copywriter باید تمامی نیازهای مخاطبان را بداند و این امر از طریق دیدن و شنیدن میسر می شود.
- یادداشت نویسی : یک Copywriter به محض برخورد با نکات جالب باید آنها را یادداشت کند. با سپردن این نکات به حافظه ممکن است برخی از آنها در آینده فراموش شوند.
- قدرت تخیل : هدف از طراحی و تولید محتوای تبلیغاتی در واقع قانع کردن مشتریان بالقوه برای انجام خرید محصولات یک کسب و کار می باشد. بنابراین سعی کنید در بعضی مواقع از دریچه چشمان مشتری به محتوای تبلیغاتی نگاه کنید و با منطق آنها به استقبال کپی رایتینگ بروید.
- طنز پرداز باشید : تجربه نشان داده که نویسندگان با استفاده از تکنیک های کمدی و طنز، قادر به برانگیختن احساسات مخاطب بوده و در نتیجه بهتر پیام خود را به آنها می رسانند. علاوه بر این با استفاده از زبان طنز می توانید از کسل کننده بودن پیام فاصله بگیرید و پیام هایی جذاب تر تولید کنید.
- خلاقیت و رویکرد متفاوت : سعی کنید برای برانگیختن احساسات مخاطب و جلب توجه بیشتر او، از زاویه ای دیگر به محصولات یک سازمان نگاه کنید. به گونه ای که با بیان جملات و عبارات عجیب و نو حس کنجکاوی او در رابطه با محصولات را بیش از پیش تحریک کنید.
- عنوان های متفاوت بنویسید : بسیاری از مخاطبان تنها عنوان تبلیغات را می خوانند بنابراین برای اینکه آنها را وادار به مشاهده ادامه محتوا کنید، نهایت تلاش خود را در انتخاب یک عنوان مختصر و جذاب به کار گیرید.
- ساده نویسی : از مبالغه یا استفاده از وازگان تخصصی بپرهیزید به گونه ای که مخاطب با یکبار خواندن پیام، محتوای تبلیغاتی شما را متوجه شود.
- جزئی نگر باشید : اشتباهات جزئی مانند غلط های املایی یا گرامری تاثیرات مخربی بر دیدگاه مخاطبان می گذارد به علاوه کلاس و اعتبار کسب و کار را زیر سوال خواهد برد.
- واقع گرا باشید : یک کپی رایتر خوب فقط به فکر تولید و نوشتن محتوای تبلیغاتی نیست بلکه باید به میان کارمندان، مصرف کنندگان یا مشتریان یک کسب و کار رفته و نظرات و تجریبات آنها را نیز جویا شود.
نتیجه گیری
این روزها مخاطبان آنقدر باهوش و سخت گیر شده اند که که دیگر با تولید عناوین تبلیغاتی پیش و پا افتاده نمی توان آنها را جذب و ترغیب به خرید کرد. در حقیقت این وظیفه کپی رایتر است که با در نظر گرفتن تمامی جوانب، محتوای تبلیغاتی تولید کند که قادر به جذب مشتری از تمامی اقشار جامعه باشد. با رعایت نکات بالا و آشنایی با فلسفه کپی رایتینگ می توانید به این هدف مهم دست پیدا کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.